De
curând, s-au desfăşurat, în cadrul boem al „Mansardei“ Facultăţii de Muzică din
Timişoara, lucrările unei conferinţe pe o temă mai puţin obişnuită – Muzica şi Medicina, a doua ediţie. În
ciuda eterogenităţii profesionale, auditoriul a ajuns la unison în privinţa
interesului pentru lucrările prezentate. Paleta largă a intersecţiilor dintre
medicină şi muzică a fost expusă, la deschiderea lucrărilor, de către prof. dr.
Walter Kindl, decanul Facultăţii de Muzică din Timişoara. Fiecare temă a avut câte
un invitat special: prof. dr. Vera Brandes, de la Universitatea Paracelsus din
Salzburg, a impresionat audienţa prin numeroasele exemple de modificări ale
unor parametri fiziologici prin muzică, cu importante aplicaţii clinice; un alt
invitat special, prof. dr. Serghei Shushardzahn (Moscova), preşedintele
Academiei Europene de Terapie prin Muzică, a dezvoltat teoria „reflex-rezonantă“,
ca bază ştiinţifică a terapiei prin muzică.
Paralelismul
dintre secvenţele unor semnale biologice şi secvenţe muzicale a fost riguros
analizat şi exemplificat de prof. dr. Gheorghe Mihalaş (Timişoara), cu referire
specială la secvenţele moleculare şi la semnalele ECG, după ce, la ediţia
precedentă, prof. dr. Francisc Schneider (Arad) prezentase modificările EEG în
timpul audiţiei muzicale.
Au
reţinut atenţia şi alte teme interesante: psihometria muzicală (M. S.
Ungureanu-Pamfil), ştiinţa şi arta vocii (R. Mureşan, Cluj), geniul muzical şi
psihozele (G. Zărie), valenţele terapeutice ale „secţiunii de aur“ a pieselor
muzicale (M. Mihăilescu), ţinuta corporală în tehnica violonistică (O. Miclea),
similarităţi medicale între performanţa muzicală şi sportivă (M. Oraviţan) etc.
Cea
mai extinsă sesiune a fost cea organizată de disciplina de medicină dentară
preventivă (prof. dr. Angela Podariu, conf. dr. Atena Găluşcan şi conf. dr.
Daniela Jumanca), în care s-au prezentat şi discutat aspecte privind
instrumentele muzicale ce pot influenţa dezvoltarea aparatului dento-maxilar,
malocluzia şi anomaliile dento-maxilare la muzicienii suflători, dar şi măsurile
preventive de la nivelul cavităţii orale, destinate muzicienilor.
Ca
la spectacol, aplauzele finale au fost culese nu numai de solişti, ci şi de
„dirijorul“ conferinţei – conf. dr. Veronica Demenescu, de la Facultatea de
Muzică din Timişoara, astfel încurajată să înceapă deja pregătirile pentru
viitoarea ediţie.