Newsflash
Știri

Medicina şcolară, o posibilă specialitate?

de - mai 2 2012
Medicina şcolară, o posibilă specialitate?
   În perioada 19–20 aprilie 2012, s-a desfăşurat, la Cluj-Napoca, al III-lea Congres Naţional de Medicină Şcolară şi Universitară, organizat de Societatea Medicilor din Colectivităţile de Copii şi Tineri, în parteneriat cu Primăria Cluj-Napoca şi Direcţia de Sănătate Publică a Judeţului Cluj. La eveniment au fost pre­zenţi 250 de participanţi, din 27 judeţe ale ţării. Invitat de onoare, dl conf. dr. Ritli Ladislau, ministrul sănătăţii, însoţit de dl conf. dr. Molnár Géza, consilier personal, a participat nu numai la deschiderea oficială a Congresului, ci a şi audiat mai multe din lucrările prezentate. În cuvântul inaugural, ministrul şi-a reafirmat sprijinul pentru domeniul medicinii şcolare şi a susţinut ideea reînfiinţării specialităţii de medicină şcolară şi a înfiinţării unei comisii consultative de medicină şcolară în cadrul Ministerului Sănătăţii.
   Temele dezbătute pe parcursul reuniunii au vizat rolul medicinii şcolare în educaţia pentru sănătate, patologia copilului şi adolescentului, rolul educaţiei fizice şi al deprinderilor nutriţionale corecte în formarea unui stil de viaţă sănătos sau rolul medicinii şcolare în sistemul actual de sănătate din România. Menţionăm, dintre lucrările prezentate: Rolul medicinii şcolare în educaţia pentru sănătate (dr. Dorina Duma – DSP Cluj) • Tul­burările de vedere la elevi în relaţie cu iluminatul natural şi artificial din sala de clasă (conf. dr. Aurelia Cordeanu – INSP Bucureşti) • Educaţia copilului pentru un stil de viaţă sănătos (prof. dr. Mircea Nanulescu – Cluj-Napoca) • Deter­minanţi ai sănătăţii; comportamentul alimentar, în perioada 2006–2011, la elevii din România (dr. Ileana Maria Mireştean – ISP Cluj) • Artralgia şi artrita la copilul preşcolar şi şcolar (dr. Cecilia Lazea – Cluj-Napoca) • Perspectivele medicilor din România asupra vaccinării anti-HPV – un studiu calitativ (prof. univ. Adriana Băban, psih. Marcela Penţa, psih. Catrinel Crăciun – Facultatea de Psihologie, UBB Cluj-Napoca) • Preven­ţia oncologică în cabinetul medical şcolar (dr. Kristina Moldovan – Cluj) l Abor­darea multidisciplinară a problemelor de comunicare în perioada copilăriei (dr. Daniela Câmpean – Cluj) • „Que sais-je?“ – Cunoştinţe ale mamelor despre vaccinări şi reacţii adverse postvaccinale (dr. Gabriela Rus, asist. Liliana Daroczi –Tg. Mureş) • Spectrul intoxicaţiilor acute la copil în Spitalul Clinic de Urgenţă pentru Copii „Louis Ţurcanu“ Timişoara (dr. Iulia Jurcă-Simina – Timişoara) • De ce ne temem de medicul stomatolog? (dr. Varga Enikö – Tg. Mureş) • Participarea elevilor şi studenţilor la activităţile de educaţie fizică şi sport în funcţie de starea lor de sănătate (prof. univ. Traian Bocu – Cluj-Napoca) • Sportul şi sănătatea (dr. Mariana Curuţ – Alba Iulia) • Obezitate versus denutriţie la adoles­cenţi (dr. Adriana Neghirlă, asist. Iacobina Claudia Rus – Tg. Mureş) • Principii de promovare a deprinderilor nutriţionale corecte la vârsta şcolară şi preşcolară (dr. Liana Cătănescu – Bucureşti). Work­shopul „Normalitate şi patologie în dezvoltarea personalităţii copilului“ a evidenţiat importanţa existenţei echipelor interdisciplinare în şcoli şi grădiniţe.
   Discuţiile cele mai aprinse au fost determinate de problemele cu care se confruntă în acest moment medicina şcolară: • deficitul de personal, accentuat de blocarea posturilor din sistemul de sănătate • dotarea insuficientă a cabi­netelor medicale şcolare cu aparatură medi­cală, la care se adaugă lipsa auto­rizării sanitare a marii majo­rităţi a acestor cabinete • discon­tinuităţile în aprovizio­narea cu medicamente şi materiale sanitare • imposibilitatea medicului din cabinetul medical şcolar şi studenţesc de a elibera bilete de trimitere pentru servicii medicale clinice tuturor elevilor şi studen­ţilor, indiferent de domiciliul acestora, lucru care limitează atât depistarea precoce a diferitelor afecţiuni la copil şi adolescent, cât şi supra­vegherea epide­miologică a bolilor transmisibile • posi­bilitatea ca medicii şcolari din mediul urban să nu mai efectueze vaccinările din şcoală • relaţia cu autorităţile publice locale.
   În ciuda multiplelor probleme cu care se confruntă, participanţii la congres şi-au exprimat speranţa că medicina şcolară joacă un rol important în cadrul sistemului de sănătate din România şi că merită de­puse eforturi comune, în scopul promo­vării sănătăţii copiilor şi adolescenţilor.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe