În perioada 19–20 aprilie 2012, s-a desfăşurat,
la Cluj-Napoca, al III-lea Congres Naţional de Medicină Şcolară şi Universitară,
organizat de Societatea Medicilor din
Colectivităţile de Copii şi Tineri, în parteneriat cu Primăria Cluj-Napoca şi
Direcţia de Sănătate Publică a Judeţului Cluj. La eveniment au fost prezenţi
250 de participanţi, din 27 judeţe ale ţării. Invitat de onoare, dl conf. dr.
Ritli Ladislau, ministrul sănătăţii, însoţit de dl conf. dr. Molnár Géza,
consilier personal, a participat nu numai la deschiderea oficială a
Congresului, ci a şi audiat mai multe din lucrările prezentate. În cuvântul
inaugural, ministrul şi-a reafirmat sprijinul pentru domeniul medicinii şcolare
şi a susţinut ideea reînfiinţării specialităţii de medicină şcolară şi a înfiinţării
unei comisii consultative de medicină şcolară în cadrul Ministerului Sănătăţii.
Temele dezbătute pe parcursul reuniunii au
vizat rolul medicinii şcolare în educaţia pentru sănătate, patologia copilului şi
adolescentului, rolul educaţiei fizice şi al deprinderilor nutriţionale corecte
în formarea unui stil de viaţă sănătos sau rolul medicinii şcolare în sistemul
actual de sănătate din România. Menţionăm, dintre lucrările prezentate: Rolul medicinii şcolare în educaţia pentru sănătate
(dr. Dorina Duma – DSP Cluj) • Tulburările
de vedere la elevi în relaţie cu iluminatul natural şi artificial din sala de
clasă (conf. dr. Aurelia Cordeanu – INSP Bucureşti) • Educaţia copilului pentru un stil de viaţă sănătos (prof. dr.
Mircea Nanulescu – Cluj-Napoca) • Determinanţi
ai sănătăţii; comportamentul alimentar, în perioada 2006–2011, la elevii din
România (dr. Ileana Maria Mireştean – ISP Cluj) • Artralgia şi artrita la copilul preşcolar şi şcolar (dr. Cecilia
Lazea – Cluj-Napoca) • Perspectivele
medicilor din România asupra vaccinării anti-HPV – un studiu calitativ
(prof. univ. Adriana Băban, psih. Marcela Penţa, psih. Catrinel Crăciun –
Facultatea de Psihologie, UBB Cluj-Napoca) • Prevenţia oncologică în cabinetul medical şcolar (dr. Kristina
Moldovan – Cluj) l Abordarea
multidisciplinară a problemelor de comunicare în perioada copilăriei (dr.
Daniela Câmpean – Cluj) • „Que sais-je?“
– Cunoştinţe ale mamelor despre vaccinări şi reacţii adverse postvaccinale
(dr. Gabriela Rus, asist. Liliana Daroczi –Tg. Mureş) • Spectrul intoxicaţiilor acute la copil în Spitalul Clinic de Urgenţă
pentru Copii „Louis Ţurcanu“ Timişoara (dr. Iulia Jurcă-Simina – Timişoara)
• De ce ne temem de medicul stomatolog?
(dr. Varga Enikö – Tg. Mureş) • Participarea
elevilor şi studenţilor la activităţile de educaţie fizică şi sport în funcţie
de starea lor de sănătate (prof. univ. Traian Bocu – Cluj-Napoca) • Sportul şi sănătatea (dr. Mariana Curuţ
– Alba Iulia) • Obezitate versus denutriţie
la adolescenţi (dr. Adriana Neghirlă, asist. Iacobina Claudia Rus – Tg.
Mureş) • Principii de promovare a
deprinderilor nutriţionale corecte la vârsta şcolară şi preşcolară (dr.
Liana Cătănescu – Bucureşti). Workshopul „Normalitate şi patologie în
dezvoltarea personalităţii copilului“ a evidenţiat importanţa existenţei
echipelor interdisciplinare în şcoli şi grădiniţe.
Discuţiile cele mai aprinse au fost
determinate de problemele cu care se confruntă în acest moment medicina şcolară:
• deficitul de personal, accentuat de blocarea posturilor din sistemul de sănătate
• dotarea insuficientă a cabinetelor medicale şcolare cu aparatură medicală,
la care se adaugă lipsa autorizării sanitare a marii majorităţi a acestor
cabinete • discontinuităţile în aprovizionarea cu medicamente şi materiale
sanitare • imposibilitatea medicului din cabinetul medical şcolar şi studenţesc
de a elibera bilete de trimitere pentru servicii medicale clinice tuturor
elevilor şi studenţilor, indiferent de domiciliul acestora, lucru care
limitează atât depistarea precoce a diferitelor afecţiuni la copil şi
adolescent, cât şi supravegherea epidemiologică a bolilor transmisibile • posibilitatea
ca medicii şcolari din mediul urban să nu mai efectueze vaccinările din şcoală •
relaţia cu autorităţile publice locale.
În ciuda
multiplelor probleme cu care se confruntă, participanţii la congres şi-au
exprimat speranţa că medicina şcolară joacă un rol important în cadrul
sistemului de sănătate din România şi că merită depuse eforturi comune, în
scopul promovării sănătăţii copiilor şi adolescenţilor.