Newsflash
SPECIALITĂȚI

Femeile și renunțarea la fumat

Femeile și renunțarea la fumat
     Atât fumatul, cât și dieta nesănătoasă (manifestată de cele mai multe ori prin supraponderalitate sau obezitate) sunt probleme de mare importanță pentru specialiștii în sănătate publică din România ca urmare a directivelor europene și globale de reducere a prevalenței bolilor cronice netransmisibile. Diverse studii au explorat de-a lungul timpului legătura dintre renunțarea la fumat și luarea în greutate, despre care s-a demonstrat științific că este reală. Rezultatele unui studiu1 din 2012 au arătat că în primul an după renunțarea la fumat greutatea corporală poate crește cu până la patru-cinci kilograme, în urma eliminării din organism a nicotinei, substanță care reduce apetitul. Din păcate însă, fenomenul este perceput în cultura populară destul de distorsionat, fiind fie foarte mult exagerat, fie transformat în mit.
     Această legătură poate avea însă și impact asupra politicilor de prevenire a consumului de tutun. Un studiu2 recent care a examinat asocierea dintre convingerile pe care le avem cu privire la controlul greutății și susținerea politicilor antifumat arată că este mult mai probabil ca persoanele preocupate de controlul greutății să nu susțină aceste politici, precum interzicerea fumatului în locurile publice, creșterea prețului tutunului etc. Ceea ce se ascunde însă în spatele rezultatelor studiului privind susținerea politicilor de renunțare la fumat este componenta socială puternică a acestui obicei. Majoritatea fumătorilor încep să fumeze în adolescență3 ca urmare a presiunii grupului din care fac parte. La acea vârstă, relaționarea este extrem de importantă și de multe ori deciziile luate sunt determinate emoțional mai degrabă decât rațional.
     Decizia renunțării la fumat este tot una emoțională, puternic influențată de componenta socială a acestui obicei. Mai mult decât atât, variază în funcție de gen, femeile fiind mai expuse decât bărbații la idealurile contemporane occidentale de frumusețe și la presiunea socială de a avea silueta suplă impusă de industria modei și a filmului ori de revistele pentru femei. În definirea a ceea ce înseamnă frumusețea feminină, companiile de tutun se folosesc de mass-media pentru a promova țigările ca un mijloc de control al greutății și, în consecință, ca un mijloc de a facilita atingerea acestui ideal. În special produsele adresate femeilor sunt lansate pe piață ca slim, intrând în acest fel în jocul mai mare, structural al definirii feminității4. Un studiu5 din 2005 argumentează că femeile care internalizează standardele de frumusețe (adică le acceptă și le urmează) sunt expuse unui risc mult mai mare de a fi fumătoare, indiferent dacă au sau nu probleme de greutate. În plus, în comparație cu femeile care nu fumează, fumătoarele sunt mai preocupate de greutatea lor, considerând-o mult mai importantă pentru stima de sine, fiind adesea nemulțumite de greutatea pe care o au6.
     În contextul social descris mai sus, devine poate mai ușor de înțeles de ce problema luării în greutate după renunțarea la fumat are potențialul de a media o decizie care, în aparență, este singura opțiune rațională. Cu atât mai mult, reprezintă o explicație viabilă pentru care asocierea discutată anterior stă la baza poziționării în raport cu măsurile antifumat.
     Așadar, poate că este momentul să facem un pas înapoi, pentru a analiza și înțelege că în spatele unui comportament nesănătos stă mai mult decât o decizie individuală greșită. Pentru a tăia răul din rădăcină, trebuie mai întâi să înțelegem că rădăcinile sunt mai multe și mai adânci decât ne place să credem.

Notă autor:

Referințe

1. Aubin HJ et al. Weight gain in smokers after quitting cigarettes: meta-analysis. BMJ. 2012 Jul 10;345:e4439

2. Shang C et al. Weight control belief and its impact on the effectiveness of tobacco control policies on quit attempts: findings from the ITC 4 Country Survey. Tob Control. 2015 Jul;24 Suppl 3:iii41-iii47

3. Organizația Mondială a Sănătății, Ministerul Sănătății. Global Adult Tobacco Survey – Romania 2011. București, 2012

4. Boyd TC et al. A means to an end: slim hopes and cigarette advertising. Health Promot Pract. 2003 Jul;4(3):266-77

5. Zucker AN et al. Resisting gendered smoking pressures: critical consciousness as a correlate of women’s smoking status. Sex Roles. 2005 Aug;53(3):261-72

6. Audrain-McGovern J, Benowitz NL. Cigarette smoking, nicotine, and body weight. Clin Pharmacol Ther. 2011 Jul;90(1):164-8

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe