Newsflash
Reportaje

Șapte luni la Ministerul Sănătății (1)

Șapte luni la Ministerul Sănătății (1)

Interviu cu Vlad Voiculescu și Marius Ungureanu

 

Vlad Voiculescu s-a făcut cunoscut atunci când a devenit subiect de presă „Rețeaua citostaticelor”, pe care a organizat-o pentru a ajuta pacienții lăsați fără medicamente esențiale de un stat incapabil să le asigure tratamentul. Ulterior, a venit să ajute guvernul tehnocrat ca șef de cabinet al ministrului finanțelor publice, Anca Dragu. După ce scandalurile din sănătate au dus la demiterea titularului de la sănătate, Dacian Cioloș l-a numit ministrul sănătății, la 20 mai 2016.

 

 

Marius Ungureanu este medic și cercetător în domeniul sănătății publice la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării din cadrul Universității „Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca. Din mai până în august 2016 a fost consilier al ministrului sănătății, după care a fost promovat în funcția de secretar de stat în Ministerul Sănătății.

 

 

     – Șapte luni de mandat. Ce ați reușit să realizați din prioritățile anunțate la instalarea în funcție – medicamentele esențiale, investițiile în infrastructură și infecțiile nosocomiale?
Vlad Voiculescu: – Pe tema mai mare a medicamentelor, este pentru prima dată când avem un mecanism transparent de raportare a lipsei medicamentelor – site-ul medicamentelipsa.ro. Apoi, avem un mecanism de monitorizare a stocurilor, cu ajutorul Serviciului de Telecomunicații Speciale. În fine, al treilea punct este definirea cantităților minime care trebuie să fie la distribuitor. Dacă lucrurile vor fi lăsate să funcționeze, prin aceste mecanisme vom asigura disponibilitatea medicamentelor pentru pacienții români. Pe tema mai specifică, am definit pentru prima dată medicamentele esențiale. Conform Organizației mondiale a sănătății, medicamentele esențiale sunt acele medicamente care îndeplinesc câteva condiții: sunt foarte ieftine, sunt pe piață de câteva zeci de ani și sunt, în general, prima linie de tratament a diverselor patologii.

 

Medicamentele esențiale

 

     – Lista exista deja.
     – Lista OMS exista, este publicată de multă vreme și actualizată la fiecare doi ani. Noi am preluat din listă acele medicamente care sunt compensate integral la noi și am creat un regim special pentru ele. Practic, facem o excepție de la regula celui mai mic preț din Europa – se ia media ultimelor trei prețuri dintr-un coș de douăsprezece. Dacă există și un medicament inovator și unul generic, atunci prețul genericului nu mai este limitat la 65% din prețul inovatorului, ci la 100%. Aceste două diferențe oferă medicamentelor esențiale un regim privilegiat.

 

     – Pentru care din măsurile amintite au fost deja adoptate măsurile legislative?
     – Mecanismul de raportare a lipsei medicamentelor este deja implementat.

 

     – Au existat voci care au spus că nu oamenii ar trebui să semnaleze lipsa medicamentelor, ci Ministerul Sănătății ar trebui să afle că lipsește un medicament înainte să constate asta pacienții, la farmacie.
     – Așa este, asta ar trebui să facă ministerul și autoritățile statului în general. În acest sens, de ajutor va fi al doilea mecanism, cel de monitorizare a stocurilor. Astfel, Agenția Națională a Medicamentului și Dispozitivelor Medicale și Ministerul Sănătății vor avea acces la datele privind stocurile pentru fiecare medicament, iar informațiile vor fi actualizate în timp real.

 

     – Înseamnă că nu va mai fi nevoie de medicamentelipsa.ro?
     – Teoretic, la un moment dat. Practic, este important să ai măsuri de siguranță. De aceea este bine să avem și un mecanism transparent de raportare a lipsurilor. În 2008, am aflat că anumite medicamente lipsesc din România. Vorbesc de vinblastină, dacarbazină, medicamente de care aveam să aflu mai târziu că sunt pe lista OMS a medicamentelor esențiale. Erau foarte ieftine, de mult timp pe piață și constituiau prima linie de tratament, de exemplu pentru limfomul Hodgkin. Greutatea pe care am întâmpinat-o timp de mai mulți ani, până în 2012, când Vlad Mixich a scris articolul despre „Rețeaua citostaticelor”, a fost aceea de a face Ministerul Sănătății să recunoască această lipsă. Practic, am asistat la un întreg spectru de negări și manipulări. Ei bine, acum, cu site-ul, dacă observi lipsa unui medicament, în câteva zile vei obține un răspuns din partea ministerului.

 

Serviciul public și exporturile paralele

 

     – Și al treilea mecanism?
     – Al treilea mecanism definește obligația de serviciu public printr-un ordin de ministru la care s-a lucrat câteva luni de zile și care a fost discutat pe larg cu toate părțile implicate – distribuitori, companii farmaceutice, organizații de pacienți etc. Ultima formă a ordinului este acum în procesul de transparență decizională. Din păcate, nu va putea fi adoptat în acest mandat.

 

     – Acest ordin ar trebui să rezolve problema exporturilor paralele?
     – Exporturile paralele nu sunt ceva rău. Ele devin o problemă atunci când pun în pericol accesul pacienților la medicamente. Nu cred că ministerul – autoritățile, în general – trebuie să-și stabilească un obiectiv de a opri exportul paralel. E o activitate legală, care rămâne legală dar devine imorală atunci când lasă pacienții fără medicamente. Dar, ca să identificăm problema, este nevoie de celelalte două mecanisme: să știm care sunt stocurile și să definim o cantitate minimă de medicamente care trebuie întotdeauna să fie disponibile pe piață. Ordinul, aflat acum în transparență decizională, definește cantitățile minime pe care distribuitorii trebuie să le aibă în stoc și, de asemenea, obligațiile esențiale pe care și le asumă acești actori din piața medicamentelor.

 

Achiziții centralizate

 

     – Aici vorbim de obligațiile unor actori privați, reglementate de minister. Ce se întâmplă cu achizițiile de medicamente pe care ar trebui să le facă Ministerul Sănătății și structurile din subordine? Este vorba de medicamentele din programele naționale, de vaccinuri, unde ministerul a cam fost prins în ofsaid.
     – Sunt domenii diferite. În ce privește achizițiile publice centralizate, din ele rezultă un contract-cadru care stabilește un top al celor care au oferit produsele solicitate și apoi fiecare spital încheie un contract subsecvent pe baza contractului-cadru. Noi am încercat să îmbunătățim acest mecanism și să îl utilizăm pentru cât mai multe medicamente. Este prima dată când ministerul face achiziții publice centralizate pentru două categorii terapeutice mari, antibiotice și oncologice. De asemenea, sunt mai multe alte achiziții publice centralizate pregătite.

 

     – Dacă vorbim de oncologice, asta înseamnă că nu va mai fi nevoie de „Rețeaua citostaticelor”?
     – „Rețeaua citostaticelor” era necesară pentru medicamentele care lipseau din România. Anumite medicamente foarte ieftine nu mai erau importate deloc din cauza mecanismului de reglementare a prețului și de aceea am definit metodologia pentru medicamentele esențiale. „Rețeaua citostaticelor” nu are o activitate full-time, dacă se poate spune așa. Sunt oameni care ajută o dată sau de mai multe ori – oricine poate face asta și este sfătuit să o facă, dacă nu există altă soluție. Sper să nu mai fie nevoie, dar, din păcate, nu putem exclude ca, la un anumit moment, un medicament să dispară de pe piață și statului să îi ia mai mult de câteva zile să aducă acel medicament. Toate mecanismele pe care le-am creat sunt menite să împiedice dispariția medicamentelor și să declanșeze o reacție rapidă atunci când lucrul acesta se întâmplă.

 

Parteneriat public-privat pentru spitale

 

     – Revenind la prioritățile anunțate la începutul mandatului, ajungem la capitolul investiții. Aici au fost proiecte în care erați direct implicat, veneați de la Ministerul Finanțelor Publice, unde s-a lucrat la proiectul de parteneriate public-privat. Ce s-a întâmplat cu el?
     – Pentru cele două spitale ce urmează a fi reabilitate prin parteneriate public-privat, am făcut câțiva pași. Dacă va exista voință politică, atunci sigur lucrurile vor merge mai departe. Întâi am creat legislația necesară, practic e vorba de o parte din legea achizițiilor publice, care a fost promovată anul acesta. Apoi, avem întreaga documentație pe baza căreia am purtat negocierile cu Banca europeană de reconstrucție și dezvoltare (BERD). Pregătirea proiectului se face de către o direcție de specialitate din cadrul BERD, iar riscul (costurile de pregătire a proiectului) este împărțit între statul membru (10%) și BERD (90%). Ulterior, proiectul este scos la licitație și, dacă nu se găsește un partener privat și proiectul nu este unul de succes, atunci fiecare parte își asumă costurile respective. Procesul de negociere a durat mai mult decât ne așteptam inițial. Avem un memorandum care dă atribuții Ministerului Finanțelor Publice și Ministerului Sănătății pentru negocierea cu BERD a acestui contract. Contractul este finalizat și există chiar o hotărâre de guvern pe care, dacă guvernul următor o va promova, atunci contractul poate fi semnat în primele săptămâni de mandat.

 

     – Deci rămâne pentru guvernul viitor.
     – Da, este un proiect major de investiții, dar totul este pregătit.

 

     – Și, în timpul acesta, cum funcționează Institutul „C. C. Iliescu”?
     – Funcționează mai departe în clădirea cu risc seismic. Tocmai de aceea cred că, atât pentru Institutul „C. C. Iliescu”, cât și pentru Spitalul „Marie Curie”, aceste investiții sunt esențiale. Tipul de parteneriat public-privat pe care l-am avut în vedere este unul care limitează atribuțiile partenerului privat la finanțarea, construirea și punerea la dispoziție a clădirii și a echipamentului.

 

     – Și modelul poate fi de succes?
     – Este de succes în țări precum Turcia și nu numai. A fost implementat pentru zeci de proiecte, unele mult mai mari decât cele despre care discutăm. La noi, e vorba de două proiecte de circa o sută de milioane de euro.

 

     – Cum se recuperează investiția?
     – Partenerul privat finanțează și construiește clădirea și primește o plată de disponibilitate pentru punerea la dispoziție a clădirii respective în condiții bune. Cu alte cuvinte, e o plată asemănătoare unei chirii pe care statul o plătește timp de 25–30 de ani, dacă anumiți parametri sunt întotdeauna îndepliniți. Statul practic achiziționează un pachet: clădirea, care nu-i aparține, și toate serviciile care asigură disponibilitatea respectivului spital în condiții optime.

 

     – Și ce se întâmplă cu clădirea după 25–30 de ani?
     – Revine statului. După finalizarea contractului, toată proprietatea revine statului. Și, pe toată perioada contractului, interesele statului sunt întotdeauna protejate.

 

     – Ce se va întâmpla dacă guvernul viitor nu va opta pentru formula parteneriatelor public-privat?
     – Orice proiect de investiții poate fi oprit și toate eforturile de până acum ar putea fi aruncate la coș.

 

Trei spitale regionale

 

     – Ce se întâmplă cu cele trei spitale regionale – Cluj, Iași și Craiova – pentru care există deja finanțare? Am văzut că, în programul viitoarei guvernări, se vorbește deja de opt spitale regionale și de unul republican.
     – Desigur, am putea face patruzeci de spitale regionale și cinci republicane, dar mi-ar plăcea întâi să le văd făcute pe cele trei pe care ni le-am asumat și pentru care avem finanțare parțială de la Comisia Europeană. Recunosc că am avut o discuție cu Gabriela Firea, primarul Bucureștiului, la inițiativa mea, tocmai pentru a discuta despre un spital regional în București, unde cred că e mare nevoie, având în vedere situația infrastructurii spitalicești din Capitală – aproape fără excepție, vorbim de clădiri vechi, în care nu ar mai trebui să funcționeze spitale. Un spital nou este necesar în București, indiferent că se cheamă republican sau altfel. Dar nu cred că necesitatea unui spital cu 2.500 de paturi a reieșit în urma unei analize profunde a nevoilor, așa cum ar trebui.

 

     – Aici există și intenția anunțată a UMF „Carol Davila”, de a construi un campus care să cuprindă și un spital. Cum s-ar putea lega aceste lucruri?
     – Este același proiect și, în principiu, un spital universitar mare este mai mult decât binevenit. Nu știu însă dacă acest spital ar trebui să fie și cel mai mare din Europa.

 

Ne-ar trebui un master plan

 

     – Aș deschide o paranteză, pentru că vorbim de necesar. Sunt catagrafiate nevoile de sănătate ale românilor? Știm exact ce, unde trebuie?
     – Da, avem pentru prima dată o catagrafiere a nevoilor de servicii de sănătate din România, avem opt planuri regionale.

 

     – Dar ne lipsește încă un master plan.
     – Cu siguranță, ar trebui un master plan în care, pe baza nevoilor de sănătate definite în planurile regionale, să avem stabilite cu exactitate obiectivele de investiții. Pe baza planurilor regionale, s-a stabilit nevoia pentru aceste trei spitale regionale și sunt diferențe între cele trei orașe, care țin de datele demografice și de serviciile medicale existente.

 

Stăm foarte bine și stăm prost

 

     – Cum stăm cu cele trei spitale?
     – Aș spune că stăm foarte bine. Adică stăm prost, dacă ținem cont că știam de asta de mulți, mulți ani și că acordul de parteneriat cu Comisia Europeană a fost semnat în 2014. Stăm bine dacă ne amintim unde eram la mijlocul acestui an și unde suntem acum. În lunile din urmă, am reușit să semnăm un acord cu Banca europeană de investiții, prin care BEI va angaja consultantul – unul internațional, cu experiență relevantă în construcția de spitale – și va coordona, împreună cu MS, pregătirea studiului de fezabilitate și a aplicației pentru fonduri europene. Cel mai frumos e că totul va fi gratuit, din bani puși la dispoziție de Comisia Europeană prin Planul Juncker.

 

     – Cred că se vorbește despre spitale regionale încă din primul mandat al lui Eugen Nicolăescu. La un moment dat, un alt ministru oferea la liber proiectele de construcție de spitale, în caz că i-ar folosi cuiva. S-a investit mult în documentația premergătoare construcției și, din câte înțeleg, tot asta se întâmplă și acum.
     – Acum se pleacă de la documentația deja existentă, studiile de fezabilitate au fost contractate în mandatul lui Eugen Nicolăescu, cred că în 2007. Acestea trebuie actualizate și adaptate terenurilor selectate și dimensiunilor care au reieșit din planurile regionale de servicii.

 

     – Și când o să ajungem să avem un spital regional la Cluj, de exemplu?
     – În a doua jumătate a anului viitor, ar trebui să avem studiile pregătite și aplicația pentru fondurile europene deja finalizată și transmisă către Comisia Europeană. Este realist să ne așteptăm ca, în a doua jumătate a anului, guvernul viitor să facă demersurile pentru lansarea licitației.

 

Dacă vine Zâna Măseluță

 

     – Practic, e un alt proiect pe care îl va prelua guvernul viitor și asupra căruia va trebui să decidă.
     – Nu cred că există opțiuni în acest caz. Cele trei spitale regionale nu sunt doar asumate de România în acordul de parteneriat cu Comisia Europeană, ci reprezintă o nevoie majoră pentru sistemul național de sănătate. Faptul că avem experți care vor face achiziția serviciilor de consultanță și pregătirea aplicațiilor pentru fonduri europene, totul gratuit, cred că este o situație ideală pentru noi.

 

     – Din perspectiva anunțului privind opt spitale regionale, este posibil ca proiectul să se schimbe pe parcurs? Ne putem aștepta la asta?
     – Am încredere că oricine va veni în locul meu și orice guvern va fi rațional. Nu există altă decizie rațională decât să mergi mai departe cum se poate mai bine. Dacă există alte argumente... Dacă vine Zâna Măseluță și ne oferă pregătirea a opt proiecte de spitale regionale și a unui proiect de spital republican, totul gratuit și în termen de câteva luni și la anumite standarde de calitate, să ne facă și aplicația pentru fonduri europene, atunci sigur că va trebui să-i dăm câștig de cauză Zânei Măseluță.

 

Situația în domeniul radioterapiei este gravă

 

     – Tot între prioritățile anunțate la instalarea ca ministru, ați vorbit despre programul de investiții al Băncii Mondiale. Ce s-a întâmplat cu acest program?
     – Există progres pe anumite sectoare. Personal, în ultima perioadă, m-am concentrat pe demararea proiectelor de radioterapie – un program vechi și nu pot să spun că sunt mulțumit de viteza cu care au evoluat lucrurile în programul Băncii Mondiale. Există însă progrese semnificative pe ultimele șase luni.

 

     – S-a îmbunătățit ceva în privința accesului la servici de radioterapie? Acolo România stă cel mai prost dintre statele UE.
     – Situația în domeniul radioterapiei este gravă, dar avem șansa, prin programul Băncii Mondiale, ca lucrurile să se schimbe fundamental. Nevoia de servicii de radioterapie este majoră și avem oportunitatea de a dota peste zece centre cu acceleratoare liniare.

 

Raportări cât mai aproape de realitate

 

     – O altă prioritate anunțată la instalarea în funcție privea infecțiile nosocomiale. Ați spus atunci că veți realiza un plan național de prevenire și că vor fi schimbate contractele de management. Ce ați realizat?
     – În privința infecțiilor nosocomiale am luat o serie de măsuri, cred că e un număr impresionant de ordine de ministru. Pe de o parte, ne-am uitat la cum este organizată raportarea infecțiilor nosocomiale, am modificat contractele de management așa încât managerii de spitale să nu mai fie penalizați pentru raportarea infecțiilor nosocomiale ci, mai degrabă, să-i încurajăm să raporteze cât mai aproape de realitate. De asemenea, am promovat un ordin de ministru care stabilește nevoia de a avea spații de izolare pentru pacienții cu infecții multirezistente.

 

     – Vorbim de măsuri care au și fost adoptate?
     – În majoritate, au fost deja adoptate și publicate în Monitorul Oficial. A rămas, deocamdată, în transparență decizională o măsură care vizează crearea de secții sau compartimente speciale pentru izolarea pacienților. Am acordat o atenție deosebită secțiilor de arși. Din punctul meu de vedere, este un model de cum ar trebui să fie definite îngrijirile pentru o anumită patologie: ordinul definește drumul care trebuie să fie parcurs de pacientul cu arsuri și diversele niveluri de îngrijire – centru de arși, secție de arși etc. Pe baza acestor reguli, putem stabili, în cadrul spitalelor din țară, cine ce competențe are și ce responsabilități poate să își asume.

 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe