Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  ACTUALITATE  »  Știri

Proiect cultural bine definit

Viața Medicală
Arina ŞUŞARĂ joi, 24 noiembrie 2011
   Construit după modelul Vienna Art Fair, târgul Art Market Budapest este dedicat artei contemporane din centrul şi estul Europei, având drept obiectiv recunoaşterea la nivel mondial a artei şi artiştilor contemporani din acest spaţiu geografic şi istoric.
   Desfăşurat în perioada 26–30 octombrie 2011 şi aflându-se la cea de-a doua ediţie, Art Market Budapest s-a dorit a fi un eveniment cultural şi social gândit cu scopul de a face arta contemporană vizibilă publicului şi colecţionarilor, de a oferi un loc unic pentru audienţa interesată de fenomenele artistice contemporane, de schimbul de idei şi de interacţionarea cu cele mai importante direcţii artistice, aşa cum reiese din catalogul de prezentare a târgului. Această afirmaţie a putut fi demonstrată şi de felul în care a fost organizat spaţiul expoziţional. Într-o fostă hală industrială, având la dispoziţie parterul şi etajul clădirii, Art Market Budapest s-a structurat astfel: la parter s-au putut vedea propunerile galeriilor, în timp ce etajul a fost dedicat unor proiecte curatoriale şi anumitor instituţii culturale, ca de exemplu Muzeul Fotografiei.
   Totodată, expoziţia Art Market Budapest a fost completată de o serie de conferinţe, deschise şi vizitatorilor, pe teme diverse, legate de piaţa de artă din centrul şi estul Europei, de arta contemporană maghiară, de diversele ei forme, de politicile culturale etc. În cadrul acestui târg, a fost lansat şi catalogul Artfolio, ajuns la rându-i la cea de-a doua ediţie, un catalog despre participările la târgurile internaţionale ale galeriilor maghiare, cu artiştii pe care acestea îi reprezintă, un punct de referinţă, o evaluare a performanţelor artiştilor contemporani din ţara vecină.
   Un alt eveniment demn de menţionat este că acest târg a fost conceput şi ca un spaţiu educaţional. NextArt Gallery, o galerie locală, a organizat un workshop cu tinerii vizitatori, lucrarea lor fiind expusă ulterior la standul galeriei.
   Ca o impresie generală, se poate spune că Art Market Budapest a reuşit pe deplin să convingă. Mult mai omogen decât Vienna Art Fair, mai unitar – este adevărat, şi spaţiul a fost mai redus decât cel austriac – târgul budapestan a încercat să se prezinte ca un proiect cultural în sine şi nu doar ca un spaţiu de expunere. S-au putut vedea aici foarte multă pictură, fotografie, colaje, câteva sculpturi, dar şi un colţ dedicat ceramicii. Temele abordate au fost destul de diverse, predominând cele politice, sociale, cotidiene.
   Şi despre galerii se pot spune câteva lucruri semnificative. Chiar dacă a fost un eveniment bine organizat, uneori chiar peste aşteptări, punctul slab al acestui târg a constat în participarea scăzută a galeriilor din centrul şi estul Europei. Din Austria, Estonia şi Cehia au participat câte o galerie, iar dinSlovenia şi din România au fost prezente câte două. Din ţara noastră au participat Anaid Art Gallery (Bucureşti) şi Calina Gallery (Timişoara). Anaid Art Gallery i-a expus pe Zsolt Berszán, Suzana Dan, Alexandru Radvan, Tara (von Neudorf), iar Calina Gallery s-a prezentat cu lucrările artiştilor Simona Nuţiu Gradoux, Ugron Reka, Jan Eugen Vasile şi Romul Nuţiu.
   Etajul, aşa cum am amintit, a fost dedicat unor proiecte curatoriale, anumitor instituţii şi muzee care îşi promovau activitatea prin diverse cataloage. Nu voi insista asupra instituţiilor, ci asupra proiectelor curatoriale. Cum a reieşit şi din discuţiile avute cu reprezentanţi galeriilor româneşti, Ungaria depune eforturi notabile pentru dezvoltarea unor politici culturale coerente. Unul dintre proiectele curatoriale extrem de vizibile şi asupra căruia îmi voi îndrepta atenţia este Roma Art Project, coordonat de Zoltan Somhegyi, constând dintr-o expoziţie cu lucrări din două colecţii private. Unul dintre colecţionari este regizoarea Edit Köszegi, cunoscută local prin intermediul documentarelor realizate despre artiştii romi din Ungaria. Mai mult decât atât, din 2007, Edit Köszegi organizează saloane dedicate artei rome. Cel de-al doilea colecţionar – Tibor Bathó – a împrumutat pentru expoziţie lucrări semnate de János Balázs şi Jolán Oláh, nume, se pare, destul de cunoscute în spaţiul artistic maghiar. Au fost expuse aproximativ 30 de lucrări, aparţinând mai multor generaţii de artişti, rolul proiectului fiind semnalizarea unei soluţii în procesul de incluziune a romilor în societatea locală.
   Un alt proiect curatorial interesant a fost Sensaria, care se sprijină pe un grup de artişti ce încearcă să se conecteze cu arta tradiţională, căreia vrea să-i găsească şi să-i înţeleagă pe deplin spiritul.
   Trecând de la proiectele curatoriale la subiectele abordate în conferinţe, trebuie spus un fapt extrem de interesant: conferinţele au avut câteva teme legate de piaţa de artă din centrul şi estul Europei, de arta contemporană maghiară, de politicile culturale. S-a discutat, de asemenea, şi despre „cheia“ succesului, despre locul artiştilor din centrul şi estul Europei în arta internaţională. Una dintre constatări: România şi Polonia sunt văzute drept modele bune de urmat, adevărate exemple în demersul de promovare internaţională a artiştilor.
   În loc de concluzie, s-ar putea spune că Art Market Budapest 2011 a fost o expoziţie densă, diversă, cu propuneri bine definite şi, cum am spus deja, un proiect cultural în sine.
 

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 160 de lei
  • Digital – 103 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.