Newsflash
Știri

De la Ministerul Sănătăţii

de - mar. 29 2013
De la Ministerul Sănătăţii

Reorganizarea MS

   Eugen Nicolăescu, ministrul Sănătăţii, a anunţat că pe site-ul instituţiei au fost postate proiectele de acte normative care stau la baza reorganizării şi restructurării MS. În opinia sa, reforma înseamnă impli­carea mai puternică a factorilor de pe plan local în sistem, controlul costu­rilor şi echilibrul financiar nece­sar, precum şi reproiectarea compo­nentelor de bază ale sistemului. Restructurarea şi reorganizarea se vor face prin micşorarea birocraţiei şi apropierea sistemului de cetăţean, prin profesionalizarea manage­mentului şi întărirea controlului la nivel local. Se vor translata o serie de activităţi către autorităţile locale, accentuându-se descentralizarea sistemului.
    Potrivit proiectului pus în dezbatere publică, în subordinea MS vor funcţiona opt autorităţi regionale de sănătate publică, opt servicii regionale de ambulanţă, Agenţia Naţională de Programe de Sănătate (ANPS) şi Agenţia Naţională de Achiziţii şi Investiţii în Sănătate. ANPS se va ocupa de elaborarea, realizarea programelor de sănătate, stabilirea bugetului, coordonarea şi intervenţia pentru desfăşurarea în condiţii normale, fără sincope, a acestora.
   Direcţiile de sănătate publică judeţene se vor reorganiza în opt autorităţi regionale de sănătate publică, servicii publice decon­centrate, cu personalitate juridică, în subordinea cărora vor funcţiona 34 de oficii judeţene de sănătate publică şi alte unităţi cu personalitate juridică, conform prevederilor legale. Se urmăreşte şi micşorarea numă­rului maxim de posturi din aparatul propriu al MS, de la 290 de persoane la 250. În urma acestei reorganizări se va realiza o economie de 50 milioane de euro, bani care vor rămâne în sistem.
   De asemenea, se va dezbate public şi proiectul de act normativ care vizează reorganizarea caselor de asigurări de sănătate. În legătură cu schimbările propuse, sunt programate ample dezbateri cu asociaţiile profesionale, organizaţiile de pacienţi, sindicatele şi mediul de afaceri.

Criterii mai simple de clasificare a spitalelor

   Ministerul Sănătăţii vrea să modifice metodologia si criteriile minime obligatorii privind clasificarea spitalelor în funcţie de competenţă. Cel puţin aşa se arată într-un proiect legislativ postat pe site-ul instituţiei la secţiunea „Transparenţă decizională“. Potrivit reprezentanţilor ministerului, o serie de criterii specifice de clasificare pentru categoriile IIM şi III nu pot fi atinse în totalitate, din diferite motive ce ţin de condiţiile locale, de anumite neconcordanţe apărute în cursul procesului de descentralizare managerială sau de repartiţia interjudeţeană a cazurilor spitalizate. Soluţia la aceste probleme este oferită în noul proiect.
   Simplificarea procesului de clasificare va permite spitalelor judeţene care nu au în structură anumite secţii de specialitate, dar care se află lângă spitale generale sau monoprofil capabile să asigure continuitatea în domeniul specialităţii respective, să fie încadrate în categoria corespunzătoare.
   O altă propunere se referă la valorile minime ale indicatorului „Proporţia bolnavilor internaţi care au domiciliul în alte judeţe“. Procentul trebuie să fie mai mare sau egal cu 5%. În acest fel, se va permite clasificarea definitivă a unor spitale clinice monoprofil într-o categorie adecvată nivelului lor de competenţă. Modificarea va conduce şi la asigurarea unei asistenţe medicale integrate, precum şi la evitarea înfiinţării nejustificate de noi linii de gardă. În altă ordine de idei, va fi asigurat un acces echitabil la serviciile spitaliceşti, nu vor mai exista suprapuneri şi paralelisme cu alte spitale, iar resursele financiare vor putea fi atribuite transparent, în conformitate cu necesităţile populaţiei şi cu importanţa şi complexitatea serviciilor spitaliceşti furnizate. Totodată, modificarea propusă prin prezentul ordin va contribui la stabilirea sumelor minime contractate de către spitale cu casele de asigurări de sănătate pentru servicii de spitalizare continuă.
   Proiectul legislativ va rămâne în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Sănătăţii până la 14 aprilie a.c., iar dacă va fi aprobat va fi publicat în Monitorul Oficial şi va intra în vigoare.

Întâlnire cu sindicatele

   La începutul acestei săptămâni, proiectul Ministerului Sănătăţii privind reorganizarea direcţiilor de sănătate publică din ţară a fost prezentat reprezentanţilor sindicatelor din sistem. Conform calendarului de consultări, la masa de discuţii s-au aflat reprezentanţi ai Federaţiei Sanitas, Federaţiei Ambulanţa, Federaţiei Solidaritatea Sanitară, Centralei Naţionale Sindicale din Sănătate şi Asistenţă Socială, precum şi membrii Federaţiei TESA. Potrivit ministrului Eugen Nicolăescu, iniţiativa nu va conduce la o înşiruire de disponibilizări, aşa cum au presupus angajaţii din sănătate, ci vizează o mai bună redistribuire a personalului pentru controlul costurilor şi reechilibrarea componentelor sistemului. Mai exact, angajaţii fie vor putea fi transferaţi către comunitatea locală, fie vor fi absorbiţi de viitoarele structuri regionale. În ceea ce priveşte medicii şi asistenţii din DSP-uri, aceştia vor putea fi angajaţi în spitalele şi cabinetele medicale din oraşele respective.
   „Avem certitudinea că vom avea profesionişti din mediul universitar care pot face norme de aplicare, reguli şi mai ales pot să inspire direcţiile profesioniste în care să se acţioneze şi, evident, să se facă control în teritoriu“, a declarat ministrul Eugen Nicolăescu în cadrul întâlnirii.
Şeful Sănătăţii a semnat şi un acord de colaborare cu Federaţia Sanitas, conform căruia sindicaliştii vor fi permanent consultaţi în derularea procesului de reorganizare a sistemului sanitar. În acest sens, potrivit lui Nicolăescu, un reprezentant al Federaţiei Sanitas va face parte din grupul de lucru pe problematica reorganizării sistemului, grup care va fi constituit la nivelul Ministerului Sănătăţii. De asemenea, cei doi parteneri au convenit să caute împreună soluţii viabile pentru implementarea salarizării personalului din sistemul sanitar în funcţie de performanţe.

Doar zvonuri

   Ministerul Sănătăţii dezavuează zvonurile privind presupusa intenţie de a creşte contribuţiile de asigurări sociale de sănătate cu 3% şi consideră că se încearcă o provocare şi o manipulare a opiniei publice, fără nicio legătură cu realitatea, cu atât mai mult cu cât programul de guvernare al USL prevede chiar reducerea cotelor de asigurări sociale de sănătate.

Cooperarea în domeniul telemedicinii continuă

   Ministerul Sănătăţii, alături de alte 17 state membre NATO, va identifica şi eficientiza utilizarea resurselor naţionale în domeniul telemedicinei pentru a oferi asistenţă la nivel internaţional în cazul producerii unor dezastre, dar şi în managementul crizelor. Aceasta este una dintre priorităţile seminarului avansat de cercetare cu tema „Telemedicina în managementul crizelor: Dezvoltarea capabilităţilor cu partenerii“, organizat la Moscova în perioada 11–12 martie a.c. Evenimentul reprezintă etapa a doua a unui amplu proiect de cooperare în domeniul telemedicinii, demarat în toamna anului trecut printr-un parteneriat între NATO şi Federaţia Rusă. Scopul iniţiativei îl reprezintă stabilirea unor proceduri de lucru optime şi interconectarea sistemelor naţionale de telemedicină în cadrul unui sistem multinaţional.
   La întâlnirea de la Moscova au luat parte 60 de experţi din 18 state aliate şi partenere. Delegaţia României a fost condusă de dr. Raed Arafat, subsecretar de stat în Ministerul Sănătăţii şi codirector al proiectului. Echipa a inclus reprezentanţi ai Ministerului Sănătăţii, Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Afacerilor Interne, Serviciului Român de Telecomunicaţii Speciale, Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, Serviciului Mobil de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare (SMURD). Reuniunea a reprezentat o ocazie bună pentru dezvoltarea cooperării cu Federaţia Rusă într-un domeniu important, în care România a obţinut rezultate concrete, recunoscute pe plan internaţional – sistemul românesc de telemedicină pentru prim-ajutor şi medicina de urgenţă.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe