Newsflash
Reportaje

Sănătatea ocupațională și politicile de la locul de muncă

de Dr. Aurel F. MARIN - sept. 1 2017
Sănătatea ocupațională și politicile de la locul de muncă
     Anual, în Europa, se produc trei sute de mii de decese legate de condițiile precare de muncă, iar 4% din produsul intern brut se pierde din aceleași motive. Doar aceste date ar fi suficiente pentru a justifica prioritatea care trebuie acordată sănătății ocupaționale, dar lista problemelor de sănătate generate sau agravate la locul de muncă este mult mai lungă. Adesea însă, singura parte vizibilă din sănătatea ocupațională este medicina muncii, iar aceasta este privită mai mult ca o formalitate birocratică, o formă fără fond.
     În România, domeniul a fost reglementat prin Legea securității și sănătății în muncă nr. 319/2006 și prin Hotărârea de Guvern nr. 355/2007 privind supravegherea sănătății angajaților. Deși domeniul este împărțit între mai multe ministere și alte autorități centrale sau locale, preocuparea pentru sănătatea ocupațională rămâne mai mult scriptică decât faptică, lipsind aproape complet programele de medicină preventivă la locul de muncă, cele de facilitare a integrării în muncă a persoanelor care suferă de boli cronice sau cele de adaptare a locului de muncă la problemele de sănătate ale angajaților.

 

Munca poate afecta sănătatea

 

     Statistici realizate în Marea Britanie arată că un angajat petrece, în medie, 39,2 ore săptămânal la locul de muncă (media este mai mare pentru bărbați decât pentru femei) (fig. 1). Ținând cont de concedii și sărbători legale, într-un an un angajat lucrează, în medie, 1.842 de ore. În 50 de ani, se adună peste 90.000 de ore de muncă (92.120, în medie, conform datelor Agenției europene pentru siguranță și sănătate în muncă – OSHA). Raportat la numărul total de ore petrecute treaz de un adult de 76 de ani, numărul orelor de muncă reprezintă aproximativ 21%. Pentru perioada activă, însă, proporția ajunge la 35%. Este deci clar că o parte importantă din viața fiecăruia se desfășoară la locul de muncă.
     Chiar dacă aceste date relevă importanța pe care o are sau ar trebui să o aibă preocuparea pentru sănătate la locul de muncă, percepția generală este alta. Un sondaj din 2015 (Eurofound) arăta că doar 38% din respondenți considerau că munca afectează sănătatea. Influența negativă a muncii pentru sănătate variază însă în funcție de munca prestată, riscurile cele mai mici fiind înregistrate de cei care prestează muncă de birou înalt calificată, la capătul opus fiind muncitorii cu activitate ce presupune efort fizic și puțină calificare(fig. 2). Problema percepției împiedică, adesea, comunicarea dintre domeniul sănătății publice și cel al muncii. Astfel, discursul științific sau despre sănătate nu se concretizează în recomandări punctuale și ușor de aplicat la locul de muncă, iar angajatorii nu percep problemele pe care le au angajații lor ca fiind, în fapt, probleme de sănătate publică. Deși domeniul sănătății ocupaționale este unul multisectorial, fiecare parte implicată are propria perspectivă îngustă, greu de materializat în programe benefice pentru angajați și angajatori deopotrivă. Conceptul de abilitate în muncă este însă unul complex, cu multiple influențe și determinări (fig. 3).

 

Promovarea sănătății la locul de muncă

 

     Locul de muncă poate contribui la o mai bună stare de sănătate a angajatului prin asigurarea unor condiții decente de muncă (salarii, timp de lucru, tratament nediscriminatoriu între angajați), prin asigurarea condițiilor de lucru fizice și psihosociale adecvate și prin organizarea muncii în acest sens, dar și prin promovarea sănătății la locul de muncă (politici și practici care să conducă la un stil de viață sănătos).
     Conceptul de promovare a sănătății la locul de muncă își are originile în anii ’70 ai secolului trecut, când a apărut preocuparea de a influența o boală sau un factor de risc prin intervenții asupra unui anumit stil de viață sau obicei nesănătos al angajatului. Conceptul a evoluat și, în decada următoare, a fost dominat de apariția unor programe de wellness, în mare parte concentrate pe stilul de viață și pe comportamentele individuale. Abia în anii ’90 s-a lărgit viziunea și au început să fie luate în considerare influențele socioeconomice, de mediu și organizaționale asupra sănătății angajaților.
     În prezent, promovarea sănătății la locul de muncă se realizează prin efortul combinat al angajaților, al angajatorilor și al societății, de îmbunătățire a stării de sănătate și a bunăstării persoanelor care muncesc (fig. 4). Aceasta se realizează prin optimizarea organizării muncii și a mediului de lucru, prin promovarea participării angajaților la activități sanogene, prin facilitarea unor alegeri sănătoase și prin încurajarea dezvoltării personale.

 

Strategii sanogene la locul de muncă

 

 Locul de muncă poate fi gazda ideală pentru desfășurarea unor programe de promovare a sănătății și de reducere a inechității socioeconomice și de gen din sănătate. Cel mai mare succes îl au strategiile care combină protecția sănătății la locul de muncă și politicile de promovare a sănătății și care furnizează soluții pentru riscurile legate de muncă, dar și pentru factorii comportamentali.
Măsurile care vizează reducerea inechității din sănătate trebuie adaptate domeniului de activitate, profesiilor și, în rândul acestora, grupurilor cu expunerea cea mai mare la factori de risc.
Dar de ce ar fi motivați angajatorii și angajații să dezvolte, respectiv să participe la programe de promovare a sănătății la locul de muncă? Pentru angajatori, succesul unui astfel de program poate să însemne o creștere a productivității, o reducere a absenteismului, o reducere a costurilor asociate sănătății, o calitate crescută a muncii prestate și o stabilitate mai mare a angajaților la același loc de muncă. Pentru angajați, pe lângă o satisfacție crescută la locul de muncă, se adaugă beneficiile proprii pentru sănătate, o stimă de sine mai mare, un sentiment de bunăstare și, desigur, o ușurință mai mare în a-și găsi un alt loc de muncă.

 

Angajarea persoanelor cu boli cronice

 

     Un aspect foarte important, în domeniul sănătății ocupaționale, îl constituie angajarea persoanelor cu boli cronice. Odată cu îmbătrânirea populației și cu scăderea marcată a fertilității, în unele țări până la punctul în care sporul natural a devenit negativ, realitatea de pe piața muncii este că resursele umane disponibile vor fi mai avansate în vârstă (realitate la care și România s-a adaptat prin creșterea vârstei de pensionare, chiar dacă după un calendar extins) și mai probabil la risc de a suferi de una sau mai multe boli cronice. În prezent, în Europa, se cheltuiesc anual, conform estimărilor, șapte sute de miliarde de euro pentru îngrijirea bolilor cronice, adică între 70 și 80% din bugetul total alocat sănătății.
     Conform estimărilor European Network for Health Promotion in Workplaces, la nivelul anului 2016, 25% din populația europeană aflată la o vârstă productivă prezintă cel puțin simptomele unei boli cronice, iar proporția angajaților care suferă de o boală cronică este de cel puțin 19% din totalul angajaților. Un angajat care suferă de o boală cronică va necesita mai multe zile de concediu medical decât un altul, de aceeași vârstă, dar care nu suferă de o astfel de afecțiune(fig. 5). Proporția persoanelor care solicită concedii medicale și pensionare pe caz de boală temporară sau definitivă crește de la un an la altul și ajunge până la 10% din totalul forței de muncă, în unele țări europene.
     În ceea ce privește îmbătrânirea populației, estimările nu sunt deloc încurajatoare. Față de 2016, se așteaptă o creștere cu 8,3% a proporției persoanelor cu vârsta mai mare de 50 de ani pe piața de muncă din Europa în anul 2020, și o creștere cu 14,8% în anul 2060. În aceste condiții, este de înțeles că se estimează și o creștere, pe piața europeană a muncii, a proporției persoanelor care suferă de una sau mai multe boli cronice.

 

Percepții și recomandări

 

     Percepția angajatorilor față de persoanele cu boli cronice este că acestea au niveluri reduse de productivitate, lipsesc frecvent de la serviciu și constituie o cheltuială în plus prin salariile plătite și în timpul concediilor medicale, prin existența obligațiilor legale de a le facilita întoarcerea la serviciu, prin limitările privind concedierea și prin necesitatea de a adapta locul de muncă la nevoile angajatului. În același timp, colegii persoanelor cu boli cronice le percep pe acestea ca enervante. În fine, angajații care suferă de boli cronice raportează adesea că resimt la locul de muncă oboseală, depresie, sentimente de singurătate și absența înțelegerii din partea celorlalți. De altfel, cererile de pensionare anticipată pe caz de boală sau de concediu medical nu au întotdeauna la bază o incapacitate fizică reală de a munci, ci mai degrabă sunt motivate de faptul că locul de muncă nu este adaptabil la nevoile și limitările angajaților care suferă de boli cronice. Un exemplu este lipsa de flexibilitate în privința programului de lucru, care poate fi incompatibil cu administrarea unor tratamente.
     Conform estimărilor realizate de Organizația internațională a muncii, în Europa, șansele de angajare ale unui șomer sunt de 66%, în vreme ce șansele unui șomer suferind de o boală cronică scad abrupt la 47%.
     Angajatorilor li se recomandă să promoveze o comunicare sinceră, bazată pe încredere, cu angajații suferind de boli cronice. Nevoile persoanelor bolnave trebuie evaluate individual și pe baza acestora trebuie elaborate planuri de management al dizabilității. Pentru a facilita întoarcerea la serviciu a unui angajat care suferă de o boală cronică, se recomandă următorii pași: identificarea angajaților care au nevoie de ajutor în acest sens; luarea contactului cu aceștia; stabilirea unei întâlniri inițiale; discutarea cazului; definirea unui program de întoarcere la locul de muncă; supravegherea și revizia periodică a programului.
     Declarația de la Bruxelles, din 2013, elaborată de Rețeaua europeană pentru promovarea sănătății la locul de muncă, face o serie de recomandări privind practicile pentru angajații care suferă de boli cronice. În primul rând, eforturile trebuie concentrate în direcția prevenției bolilor cronice la locul de muncă. Dacă acestea apar, ele trebuie depistate în stadii incipiente. Trebuie ca perspectiva să se schimbe de la performanța redusă la menținerea capacității de muncă actuale și viitoare. Trebuie acordată atenție abilităților și resurselor individuale, nu doar limitărilor și restricțiilor. Va fi eliminată discriminarea persoanelor cu boli cronice. Trebuie acordată prioritate procesului de reîntoarcere la muncă. Politicile din domeniu ar trebui să ducă la apariția mai multor oportunități de angajare pentru persoanele cu boli cronice. Munca trebuie să aibă o recompensă reală – raportul cost/beneficiu trebuie să fie pozitiv. Este necesară cooperarea strânsă și sistematică a tuturor actorilor relevanți. În fine, este nevoie de obținerea de dovezi în privința celor mai bune practici pentru angajații care suferă de boli cronice.

 

Intervenții mici cu beneficii semnificative

 

     O serie de intervenții realizate la locul de muncă pot avea ca beneficiu sprijinirea unui stil de viață sănătos. În acest sens, trebuie avute în vedere elementele de arhitectură, de design, din perspectiva proceselor și comportamentelor automate. Apoi, acolo unde este posibil, intervențiile asupra mediului de lucru trebuie să se armonizeze cu intervențiile realizate la nivel individual.
     Un studiu din 2013 (Hollands et al., BMC Public Health) detaliază – cu dovezi – o serie de intervenții și modul în care acestea pot influența pozitiv stilul de viață al angajaților. Angajatorul poate, de exemplu, în spațiul pentru masă, să acționeze asupra ambianței (lumina puternică din locul de masă îi face pe angajați să consume alimente mai sănătoase), designului funcțional (dacă paharele pentru apă sunt mai mari, crește consumul), etichetării alimentelor (opțiunile sănătoase pot fi marcate cu simbolul unei inimi), modului de prezentare (fructele și legumele pot fi spălate și gata feliate), dimensionării alimentelor (cele hipercalorice vor fi servite în porții mai mici), disponibilității (prin furnizarea unui număr mai mare de opțiuni sănătoase), proximității (opțiunile sănătoase vor fi la începutul meniului) sau promovării (felurile de mâncare sănătoase vor primi nume atractive).
     Aceste metode pot fi aplicate în diverse alte împrejurări la locul de muncă. De pildă, urcatul sau coborâtul scărilor poate fi mai atractiv decât utilizarea ascensorului dacă liftul se deplasează încet și oprește din etaj în etaj. Micile intervenții, însumate, pot avea beneficii semnificative pe termen lung.

 

Sănătatea personalului din sănătate

 

     Un subiect special îl constituie sănătatea profesioniștilor din domeniul sănătății. Pentru că aceștia nu sunt doar expuși la riscuri, ci, intrând în contact cu pacienții, grupuri vulnerabile, pot deveni un factor de risc pentru aceștia. Ne vom referi în cele ce urmează doar la acest aspect.
     Personalul medical trebuie inclus pe lista categoriilor care necesită vaccinare în timpul epidemiilor sau în sezonul de transmitere a gripei.Promotion of Immunizations for Health Professionals in Europe (HProImmune), un proiect european realizat în perioada 2011–2014, a cercetat acoperirea vaccinală la profesioniștii din domeniul sănătății. La nivelul anului 2011 (sau anterior), se înregistrau diferențe foarte mari de la o țară la alta și de la un vaccin la altul. Cele mai mari diferențe existau în privința acoperirii cu vaccinul gripal sezonier, de doar 17% la personalul medical din Grecia (2009), 28% în Franța și 43% în Marea Britanie (2013). Situația era mult mai bună în privința vaccinării anti-HBV: 100% în Republica Cehă, 88% în Slovacia, 75% în România și doar 40% în Elveția (date 2006–2008).
     Proiectul amintit a identificat o serie de factori favorizanți pentru vaccinarea personalului medical, precum percepția unor beneficii la nivel individual (inclusiv familia apropiată), experiența anterioară a unei boli prevenibile prin vaccinare, lectura unor materiale educaționale, dar și implicarea medicului de medicina muncii din spital și a echipei de prevenire și control al infecțiilor nosocomiale. De partea cealaltă, factorii care s-au asociat cu nevaccinarea personalului medical au fost lipsa de cunoștințe și de informații bazate pe dovezi, percepția vaccinării ca pe o responsabilitate a sistemului și nu ca pe una personală, costurile vaccinării (unde a fost cazul), lipsa unui epidemiolog de spital, programul încărcat. Interesant este că un sondaj, la care au răspuns peste cinci mii de profesioniști din sănătate, a arătat o percepție deformată a riscurilor de transmitere a bolilor infecțioase prevenibile prin vaccinare – exemplul cel mai clar fiind dat de rujeolă, o infecție extrem de contagioasă (fig. 6). La fel de interesant este și că majoritatea largă a respondenților a fost de părere că vaccinarea personalului medical ar trebui să fie obligatorie.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe