Newsflash
OPINII

Zilele porţilor (spitalului) deschise

de Dr. Nicolae-Iordache IORDACHE - oct. 11 2019
Zilele porţilor (spitalului) deschise

Am fost recent să văd cum arată un astfel de eveniment, la un spital din provincie care s-a relocat într-un spaţiu generos reamenajat, aflat la marginea orașului.

Am încercat, pe cât posibil, să văd cum poate fi pusă în scenă o astfel de idee și ce putem învăţa din asta. Într-adevăr, porţile erau deschise. Ceea ce m-a surprins plăcut a fost faptul că până și gardianul de la poartă intrase în joc. A reușit chiar să convingă două doamne venite în parc la picnic să vadă spitalul.
Am vizitat zona destinată investigaţiilor, ambulatoriul spitalului și câteva cabinete și saloane din secţia de cardiologie care încă nu își primiseră pacienţii. Cum era de așteptat, totul era nou și sclipea de curăţenie, aparatele erau și ele noi și (probabil) de ultimă oră.
Între angajaţii spitalului erau relaţii mai mult decât cordiale, toţi încercau să fie cât mai utili oricărui om din preajmă, coleg sau vizitator. La un moment dat, directoarea spitalului a observat că saloanele aveau jaluzelele trase și că asta obtura cumva priveliștea din salon spre frumoasa grădină de flori. Cu zâmbetul pe buze, le-a spus colegelor că se va duce chiar ea să le ridice pentru ca vizitatorii să se bucure de priveliște. Ar fi putut să pună pe oricine să facă asta sau să certe pe cineva care nu a făcut asta deja, dar erau de faţă oameni din afara spitalului și exemplul personal este cel mai bun training.
La final, vizitatorii se adunau în zona recepţiei pentru a discuta cu medici sau alţi responsabili ai spitalului. Toţi cei din sală erau în picioare și discutau; nu erau scaune pentru toţi cei prezenţi. Nu era niciun catering mituitor: puteai lua un măr dacă îţi era foame sau o sticlă de apă dacă îţi era sete. Partea asta cu cateringul mi-a plăcut pentru că, în cele din urmă, banii trebuie daţi pentru sănătatea pacienţilor, nu pe mofturi de publicitate. Reprezentanţii spitalului au răspuns generos întrebărilor primite, exemple vii din practica lor având să lămurească multe nedumeriri.
Ceea ce m-a impresionat însă cel mai mult a fost o anume retorică. Nimeni nu spunea „aici facem intervenţii cu totul speciale (de exemplu, oncologie), sper că nu va fi cazul dumneavoastră”. Îi spuneau că, într-adevăr, fac frecvent intervenţii complexe în premieră naţională sau în Europa de Est, însă ceea ce își doresc este să aibă grijă de pacienţi până să ajungă în astfel de situaţii-limită. Că își doresc foarte mult să câștige încrederea oamenilor sănătoși sau atinși poate de suferinţe mai puţin grave. Că vor ca ei să se simtă importanţi și unici. Că un parteneriat bun poate ajuta la o viaţă mai bună și la evitarea sau întârzierea unor situaţii-limită.
Cred că astfel de evenimente, dublate de o atitudine corespunzătoare în relaţia ulterioară de lucru cu pacienţii, se pot constitui într-o strategie câștigătoare. Cu condiţia ca inimile să rămână mereu deschise, chiar dacă, din păcate, unele porţi vor putea fi deschise în restul zilelor doar cu bani. Priorităţile se pot schimba, însă încrederea se câștigă în timp.

N.B. Ei bine, nu a fost chiar sută la sută așa. Dar a fost aproape. Consider că inspiră mai mult „cum ar fi dacă” în loc de „asta poate fi mai bine”.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe