Știri

Ebola. Supravieţuitorii şi replicarea

de Alexandra NISTOROIU - dec. 19 2014
Ebola. Supravieţuitorii şi replicarea
  Peste 6.300 de oameni au murit din cauza infecţiei cu virusul Ebola de la începutul epidemiei din Africa de Vest până la 6 decembrie, arată cele mai recente cifre colectate de OMS. Numărul total al cazurilor confirmate, probabile şi suspecte în cele trei ţări (Sierra Leone, Liberia, Guineea) a ajuns la 17.900. În această săptămână, pentru prima dată, numărul cazurilor documentate în Sierra Leone l-a depăşit pe cel raportat de Liberia.
Time Magazine a ales, ca „persoană a anului“, „luptătorii Ebola“, pe toţi cei care au intervenit în eforturile de control al epidemiei. Titlul de „persoană a anului“ merge la individul/grupul cu cel mai mare impact asupra lumii şi a ştirilor pe parcursul anului.
Epidemia continuă să se extindă cu rapiditate în vestul Sierrei Leone şi în zona împădurită din interiorul Guineei. Este nevoie de mai mult personal sanitar care să se alăture eforturilor internaţionale pentru controlul epidemiei, spun reprezentanţii ONU. Mai multe unităţi de tratament vor fi deschise în Sierra Leone şi acolo va fi nevoie de personal specializat.
În Liberia, preşedintele ţării, Ellen Johnson Sirleaf, a stabilit ca obiectiv oprirea transmiterii infecţiei cu Ebola până la sfârşitul anului, o ţintă ce pare nerealistă, dar ar putea fi utilă ca modalitate de a se asigura că oamenii nu se vor relaxa crezând că epidemia a fost inversată. Au existat temeri cu privire la posibilitatea ca aparenta retragere a infecţiei să ducă la revenirea practicilor de igienă insuficient de severe, ceea ce ar determina o reluare a creşterii epidemiei.

Mobilizarea supravieţuitorilor

Cei care au supravieţuit infecţiei cu Ebola sunt resurse valoroase, dar adesea neglijate în lupta pentru combaterea epidemiei, spune un editorial publicat de International Journal of Epidemiology. Experţii departamentului de psihiatrie şi epidemiologie de la Universitatea Columbia din New York susţin că oamenii care s-au vindecat spontan ar trebui mobilizaţi pentru a grăbi inversarea epidemiei. Numărul supravieţuitorilor a ajuns de ordinul miilor, rata de recuperare fiind de aproximativ 30% în Africa de Vest. Editorialul enumeră patru motive pentru care cei care au supravieţuit infecţiei s-ar putea dovedi vitali în eforturile de control: au dezvoltat imunitate la actuala tulpină de Ebola şi se pot îngriji de cei bolnavi cu risc minim, aproape inexistent, de a se reinfecta, fiind practic singurele persoane „vaccinate“ împotriva infecţiei cu Ebola. Astfel, ar putea servi drept mediatori între cei infectaţi şi cei sănătoşi, între localnici şi reprezentanţii sprijinului umanitar internaţional. Pot dona sânge, având, cel mai probabil, anticorpi protectori şi îi pot ajuta astfel pe cei infectaţi să supravieţuiască virusului mortal. Deşi încă nu a fost probată eficienţa acestei strategii terapeutice, imunoterapia pasivă cu sângele supravieţuitorilor ar putea fi un tratament eficient pentru zecile de mii de oameni la care va ajunge epidemia de Ebola.
   Spre deosebire de mulţi voluntari internaţionali, supravieţuitorii vorbesc limba locală, înţeleg dinamicile culturale şi pot fi percepuţi mai favorabil decât străinii în timpul unei crize definite prin spaimă intensă şi neîncredere la nivelul comunităţii. Ar putea fi angajaţi ca îngrijitori ai celor bolnavi în unităţi medicale sau la domiciliu. Pregătirea şi angajarea lor le-ar da, de asemenea, o sursă de venit, în condiţiile în care cei mai mulţi sunt stigmatizaţi, iar climatul dominant este sărăcia.

Virusul s-ar putea replica în mod neobişnuit

Cercetătorii de la Universitatea din Utah au descoperit, în urma unor analize biochimice şi a unor simulări computerizate, un mecanism probabil şi exotic ce explică replicarea mai multor virusuri înrudite: Ebola, rujeolă, rabie. Mecanismul poate fi o ţintă potenţială pentru noi tratamente antivirale în următorul deceniu. Din păcate, descoperirea nu va avea niciun impact pentru actuala epidemie, deoarece noile tratamente ar putea fi dezvoltate abia în cinci-zece ani. Studiul a fost publicat în Public Library of Science PLOS Computational Biology.
  Cercetătorii au studiat virusul stomatitei veziculare (VSV), membru al familiei de virusuri cu genom ARN liniar nesegmentat cu polaritate negativă, familie ce include şi virusurile responsabile pentru Ebola, rujeolă, rabie. Genomul acestor virusuri este o catenă de ARN acoperită de proteine, precum mărgelele pe un colier. După ce au realizat 20.000 de simulări pe calculator în care virusul stomatitei veziculare începea să se replice pe diferite căi, autorii studiului au identificat un mecanism fundamental folosit de VSV şi virusuri înrudite precum Ebola pentru a se autocopia: odată ce virusul infectează o celulă, polimerazele alunecă de-a lungul catenei de ARN viral acoperită de proteine până când ajung la capătul corect al secvenţei. Apoi, pot citi şi transcrie codul ARN pentru a sintetiza ARNm. Odată ce o polimerază începe să facă asta, se ciocneşte de alte polimeraze în alunecare, eliberându-le în celulă, până când şi ele se ataşează de capătul corect al unei secvenţe de ARN şi încep să creeze copii. Acest lucru îi permite virusului să se replice şi să controleze celula gazdă infectată. Mecanismul de alunecare contrastează cu alte tipuri de replicare întâlnite la alte virusuri, în care polimerazele se detaşează cu uşurinţă de virus în interiorul celulei infectate şi găsesc apoi capătul corect al ARN-ului pentru a începe replicarea.

Antiviralele, mai bune ca vaccinurile?

Crearea de vaccinuri este dificilă în cazul virusurilor ARN (HIV, gripa, cele din familia VSV şi Ebola), deoarece acestea „se pricep“ să treacă rapid prin mutaţii şi să îşi schimbe proteina specifică pentru a scăpa din calea vaccinurilor. De pildă, virusul Ebola ce provoacă acum tragedii în Africa evoluează extrem de rapid din punct de vedere genetic. Prin urmare, o cale mai sigură decât vaccinurile este de a crea terapii antivirale stabile, ţintind mai multe zone din maşinăria de replicare, cred autorii studiului menţionat.