Newsflash
SPECIALITĂȚI

Planul național de cancer

de Drd. Adriana MELNIC - dec. 15 2016
Planul național de cancer
     Cu 14 milioane de cazuri noi la nivel mondial (din care 2,6 în Europa) și 8,2 milioane de decese anual (în 2012)1, cancerul reprezintă una cele mai mari probleme de sănătate publică și o prioritate majoră pentru decidenții din toate țările. Estimările arată că, în lipsa unor programe eficiente de control al cancerului, numărul cazurilor noi poate crește cu 70% în următoarele două decade2, costurile aferente ajungând la un nivel dificil de gestionat chiar și în cazul țărilor cu programe de sănătate bine dezvoltate (și bine finanțate). Deja, în 2009, costurile asociate cancerului în Uniunea Europeană au fost estimate la 126 de miliarde de euro3.
     Pentru a lupta împotriva cancerului, Consiliul Europei a inițiat încă din 1985 primul program „Europe Against Cancer”; al doilea (1990–1994) cuprindea deja 38 de acțiuni în cadrul celor trei linii prioritare: prevenirea cancerului (cu acțiunea prioritară lupta împotriva fumatului), detectarea precoce și screeningul sistematic, respectiv asigurarea calității în tratament. Planurile de acțiune ulterioare au întărit și dezvoltat aceste direcții. Programele de control al cancerului implementate au făcut ca, la nivel european, începând cu anii ʼ90, mortalitatea prin cancer să scadă continuu (de la 202 în 1990 la 165/100.000 de locuitori în 2012 – mortalitatea standardizată prin cancer)4, dovedind eficiența acestor programe.
     Programele de control al cancerului cuprind un continuum de servicii. Rezoluția Parlamentului European din 10 Aprilie 2008 cu privire la combaterea cancerului în Uniunea Europeană extinsă, invita „(...)statele membre să ia măsuri adecvate cu privire la prevenirea, depistarea precoce, diagnostic și tratament, inclusiv îngrijirile paliative, pentru a reduce creșterea semnificativă a poverii cancerului”. Asigurarea atingerii obiectivelor și coordonarea intervențiilor complexe în lupta împotriva cancerului se realizează prin planurile naționale de cancer asumate de guvernele statelor membre.
     Prevenirea cancerului prin combaterea factorilor de risc ocupă un rol extrem de important. Codul european împotriva cancerului5, inițiativă a Comisiei Europene (încă din 1987, când a fost editată prima ediție), vizează informarea indivizilor cu privire la măsurile pe care le pot lua pentru a-și reduce riscul de cancer. A patra ediție a Codului cuprinde douăsprezece recomandări pe care majoritatea persoanelor le pot urma fără a avea nevoie de aptitudini sau recomandări speciale (evitarea fumatului și a consumului de alcool, alimentație sănătoasă, menținerea unei greutăți adecvate, activitate fizică – cărora li se asociază și evitarea expunerii la soare și la radiații cu radon, precum și participarea la programele de screening organizate pentru depistarea cancerului de col uterin, mamar și colorectal și la programele de vaccinare anti-HPV și anti-hepatita B). Studiile estimează că aproape jumătate din toate decesele cauzate de cancer în Europa ar putea fi evitate dacă întreaga populație ar urma recomandările. Codul este publicat pe site-ul IARC împreună cu secțiunea de întrebări și răspunsuri, care oferă informații suplimentare cu privire la fiecare recomandare, precum și dovezile științifice pe baza cărora a fost elaborat Codul de către grupurile de experți.
     În România, programul de control al cancerului demarează greu și cu întârziere față de alte țări europene. În condițiile subfinanțării și a problemelor majore din sistemului de sănătate, dificultăți majore se împletesc cu zone punctuale de progres. Adoptarea Legii antifumat nr. 15/2016 privind modificarea și completarea Legii nr. 349/2002 pentru prevenirea și combaterea efectelor consumului produselor din tutun reprezintă un uriaș pas înainte. De asemenea, preconizata integrare a Codului european împotriva cancerului în Planul național de cancer și în Planul național de promovarea sănătății creează premisele alinierii componentei de promovare la direcțiile de acțiune europene. În rest, componenta de prevenire, parte a programului de promovarea sănătății, a fost și continuă să fie masiv subfinanțată. Arhicunoscutul mesaj afișat de posturile de TV – „Excesul de sare, zahăr și grăsimi dăunează grav sănătății” – nu poate suplini lipsa campaniilor naționale, bazate pe tehnici moderne de promovare. Lipsa finanțării componentei de prevenire va aduce, pe termen mediu și lung, uriașe costuri financiare și umane.
     În 2012, a fost demarat primul program național de screening pentru depistarea precoce a cancerului de col uterin, dar pentru cancer mamar și colorectal nu există program național de screening. Lipsa programelor de screening pentru cancerul de sân și colorectal și acoperirea populațională redusă a programului pentru cancerul de col uterin contribuie la depistarea cancerului în stadii tardive, cu toate implicațiile aferente (operații traumatizante, tratamente costisitoare și scăderea șansei vindecării).
     Accesul pacienților din România la tratament relevă uriașe disparități regionale (centre de servicii integrate există doar la nivelul celor trei institute oncologice, la București, Cluj și Iași; chiar luând în calcul cele câteva clinici private de oncologie și secțiile de oncologie din spitalele județene, serviciile sunt insuficiente pentru cele peste 40.000 de cazuri noi de cancer anual1). Metodologia actuală de calcul a prețului la medicamente favorizează exporturile paralele, iar deficiențele în aprovizionare duc la rupturi de stoc și chiar la discontinuitatea tratamentului în unele cazuri. Aproximativ 75% din bolnavii de cancer din România nu au acces la servicii de radioterapie, dat fiind numărul insuficient de aparate din țară.
     Lansat la București în aprilie 2016, Planul național de cancer (direcțiile de acțiune) nu a fost finalizat și adoptat până în prezent, România rămânând încă una din puținele țări europene fără un plan național. Dincolo de direcțiile de acțiune, de obiective și activități, Planul național de cancer semnifică angajamentul guvernamental, care în România nu a existat și nu există nici în momentul de față. Lipsa unui plan coerent de control al cancerului se reflectă și în cifre. Dacă, în 1990, în România, rata standardizată a mortalității prin cancer era cu 30% mai scăzută decât media europeană4, aceasta a crescut progresiv, în 2012 ajungând să depășească media europeană cu peste 10%. În ciuda progreselor existente, programele de screening inexistente sau ineficiente, accesul limitat la tratament, lipsa cvasitotală a serviciilor de suport duc la scăderea șansei de supraviețuire pentru pacienții din România.

Notă autor:

1. IARC. Globocan 2012: estimated cancer incidence, mortality and prevalence worldwide in 2012. http://globocan.iarc.fr/

2. WHO. Cancer. Fact sheet 297. Updated 2015

3. Luengo-Fernandez R et al. Economic burden of cancer across the European Union: a population-based cost analysis. Lancet Oncol. 2013 Nov;14(12):1165-74

4. WHO. Health for all database. www.who.int

5. IARC. Codul european împotriva cancerului. http://cancer-code-europe.iarc.fr

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe