Au
fost aprobate, printr-un Ordin al ministrului sănătăţii, normele tehnice de
finanţare şi realizare a acţiunilor prioritare pentru tratamentul pacienţilor
critici cu infarct miocardic acut (AP-IMA) şi publicate în Monitorul Oficial
din 30 aprilie 2013.
Acţiunile
prioritare pentru tratamentul pacienţilor cu infarct miocardic acut sunt
elaborate, derulate şi finanţate de Ministerul Sănătăţii (MS) şi realizate
prin intermediul spitalelor regionale de urgenţă şi a spitalelor judeţene de
urgenţă de grad II.
Coordonatorul
naţional al programului este Comisia de cardiologie a Ministerului Sănătăţii
(MS), iar structura centrală responsabilă de coordonarea acestor acţiuni este
Compartimentul medicină de urgenţă din cadrul MS. Derularea şi monitorizarea,
la nivel local, se află în responsabilitatea coordonatorilor desemnaţi de conducerile
spitalelor, avizaţi de Comisia de cardiologie şi aprobaţi de MS.
Finanţarea AP-IMA se realizează de la bugetul de stat şi
din veniturile proprii ale MS. Din fondurile alocate spitalele vor putea finanţa
doar materialele sanitare necesare realizării activităţilor specifice, nu şi
cheltuielile de natura utilităţilor sau a cheltuielilor de capital.
Achiziţia
acestor materiale se face centralizat, la nivel naţional, de Ministerul Sănătăţii,
dar şi spitalele pot organiza licitaţii pentru achiziţia bunurilor şi
serviciilor specifice, pentru care MS nu organizează licitaţii naţionale, dar
cu respectarea legislaţiei din domeniul achiziţiilor publice.
Unităţile
care derulează acest program sunt: Institutul pentru Boli Cardiovasculare
„Prof. dr. C. C. Iliescu“ Bucureşti, Spitalul Universitar de Urgenţă Bucureşti,
Spitalul Clinic de Urgenţă Bucureşti, Centrul Clinic de Urgenţă de Boli
Cardiovasculare al Armatei Bucureşti, Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Târgu
Mureş, Institutul de Boli Cardiovasculare Timişoara, Institutul Inimii de Urgenţă
pentru Boli Cardiovasculare „Nicolae Stăncioiu“ Cluj-Napoca, Institutul de Boli
Cardiovasculare „Prof. dr. George I. M. Georgescu“ Iaşi, Spitalul Clinic de
Urgenţă Oradea, Spitalul Clinic de Urgenţă Cluj-Napoca, Spitalul Clinic de
Urgenţă Braşov, Spitalul Clinic de Urgenţă „Dr. Constantin Opriş“ Baia Mare.
Spitalele
prin care se derulează AP-IMA pot subcontracta parţial anumite activităţi, doar
în situaţia în care nu pot asigura permanenţa prin linie de gardă la domiciliu
sau în unitate, în cadrul serviciului de cardiologie intervenţională. Însă
Subcontractorul trebuie să fie avizat de Comisia de cardiologie şi aprobat de
MS după ce, în prealabil, a îndeplinit toate prevederile legale referitoare la
obligaţiile spitalelor incluse în program.
Repartiţia
fondurilor pentru unităţile sanitare care derulează AP-IMA (4 milioane de euro)
se propune de Comisia de cardiologie şi se aprobă de MS, după criterii care ţin
seama de: sistemul de gardă dedicată tratamentului infarctului miocardic acut
în intervenţii coronariene percutane, experienţă de cel puţin 400 de proceduri
de dilatare coronariană/an, dotarea existentă, prezenţa a cel puţin doi medici
calificaţi, o asistentă şi o infirmieră pe tot parcursul programului gărzii
dedicate, existenţa unei secţii de cardiologie care să aibă capacitatea de a
prelua şi monitoriza toate cazurile rezolvate prin proceduri de dilatare coronariană.
În anul 2013, prin acest program vor fi finanţate 4.400 de cazuri, la un cost
mediu pe caz de 4.000 de lei.