Newsflash
Știri

Metaforele detenţiei

de Dr. Al. TRIFAN - feb. 6 2013
Metaforele detenţiei
   În numărul 81 al revistei Memoria – o publicaţie a cărei însemnătate, pentru toţi cei ce vorbesc limba română, este inestimabilă – se continuă, din numărul pre­cedent, articolul „Literatura de detenţie“, semnat de Marieta Gaurean. Formularea titlului conţine o neclaritate, pentru că se poate enunţa în două feluri: literatura despre detenţie, dar şi literatura creată în detenţie. În prima categorie intră memoriile şi mărturiile care descriu universul concentraţionar. Exem­plele sunt numeroase şi cunoscute. Acestea au fără îndoială valoarea unor cronici docu­mentate prin faptele de viaţă ale unor martori oculari, dar poate că Adrian Marino are dreptate să nu le confere o va­loare literară ce poate fi susţinută cu argu­mente estetice. Din păcate, s-a accentuat prea puţin – cu excepţia manifestărilor literare organizate de Societatea Medicilor Scriitori şi Publicişti din România – că a existat o literatură artistică având ca autori talente ale condeiului aflate în detenţie. Transmise pe cale orală, scrise pe bucăţi de săpun sau ţesute cu fire de pansa­ment, versurile au supravieţuit în mijlocul unor pericole greu de imaginat. Poate că nu este inutil să fie reamintite argumentele pe care le-am folosit în susţinerea faptului că nu numai Nichifor Crainic şi Radu Gyr, dar şi medici scriitori, mai puţin cunoscuţi – ca Despa Olaru, Serafim Pâslariu, Ionel Zeana sau Aurelian Gulea –, au creat literatură artis­tică în cele mai vitrege condiţii, de suferinţă.
   Răul este sursa Urâtului ce apare în estetica primelor secole de creştinism ca o categorie de sine stătătoare, nu în opoziţie cu Frumosul, ci posedând o funcţie semantică distinctă. Adjectivul englez „ugly“ are aceeaşi rădăcină cu„uggen“ din vocabularul anglo-saxon medieval. Important este că în norvegiană cuvântul vechi „ugge“ înseamnă frică, înfricoşare, teroare, suferinţă. Pentru referinţă, Edmund Burke, în a sa „Cercetare asupra ideilor noastre despre sublim şi frumu­seţe“, scrie: „De asemenea, îmi imaginez urâţenia ca fiind destul de compatibilă cu ideea sublimului. În niciun caz însă nu aş insinua că urâţenia însăşi este o idee sublimă, în afară de cazul când este asociată cu asemenea trăsături ca acelea ce stârnesc o puternică teroare“.
   Iată deci că sublimul literaturii artistice în detenţie este generat de Urâtul care stârneşte teroarea, într-un patos al dispe­rării, am adăuga noi. Continuând să-l cităm pe Burke, vom găsi sprijin pentru afirmaţia că estetica, în sens larg, aplică literaturii beletris­tice a detenţiei califi­cativul de sublim, fără să-l asocieze cu cel de frumos: „În încheierea acestei analize generale a frumosului, pare firesc să comparăm frumosul cu sublimul, iar în această comparaţie îşi face apariţia un contrast remarcabil. (…) Subli­mul şi frumosul sunt într-adevăr idei de natură foarte deosebită, una fiind bazată pe du­rere, cealaltă pe plăcere; şi, oricât ar varia, după aceea, de la natura di­rectă a cauzelor lor, aceste cauze menţin to­tuşi o deosebire veşnică între ele, o deosebire ce nu poate fi uitată niciodată de niciun om a cărui preocupare este să influenţeze pasiunile“. În scrierea lui Burke, „ideea de suferinţă fizică de orice fel şi pe toate treptele de trudă, durere, chin, tortură, este produ­cătoare de sublim şi, în acest sens, nimic altceva nu-l poate produce“.
   Poezia din detenţie, prin felul său necăutat şi mai puţin prelucrat al compoziţiei, poate datorat şi transmiterii orale şi păstrării sale în memorie, pe măsură ce îndepărtează ideea de artă şi invenţie, face să crească acea aptitudine a transformării, acea putinţă de a lua un lucru care prin natura lui este urât sau dezgustător şi, stropindu-l din belşug cu o inepuizabilă empatie, a-l converti într-un demers transcendental. Tot aici, expresia artistică este propusă nu în scopul unei defulări sau al suscitării unei compasiuni, ci, oarecum în intenţia estetică a creşti­nismului timpuriu, bazată pe ideea apostolică a lumii ca un sistem de enigme, simboluri, imagini semnificând materialităţi ce la nivelul „fiinţării“ brute nu pot sau abia sunt întrezărite. Pentru surprinderea aces­teia cu ajutorul artei, estetica apologetică foloseşte imagini, reprezentări, imitaţii, asemănări, oglindiri, alegorii, semne, simboluri, mistere, însemne, toate aces­tea regăsindu-se şi în poezia detenţiei. Tema literaturii artistice din detenţie este Răul exprimat prin metaforele Urâtului. Acestea formalizează uciderea semnifi­caţiei prin distrugerea semnificantului.
   Detaşarea filosofică a lui Francis Herbert Bradley, care, în cartea „Între aparenţă şi realitate“ (1893), consideră că, despre Rău, deşi trebuie să admitem că există, nu are rost să facem atâta caz (ce asemănător gândesc cei care se arată neîncrezători în literatura detenţiei), se întâlneşte şi la Adrian Marino, care crede că nu se poate face poezie având teme inestetice. Lăsând la o parte faptul că urâtul poate asimila calităţi ale frumosului legate prin emoţia pate­tică a sublimului, diso­nanţele, rezistenţa şi presi­unea părţilor comu­nicării dramei realităţii care trage draperia slu­jesc unui ţel ce separă spaţiul tihnit „de consum“ de nişa ameninţărilor nebănuite.
   O replică-argument o constituie volumul bi­lingv recent publicat de scriitoa­rea Paula Romanescu: „Unde sunt cei ce nu mai sunt?/Où sont-ils ceux qui n’existent plus?“. Demersul cunoscutei poete de a edita o antologie de poezie din închisori este de o importanţă covârşi­toare, mai ales că traducerile pe care le realizează sunt de o acurateţe exemplară.
    În sfârşit, cea de-a treia valoare a literaturii detenţiei este cea care trasează un drum al Golgotei, acela care duce la însuşirea celei mai ample dimensiuni a inteligenţei: credinţa. Conversiunea, adică trecerea de la starea de ateu la aceea de credincios, desăvârşită de marea majo­ritate a gânditorilor, a avut în literatura detenţiei scriitori remarcabili (Nicolae Steinhardt, Vasile Voiculescu, Traian Trifan, Valeriu Gafencu, Aurelian Gulea şi mulţi alţii). Nu mai este cazul să-l reamintim pe Petre Ţuţea, fondatorul unei antropologii creştine esenţiale.
    Revenind la articolului „Literatura de detenţie“, aici, spre deosebire de prima parte, unde ni se făcea cunoştinţă cu „mărturisitorii“ Dumitru Bordeianu, Viorel Gheorghiţă, Eugen Măgirescu, Justin Pavel, Octavian Voinea, Ioan Muntean şi Aristide Ionescu, sunt prezentaţi Dumitru Bacu, Virgil Ierunca şi Paul Goma, care au cunoscut universul concentraţionar în care s-a petrecut „Fenomenul Piteşti“ nu direct, ci din relatările victimelor. Un sub­capitol cuprinde însă figurile emblematice ale literaturii de detenţie feminine: Lena Constante, Adriana Georgescu şi Aspazia Oţel Petrescu.
    Dacă literatura în detenţie nu ar fi constituit o preocupare susţinută în cadrul Societăţii Medicilor Scriitori şi Publicişti din România, ar fi trebuit, fără îndoială, să încep prezentarea numărului 81 cu admi­rabilul articol semnat de prof. dr. Nicolae Constantinescu: „Cui îi este frică de revista Memoria?“, un eseu prezentat cu ocazia lansării festive a numărului 80 al revistei şi reprezintă un punct de reper pentru generaţia „obsedantului deceniu“. După ce descrie izvorul de românism de cea mai bună calitate care şi-a avut originea în Liceul Militar „Mânăstirea Dealu“, autorul reînvie amintirea tragicelor urmări ale evenimentelor din Ungaria petrecute în anul 1956. Aşa cum se ştie, atunci a fost înăbuşită de trupele sovietice o revoltă anticomunistă ale cărei cons­e­cinţe s-au răspândit asupra Europei de Est ca valurile concentrice ale unei pietre aruncate pe oglinda unui lac liniştit. Noi, din această generaţie, am contribuit la încercările studenţimii române de a sprijini colegii maghiari. Consecinţele au fost dezas­­truoase, soldându-se cu exma­tricu­lări şi reinstaurarea politicii dosarului în facultăţi.
   Continuând parcurgerea sumarului într-o ordine subiectivă, menţionăm articolul despre Anna Pauker publicat de Fr. Lenauheimer în nr. 14/1952 al revistei şvabilor din România, emigraţi în Germania. Valoarea documentară a textului este notabilă, pentru că aruncă o lumină clară asupra uneia din cele mai zbuciumate perioade ale României ocupate de armata sovietică. Numesc extrasul din raportul final „Analiza dictaturii comuniste din România“ privitor la „Proteste muncitoreşti în România comunistă“ un set de informaţii esenţiale pentru viitorime, observând însă că deja uitarea s-a aşternut peste ele. Aş vrea să asist la mirarea unui cititor al deceniilor următoare, care nu-şi închipuie că un regim politic care şi-a zis muncitoresc poate stârni nemulţumirea celor care, chipurile, beneficiază de el. Dar muncitorii sunt în primul rând oameni şi ca atare aspiraţia lor primordială este libertatea. Încheiem această prezentare convinşi şi de importanţa celorlalte titluri din sumar.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe