Newsflash
OPINII

Tăbliţe magnetice și comunicarea cu pacienţii

de Dr. Nicolae-Iordache IORDACHE - aug. 13 2021
Tăbliţe magnetice și comunicarea cu pacienţii

Echipa secţiei de oncologie a unui spital de pediatrie din București implementează cu titlu experimental utilizarea de tăbliţe albe magnetice , în cadrul unui proiect ceva mai complex aflat în derulare.

whiteboardCare este ideea? Aceste tăbliţe sunt o interfaţă de schimb informaţional între echipa de îngrijire și pacient sau, în cazul nostru, familie. Conceptul este experimental doar în România (deși nu pot fi chiar atât de sigur de asta), el fiind mai degrabă o adaptare locală a unor practici începute de mai bine de 20 de ani care au dat roade și, prin urmare, acum sunt o practică generalizată în multe spitale occidentale.

Tăbliţele au rubrici care sunt completate cu un marker lavabil, în mod sistematic: date de identificare a pacientului pe de-o parte (nume și prenume, vârstă, diagnostic – ca să nu mai fie „genunchiul de la 5”), iar pe de alta datele personalului care îl îngrijește, fie pe întreaga durată a spitalizării, fie în gardă – așa cum este normal și civilizat, să știi cine te-a îngrijit, cine a intervenit în orice fel asupra sănătăţii tale, mai mult sau mai puţin invaziv.

Sunt menţionate priorităţile de îngrijire ale zilei, cum ar fi tratamente sau investigaţii, parametrii sub monitorizare sau diete și regimuri de urmat în vederea investigaţiilor sau tratamentelor. Mai poate fi notat ceea ce este de așteptat să se întâmple în zilele următoare, cum ar fi o intervenţie, anumite tratamente sau data externării.

O rubrică importantă se referă la întrebările pacientului sau ale familiei, cunoscut fiind faptul că uneori pacienţilor le este greu să le verbalizeze sau că, frecvent, uită să le pună în cadrul vizitelor medicului. Este de la sine înţeles că echipa medicală va răspunde tuturor întrebărilor înainte de a le șterge de pe tăbliţă.

Poate părea o complicaţie în plus, dar cercetările efectuate au demonstrat că nu este tocmai așa, ci ajută la oferirea unor îngrijiri de o mai bună calitate. Pacienţii (care astfel sunt mai încântaţi de nivelul îngrijirii pe care o primesc), dar și personalul apreciază acest demers în măsură să clarifice multe dintre situaţiile care apar între personal și pacienţi, să crească siguranţa și eficacitatea îngrijirilor și să dea o faţă și mai umană relaţiilor din spital și îngrijirii în general.

Vom reveni cu observaţii referitor la implementarea conceptului în spitalul din Capitală.


Notă autor:

https://www.journalofhospitalmedicine.com/jhospmed/article/127377/patient-whiteboards-hospital-setting
https://hosppeds.aappublications.org/content/hosppeds/early/2018/05/15/hpeds.2017-0174.full.pdf
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31694874/

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe