Newsflash
Cultură

Sinergii artistice la Art Safari

de Dr. Raluca BULEA - iul. 1 2022
Sinergii artistice la Art Safari

Două dintre expoziţiile prezentate anul acesta la Art Safari au în centru lucrările unor personalităţi care au redefinit mișcarea artistică atât în perioada interbelică, cât și după cel de-al Doilea Război Mondial.

Picasso (2)
Picasso

Dintotdeauna, pavilionul Art Safari a adus în faţa publicului o amplă paletă a creaţiei din sfera artelor plastice, atât autohtonă, cât și de pe alte meleaguri, de la lucrările clasice ale secolului al XIX-lea, trecând prin avangarda și postmodernismul secolului al XX-lea și încheind cu cele mai recente creaţii ale artiștilor contemporani.

Pentru acest an, etapa de mijloc, dedicată veacului trecut, este reprezentată de două expoziţii deosebite, înfăţișând creatori care au redefinit mișcarea artistică atât în perioada interbelică, cât și după cel de-al Doilea Război Mondial. Îi regăsim prezentaţi din perspective mai puţin obișnuite, prin interferenţa dintre opera lor și alte modalităţi de exprimare artistică, precum dansul ori arhitectura.

În urmă cu un secol, doi spanioli – un muzician și un pictor – făceau senzaţie la Londra, apoi la Paris, cu un spectacol de dans care continuă să fie montat și astăzi: „Pălăria cu trei colţuri”. Pe muzica lui Manuel de Falla, în interpretarea faimoasei trupe de dans a lui Serghei Diaghilev, spectacolul a adus înaintea publicului și o faţetă neașteptată a lui Pablo Picasso, care în 1919 realiza desenele pentru costumele și decorurile acestui show.

Trei decenii mai târziu, la Teatrul Ziegfeld din New York, spectacolul era reluat cu o ţinută nouă, Salvador Dalí fiind cel care a avut îndrăzneala și talentul de a reface costumele și scenografia.

Acum avem ocazia de a vedea la București rodul interesantei colaborări între acești artiști excepţionali, în cadrul Pavilionului Central al Art Safari, organizat de curatorul Óscar Carrascosa. Expoziţia reprezintă o ine­dită incursiune în istoria culturală a primei jumătăţi a secolului al XX-lea.

Amprentă peste două ţări

Contemporan cu Picasso și Dalí, dar născut la București, Marcel Iancu (1895-1984) a avut o îndelungată carieră artistică, în timpul căreia și-a lăsat amprenta asupra a două ţări, România și Israel, după cum putem descoperi și în cadrul Pavilionului Invitat al Art Safari, intitulat „Marcel Iancu. Reconstruind artele din România în Israel”.

Marcel Iancu, pictor (2)
Marcel Iancu

Părtaș alături de Tristan Tzara la nașterea dadaismului, în Elveţia, artistul a susţinut la întoarcerea în ţară activitatea avangardei locale. Creaţia sa plastică a stat sub semnul expresionismului și al constructivismului. O vedem extrem de bine ilustrată atât prin picturi, cât și prin lucrări de grafică.

În același timp, a fost și arhitect, iar amprenta lui asupra perioadei moderniste a Bucureștiului poate fi văzută și astăzi, așa cum constatăm din instalaţiile bine documentate ale Uniunii Arhitecţilor din România. Emigrat în 1941 în Israel, din cauza schimbărilor politice din România, Marcel Iancu a continuat să picteze și să fie creator de școală, dascăl și modernizator timp de încă patru decenii, menţinându-și în permanenţă viu interesul pentru formă și culoare.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe