Știri

Cele mai vii culori

de Dr. Aurel F. MARIN - feb. 23 2018
Cele mai vii culori
În natură, culorile apar fie ca urmare a formării de pigmenți, fie prin structurarea materialelor la scală nanometrică, pe diverse lungimi de undă din domeniul vizibil. Acest al doilea mod de formare a culorilor este mai flexibil și permite organismelor vii să-și schimbe culorile, în funcție de felul în care sunt structurate celulele și grupurile celulare implicate – colonii sau țesuturi. În acest caz, exemplele din natură includ, pe de o parte, culorile vii, cu reflexe irizante, rezultate din felul în care lumina interacționează cu elemente reflectorizante dispuse periodic, și, pe de altă parte, culorile mai stabile, care nu depind de unghiul din care vine lumina, ci de structurile propriu-zise, care pot fi mai mult sau mai puțin ordonate.

În cele mai multe cazuri, semnificația biologică a colorației structurale este un avantaj în evoluția speciilor, cu roluri ce variază de la camuflare la selecția partenerilor sexuali, termoreglare, fotosinteză, până la semnalizare între specii (exemplele cele mai notabile sunt ale speciilor toxice sau otrăvitoare, adesea intens colorate, model urmat și de unele specii oportuniste, care copiază culorile vii, în absența toxicității). Nu este însă clar modul în care procesele biologice ce intervin în dezvoltarea unui organism viu influențează funcția și evoluția structurilor colorate. Un prim studiu privind relația genotip–fenotip în apariția culorilor biologice la nivel nanostructural a fost publicat săptămâna aceasta în Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, prestigioasa revistă a Academiei naționale de științe a SUA.

Un grup de cercetători de la Cambridge (Marea Britanie), Utrecht, Wageningen (Olanda), Fribourg (Elveția) și Kongens Lyngby (Danemarca) a folosit o specie de flavobacterii (IR1) într-o serie de experimente genetice prin care culoarea structurală a coloniilor bacteriene a variat în funcție de modificările aduse motilității, formei și adeziunii celulare. Flavobacteriile IR1 au formă bacilară și se organizează hexagonal în colonii dense, prin alunecare și creștere. Culoarea specifică este dată de felul în care organizarea structurală a coloniilor refractă lumina. Astfel, de la verdele metalic caracteristic coloniei de IR1 (tipul sălbatic), s-a reușit obținerea unei palete întregi de culori, variind de la albastru la roșu. Mai mult, anumite structuri rezultate din unele mutații genetice apăreau în culori foarte șterse sau erau chiar lipsite de culoare.

Importanța studiului din PNAS rezidă în mai buna înțelegere a felului în care anumite mutații genetice neesențiale duc la schimbarea culorii coloniei, prin fine ajustări ale nanostructurilor bacteriene. Autorii sper că acesta este doar începutul unei branșe noi în microbiologie, aceea a ingineriei sistemelor fotonice compuse din microorganisme vii. În teorie, culoarea unei suprafețe ar putea fi schimbată prin simpla alegere a unei tulpini bacteriene diferite. Calea până la găsirea unor aplicații practice (comerciale) este însă lungă și va trebui să găsească soluții pentru riscul biologic al manipulării de organisme vii, precum și pentru stabilizarea culorilor dorite.