Newsflash
Reportaje

Sănătate și frumuseţe pentru pielea noastră

de Dorina Novac - dec. 10 2021
Sănătate și frumuseţe pentru pielea noastră

Industria frumuseţii, în ultimii ani, s-a alăturat tendinţei „wellness” prin vânzarea produselor cu etichete precum „organic”, „natural” și chiar „fără chimicale”. Astfel, astăzi, cosmeticele naturale sunt în plină ascensiune, iar unii medici și farmaciști din România se implică în crearea acestor produse.

Reţete moștenite de la bunici

De la dermatocosmetice la farmacie pare să fie un singur pas. Inventate în Franţa, în 1965, în laboratoarele farmacistului Pierre Fabre, aceste produse se ocupă nu doar de frumuseţea pielii, dar și de sănătatea ei.

Dermatocosmeticele nu sunt supuse acelorași tehnici și condiţii de producţie ca medicamentele, însă sunt studiate și testate cu rigoare. Iar din mărturisirile unor producători, aflăm că unele reţete sunt moștenite din generaţie în generaţie, pe linie feminină, evident. Așa începe și povestea familiei Oancea – o poveste despre succes, reîntoarcerea la tradiţii, la plantele din flora României, la tot ceea ce înseamnă compoziţie terapeutică cu potenţial confirmat știinţific. Elena Oancea, de profesie chimist, este cea care a înfiinţat, în 1992, brandul Careless Beauty, continuând astfel o tradiţie seculară a familiei în studierea universului plantelor. Încă de la început și-a propus să producă dermatocosmetice 100% naturale, și asta a făcut. Compania are, în prezent, cabinete în Bucureşti, Constanţa, Timişoara, Focșani și Curtea de Argeș, iar unele cosmetice sunt realizate în laboratorul propriu, situat în comuna Topraisar, judeţul Constanţa.

dr. Ioana Adina Oancea
dr. Ioana Adina Oancea

 

Probabil te întrebi cum o afacere veche de aproape 30 de ani, cu reţete moștenite de la bunici, dăinuiește și reușește să se dezvolte, ba chiar să se impună, fiind un brand premiat internaţional. Ei bine, acesta este rezultatul unei ample cercetări știinţifice asupra diferitelor specii de plante din pădurile Dobrogei și dorinţa nestăvilită de a fi cât mai aproape de oameni. „Întotdeauna ne-am dorit ca oamenii să înţeleagă cum funcţionează aceste produse fără niciun fel de substanţă de sinteză. Și atunci când pacientul vine în cabinet, îi oferim toate aceste informaţii, ca să înţeleagă ce poate să facă flora României pentru pielea lui. În esenţă, ne dorim să-i creăm un ritual de îngrijire, ca pielea să intre într-un metabolism care funcţionează corect și sănătos și să știm că folosește produsele într-o manieră corectă, care să-l ajute să aibă rezultate foarte bune pe termen lung”, a explicat Ioana Adina Oancea, farmacist-estetician, fiica fondatoarei și a cincea femeie din familie care a învăţat tainele plantelor.

În procesul de prelucrare totul se realizează manual. Fiecare plantă este culeasă la un moment optim, iar ulterior este atent procesată. Tânăra a povestit că,  de fiecare dată când au dezvoltat un nou reţetar, au urmat o serie de studii știinţifice, produsele fiind testate din punct de vedere toxicologic, microbiologic, dermatologic: „Facem o cercetare amplă pe fiecare specie de plantă, pe compoziţia biologică activă, tocmai pentru a ne asigura că ceea ce ajunge la consumator și ceea ce plasăm pe piaţă are capacitatea de a rămâne acolo ani întregi: ca reţetar, ca produs, ca să fie ceva autentic și iubit de oameni”. În cadrul laboratorului din judeţul Constanţa se ocupă, împreună cu mama ei, de partea de cercetare și de reţetare, precum și de implementarea de noi idei. De asemenea, compania lucrează și în colaborare cu cadre universitare, dar și cu alte laboratoare private: „Suntem o echipă de ani de zile, colaborăm și am mers împreună în această cercetare știinţifică pe speciile de plante de la noi. (...) Venim cu o responsabilitate foarte mare faţă de fiecare om care ajunge să folosească produsele”.

Materia primă este primordială

O parte dintre ingrediente sunt adunate din judeţul Constanţa, acolo unde au plantaţiile. O altă parte din materia primă este recoltată de la munte, undeva în judeţul Buzău, acolo unde au și o căsuţă mică. Unele plantele sunt procesate în stare proaspătă, altele în stare uscată. „Materia primă este primordială, de aici izvorăște și unicitatea produsului, și calitatea lui. Inclusiv solventul, pe care îl folosim la extracţia uleiurilor esenţiale, este un solvent pe care tot noi l-am creat și brevetat tot din materii vegetale. Tocmai pentru a păstra această linie de sută la sută vegetal, sută la sută natural, sută la sută organic”, a explicat fiica fondatoarei.

A povestit că s-a orientat special spre Facultatea de Farmacie și nu spre medicină, astfel că, în cei cinci ani, a ajuns să studieze în detaliu reacţiile chimice, reacţiile între compuși, atât de sinteză, cât și naturali, și să înţeleagă mai bine studiul plantelor: „Avem nevoie de chimie, iar în Facultatea de Farmacie se face la greu. M-a ajutat foarte mult, deoarece îţi oferă o perspectivă mult mai largă asupra produșilor și a tot ceea ce înseamnă reacţii și asocieri de produse medicamentoase sau care au anumite efecte terapeutice”.

Cea mai mare provocare a fost să convingă oamenii de utilitatea unui produs natural românesc. Potrivit ei, în ultimii doi-trei ani, și mai ales în timpul pandemiei, consumatorii s-au reîntors către produsele românești: „A trebuit să avem foarte multă răbdare pentru a câștiga încrederea oamenilor, care nu a venit de la început. Totul se construiește în timp”.

Provocări financiare au fost tot timpul, dar au fost depășite ușor-ușor prin investiţii mici și sigure. Ulterior, ca toată lumea, și prin credite bancare, pentru că altfel nu poţi să te dezvolţi. (dr. Ioana Adina Oancea)

De la medic veterinar la antreprenor

Construite pe baza unor activităţi neobișnuite sau chiar dintr-o necesitate, în România există povești de succes. Contează cât de determinat ești să faci ceea ce-ţi dorești și să-ţi pui ideile în practică. „Frumuseţe fără compromisuri” este deviza brandului românesc de cosmetice naturale Nuca Organic, care a pornit din dorinţa de a avea o piele sănătoasă. În urmă cu șase ani, fondatoarea Corina Ujeniuc, medic veterinar, a început să facă, pentru ea, primele creme, doar cu ingrediente de origine naturală: „Când eram însărcinată am fost depistată cu o aluniţă cu potenţial cancerigen, care a fost înlăturată chirurgical. După intervenţie, medicul dermatolog care mi-a urmărit cazul m-a făcut să conștientizez cât de important este să știu ce produse de îngrijire trebuie să folosesc, mai ales având în vedere că descoperisem această «problemă» a pielii”.

Cunoștinţele dobândite la orele de Farmacologie, în cadrul facultăţii de Medicină Veterinară, au ajutat-o, la început, să realizeze primele emulsii. Însă și-a dorit să folosească produse cosmetice mai sofisticate, cu ingrediente active naturale de ultimă generaţie. Așa a început să studieze online chimia cosmetică: „Timp de doi ani am cunoscut lumea fascinantă a formulării de cosmetice, lucru care m-a și determinat să urmez această cale. Dar în același timp îmi dădeam seama câţi ani de experienţă în domeniu îţi trebuie pentru a face o formulă stabilă, sigură și eficientă”.

Corina Ujeniuc 2
dr. Corina Ujeniuc

 

Fiecare formulă este unică

În 2017 a decis să colaboreze cu o chimistă specializată în formularea cosmeticelor naturale, din Marea Britanie, care a ajutat-o să facă reţetele finale pentru produse. Iar la sfârșitul anului 2018 a lansat brandul cu un portofoliu de șase produse. „Fiecare formulă este unică și plină de ingrediente valoroase 100% de origine naturală. Încercăm pe cât posibil să găsim cât mai multe ingrediente provenite de la producători locali. De aceea folosim, de exemplu, mierea românească, provenită dintr-un vechi sat transilvănean, Uila. Tot de la un producător român, din judeţul Buzău, luăm și uleiul de cătină organică, presat la rece, pe care îl folosim în crema anti-aging”, a explicat fondatoarea.

Însă nu toate ingredientele sunt din România, a spus ea, deoarece foarte puţini dintre producătorii locali au certificări organice, iar mulţi dintre ei nici nu au buletine de analiză pentru loturi: „Uleiurile, unturile și uleiurile esenţiale le luăm din Spania, iar activele din Coreea de Sud, Norvegia și Spania. Astfel, am înglobat în formulele noastre și ultimele descoperiri din industria cosmetică, precum cele cinci peptide naturale care provin de la un producător sud-coreean, care a observat efectul anti-aging al acestui ingredient în urma unui studiu efectuat pe femei cu vârste cuprinse între 25 și 65 de ani, sau extractul de Myrothamnus flabellifolia ce are proprietăţi remarcabile, dovedite clinic”.

Brandul Nuca Organic oferă în prezent opt produse, fiind adresate atât persoanelor cu piele fără probleme, cât și celor cu piele sensibilă, reactivă, încărcată. „Ingredientele pe care le folosim le-am ales după multe cercetări, în care am urmărit să le identificăm și să le ocolim pe cele controversate din industrie”, a subliniat Corina Ujeniuc. Strângerea avizelor necesare a fost partea cea mai grea, a mărturisit ea, însă finalizarea formulelor a fost cea mai interesantă, chiar dacă a durat aproape trei ani.

Folosim ingrediente de origine 100% naturală, care au fost atent alese, astfel încât să respecte fiziologia pielii și să menţină echilibrul acesteia. (Corina Ujeniuc)

Pe rafturile a peste 100 de farmacii

Emanuel Lazăr, un tânăr farmacist din Alba Iulia, avea doar 28 de ani când a lansat propria linie de produse dermatocosmetice. Lucrând într-o farmacie, a identificat o necesitate pentru anumite produse, care fie lipseau pe rafturi, fie nu erau disponibile în cantităţile de care oamenii aveau nevoie la momentul respectiv.

Odată ce i-a venit ideea, a început partea de pregătire a celor necesare punerii produselor pe piaţă: „A fost o perioadă în care am făcut cercetare, atât din punctul de vedere al compoziţiei, cât și al legislaţiei. Trei ani a durat, timp în care am înregistrat mărci, am pregătit documente, ne-am pregătit spaţiile de producţie, apoi am lansat primele produse. Am lucrat la toate, cumva, în paralel”. Din punct de vedere tehnologic, a început cu un număr mic de aparate, iar spaţiul – laboratorul în care produce dermatocosmetice cu care face concurenţă marilor branduri – a fost investiţia cea mai mare.

A făcut tehnologie farmaceutică

Cele aproximativ 35 de produse preparate de Emanuel Lazăr se găsesc sub denumirea Eladerm, însă pe lângă acestea, a menţionat că mai au și altele, care sunt în faza intermediară. Ingredientele pe care le utilizează nu provin din România, dar ajung în ţară prin intermediul distribuitorilor: „Nu facem produse naturale integral, dar foarte multe dintre ele conţin peste 95% ingrediente naturale, iar altele peste 90%. Ne-am propus să explicăm mecanismul de acţiune al produsului și al ingredientelor pe care le conţine. Încercăm să ne adresăm spre activi care beneficiază de studii pe diverse probleme”.

Emanuel Lazăr
farm. Emanuel Lazăr

 

Și pentru că dermatocosmeticele ajung pe rafturile a peste 100 de farmacii din România, tânărul a mărturisit că ţine cont de recomandările primite de la persoanele care le folosesc: „Unii ne recomandă, de exemplu, să punem un anumit produs într-un recipient de sticlă. Și așa facem! Ne bucură foarte mult că avem aceste feedbackuri, că avem o colaborare foarte apropiată cu cei care ne utilizează produsele”.

Faptul că este farmacist l-a ajutat în procesul de producere a cremelor, fiindu-i mai ușor să înţeleagă anumite lucruri, atât din punctul de vedere al ingredientelor, cât și al tehnologiei. „În facultate am făcut tehnologie farmaceutică, aceasta îţi explică fluxurile de producţie a unei industrii mult mai largi decât cea în care se încadrează zona aceasta cosmetică sau dermatocosmetică. Și, automat, acolo am înţeles cum funcţionează aparatura”, a conchis Emanuel Lazăr. 

Ne dorim să dezvoltăm portofoliul de produse, să acoperim cât mai mult din necesităţile pe care le identificăm și să avem o relaţie apropiată cu cei care utilizează dermatocosmeticele noastre. Ne dorim să fim mai buni, iar pe viitor să le promovăm și pe pieţele din Europa. (Emanuel Lazăr)

 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe