Newsflash
Reportaje

Recunoştinţă sau violenţă pentru medici?

Recunoştinţă sau violenţă pentru medici?
   Scurgerea a 60 de ani de la absolvirea Facultăţii de Medicină îţi oferă posibilitatea unei ample priviri retrospective asupra modului de desfăşurare a actului medical în ultima jumătate de secol. Îmi amintesc astfel vizitele profesorului şef de clinică, înconjurat de asistenţii săi şi de studenţi, la patul bolnavului şi privirea aproape pioasă a ochilor acestuia la vorbele şi comportamentul şefului de şcoală. Mai târziu, după absolvire, în anii petrecuţi în mediul rural, medicul se bucura de respect, iar tratamentul şi sfaturile îi erau respectate cu recunoştinţă şi răsplătite cum puteau de cei pe care îi aveau în grijă.
   Cum a fost posibil ca, după câteva zeci de ani, comportamentul bolnavului faţă de medic să se schimbe radical (evident, fără a absolutiza)? Pentru a studia această radicală modificare a comportamentului pacienţilor faţă de medic, Fundaţia Colegiului Medicilor din Municipiul Bucureşti a iniţiat un studiu privind expunerea la agresiune a medicilor din Capitală (unde lucrează aproape o treime din totalul medicilor din România). Studiul-pilot, realizat în unităţile medicale bucureştene care au servicii de urgenţă, s-a bazat pe răspunsurile furnizate prin intermediul unor chestionare de opinie, completate de medici din 21 de spitale. Studiul a urmărit să identifice experienţele medicilor bucureşteni privind frecvenţa şi gravitatea actelor de agresiune (verbale şi fizice), mecanismele acestora şi motivaţia comitenţilor, precum şi consecinţele şi impactul asupra personalului medical şi sistemului de sănătate. Prin intermediul chestionarului, au fost, de asemenea, solicitate sugestiile medicilor privind posibila remediere a situaţiilor de natură a vicia grav relaţia medic–pacient, modul cum pot fi stăpânite şi gestionate aceste manifestări în cadrul sistemului public de sănătate.
   La studiu au participat 21 de spitale bucureştene cu servicii de urgenţă, precum şi Serviciul de Ambulanţă Bucureşti. Chestionarul la care au fost chemaţi să răspundă medicii a cuprins 23 de întrebări, unele cu răspunsuri închise, altele deschise. Concluziile studiului, rezultate în urma prelucrării şi interpretării răspunsurilor, vor fi publicate integral în luna martie, când Fundaţia va organiza şi o dezbatere. Dorim să prezentăm în acest cadru câteva dintre concluziile acestei cercetări, tocmai pentru a pune în discuţie schimbările de comportament şi atitudini din ultimii ani, dar şi consecinţele acestora asupra medicilor şi serviciilor de sănătate furnizate.

 

Atitudini agresive ale pacienţilor

 

   La întrebarea: „Cât de frecvent vă confruntaţi cu atitudini agresive ale pacienţilor sau ale însoţitorilor acestora?“ (cu cinci variante de răspuns prestabilite), 22% au declarat că se confruntă frecvent, 36% uneori, 19% rar, 19% foarte rar şi doar 3% niciodată.
   Participanţii la cercetare au fost, de asemenea, solicitaţi să descrie tipul de agresiune cu care s-au confruntat în timpul programului de lucru pe parcursul ultimilor patru ani; 85% au declarat că s-au confruntat cu agresiuni verbale şi 10% cu agresiuni fizice. Dintre specialităţile medicale în care s-au produs aceste agresiuni fizice, amintim medicina de urgenţă, cu cele mai multe dintre incidente – 34%, psihiatria 29%, chirurgia plastică şi reparatorie 9%, respectiv câte 3,6% în cardiologie, medicină internă şi terapie intensivă şi, la niveluri mai mici, în celelalte specialităţi din cele 39 în care activează medicii participanţi.
   Participanţii au fost întrebaţi dacă au cunoştinţă despre acte de violenţă fizică suferite de colegi de serviciu sau de breaslă; mai mult de jumătate au răspuns pozitiv. În ceea ce priveşte aprecierile asupra evoluţiei în timp a frecvenţei agresiunilor, opiniile potrivit cărora violenţa este în creştere prevalează.
   La solicitarea de a încadra tipul agresiunii cu care s-au confruntat (întrebare cu şase variante de răspuns multiplu prestabilit şi posibilitatea de a descrie forma de agresare, dacă aceasta nu se regăseşte între cele existente în chestionar), 62% au răspuns că s-au confruntat cu agresiuni verbale sub formă de injurii, 67% s-au confruntat cu agresiuni verbale sub formă de ameninţări, 6,8% au suferit lovituri şi/sau răniri, 25% intrare cu forţa în cabinet, 1,9% hărţuire sexuală şi 1,5% o altă formă de agresare (descrisă de respondenţi).

 

Serviciile de intervenţie sunt ineficiente

 

   Studiul investighează incidenţa producerii actelor de agresiune şi în funcţie de intervalul zilei, respectiv al săptămânii. Opiniile arată că nu s-au observat diferenţieri substanţiale în funcţie de ora din zi, deşi cei mai mulţi apreciază că ele au loc cu precădere la orele serii, iar cele mai multe agresiuni se produc în timpul zilelor obişnuite de lucru ale săptămânii şi mai puţin în weekend sau în zilele de sărbători legale.
   Trei sferturi din respondenţi au declarat că în unitatea în care îşi desfăşoară activitatea există un serviciu de intervenţie în cazul unor incidente care generează agresiuni la adresa personalului sanitar, dar unii medici au dorit să precizeze că sistemul existent este ineficient pentru intervenţii, limitându-se la servicii de pază. În cazul în care sunt solicitaţi, angajaţii serviciului refuză să intervină, declinându-şi competenţa, iar cei aflaţi în dificultate sunt îndrumaţi să apeleze la poliţie şi jandarmerie.
   Cine sunt agresorii medicilor? Din experienţele relatate de medicii care au participat la cercetare, au fost indicaţi însoţitorii bolnavilor ca exercitând agresiunea în 78% din cazuri; 46% din acestea au fost comise chiar de pacienţi.

 

Motivaţia agresiunii

 

   Studiul investighează motivaţia declarată a agresorului care a cauzat incidentul (şapte variante de răspunsuri multiple şi o întrebare deschisă în cazul existenţei altei motivaţii decât cele prevăzute în chestionar). Respondenţii au apreciat că timpul de aşteptare este cel mai adesea cauza nemulţumirii pacienţilor sau însoţitorilor acestora (53% din cazuri); 28,5% consideră că nemulţumirea pacienţilor sau a însoţitorilor acestora este aparent fără motiv; alte posibile motivaţii vizează nemulţumire faţă de diagnostic (18,7%) sau faţă de consultaţie (18%), refuzul de a prescrie un anume medicament (8,9%), refuzul acordării concediului medical (4,4%) şi refuzul sau imposibilitatea internării, consemnat de 6,5% din medicii care au suportat agresiuni (fig. 1). Internarea a fost refuzată atunci când cazul nu era urgenţă medicală, din lipsă de locuri, din lipsa unor documente necesare efectuării internării ori ca refuz de a continua spitalizarea peste durata limită admisă de casa de asigurări de sănătate.
   O cauză importantă, de natură a provoca nemulţumiri din partea pacienţilor, este lipsa de comunicare sau comunicarea deficitară cu pacienţii şi însoţitorii. O autoevaluare privind comunicarea cu pacienţii a fost solicitată medicilor care au participat la cercetare; 66% apreciază această comunicare ca fiind bună, chiar excelentă 27%, satisfăcătoare 5,7% şi doar 0,7% apreciază că uneori lasă de dorit.

 

Incidente neraportate

 

   Un aspect important relevat de cercetarea întreprinsă îl reprezintă subraportarea incidentelor (de natură diferită). Incidente neraportate reclamă 48% din cei care s-au confruntat cu agresiuni (atât fizice, cât şi verbale, de natură diferită). Din cei 460 de medici care s-au confruntat cu o formă de agresiune, circa jumătate au raportat aceste incidente conducerii (51%, reprezentând 43,4% din numărul total al recelor intervievaţi). Jumătate din cei chestionaţi au declarat că unitatea medicală în care îşi desfăşoară activitatea nu are mecanisme de raportare şi evidenţă a incidentelor. Mai gravă este subraportarea agresiunilor fizice: doar 26 de medici din cei 55 care au consemnat că au fost agresaţi fizic (în total declarând 176 de agresiuni) s-au adresat poliţiei pentru a raporta un incident de agresiune fizică (47,3 % din cazuri).
   Studiul face o radiografie şi aduce la cunoştinţa publică o analiză a impactului acestor agresiuni asupra celor implicaţi (fig. 2). Răspunsurile primite acoperă nu doar impactul asupra sănătăţii fizice, semnalat de 7,6% din respondenţi, sau impactul negativ asupra familiei şi calităţii vieţii, indicat de 15,7%; 36,8% din participanţi sunt marcaţi de stres psihologic şi epuizare, iar 14,6% reclamă anxietate şi/sau depresie.

 

Cine rezolvă conflictele?

 

   Cercetarea a solicitat opinii deschise ale medicilor privind modul de rezolvare a situaţiilor conflictuale, iar respondenţii consideră că de rezolvarea situaţiilor de acest gen ar trebui să se ocupe preponderent un serviciu de pază şi protecţie. Firmele angajate ar trebui să fie cu adevărat funcţionale şi să se implice eficient în rezolvarea conflictelor. În prezent, în unele spitale, reprezentanţii firmelor respective îşi declină competenţa, medicul fiind cel chemat să aplaneze conflictul sau să se adreseze poliţiei. De altfel, poliţia şi jandarmeria sunt văzute ca având un rol esenţial, în egală măsură cu conducerea managerială a unităţii, inclusiv prin afişarea măsurilor care se pot lua în asemenea situaţii şi asigurând efectiv protecţia muncii personalului. Un număr semnificativ de respondenţi recomandă desemnarea unei echipe sau a unui personal specializat, eventual înfiinţarea unui serviciu specializat din cadrul unităţii sanitare, care să fie abilitat de conducere (incluzând în fişa postului asistent social, sociolog, psiholog) în rezolvarea conflictelor şi negociere.
   Se apreciază că Ministerul Sănătăţii are responsabilitatea alocării unei finanţări corespunzătoare a sistemului, asigurând mai multe posturi pentru personalul medical şi o salarizare corespunzătoare a acestora şi, implicit, calitatea serviciilor medicale aşteptate de pacienţi (inclusiv reducerea numărului de pacienţi şi consultaţii care revin unui medic, mai ales în serviciile de urgenţă). Împreună cu Parlamentul, ministerul de resort ar trebui să clarifice legislaţia, pentru a asigura protecţia personalului medical. Medicii participanţi la studiu solicită existenţa unui protocol pentru astfel de situaţii şi proceduri clare atât pentru personal, cât şi pentru pacienţi.
   Medicii accentuează rolul esenţial al mass-mediei şi solicită acesteia o mai mare implicare şi programe dedicate educării beneficiarilor de servicii de sănătate cu privire la drepturile si obligaţiile pe care le au în baza contractului de asigurare încheiat. Este necesar să înceteze campaniile de denigrare constantă a profesiei medicale în ansamblu, publicitatea negativă, prezentarea unor informaţii înainte ca acestea să fie verificate şi a unor cazuri de malpraxis cărora li se conferă caracter de generalitate. Prea puţine sunt informaţiile care să reflecte succesele practicii medicale din ţara noastră, realizate în pofida condiţiilor deficitare în care se desfăşoară munca personalului medical, uneori chiar în condiţii eroice. Tocmai aceste condiţii, adesea neprielnice desfăşurării în bune condiţii a actului medical, sunt una din cauzele creşterii nemulţumirii pacienţilor şi o consecinţă directă a expunerii la agresiune a personalului medical.

 

Colegiul se implică

 

   Colegiul Medicilor Bucureşti, prin Departamentul de jurisdicţie profesională, are în permanenţă în vedere schimbarea imaginii şi a percepţiei publice privind activitatea medicilor în societate, sancţionarea disciplinară în cazurile de eroare sau abatere de la conduita profesională, deficienţele apărute în comunicarea medic–pacient.
   Se impune în continuare implicarea mai activă şi mai eficientă a Colegiului în cazul unor evenimente relatate părtinitor doar pentru a produce o mai mare audienţă. Principiul audiatur et altera pars trebuie să primeze în toate cazurile în care mass-media prezintă unele cazuri de malpraxis, concomitent cu prezentarea cazurilor de agresiune asupra personalului medical. Nu în ultimul rând, considerăm importantă adoptarea unor clarificări legislative, a unor proceduri clare şi eficiente de protecţie a personalului medical, inclusiv prin reprezentarea în instanţă de un avocat din partea angajatorului şi aplicarea efectivă a legii în cazul pacienţilor agresivi.
   Începând cu luna martie, vă invităm să consultaţi în întregime studiul pe pagina de internet http://www.fundatiacmb.ro/publicatii/

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe