Newsflash
Reportaje

Este medicul funcționar public sau nu?

Este medicul funcționar public sau nu?

     În prezent, medicul este funcționar public din punct de vedere penal, dar nu și din punct de vedere administrativ. Problema mitei luată de medici a făcut obiectul unor analize doar după decembrie 1989. Fenomenul a fost elegant denumit atunci „plăți pe sub masă“, din englezescul „under the table payments“. Unii spun „plăți informale“. Printre primii care au comentat acest subiect au fost reprezentanții Sindicatului Independent al Medicilor din România (SIMR), devenit între timp Camera Federativă a Medicilor din România și, din 2010, Camera Federativă a Sindicatelor Medicilor din România. Primele analize au apărut în săptămânalul „Opinia Medicală“. Mai grea a fost abordarea problemei din punct de vedere științific și s-au ridicat semne de întrebare privind momentul în care a apărut acest fenomen în sistemul de sănătate, motivul care l-a generat, legătura cu proasta salarizare a medicilor și ce condiții ar trebui să fie îndeplinite pentru ca fenomenul să dispară.

 

Cauze și începuturi

 

     Oare acest fenomen este originar din perioada medievală, când turcii dominau țările române, sau din anii în care Imperiul țarist a guvernat prin generalul P. D. Kiseleff? Pentru că termenii peiorativi, utilizați în discuțiile de zi cu zi, sunt „ciubuc“ și „șpagă“. Ciubucul, de origine turcească, înseamnă fie „câștig fără muncă“, fie „pleașcă sau chilipir“. Termenul „șpagă“, de origine rusească, definește o sabie de mici dimensiuni cu care vameșii Imperiului rus controlau căruțele la trecerea dintre gubernii. Termenul a apărut în contextul în care „trecătorii“ ofereau „plăți pe sub masă“ organelor de control pentru a nu mai împunge cu „șpaga“ conținutul (probabil) ilicit al căruțelor. Astfel, termenul de ciubuc are conotație de „cadou picat din senin“, la care nimeni nu s-ar fi așteptat, iar termenul de șpagă are conotație de „luare de mită de către un funcționar al statului“ (ulterior devenit „funcționar public“). Niciuna din situațiile lingvistice nu se potrivește cu sistemul de sănătate și cu fenomenul „plăților pe sub masă“, iar începuturile fenomenului nu au legătură nici cu epoca medievală, nici cu perioada prerevoluționară pașoptistă. Fenomenul ține de instaurarea în România a comunismului și este direct legat de naționalizarea spitalelor și a cabinetelor medicale.

 

Legătura cu salarizarea medicilor

 

     În anii ʼ90 s-a urmărit dacă există vreo relație între „plățile informale“ și salarizarea medicilor. Un sondaj de opinie privind percepția populației asupra necesității creșterii salariilor medicilor a arătat că „plățile informale“ erau privite într-un mod neutru sau pozitiv, opinia cetățenilor fiind favorabilă creșterii salariilor medicilor de două–trei ori. Ulterior, această concluzie a fost acceptată ca validă și de raportul „A healthy Romania“ (1993), în care se afirma că este necesară creșterea salarizării medicilor de trei ori pentru a stopa fenomenul „plăților pe sub masă“. În 1997, un colectiv al Colegiului Medicilor din București, alături de reprezentanți ai Ministerului Muncii, au arătat cam același lucru – medicii trebuie să aibă trei salarii medii pe economie. Coroborarea datelor a arătat că este necesară ajustarea salariilor cu cele ale altor profesii și creșterea la nivelul raportului dintre salariul mediu și salariul profesioniștilor din sistemele de sănătate din alte țări, pentru a stopa acest fenomen, extrem de tipic tuturor țărilor comuniste din sfera sovietică, mai ales din Europa de Est. Amploarea fenomenului a fost estimată, în perioada 1990–1992, la 25% din costurile pentru sănătate (WHO Report, 1993).

 

Sondaje de opinie

 

     Banca Mondială realizează, în 2004, un prim sondaj din care află că plățile informale în sistemul de sănătate sunt de 360 de milioane de dolari americani pe an („Adevărul“, 2005). Raportat la cca 300.000 de profesioniști din sistem, plățile ar fi în medie de cca 3,3 dolari pe zi, iar raportat la bugetul sănătății din 2004, plățile informale ar putea reprezenta circa 14,5%. În acel moment, dr. Cristian Vlădescu, directorul Institutului de Management în Sănătate, afirma că plățile informale reprezentau „în jur de 25–35% din buget, adică aproape un miliard de dolari“ („Adevărul“). Datele au sugerat necesitatea creșterii cu circa 15% a bugetului pentru sănătate, fapt care s-a întâmplat în anul următor, dar fenomenul nu a dispărut.
     La 7–8 iunie 2005, la World Trade Center (US-AID), Silviu Rădulescu, șeful departamentului Sănătate al Băncii Mondiale în România, prezintă un sondaj limitat care analizează ponderea „plăților informale“ în cheltuiala unei gospodării. Conform datelor Băncii Mondiale din acel moment, suma implicată în plățile informale ar fi fost de cca 10–11 lei pe lună, de gospodărie, sau de 120–140 de lei pe an. Ar rezulta că plățile informale în 2005 în sistemul de sănătate ar fi reprezentat cca 13% din bugetul oficial al sănătății. Cifră comparabilă cu cea anterioară.
     În 2007, Banca Mondială comandă un alt sondaj care arată că suma lunară oferită în medie unui lucrător din sistemul sanitar ar fi fost de 50 de lei. Comparativ cu datele anterioare, creșterea ar fi fost de patru-cinci ori, iar suma, raportată la bugetul anual al sănătății din 2007, reprezenta 10%.
     În 2010, Asociația pentru Implementarea Democrației (AID) face un alt sondaj la solicitarea ambasadei SUA la București (US-AID), care a și finanțat proiectul. Rezultatele arată creșterea nemulțumirii populației față de fenomenul „plăților informale“: 91% din respondenți percep fenomenul ca negativ, față de 1991 când era cel mult neutru. Circa 70% din populație a oferit bani sau cadouri medicilor pentru a influența calitatea serviciilor, element important în aprecierea fenomenului, pentru că 37% consideră că plățile au fost urmarea condiționării actului medical. Populația considera că sistemul trebuie schimbat cu unul în care se pot oferi donații oficiale către spitale și cadrele medicale, dar potrivit Legii 46/2003 acest lucru era posibil. Sumele anuale date personalului au fost sub 50 de lei pentru 46% din respondenți, între 50 și 200 de lei pentru 26%, sume mai mari de 200 de lei pentru 19% din respondenți, în timp ce 7% au declarat că nu au dat niciodată bani cadrelor medicale. Aceste sume conduc la estimarea că nivelul plăților informale a crescut de încă cel puțin trei-patru ori.
     Studenții de la SNSPA realizează, în 2013, un sondaj mai amplu, la nivelul orașului București. Diferențele între chirurgie și celelalte specialități sunt extrem de mari. Ciubucul infirmierelor din chirurgie este de două ori mai mare decât al medicilor de familie. O analiză a cuantumului acestor bani față de nivelul fondului de sănătate pentru București arată date surprinzătoare: plățile informale reprezintă 83% din fondul pentru medicina familiei, 16% pentru fondul secțiilor de medicină internă și 84% pentru fondul secțiilor de chirurgie. Aceste date sugerează că fondul pentru medicina familiei este extrem de mic și că salariile chirurgilor ar trebui să fie extrem de mari.
     În 2015, AID reia același tip de sondaj precum cel din 2010 și rezultă că salariul pentru care nu s-ar mai lua ciubuc/șpagă ar fi de 2.271 lei în medie, pentru medicii rezidenți, și 5.606 lei în medie, pentru chirurgii din spitale. Sondajul scoate în evidență faptul că publicul nu știe că salariul minim al unui medic rezident ar trebui să fie de două ori cât salariul mediu pe economie, care ar trebui să fie dublu decât cel propus.

 

Aspecte legislative și juridice în evoluție

 

     Pentru că problema „plăților pe sub masă“ era una extrem de importantă în exercitarea profesiei, a fost discutată imediat după greva medicilor din vara lui 1991. Atunci, ministrul sănătății, dr. Bogdan Marinescu, a înființat un colectiv de redactare a unui text pentru un „ordin/colegiu“ al medicilor. Colectivul a fost condus de prof. dr. Ion Bruckner și a fost redactat un text pentru un proiect de lege care specifica faptul că medicul nu e funcționar public, în exercitarea profesiei. A apărut ideea că textul ar putea scoate medicul de sub acuzația de luare de mită, acuzație potențială, existentă în Codul Penal Român (CPR), cel din perioada comunistă. În 1992, noul ministru, prof. Iulian Mincu, a boicotat proiectul și a înființat un ONG numit „Ordinul Medicilor“, dezavuat de societatea civilă.
     Parlamentul nu a acceptat textul propus de societatea civilă, însă ulterior a fost preluat și introdus, în 1993. Ministerul a decis modificarea textului, care a ajuns la Comisia de sănătate. Astfel, în 1995 s-a ajuns la elaborarea, votarea și promulgarea Legii 74/1995 de constituire a colegiului medicilor. Inițiatorii proiectului de lege au căutat să-i scoată pe medici de sub potențialele acuzații de luare de mită, dar în contextul Codului Penal din acele vremuri, lucrul a fost rezolvat numai „pe jumătate“. Legea 74/1995 preciza la art. 3 că „medicul nu este funcționar public în timpul exercitării profesiunii medicale prin natura umanitară și liberală a acesteia“. Legea 74 a fost schimbată, dar textul legat de funcționarul public rămâne în esență neschimbat: „Având în vedere natura profesiei de medic și obligațiile fundamentale ale medicului față de pacientul său, medicul nu este funcționar public“.
     În 1998 apare Legea funcționarului public care trasează și mai clar diferența dintre medici, deveniți atunci numai „funcționari“ sau „salariați“, și „funcționarii publici“, ce aparțin autorităților statului. În 2006 se modifică legea colegiului, care este cuprinsă în noua lege a sănătății, nr. 95/2006, iar acolo apărea faptul că medicul nu este funcționar public. Deși legile colegiului și ale sănătății au continuat același text referitor la faptul că medicii nu sunt funcționari publici, acuzația de luare de mită a rămas, prin faptul că medicul era asimilat „funcționarului“ (nepublic). Din actualul CPR este scoasă definiția funcționarului, cea care până atunci îl putea acuza pe medic de luare de mită. În schimb apare o extensie a „funcționarului public“. Textul face referire la „serviciu de interes public“ și la o anumită „autoritate publică învestită“ pentru controlul sau supravegherea unei anumite profesii, numit atunci „serviciu public“. Aici apar Colegiul Medicilor și celelalte colegii și ordine profesionale, persoane juridice de drept public, organisme învestite de stat pentru buna exercitare a profesiei, precum și controlul și supravegherea acesteia. În plus, CPR face referire la definirea termenului de „public“, dar pentru că CPR scoate din textul anterior termenul de funcționar, s-a considerat că dispar aspectele legate de faptul că medicii pot fi acuzați de luare de mită.
     Imediat după decizia publicată la 5 august 2015 (Decizia 19), pe Facebook a apărut un curent numit ulterior „Alianța Medicilor“, prin care se cerea o acțiune guvernamentală/parlamentară pentru ca medicii să nu mai fie puși în situația în care pot fi acuzați de luare de mită. Fenomenul nu a ținut seama însă de faptul că modificările legislative erau deja legiferate, iar cele juridice erau deja judecate. Cu ocazia unui simpozion cu tema „Plățile informale în sistemul sanitar“, președintele Colegiului Medicilor din România, dr. Gheorghe Borcean, a susținut faptul că medicii nu pot fi considerați funcționari publici din punct de vedere al logicii, chiar dacă justiția îi consideră așa. Funcționarul public emite acte în beneficiul statului, în timp ce medicii oferă servicii private pacienților.

 

Plățile informale în alte state

 

     În unele țări europene vestice, plățile informale sunt condamnabile penal. Sunt și țări în care nu se întâmplă așa. La acestea din urmă problema este doar de domeniul disciplinar, ordinal sau colegial, adică al codurilor deontologice sau ghidurilor de bună practică medicală.
     În Franța este interzis prin lege medicilor și personalului medical să primească bani sau cadouri. Prevederile apar prin coroborarea dintre Codul penal francez (CPF) și Legea (Codul) sănătății publice franceze (CSPF). CSPF include capitole legate de codul deontologic și precizează ce este interzis medicului. Deși legea franceză este extrem de amănunțită, privitor la articolele din CSPF, nu există sancțiuni.
     Codul penal italian (CPI) acuză luarea de mită, atât pentru funcționarul public, cât și pentru o persoană care este într-un serviciu public ca angajat/salariat public. CPI este mai explicit față de CPF, căci explică ce înseamnă funcționar public și „persoană însărcinată cu un serviciu public“ și face diferența față de o persoană implicată „într-un serviciu de necesitate publică“.
     În Marea Britanie nu există o problemă penală în raport cu plățile informale. Problema poate fi cel mult de ordin disciplinar, de domeniul General Medical Council (GMC), echivalentul Colegiului Medicilor. Marea Britanie a găsit un alt mijloc pentru ca medicii și alt personal medical să primească cadouri sau/și bani. Este legal să donezi unității medicale (de obicei spital) sub formă de caritate orice sumă de bani sau obiecte. Donorul poate pune chiar condiții pentru folosirea banilor, de exemplu pentru premierea financiară a unor medici și personal medical care l-au îngrijit. Liste cu astfel de donori se regăsesc pe siteurile oricărui spital britanic, pe zeci de pagini.
     În Canada, „funcționarul“ este de fapt funcționarul public din România. În Canada, primirea de bani de către medic nu este de domeniul penal. Problema banilor sau cadourilor către medici este de domeniul ordinal, echivalent colegiului. Acolo, Ordinul Medicilor (OM) este multiplu, împărțit pe state. OM din Alberta, Manitoba și Quebec permit medicilor să primească „cadouri simbolice“ sau „nesemnificative“, iar limita „simbolismului“ este extrem de flexibilă.  Oricum ar fi, se recomandă a comunica pacientului că banii sau cadourile primite de la pacient nu vor modifica nimic din conduita profesională față de caz.
     Situația din SUA este asemănătoare cu cea din Marea Britanie sau Canada. Banii sau cadourile date medicilor în exercitarea profesiei nu sunt de domeniul penal, ci de domeniul disciplinar sau colegial (al colegiului). American Medical Association (AMA), echivalent al Colegiului Medicilor, fără puterea de a elabora un cod deontologic obligatoriu, recomandă medicilor americani să atenționeze pacientul că darurile mari pot compromite obligația de a acorda un serviciu medical corect. Cu toate acestea, medicii americani cred că primirea de daruri de la pacienți întăresc relația medic–pacient.
     Despre „ciubuc“ se știe că se trage de la turci. În Turcia modernă, mita este reglementată în Codul penal turcesc (CPT). Medicii turci sunt și ei pasibili de acuzația de luare de mită.

 

Fenomenul cauză–efect

 

     Textele legislative din Europa continentală sunt asemănătoare cu cele din România. Aspectele pragmatice sunt însă diferite: acolo nu există cazuri de luare de mită, în timp ce la noi există. Diferența constă în raportul salarial al medicilor germani, francezi, italieni etc., față de salariul populației pe care o îngrijesc. În timp ce în România, în medie, medicii au un salariu mediu pe economie, în alte țări acesta ajunge, în medie, la patru salarii medii pe economia acelor țări.
     Este cultura românească diferită de cea vestică sau este o problemă de salarizare? La o primă vedere, societatea românească nu are alte valori față de cea vestică – și acolo medicii primesc cadouri și bani, iar din analiza istorică, lucrurile stau chiar și mai asemănător. Problema de fond este că în sistemul de sănătate din România există plăți informale.
     Din analiza istorică rezultă că „plățile pe sub masă“ au apărut în sistemul de sănătate odată cu comunismul, iar prin reducerea la absurd, putem afirma că dacă fenomenul persistă, atunci comunismul nu a dispărut. Se pare că sunt necesare trei elemente pentru stoparea fenomenului de plăți informale. În primul rând, modificarea esențială a structurii sistemului de sănătate. Apoi, creșterea salariilor și veniturilor medicilor trebuie realizată în corelație cu salariul mediu, corespunzător raporturilor salariale din Uniunea Europeană între salariile diferitelor profesii. Observând că fenomenul de plăți informale a apărut după naționalizarea spitalelor (mai ales), un alt element esențial este modul în care spitalele de stat pot să intre într-un proces de „des-naționalizare“.
     În concluzie, ceva trebuie schimbat în sistemul de sănătate. Medicii nu mai trebuie acuzați, iar modul de finanțare din sistem trebuie schimbat, căci de la bani vin salariile și veniturile. Primul pas ar fi ca sistemul să iasă de sub controlul politicului.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe