Newsflash
Știri

Cu stetoscopul pe partitură

de Alexandra NISTOROIU - dec. 28 2015
Cu stetoscopul pe partitură

     Să dirijezi o orchestră mare seamănă puțin cu a fi chirurgul principal într-o complicată operație pe cord deschis. Dacă nu obții ritmul corect, e o tragedie și e vina ta. Numai a ta. Dar să dirijezi o orchestră mare și formată din medici, care își dezbracă poate cu mai multă ușurință halatul alb decât orgoliile, e un joc încă mai întortocheat, iar Stefan Willich, fondatorul Orchestrei mondiale a medicilor o știe cel mai bine. Face asta din 2007 și, dacă niciodată jocul nu a deraiat într-o periculoasă aritmie, e și pentru că a știut mereu să urmeze prima regulă a dirijatului: nu e despre tine. Trebuie să te dai la o parte, să dispari în spatele muzicii și să lași orchestra să strălucească, scoțând de la fiecare membru al ei ce are mai bun de oferit.

 

Peste o mie

 

     World Doctors Orchestra (WDO) este astăzi un ansamblu muzical uriaș din care fac parte în jur de o mie de medici din peste 50 de țări de pe toate continentele. Însă în urmă cu opt ani Stefan Willich a pornit proiectul fără să viseze că va prinde aceste dimensiuni. Întâlnise, printre colegii săi medici, numeroși artiști amatori pasionați de muzica clasică și voia să găsească o cale să combine aceste iubiri pe care el însuși le credea perfect complementare. Voia să folosească pasiunea și limbajul muzical pentru a urmări țeluri medicale. „De obicei, medicii sunt responsabili doar pentru pacienții lor, dar noi, cu această orchestră, am vrut întâi de toate să dăm un exemplu, că suntem de fapt, ca doctori, responsabili și pentru îngrijirea medicală din acele părți ale lumii în care are nevoie de îmbunătățire“.
     De două sau de trei ori pe an, de fiecare dată în altă parte a lumii, cei din World Doctors Orchestra se întâlnesc pentru a susține un concert în scop caritabil. Își plătesc singuri deplasarea, cazarea și orice alt cost pe care îl presupune concertul. Împreună nu apucă să repete decât câteva zile înainte de spectacol, dar se pregătesc cu lunile pe cont propriu, acasă. Primesc din timp partiturile și indicații clare despre rolul lor. Apoi, banii strânși din vânzarea de bilete merg de fiecare dată spre o cauză strâns legată de domeniul medical, fie că e vorba de dezvoltarea unei rețele de asistență stomatologică în Africa, de sprijin pentru copiii cu cancer și familiile lor, în Germania, sau de bătăliile pentru stoparea epidemiilor de HIV/SIDA și malarie acolo unde încă fac ravagii.
Stefan Willich, fondatorul Orchestrei mondiale a medicilor
Foto: Andrea Katheder
 
     La cabinet, în laborator sau în spital, munca fiecăruia dintre medici se concentrează pe salvarea câte unui pacient pe rând. Dar, când cântă împreună, vor pur și simplu să amintească lumii că nici granițele, nici interesele politice sau economice nu ar trebui să limiteze accesul la îngrijirea medicală. Peste câteva luni vor veni și în România. E prima dată în istoria proiectului când vor susține trei spectacole în aceeași țară: Cluj-Napoca (26 mai), Brașov (27 mai) și București (28 mai). Donația de-această dată va pleca spre înființarea unei rețele naționale de telemedicină în epilepsie, ideea aparținându-i profesorului Florin Amzica.

 

Ambasadorii sănătății

 

     În 2007, Stefan Willich a pus câteva a­nunțuri în jurnale științifice din America, Australia, Marea Britanie. Vreo zece reclame mici, își amintește, în care spunea, simplu, că a înființat Orchestra mondială a medicilor și că oricine dorește să se alăture este binevenit. La primul concert ținut de World Doctors Orchestra, la Berlin, au venit deja 60 de medici din 12 țări. Erau întrucâtva suspicioși, nu se cunoșteau între ei și niciunul nu știa la ce să se aștepte, nici măcar Willich. Dar, după câteva ore de repetiții, gheața a fost spartă și medicii-muzicieni și-au găsit armonia. La propriu.
     Apoi nu a mai fost nevoie de publicitate. Rețeaua de artiști amatori recrutați din rândul comunității medicale a crescut de la sine. „Nu mă așteptam, sincer, ca așa de mulți medici să își dedice timpul și banii acestei idei“, mărturisește inițiatorul, care crede că principalul motor de motivație pentru artiștii-doctori nu este neapărat ocazia de a cânta împreună cu colegii lor, cât mai degrabă cauza caritabilă atașată spectacolelor WDO. Majoritatea cântau deja constant în diferite ansambluri de amatori, acasă la ei. „Dar să conectezi actul artistic cu responsabilitatea medicală, într-un fel care îi transformă în ambasadori internaționali pentru sănătate – cred că asta motivează oamenii.“

 

Prea valoroasă ca să fie o meserie

 

     Stefan Willich a început să studieze vioara la șase ani. Acasă, părinții s-au asigurat că se va împrieteni cu muzica clasică, tatăl său fiind un violoncelist amator. După absolvirea liceului, a studiat timp de doi ani vioara și dirijatul la Stuttgart, după care a făcut trecerea bruscă spre medicină. Nu se epuizase rezervorul de pasiune, ba dimpotrivă, a vrut să îl pună într-un seif. Muzica i se părea prea valoroasă ca să o transforme într-o meserie din care să își câștige pâinea. „Mi-era teamă că, dacă muzica devenea o rutină, ceva ce trebuia să fac șase, șapte, opt ore pe zi – și pentru muzicienii profesioniști este și rutină – m-aș putea dezîndrăgosti. Că mi-aș putea pierde bucuria.“ În plus, era convins că nu o să devină o vedetă internațională, un solist de geniu. „Eram doar unul din mulți oameni care urmau să facă muzică. Și avea mai mult sens să păstrez muzica într-o zonă incitantă, adânc personală, fără nicio legătură cu partea financiară.“
     A ales medicina – și nu o meserie mai puțin solicitantă – din curiozitate. Curiozitate față de oameni, față de cum evoluează, cum se dezvoltă, cum acționează și cum reacționează, cum funcționează ființele umane și viața în general. O curiozitate pe care o păstrează și astăzi, când ocupă funcția de director al Institutului de medicină socială, epidemiologie și economia sănătății la Universitatea Charité din Berlin, deși recunoaște că medicina rămâne un domeniu de care e legat mai mult intelectual. Emoțional, încă e muzician. Intelectual, bucățile de puzzle din medicină rămân încă motivul cel mai bun pentru a i te dedica. Iar puzzle-urile pe care cercetătorul Stefan Willich vrea să le rezolve țin de bolile cardiovasculare, prevenție, economia sănătății și relația dintre muzică și medicină.
     În paralel, a continuat să se pregătească pe plan muzical, ca amator. A studiat vioara, muzica de cameră și dirijatul în Stuttgart și Berlin, participând la ateliere predate de prestigioși dirijori, printre care și Sergiu Celibidache (la München), Leon Fleisher (la Boston) și Leon Barzin (Paris).
     După ce s-a format ca medic la Berlin și München, a profesat, ca specialist în cardiologie, la Boston și la Berlin. După zece ani de practică medicală, a obținut un masterat în sănătate publică la Harvard.
     În 1995, când profesorul de medicină Stefan Willich a preluat conducerea Institutului berlinez, echipa număra doar cinci membri angajați cu normă întreagă. Astăzi, lucrează aici peste 50 de doctoranzi. Semn că Willich nu are o mână fermă doar când manevrează bagheta dirijorului. Institutul se concentrează pe proiecte dedicate medicinii preventive, o zonă de cercetare pe care o consideră insuficient exploatată.

 

Ce îi face pe (unii) medici muzicieni buni

 

     Medicii ar putea învăța de la muzicieni să le ofere pacienților mai multă emoție și empatie, crede Willich. „În relația cu pacientul, ai nevoie de o intuiție foarte bună. Cred că medicii pot învăța de la muzicieni cum să își exprime mai bine emoțiile și să stabilească un raport mai bun cu pacientul.“ Pe de altă parte, ca amatori, medicii au anumite avantaje în ceea ce privește cântatul la un instrument, care decurg chiar din profesia lor. Sunt obișnuiți să muncească ore în șir. Sunt obișnuiți cu o anumită disciplină. Iar dacă vrei să faci serios muzică ai nevoie să exersezi din greu și să rămâi concentrat perioade lungi de timp.
     Apoi, medicii învață, încă din facultate, să rezolve probleme, să caute diagnosticul corect pentru un pacient cu o boală necunoscută, să caute apoi cel mai bun tratament pentru diagnosticul pus. Și în muzică trebuie să rezolvi probleme complicate. „Dacă întâlnești o partitură complicată, trebuie să inventezi propria ta soluție pentru a o stăpâni, pentru a trece de dificultatea tehnică pe care o presupune, peste dificultatea emoțională.“
     Pentru dirijorul WDO, și medicina și muzica se fac în mod necesar în echipă: „Un medic bun e un coechipier bun“, fie că e vorba de relația lui cu pacienții, cu familiile acestora, cu asistenții medicali, cu colegii din alte departamente. Și în muzică e la fel: „Dacă ai o orchestră plină de soliști egocentrici, nu o să sune prea bine, oricât de talentați ar fi. Un ansamblu obișnuit devine un ansamblu bun dacă se concentrează pe echipă, pe interacțiunile dintre artiști, dacă aceștia comunică și toți au ceva important de spus. Iar dacă unul greșește, ceilalți îl ajută imediat să revină în poveste“.

 

Primul concert e și audiția

 

     Ca să intri în World Doctors Orchestra nu trebuie să treci de un proces riguros de selecție. Intri pe site și completezi formularul de aplicație: îți lași numele, câteva date de contact, apoi precizezi specialitatea medicală, instrumentul la care cânți, nivelul de pregătire muzicală și nivelul de virtuozitate atins, precum și în ce măsură ai sau nu experiență de cântat într-o orchestră. Apoi devii automat membru.
     Turneele sunt anunțate din timp, ca participanții să își poată planifica deplasarea. Concertele din România, de exemplu, au fost programate cu mai mult de un an înainte. Cei dornici să participe își anunță disponibilitatea, apoi urmează o perioadă de selecție sau de completare a echipei: „Trebuie să văd: grupurile de instrumente sunt bine echilibrate? Avem destule viori, destui flautiști, destule trompete? Trebuie să te uiți și la dificultatea programului, dacă vom cânta ceva foarte complex, avem nevoie de muzicieni mai experimentați. Încercăm să compunem orchestra potrivită pentru muzica potrivită.“
     În România vor cânta peste o sută de medici și aproape toți au un solid background muzical. În general, cam unul din doi membri ai orchestrei are și experiență și educație muzicală. Niciunul însă nu își câștigă existența din muzică. Li se mai alătură uneori în concerte muzicieni profesioniști, soliști talentați din afara comunității, dar acelea sunt excepții. Regula e a amatorismului. Amatorism care înseamnă doar voluntariat, nu și lipsă de dedicare. „Deși nu are precizia absolută și transparența unui ansamblu profesionist, World Doctors Orchestra compensează prin multă pasiune, iar asta lipsește uneori orchestrelor compuse din profesioniști“, spune Willich.
     Apelează totuși des la artiști profesioniști în pregătirea concertelor, mai ales la repetițiile pe grupuri de instrumentiști. Pe lângă cele cu întreaga orchestră, e util să organizeze și sesiuni speciale pentru viori, violoncel etc., măcar cu două-trei ore înainte de spectacolul pentru public. Iar pentru aceste antrenamente, Willich și echipa lui încearcă să recruteze traineri din țara în care urmează să țină concertul. Muzicienii profesioniști acceptă de regulă să colaboreze tot pe bază de voluntariat. Le place aventura de a lucra cu un grup atât de eclectic de amatori.
     Selecția membrilor orchestrei este una relaxată, iar surprizele frecvente, ne povestește amuzat directorul artistic al WDO. Nu puțini își supraestimează nivelul de virtuozitate, așa că, de regulă, când medicii sunt invitați pentru prima dată să participe, sunt puși în poziții în care riscul de a face greșeli e... controlat. „Dacă vin întâia oară, nu vor fi invitați să fie prima trompetă. Abia după primul recital ne cunoaștem cu adevărat și știm mai bine ce și cum să alocăm.“

 

Patru zile de repetiții

 

     Cam jumătate dintre instrumentiști sunt aceiași la toate concertele. Sunt medicii cu programe mai flexibile la joburile lor de zi și cei care fac din muzică o prioritate, cum face și Stefan Willich. Ei reușesc să participe la toate cele trei sesiuni de concerte programate pe parcursul unui an – în 2016, pe lângă România, orchestra mai ține spectacole în Thailanda și la San Francisco. Dintre ceilalți membri, majoritatea pot să vină o singură dată pe an. Voluntariatul lor e unul destul de costisitor: le înghite zilele de concediu, banii de drum, de cazare și pentru cheltuielile personale. Nu numai că nu primesc onorarii: donațiile lor personale însumează, în medie, 100.000 de euro la fiecare concert, explică Willich. Orice venit obținut este dăruit în întregime cauzei alese.
     Deși nucleul orchestrei e stabil, e completat de fiecare dată de alt grup de instrumentiști. Altfel, ar putea deveni plictisitor, crede Willich, care își dă astfel de fiecare dată numai trei-patru zile de repetiții intense ca să pună pe roate un întreg program simfonic. Cam atât le ia și orchestrelor profesioniste, până în cinci zile. Numai că orchestrele profesioniste sunt formate din muzicieni profesioniști. Care se mai și cunosc între ei. Dar, îmi amintește Willich, mizează și pe faptul că medicii sunt obișnuiți cu munca intensă. „Noi lucrăm și câte șapte, opt, poate chiar nouă ore pe zi, în vreme ce instrumentiștii profesioniști lucrează în general cel mult patru ore pe zi, așa spun reglementările sindicale.“
     Caută mereu ca programul muzical să fie echilibrat: nici prea întunecat, nici prea încărcat. Până la definirea lui, Willich și colegii din WDO negociază intens, plecând de la propunerile echipei locale de organizare a concertului, dar și de la posibilitățile pe care le oferă formula orchestrei în țara respectivă. Încearcă mereu să includă lucrări populare în țara în care are loc evenimentul și adaugă o creație a unui compozitor local.
     Pentru concertele de la noi, organizarea e coordonată de profesorul Florin Amzica, neurofiziolog la Montreal, membru cu experiență în Orchestra mondială a medicilor și inițiator al turneului. Programul din România va cuprinde o lucrare semnată de un compozitor român, apoi solo pentru violă de Berlioz, interpretat de Aida Carmen Soanea (artistă originară din România, care a acceptat să participe tot ca voluntar la concert) și simfonia numărul șase al lui Beethoven. Vor urca pe scenă mai mulți membri noi, aflați la primul concert cu orchestra, în special din țara noastră, din care participă cel puțin zece instrumentiști.
     Cât despre cauza aleasă pentru strângerea de fonduri, aici echipa de organizare are mână liberă. Medicii din zonă știu cel mai bine care sunt nevoile medicale în țara în care are loc concertul. În România, Florin Amzica și echipa lui au ales proiectul pentru o rețea de telemedicină în epilepsie, „foarte important și plauzibil de realizat, așa că suntem foarte entuziasmați că susținem această idee“, spune Stefan Willich.
     În termeni umanitari, printre cele mai de succes proiecte s-au numărat concertele din primăvară ținute în Germania, la Dresda și Berlin. S-au strâns peste 60.000 de euro pentru trei inițiative: fundația Hope, activă în prevenția HIV/SIDA în Africa de Sud, fundația Michael, care ajută copiii cu epilepsie din familii germane mai sărace, și Dentists for Africa, un grup de medici stomatologi germani care construiesc, de ani de zile, o rețea de medicină orală și asistență umanitară, dar și centre educaționale pentru dentiști în Kenya.

 

Muzică pentru alinare

 

     Sunt și concerte la care membrii WDO nu măsoară reușita (doar) în banii strânși pentru cauza socială pe care vor să o servească. Uneori cântă pentru alinare. Pentru a-și exprima solidaritatea. Așa s-a întâmplat și la reprezentația din martie 2014, din Japonia, într-o regiune apropiată celei afectate simultan de cutremur, tsunami și dezastru nuclear în 2011. La 11 septembrie 2011, la exact zece ani de la atacurile teroriste din Statele Unite, au cântat la Washington simfonia nr. 2 de Gustav Mahler, cunoscută ca Simfonia Învierii. Mulți dintre muzicieni și spectatori fuseseră direct afectați de tragedia de la 11 septembrie, pierduseră membri ai familiei sau prieteni în turnurile gemene sau în atacul care a lovit Pentagonul.
     Altădată au mers în Africa de Sud să susțină proiectul social al unui medic olandez care vrea să ofere asistență sanitară într-o zonă izolată, pentru o populație complet neglijată. „Pe de o parte, e vorba de a strânge bani, dar pe de altă parte e vorba și de a ne arăta solidaritatea pentru cei aflați în suferință. Despre faptul că medici din întreaga lume sunt interesați să meargă acolo, să îi cunoască pe colegi și pe pacienții acestora, să arate că îi sprijină“, îmi explică dirijorul, pe un ton cald, dar în același timp ferm.
     Încearcă să încurajeze această valoare a comunității și în afara muzicii. Programează, pe lângă concertele Orchestrei mondiale a medicilor, evenimente complementare: simpozioane la care doctorii din țara gazdă împărtășesc cu musafirii lor perspective asupra medicinii, genul de probleme pe care le întâmpină în practică. „Se leagă și colaborări profesionale din aceste întâlniri, dincolo de bucuria de a cânta împreună. Ba, uneori, pe parcursul vizitei noastre, unii dintre medicii noștri sunt solicitați în spitale, pentru că sunt specialiști renumiți în domeniul lor și pot oferi o mână de ajutor“, povestește Willich.

 

Manual de ucidere a stresului

 

     Când îl întreb de ce crede că a întâlnit așa mulți medici foarte pasionați de muzică, Stefan Willich ridică mai întâi din umeri. Răspunsul plictisitor, spune el, ar fi că mulți medici vin din familii mai degrabă înstărite, așa că adesea copiii lor sunt dați la cursuri de muzică. Studiază un instrument, pentru că așa vor părinții, deci se împrietenesc de mici cu domeniul. Aspectul mai interesant însă este o legătură subtilă între medicină și muzică și Willich preferă această explicație. În ambele, fundația o dă un sistem foarte structurat: fie compoziția, fie științele naturale. Dar peste această fundație trebuie să adaugi mereu multă emoție, multă subiectivitate. „Ca doctor, încerci să construiești o relație cu pacientul tău. Ca muzician, încerci să ajungi la publicul tău. Așa că ambele necesită, pe lângă structură, multă empatie.“ Apoi, pentru mulți medici, muzica e o evadare dulce din ritmul infernal de muncă, un mod de a ucide stresul în afara orelor de program. „Dacă în timpul zilei ai de-a face cu boala și moartea, să ai muzica la dispoziție seara, să te poți scufunda în ea, îți dă un echilibru incredibil. Doctorii nu fac muzică pentru că le-ar răpi din energia pe care o pot pune în medicină, ci tocmai fiindcă le dă și mai multă energie pe care o pot aduce apoi în munca lor.“
     Pentru Stefan Willich, așa a fost dintotdeauna. Chiar dacă a renunțat acum mult timp la visul de a deveni muzician profesionist, și-a făcut mereu loc pentru partituri. Și dacă îl auzi vorbind, îți dai lesne seama că le prețuiește chiar mai mult decât pe fișele pacienților. De altfel, pentru trei ani (2012–2014), cât a condus Conservatorul Hanns Eisler din Berlin, a renunțat complet la medicină și spune că nu a avut timp să i se facă dor – deși la momentul deciziei era profesor de medicină internă și director al unui prestigios institut de cercetare la Charité.

 

O simfonie de Beethoven e o simfonie de Beethoven

 

     Admite că la Conservator a fost însă mai mult manager decât artist. Printre țelurile pe care și le-a impus de-a lungul mandatului a fost să crească, în cantitate și calitate, cercetarea în domeniul muzical. A pornit atât proiecte despre întrebuințarea muzicii în instituțiile medicale, cât și proiecte despre problemele medicale specifice care îi afectează pe muzicieni.
     Proiectul „Musicians’ medicine“, de exemplu, caută să găsească soluții pentru prevenirea și tratarea afecțiunilor cronice de care suferă instrumentiștii tocmai din cauza profesiei lor. „Le pot pune în pericol carierele. Dacă un violonist are probleme grave cu spatele sau un flautist are o problemă care îi afectează buzele sau dacă, pur și simplu, apare teama paralizantă de urcat pe scenă, anxietatea, toate acestea pot fi foarte limitante“, spune Willich. E foarte important să fie create proiecte de asistență medicală specifică pentru muzicieni. Dar mai ales să le oferim artiștilor resurse pentru a se feri, încă din școala de muzică, de aceste probleme. „Pentru că toți studenții și toți muzicienii au activități foarte solicitante fizic. La fel ca sportivii. Numai că sportivii profesioniști au cariere scurte, fac sport la cel mai înalt nivel cel mult zece ani înainte de a se retrage din fotbal, din gimnastică... Pentru muzicieni, stresul fiziologic se poate întinde și pe perioade de 20, 30, 50 de ani. Deci trebuie să le punem la dispoziție chiar de la început strategii preventive.“
     Astăzi continuă să caute aceste soluții, alături de echipa institutului berlinez. A găsit astfel bucățile de puzzle în care merită să își investească timpul și sunt bucăți de puzzle proaspăt scoase din cutie, investigația e încă la început. Literatura numără deja câteva studii, dar nu există o viziune suficient de consistentă. Nu există o concluzie care să poată fi exploatată practic.
     În artă, cercetarea diferă mult de cea științifică. În medicină, cercetarea înseamnă revoluții din ce în ce mai frecvente, salturi spectaculoase, noi și noi invenții, dispozitive, medicamente. Și toate validate printr-un filtru obiectiv, în studii de largi dimensiuni. Niciun pacient nu vrea să fie porcușorul de Guineea pe care se fac experimentele. În muzică însă, cel puțin în zonele din muzică importante pentru Stefan Willich, „Totul a rămas la fel de sute de ani. Bach, Beethoven... La fel. Sigur, sunt diferite perioade și interpretări. Uneori orchestra e mai mică, alteori e mai mare. Dar, în cele din urmă, o simfonie de Beethoven e o simfonie de Beethoven. Nimic mai mult, nimic mai puțin“.
     Și ca finanțare, cercetarea în muzică e aproape inexistentă față de cea medicală. Și-ar dori mult să vadă aceste domeniu crescând, să existe mai multe studii despre rolul social și potențialul terapeutic al muzicii. Pentru că studiile ar oferi și argumente pentru crearea de politici publice serioase în domeniul cultural. „Cum te ajută că asculți muzică? Dar să cânți la un instrument? E util sau doar plăcut? Intervine în prevenție? Te stabilizează? Când ar trebui introdusă educația muzicală în școli? Și cât de multă?“ sunt doar câteva din întrebările la care Stefan Willich ar vrea răspunsuri științifice. Intuiția i le-a dat deja, dar curiozitatea de medic e chiar mai pretențioasă decât curiozitatea de muzician.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe