Newsflash
Reportaje

Statisticile din sănătate ne situează pe ultimele locuri din Europa

de Dr. Aurel F. MARIN - dec. 12 2016
Statisticile din sănătate ne situează pe ultimele locuri din Europa
     Că sistemul românesc de sănătate nu este cel mai bun, cel mai frumos sau cel mai deștept din Europa știam deja. Nu a fost niciodată și, la grija pe care i-au acordat-o politicienii până acum, în 27 de ani de democrație mai mult sau mai puțin originală, nici nu avea cum să fie. Surpriza nu este asta, ci diferența care ne desparte de lumea civilizată, de celelalte state ale Uniunii Europene. Și vorbim aici de diferența care reiese din cel mai nou raport „Health at a Glance: Europe 2016”, publicat de câteva zile de Organizația pentru cooperare și dezvoltare economică (OECD) și de Comisia Europeană.
     Spre deosebire de edițiile anterioare, cea de anul acesta este mai cuprinzătoare și include câteva capitole noi, care integrează mai bine datele statistice și pun, totodată, accentul pe organizarea sistemelor de sănătate. Este vorba, în primul rând, de influența importantă (dar adesea neglijată) pe care o are sănătatea asupra pieței muncii, apoi de serviciile de medicină primară și de rolul lor de gatekeeper în organizarea mai largă a sistemelor de sănătate, pentru ca un capitol final al raportului să adreseze reziliența, eficiența și sustenabilitatea sistemelor de sănătate – caracteristici altfel nu foarte bine studiate și înțelese de organizatorii de sănătate din cele mai multe țări europene.

 

Bolile cronice și piața muncii

 

     Bolile cronice netransmisibile au impact asupra pieței muncii atât direct, prin morțile premature, care duc la pierderea unui număr important de ani cu potențial productiv, cât și indirect, prin reducerea capacității de muncă a bolnavilor. În ceea ce privește morțile premature prin boli cronice, România depășește cu mult media UE, cu 361 față de 201 la 100.000 de locuitori. Mai rău decât noi stau însă Bulgaria, Ungaria, Letonia și Lituania.
     România nu apare în statisticile privind angajarea persoanelor cu una sau mai multe boli cronice, însă datele furnizate de 14 țări din UE arată că șomajul se corelează cu prezența acestora, semnificația statistică fiind maximă atunci când sunt prezente două sau mai multe boli cronice netransmisibile. Rafinând un pic datele, raportul arată că obezitatea, de pildă, la persoanele cu vârsta de 50–59 de ani, se corelează cu o rată mai scăzută a angajării, mai accentuată în țări ca Spania, Franța sau Olanda și puțin sau deloc vizibilă în țări ca Danemarca sau Cehia. Persoanele care suferă de boli cronice nu doar că muncesc mai puțin decât cele sănătoase, necesitând mai multe zile de concediu medical, dar sunt și plătite mai prost.
     Raportul estimează pierderile de productivitate cauzate de bolile cronice la nu mai puțin de 115 miliarde de euro anual (echivalentul a 0,8% din PIB-ul Uniunii Europene). Deși vorbim despre sănătate, această analiză arată fără echivoc că măsurile de promovare a sănătății ar putea avea un impact economic important și, ca atare, ele trebuie gândite intersectorial și văzute chiar ca o investiție pe termen lung.

 

Medicina primară

 

     Sistemele de medicină primară variază mult de la o țară la alta, chiar în interiorul Uniunii Europene. Analiza lor a fost introdusă în ediția 2016 a raportului „Health at a Glance” deoarece, odată cu îmbătrânirea populației, nevoia de a accesa servicii medicale va crește. Experiența unor țări precum Danemarca sau Olanda a demonstrat că un sistem bine organizat de medicină primară poate crește accesibilitatea pacienților, păstrând calitatea actului medical, fără a pune presiune inutilă pe spitale.
     Sistemele europene sunt simplificat împărțite în trei categorii în raport: sisteme în care medicul de prim contact controlează aproape integral accesul pacienților la serviciile secundare (consultații de specialitate), cum este cazul în Bulgaria, Croația, Estonia, Finlanda, Irlanda, Italia, Lituania, Marea Britanie, Olanda, Polonia, Portugalia, Slovenia, Spania, Suedia și Ungaria; sisteme în care pacienții au acces direct la orice specialist (Austria, Cehia, Cipru, Germania, Grecia, Luxemburg); sisteme în care pacienții pot merge direct la specialist, dar sunt cointeresați financiar să obțină întâi trimitere de la medicul de familie (Belgia, Danemarca, Franța, Letonia, Malta, România, Slovacia).
     Raportul amintește și modalitățile de plată a serviciilor din medicina primară – per serviciu sau/și per capita – dar nu detaliază foarte mult acest capitol. În schimb, insistă asupra faptului că existența unui astfel de sistem nu este egală cu eficiența lui, iar semnele că lucrurile nu merg tocmai bine sunt nevoile neacoperite de servicii medicale și vizitele nejustificate la camerele de gardă ale spitalelor. Nu știm cât de bune sunt datele folosite la structurarea acestui capitol, dar România apare între țările în care pacienții nu ar accesa serviciile de urgență pentru că nu e disponibil medicul de familie – situația reală pare însă să fie alta și mai toate serviciile de urgență ar putea comunica o proporție consistentă de cazuri prezentate nejustificat în urgență.
    O altă problemă legată de medicina primară o constituie prescrierea corectă a medicației. Sunt temeri că nu toate medicamentele recomandate de medicul de familie sau generalist sunt corect prescrise, iar datele furnizate de ECDC privind rețetele pentru antibiotice de linia a doua sunt grăitoare în acest sens (fig. 1). România se apropie de 30% din totalul rețetelor compensate cu prescripțiile pentru chinolone sau cefalosporine, date care și explică parțial problemele de rezistență bacteriană la antibiotice cu care se confruntă țara noastră.
     Câteva din principiile care se desprind din raport, pentru un sistem de medicină primară funcțional: accesibilitate 24 de ore pe zi, șapte zile din șapte; centrarea pe nevoile pacientului; investiții în pregătirea personalului specializat în medicina primară; plata pe baza valorii și a calității îngrijirii acordate; raportarea mai bună a rezultatelor.

 

Printre ultimii la starea de sănătate

 

     Raportul reintră în formatul obișnuit odată cu al treilea capitol, cel privind starea de sănătate. Și, din chiar prima comparație statistică, ne reamintim care este locul României (fig. 2). Speranța de viață a românilor la naștere este dintre cele mai mici din Europa, de doar 75 de ani, în vreme ce media UE este de aproape 81 de ani. Se menține diferența dintre sexe, în cazul nostru fiind vorba de peste șapte ani în plus speranță de viață la naștere pentru femei față de bărbați.
     Evident că o speranță de viață mai mică se corelează cu o rată a mortalității mai mare și, din nou, acesta este cazul țării noastre (fig. 3). În vreme ce mortalitatea prin boală cardiacă ischemică s-a redus în România în urma succesului programului STEMI, de tratament intervențional în infarctul miocardic acut cu supradenivelare ST, ceea ce a reușit să ne îndepărteze un pic de ultimul loc european (fig. 4), nu același lucru se poate spune în cazul ratei de mortalitate prin accident vascular cerebral, unde mai rău decât noi stă doar Bulgaria (fig. 5). Este puțin probabil chiar ca în anii următori să observăm o îmbunătățire semnificativă a situației, deoarece programul național de AVC este încă departe de a fi cu adevărat funcțional, chiar dacă pe hârtie lucrurile au început să se miște.
    Poate cel mai important indicator statistic, mortalitatea infantilă (numărul de copii care mor înainte de a împlini 1 an raportat la 1.000 de nou-născuți vii) rămâne un capitol la care România stă cel mai prost din Uniunea Europeană (fig. 6). Media europeană este de 3,6 și sunt chiar țări mari, precum Spania, care reușesc să coboare sub această cifră, în vreme ce țara noastră are nu mai puțin de 8,4 mortalitate infantilă. Singurul progres – dacă chiar putem vorbi de vreunul – este că am reușit și noi să coborâm sub 10, dar suntem încă departe de lumea pe care o considerăm civilizată. Indicatorul reflectă nu doar eficiența sistemelor de sănătate, prin calitatea îngrijirilor acordate celor mai vulnerabili pacienți (prematurii), ci și condițiile economice și sociale și impactul acestora asupra sănătății mamei și a copilului. Lucrurile stau foarte prost și la mortalitatea la copii (vârste de 1–14 ani), care depășește dublul mediei europene (fig. 7).
    Un capitol la care România este „campioana” indiscutabilă a Europei este acela al ratei de notificare a tuberculozei (fig. 8). Aici orice comparație este inutilă: media europeană (care ne include) este de 12,8 cazuri la 100.000 de locuitori, iar România a raportat 79,7 cazuri la 100.000 de locuitori. Poate că ar fi cazul ca oficialii români și responsabilii cu prevenirea și controlul tuberculozei să se întrebe ce nu fac bine sau ce ar mai trebui făcut pentru a stăpâni, totuși, infecția.
    Sunt și patologii la care, statistic cel puțin, România stă bine. Ar fi cazul diabetului sau al unor cancere. În absența unor programe de screening bine puse la punct, însă, este greu să considerăm exacte datele raportate. Diagnosticarea se face adesea în faze depășite terapeutic în cazul multor cancere, iar diabetul poate ajunge să fie depistat după instalarea unor complicații tardive, precum neuropatia diabetică. Este, deci, loc de discuție asupra pozițiilor „bune” pe care pare că le-ar ocupa țara noastră în unele cazuri.

 

Determinanții sănătății

 

România stă relativ bine la capitolul fumat – sau cel puțin așa pare la o primă vedere (fig. 9). Dacă ne uităm însă un pic mai atent la graficul publicat în raportul OECD și al Comisiei Europene, vom vedea că țara noastră stătea bine, în anul 2000, și că de-atunci nu a mai făcut niciun progres în reducerea fumatului. Au trecut 14 ani pe care cele mai multe țări au știut să îi folosească inteligent, după cum se poate vedea din reducerea proporției fumătorilor. Și, la toate acestea, se adaugă lobby-ul făcut de parlamentarii noștri pentru eliminarea celor mai recente restricții impuse fumătorilor. Stăm prost și pentru că nu suntem conduși de oameni politici responsabili.
Una din statisticile pe care ar trebui să le rețină cei mai mulți cititori este aceea privind obezitatea la adulți (fig. 10). Dacă e să stăm cu adevărat bine la ceva, acesta este indicatorul în cauză. România este singura țară europeană în care obezitatea autoraportată de adulți se exprimă printr-o singură cifră. Nici media UE nu este foarte mare (16%), spre deosebire de prevalența obezității raportate în SUA, de exemplu, care ar depăși 35%. Numeroși comentatori ajunși întâmplător și nu pe criterii de competență în spațiul public preiau pe nemestecate datele din SUA și vorbesc despre epidemii de obezitate tocmai în țara europeană care chiar nu are această problemă.
Una caldă, una rece. Conform datelor existente, România stă cel mai prost la consumul zilnic de fructe și legume, la adulți (fig. 11, 12). Situația e bizară, dacă ne gândim că țara noastră produce cantități importante de fructe și legume și că acestea sunt comercializate la prețuri mai mici decât în celelalte țări europene. Ar fi, probabil, nevoie de politici de promovare a unui stil de viață sănătos, care să stimuleze și consumul zilnic de fructe și legume.
În fine, la acest capitol ar mai fi de menționat consumul redus de droguri pe care îl raportează România. Țara noastră apare constant printre țările în care mai puțin de 0,5% din populație consumă droguri de mare risc (cocaină, amfetamine, ecstasy) și doar 3,3% din persoanele cu vârsta între 15 și 34 de ani afirmă că au consumat canabis în 2014 (fig. 13).

 

Cheltuieli pentru sănătate

 

    Poate că nimic nu e mai sugestiv pentru preocuparea pentru sănătatea populației decât bugetul alocat acesteia. România este nu corijentă, ci de-a dreptul repetentă la acest capitol. Oricum am încerca să facem calculul banilor alocați sănătății, tot ultimii suntem. În valori absolute, de euro per capita, țara noastră este singura din UE care cheltuiește mai puțin de o mie de euro (estimările OECD indică 816 euro) (fig. 14). Media europeană este de 2.781 euro, adică de aproape trei ori și jumătate mai mare decât cea din România.
     Și raportate procentual la produsul intern brut, lucrurile tot prost arată. România alocă doar 5% din PIB pentru sănătate (conform estimărilor OECD), în vreme ce media europeană este aproape dublă (fig. 15). Până și statele candidate la aderare, cum sunt Turcia, Albania, Muntenegru sau Macedonia, alocă o proporție mai mare din PIB.
     Finanțarea sănătății explică, în mare, și celelalte statistici proaste din sănătate. O îndreptare a situației ar trebui să urmărească obligatoriu atragerea unor fonduri mai mari către sănătate, dublată însă de cheltuirea judicioasă și controlată a fondurilor disponibile.

 

Eficacitatea și calitatea îngrijirilor

 

     Valoarea intervențiilor dintr-un sistem de sănătate se poate măsura prin doi indicatori statistici relativ simplu de înțeles. Mortalitatea prevenibilă se referă la acele decese produse prin cauze care ar fi putut fi prevenite prin intervenții de sănătate publică realizate pe baza dovezilor deja existente. Mortalitatea evitabilă adună acele decese a căror producere ar fi putut fi întârziată dacă s-ar fi aplicat cel mai bun tratament existent, conform ghidurilor actuale de practică. Nu este niciun secret că România stă prost la ambii indicatori (fig. 16, 17).
     În absența unor programe de screening pentru cancerul de col uterin, România ocupă un nedorit loc întâi în Europa la mortalitatea prin acest tip de cancer (fig. 18).
     În fine, mai amintim aici un indicator pe care țara noastră nu l-a tratat cu seriozitate de ani buni: infecțiile asociate îngrijirilor de sănătate. Deși pe hârtie stăm de la excelent în sus, realitatea e mult mai sumbră. Subraportarea sistematică și chiar penalizarea celor care comunică apariția unor astfel de infecții au făcut ca România să ocupe o poziție de invidiat în statisticile europene (fig. 19). Conștienți de acest aspect, autorii raportului „Health at a Glance” atrag, totuși, atenția, că reprezentativitatea datelor din România (și din alte state) este limitată.

 

Accesul la îngrijiri

 

     Cu tot clamatul sistem universal de asigurări de sănătate, sunt îngrijorător de multe persoane care rămân neasigurate în România. Conform datelor din raport, doar 84% din români beneficiază de asigurări de sănătate.
     Țara noastră are una dintre cele mai reduse acoperiri cu medici a populației, de doar 2,7 la 1.000 de locuitori, în vreme ce media UE ajunge la 3,5 (fig. 20). Situația pare să se fi îmbunătățit față de anul 2000, când România era pe ultimul loc în Europa, dar migrația continuă a medicilor rămâne una din problemele grave ale sistemului de sănătate, pentru care autoritățile nu au reușit încă să găsească soluții. Și asta în pofida unei producții anuale foarte mari de medici (17,6 absolvenți de medicină la 100.000 de locuitori în 2014) și de asistente medicale (110,8 la 100.000 de locuitori în 2014), absolvenți care, în cea mai mare parte, ajung să practice în alte țări.
     Ar mai fi de amintit, la acest capitol, și dotările necorespunzătoare cu aparate de imagistică (RMN sau CT), la care țara noastră stă foarte prost în comparație cu celelalte țări europene (fig. 21, 22), dar și ratele scăzute de utilizare a acestor aparate, și așa puține.

 

În loc de concluzii

 

     Raportul „Health at a Glance: Europe 2016” creează o imagine cuprinzătoare a sistemelor europene de sănătate, cu performanțele și neajunsurile lor. Pentru responsabilii români din sănătatea publică, acesta ar trebui să fie un important instrument de lucru, dar e puțin probabil să se întâmple astfel. Politicile publice sunt doar accidental informate de dovezi, de modele de bună practică și de realitățile din teren. Iar efectele le resimțim cu toții de 27 de ani.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe