Internaționale

Mecanismul folosit de bacterii pentru a scăpa de antibiotice

de Florentina Ionescu - nov. 26 2019
Mecanismul folosit de bacterii pentru a scăpa de antibiotice

O cercetare recentă își îndreaptă atenția către Pseudomonas aeruginosa, o bacterie Gram-negativă, pentru a scoate la iveală strategia pe care bacteriile rezistente o folosesc pentru a evita antibioticele. Oamenii de știință speră ca aceste rezultate să îi ajute pe viitor să facă antibioticele mult mai eficiente în această luptă.

Jean-Louis Bru (de la University of California, Irvine) și colegii săi și-au axat cercetarea, care a fost publicată recent în „Journal of Bacteriology”, pe P. aeruginosa, un tip de bacterie periculoasă care atacă persoanele care au fibroză chistică, scrie Healthline.com. Genul acesta de cercetare este crucială pentru înțelegerea mecanismelor de apărare ale bacteriilor și pentru abordarea infecțiilor în moduri mult mai eficiente decât până acum.

În cadrul acestui studiu nou, oamenii de știință au examinat dezvoltarea și răspândirea bacteriei în vase Petri, recreând un mediu similar cu cel al membranelor mucoase care îi permite bacteriei P. aeruginosaprospere în organismul pacienților cu fibroză chistică.

bacterii rezistente

Cercetătorii au testat efectul antibioticelor și bacteriofagelor (virusuri care infectează și atacă bacteriile de la interior) asupra capacității bacteriilor de a se mișca în mod colectiv. Potrivit sursei citate, prin combinarea antibioticului gentamicină cu celulele cu P. aeruginosa a ieșit la iveală faptul că bacteriile P. aeruginosa transmit semnale către bacterii con-specifice, avertizându-le în privința pericolului, astfel încât să îl evite.

Co-autorul studiului, Nina Molin Høyland-Kroghsbo, a explicat în detaliu experimentele făcute de echipă și rezultatele:

„Am putut cu toții vedea în laborator că bacteriile pur și simplu înoată în jurul „zonei periculoase” cu antibiotice sau bacteriofage. Când au primit semnalul de avertizare de la bacteriile con-specifice, se poate vedea că se mișcă în cerc”.

Tot ea spune că acesta este un mecanism inteligent de supraviețuire pentru bacterii. Dacă se va dovedi că bacteriile folosesc aceeași manevră evazivă atunci când infectează organismul uman, acest lucru ar explica de ce unele infecții bacteriene nu pot fi tratate eficient cu antibiotice, a completat Nina Molin Høyland-Kroghsbo.

Notă autor:

Sursa foto: Pixabay.com