Newsflash
Știri

67.000 de nuanțe de gri

de Alexandra NISTOROIU - aug. 9 2016
67.000 de nuanțe de gri
     Companiile producătoare și distribuitoare de medicamente au plătit medicilor, farmaciștilor și asociațiilor profesionale din domeniul sănătății peste 163 de milioane de lei, numai în anul 2015. Adică aproape 37 de milioane de euro. Spitalele au primit și ele, ca donații din partea industriei farma, aparatură și medicamente în valoare de 20,5 milioane de lei. Cu totul, plățile efectuate de companiile farmaceutice au crescut cu 24 de milioane de lei față de 2014, iar numărul companiilor care au dat bani a urcat de la 90 la 102. Listele care cuprind detaliile despre plăți au fost publicate pe site-ul Agenției Naționale a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale (ANMDM), la 30 iunie, chiar la data-limită stabilită prin lege și la trei săptămâni de când corpul de control al premierului anunța că a luat la puricat felul în care agenția își face treaba în problema „sponsorizărilor“.
     Majoritatea plăților efectuate de companii se referă fie la acoperirea cheltuielilor asociate participării la congrese interne sau internaționale, fie pentru onorariile lectorilor care susțin prezentări sponsorizate la congrese. Medicii au mai fost însă remunerați și pentru participarea la anumite campanii promoționale, pentru servicii de „consultanță“ sau chiar prezentări de produs la raportul de gardă. În total, sunt mai mult de 67.000 de poziții în tabelul centralizator. De tot atâtea ori, în 2015, industria a făcut o plată de zeci sau zeci de mii de lei către un profesionist din sănătate.
     Beneficiarii plăților vin de pe toate palierele sistemului de sănătate, de la rezidenți la manageri de spitale, însă majoritatea sponsorizărilor și cele mai generoase ajung la șefi de secții, directori de spitale, lideri de opinie în specialitatea de interes pentru companie.
     Un pacient interesat să afle de pe site-ul ANMDM câți bani a primit medicul său și de la care companie(i) trebuie să se înarmeze cu multă răbdare. Numai încărcarea paginilor în browser durează o veșnicie. Dacă la transparentizarea datelor pentru 2014, ANMDM a oferit discreție maximă atât firmelor, cât și medicilor sponsorizați, „îngropând“ baza de date într-un format greu lizibil și deloc operațional, fără a semnaliza în vreun fel publicarea ei, pentru 2015, agenția a adus doar mici îmbunătățiri. Cea mai mare diferență este că a introdus căutarea după numele profesionistului sau al companiei farma. Problema este că unele nume sunt introduse greșit sau trunchiate, sumele sunt trecute în lei sau în diferite valute. În condițiile în care pentru unii medici sunt introduse chiar și 80–90 de plăți, procesul de căutare devine extrem de laborios și consumator de timp.
     Ceea ce n-a reușit să facă agenția a făcut însă, voluntar, un tânăr din Galați. A lansat un blog (datavizuri.blogspot.ro) prin intermediul căruia oferă cetățenilor răspunsuri la trei întrebări esențiale: „1) Câte sponsorizări a primit medicul tău în 2015 de la producătorii de medicamente? 2) Care e sponsorul principal? 3) Dar suma totală primită?“. Autorul blogului și-a luat ca model Dollars for docs, un instrument creat de jurnaliștii de la ProPublica în 2013, pentru a pune la un loc datele furnizate individual de mai multe companii farmaceutice.
     Gălățeanul a descărcat un program de web scrapping, prin care a putut extrage din site-ul ANMDM datele de prelucrat. Apoi le-a adunat într-un Excel curat, pe care îl puteți consulta ca atare sau puteți folosi motorul de căutare de pe blog pentru a afla informații specifice despre relația dintre un medic și industria farma.
     Mulțumită lui, acum există și un top 10 al profesioniștilor din sănătate care au adunat cele mai mari sume totale din partea industriei farma. Conducător detașat este profesorul Dumitru Lupuliasa, cu sponsorizări totalizând suma de 210.867 de lei, urmat de conf. dr. Daniel Lighezan, cu 200.207 lei, și prof. dr. Dan Dobreanu, cu 184.182 lei.
     Ministerul Sănătății, instituție care poate iniția un demers de clarificare a legislației, s-a mulțumit să răspundă întrebărilor adresate de jurnaliștii Digi 24 că sponsorizările participărilor la congrese sunt legale, fără a se referi la celelalte activități plătite. Admite că există anumite disfuncționalități legislative privind sponsorizările și anunță că Compartimentul de Integritate are în pregătire anumite măsuri ce ar putea fi implementate în Strategia Națională Anticorupție 2016–2020.
     În opinia lui Valentin Mircea, șeful Corpului de Control al premierului, în problema sponsorizării medicilor de către firmele farmaceutice „este cel puțin conflict de interese“. Acesta crede că ele ar trebui interzise și găsite mecanisme alternative. În ton cu el, dar ceva mai moderat este dr. Bogdan Tănase, președintele Alianței Medicilor. El crede că ar trebui găsit un mecanism alternativ la sponsorizările directe, de exemplu, firmele care doresc să sprijine medicii și cercetarea putând să contribuie la un fond pe care să îl poată accesa apoi toți cei care vor să meargă la congrese, iar fondul să fie administrat de un organism echidistant. „Nu să fie sponsorizați direct doar anumiți oameni care sunt într-o incompatibilitate dacă nu legală, cel puțin morală. Există și un decalaj mare între șefii de secție, profesorii universitari, versus medicii din afara centrelor universitare“.
     Colegiul Medicilor București ține loc de avocat al diavolului și pledează pentru menținerea status quo-ului. „Constatând apariția unor poziții publice care incriminează nejustificat întreaga comunitate medicală“, CMMB a adoptat, în ședința din 20 iulie, „o propunere de reglementare a sponsorizării medicilor de către companiile farmaceutice“. În esență este vorba de diferențierea medicilor în „medici care aduc progres în medicina din România“ (prin lucrări științifice publicate și prezentate la congrese internaționale, prezența în conducerea unor societăți profesionale medicale internaționale etc.) și „medici care necesită doar programe de educație medicală continuă“.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe