Newsflash

Puterea observației

de Prof. dr. Gabriel M. GURMAN - mai 30 2016
Puterea observației
     Albert Sánchez Piñol e un scriitor cunoscut în lume, mai ales pentru primul său volum, apărut și în limba română, „Pielea rece“. Nu voi înțelege niciodată imensul succes al acestei cărți, o poveste plasată într-un mediu cu totul ireal, folosit pentru a descrie interesante aspecte psihologice legate de reacția individului izolat de lume în fața unei sorți ce pare mai mult decât nefastă. Ceea ce explică apariția citatului alăturat în cartea amintită este modul impresionant în care autorul descrie cu talent, în egală măsură, peisajul geografic în care se desfășoară acțiunea, dar și gândurile interioare ale eroului principal.
     Fraza lui Piñol are o conotație specială în medicina clinică, mai ales în realitatea prezentului. Într-o atmosferă în care medicul are din ce în ce mai puțin timp pentru pacientul său și e din ce în ce mai ocupat cu aspectele birocratice ale activității sale, obligativitatea de a examina pacientul, de a observa modificări patologice evidente devine o cerință opțională. Celor care mai pun la îndoială această situație le propun să caute un răspuns la următoarea întrebare: care e procentul pacienților care sunt examinați fizic după ce au fost dezbrăcați? N-am nicio îndoială, răspunsul nu poate fi decât deprimant. Această remarcă se referă nu numai la pacientul din cabinetul medicului de policlinică, dar și la cel internat în spital. Examenul complet, cel care trebuie să se refere la toate aspectele fizice și modificările patologice ce se pot decela cu ochiul liber, a devenit un fenomen izolat, o acțiune care aparține unor medici „învechiți“, „neadaptați“ la tehnologia modernă, o tehnologie care oferă date exacte despre situația sănătății pacientului, dar care face abstracție de ceea ce medicul poate obține de la un examen fizic complet.
     Nu demult, unul din pacienții mei mi se plângea de această tristă realitate. Îmi povestea că de zeci de ani suferă de o afecțiune generalizată, care se prezintă sub forma unor lipoame subcutanate, răspândite pe aproape toată suprafața corpului. Formațiunile lipomatoase, îmi explica pacientul, deveniseră evidente după o cură de slăbire de câteva luni, care produsese o scădere în greutate de aproximativ 15 kg. Lipoamele, odinioară ascunse în țesutul adipos subcutanat, deveniseră vizibile, greu de ignorat chiar și la un examen fizic superficial. „În ultimii ani nu am fost dezbrăcat până la piele de niciun doctor dintre cei numeroși în cabinetul cărora am intrat pentru o consultație și aceste lipoame nu au fost depistate nici în timpul internării de zece zile pentru o infecție acută a căilor respiratorii. În schimb, în tot acest timp, analiza nivelului colesterolului meu în sânge mi-a fost recomandată de aproape zece ori.“
     Mă aștept la obișnuita replică a scepticului: oare de ce e nevoie de a ști de existența acelor tumori benigne subcutane, când important e nivelul colesterolului sanguin și necesitatea de a trata hipercolesterolemia depistată prin analize sanguine? Mă voi referi doar la două aspecte care mi se par importante pentru a completa exemplul de mai sus. Primul se referă la o situație în care, într-o primă fază, nivelul colesterolului sanguin se dovedește normal. Oare prezența lipomatozei generalizate nu indică necesitatea unui control regulat, poate și recomandarea unei diete care să prevină hipercolesterolemia la un pacient care pare a fi predispus la o asemenea modificare metabolică? Sau, în asemenea cazuri, nu se simte nevoia de a căuta și alte modificări patologice a căror primă expresie clinică e apariția lipoamelor subcutanate, ca în cazul unui sindrom Proteus sau Cowden? Dar mai există un aspect, nu mai puțin important. E vorba de influența pozitivă, din punct de vedere psihologic, pe care o poate avea asupra pacientului un examen fizic amănunțit. În momentul în care pacientul se află singur cu medicul în cabinetul acestuia, el se simte ca fiind personajul cel mai important, în jurul căruia se petrec toate lucrurile. El (și numai el) e cel cu care se discută, el e individul asupra căruia ar trebui să se îndrepte toată atenția medicului. Examenul fizic e cel care apropie medicul de pacient, oferind doctorului ocazia de a arăta un profund interes pentru problema medicală a pacientului.
     Dar m-am îndepărtat, cu bună știință, de miezul frazei lui Piñol. Citatul alăturat se referă la situația deloc plăcută în care omul privește, dar nu vede! Nu întâmplător, cele două verbe se întâlnesc, sub o formă separată, în mai toate dicționarele de limbi străine. A privi e o acțiune care nu presupune în fiecare caz nevoia de a vedea, a observa și mai ales a reține cele văzute.
     Mă întorc la exemplul oferit de pacientul meu suferind de lipomatoză generalizată. Povestea sa cuprinde un element important, care reflectă perfect cele de mai sus. Într-una din frecventele sale vizite la medicul de familie, acesta a dorit să-i măsoare tensiunea arterială. Pacientul și-a suflecat mâneca stângă a cămășii, pentru a face loc manșetei aparatului de tensiune. Acest gest a avut ca rezultat dezvăluirea câtorva lipoame pe fața dorsală a antebrațului, cărora medicul nu le-a dat nici cea mai mică atenție. De privit, fără îndoială, le privise, dar de văzut nu le văzuse!
     Și acum o întrebare esențială. Oare singurul care trebuie blamat în această poveste e medicul respectiv? Unde sunt dascălii săi din anii de studenție, care ar fi trebuit să-l învețe nu numai să privească, ci și să vadă? Scriind aceste rânduri, îmi revine în memorie povestea asistentului de medicină internă, care, în fața studenților, a luat o probă de urină de la un pacient, și-a înmuiat degetul în lichidul fiziologic și l-a introdus în gură, spunând că dorește să afle dacă urina respectivului pacient are un gust dulce, ceea ce ar însemna că pacientul ar putea fi diabetic. După această extrem de bizară acțiune, asistentul i-a cerut unuia din studenți să repete gestul, dar când acesta, stupefiat de pretenția dascălului, a încercat să-l reproducă, asistentul i-a blocat mâna, atrăgându-i atenția că, de fapt, degetul pe care-l introdusese în gură era altul decât cel imersat în urina pacientului.
     Gluma de mai sus, ca mai toate glumele cu subiect medical, își are originea într-o realitate supărătoare. De cele mai multe ori noi nu suntem învățați să vedem, ci doar să privim. Ba, mai mult, chiar dacă vedem, nu întotdeauna înțelegem ce vedem și nici nu cerem explicațiile de rigoare. Oare deficiența începe de la vârsta școlii elementare? Oare e vina părinților că nu dezvoltă în mintea copiilor darul și capacitatea de a descoperi lucruri noi în fiecare moment în care copilul e pus în fața unei imagini? Răspunsul la această întrebare le aparține educatorilor și psihologilor. Dar asemenea caracteristici pot fi dezvoltate și încurajate și mai târziu, atunci când tânărul vine în contact pentru prima oară cu pacientul și plângerile sale. Sistemul de predare în școlile de medicină trebuie să includă elemente exerciționale de observare atentă a unor semne obiective de boală. Metoda de a da „mură-n gură“, cu alte cuvinte de a oferi studentului date digerate de educator, fără a-l obliga să rumege el însuși cele văzute și să le interpreteze în lumina celor învățate, este sortită eșecului și ea produce „rebuturi“ educaționale.
     Voi încheia totuși într-o notă optimistă. Nu demult, am fost rugat de un membru al familiei să facilitez un consult ortopedic necesitat de o reducere a funcționalității uneia din articulațiile umărului. Colegul ortoped, un om relativ tânăr, specialist nu de mulți ani, a ascultat păsurile pacientului și, vreme de un sfert de oră, a examinat umărul respectiv, a comparat mișcările la acest nivel cu cele ale umărului opus, i-a cerut pacientului să miște membrul superior afectat în toate direcțiile, și-a exprimat părerea privind posibilul diagnostic și doar după aceea a prescris un examen ecografic al articulației problematice. Oare mai e necesar să precizez că diagnosticului clinic a fost confirmat pe deplin de examenul imagistic?
 

„Toți ochii privesc, puțini observă, și mai puțini văd.“
(Albert Sánchez Piñol, n. 1965)

 

 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe