„Un
pacheţel de promisiuni prost ticluite încearcă să amăgească populaţia în privinţa
dreptului la asistenţă medicală stomatologică“. Iată o descriere lapidară şi
tolerantă a săculeţului cu pacheţele privind sănătatea orală pe care Ministerul
Sănătăţii, pe post de Moş Crăciun prematur, îl va deşerta curând în pragul
caselor noastre. Să ne imaginăm impresia şi reacţia noastră dacă am primi un
pachet comandat şi plătit şi la deschiderea lui am constata că este foarte mic şi
aproape gol! Primul gând ar putea fi acela că de la expeditor până la
destinatar cineva „a umblat în pachet..“. Dar acum, chiar expeditorul este cel
care nu onorează plata efectuată… Iar acelaşi expeditor vrea să ne convingă că
nu aveam nevoie de ceea ce am plătit şi că ne va da el ceva în schimb… Acest
pacheţel minuscul şi aberant poate fi descris şi cu remarca făcută recent de
domnul ministru al sănătăţii, cu referire la salariile rezidenţilor, într-o
emisiune televizată: „imens de mic“.
Reforma
propusă de Ministerul Sănătăţii pentru Legea nr. 95 din 2006, la titlul de
asistenţă primară, exclude în totalitate medicina dentară. Practic, medicul
dentist nu există conceptual în această zonă a serviciilor medicale. Nu sunt
reglementări cu privire la o posibilă implicare a medicilor dentişti în asistenţa
medicală primară. Cu toate acestea, în pachetul de asistenţă primară pentru
copilul cu risc normal, la capitolul Depistare
activă & chimioprofilaxie, există rubrica Dentiţie. Sunt preconizate intervenţii medicale periodice pentru
copiii cu vârste între 3 luni şi 18 ani. Acesta este un lucru bun! Dar tot
acest program privind „dentiţia“ va fi efectuat de medicul de familie (!?) Să înţelegem
că este o nouă declaraţie demagogică?
Problema
implementării unui program de sănătate orală poate fi soluţionată exclusiv prin
colaborare cu Colegiul Medicilor Dentişti din România şi specialiştii din acest
domeniu, care, ca şi celelalte domenii medicale este rezervat exclusiv specialiştilor.
Aviz demagogilor oportunişti!
Declaraţii
sforăitoare privind prioritizarea tratamentelor cu caracter profilactic au fost
făcute intens în ultima vreme. S-a vorbit de cancer pentru a trezi sensibilităţi
şi acceptarea abuzurilor decizionale, dar controalele oncologice preventive
privind cancerele din sfera orală şi maxilofacială au fost sistate. Nici copiii
nu mai au dreptul la control oncologic, iar cancerul la copii nu este o
raritate.
Tot într-o
viziune preventivă, atât de frecventă în declaraţiile domnului ministru şi atât
de dragă acestuia, găsim în pacheţelul ambulatoriu al serviciilor de medicină
dentară doar o singură procedură cu caracter preventiv, din cele şase propuse. În
treacăt fie spus, cele şase proceduri au prevăzute nu mai puţin de trei surse
diferite şi specifice fiecăreia pentru finanţare! Cu alte cuvinte, „spunem să
se facă, dar să vedem cine plăteşte“.
Acest
pacheţel ambulatoriu generează discriminare pe criteriul vârstei în
accesibilitatea la servicii de medicină dentară. Se acordă o singură proteză
acrilică la interval de 5 ani exclusiv persoanelor cu vârsta între 65 şi 75 de
ani! Edentaţiile extinse şi cele totale apar în realitate mult mai repede,
adesea în deceniul 5 de viaţă. Ne aducem aminte că recent, în pachetul de
servicii stomatologice anterior acestuia, se oferea gratuit decondiţionarea
suptului degetului la veteranii de război! Ne revoltă atât greşelile, cât mai
ales persistenţa în a greşi. Prostia dublată de infatuare generează norme şi
pachete de servicii (?!)
Pacienţilor
cu vârsta de peste 75 de ani li se pot acorda două proteze acrilice la un
interval de zece ani! Chiar cinică această „ofertă“, având în vedere că speranţa
de viaţă în România este de 73,98 ani (2011) şi suntem pe locul 109, într-un
clasament mondial al speranţei de viaţă. Trebuie precizat şi că intervalele de înlocuire
a protezelor nu sunt realiste, având în vedere dinamica biologică de involuţie
a câmpului protetic.
Pentru
asanarea focarelor infecţioase dentare, exclusiv la pacienţii care urmează să
fie supuşi unor intervenţii chirurgicale, este prevăzută şi acceptată exclusiv
extracţia dentară, abordare incorectă din punct de vedere medical/clinic.
Extracţia dentară este doar un mijloc terapeutic dintre altele numeroase care
pot asana un focar septic. Este oare această prevedere o invitaţie la
malpraxis?!
O
ofertă la fel de controversată este tratarea afecţiunilor pulpare şi a
gangrenei doar la dinţii monoradiculari. În primul rând, anumiţi dinţi sunt
natural monoradiculari sau pluriradiculari, apoi, nu se tratează rădăcina, ci
canalele radiculare. Acestea sunt numeric foarte variate, indiferent de numărul
rădăcinilor. Specificaţia privind numărul rădăcinilor dinţilor eligibili pentru
tratamente conservative este incorectă, discriminatorie şi imposibil de
controlat fără examinări radiologice. Totuşi, examinările radiologice nu există
în ofertă, dar ele sunt procedural o condiţionare a unui tratament endodontic.
Bizar, incorect şi imposibil de aplicat!
Unde
este în procedurile enumerate mai sus, caracterul preventiv atât de mult clamat
de ministrul sănătăţii? Controalele stomatologice periodice obligatorii
lipsesc, tratamentul cariilor simple nu este finanţat, de asemenea nici
detartrajul şi igienizarea profesională nu există, iar copiii sunt sfidaţi în
continuare prin uitare şi neglijare de autoritatea medicală şi guvern.
Este
uşor de înţeles că toate aceste bâlbâieli politice, declaraţii demagogice şi
decizii iresponsabile produc consecinţe în plan medical, economic şi social.
Costurile pentru aceste greşeli le vom plăti în primul rând noi, cetăţenii
cuminţi, care vom suporta şi cel mai intens efectele. Peste câţiva ani vor veni
costurile de îngrijiri de sănătate crescute exponenţial şi consecinţele sociale
ale acestor decizii antisociale. Nu este corect şi nu acceptăm ca proastele
decizii ministeriale medicale să se răsfrângă asupra copiilor noştri, apoi,
peste două decenii, tot ei să suporte consecinţele toleranţei noastre de azi.
Avem neşansa istorică de a fi contemporanii
unor politicieni care sunt incapabili să înţeleagă prezentul şi perspectiva lui
istorică pentru contribuabilii şi cetăţenii ţării care i-a trimis acolo unde
sunt.
Referirile
la asistenţa medicală dentară în pachetele de propuneri ale Ministerului Sănătăţii
sunt pasagere, nefundamentate, incorecte, insuficiente şi discriminatorii.
La
plata asigurărilor sociale de sănătate, România nu are inclusă o clauză în baza
căreia sunt excluse din ofertă serviciile de stomatologie. În Uniunea Europeană
se cheltuiesc în prezent 80 de miliarde de euro pe an pentru sănătatea orală. În
dreptul României apar fonduri de sute de milioane de euro în condiţiile în care
alocările reale sunt zero de mai mult de şase luni şi au fost mult mai mici decât
cele declarate, înainte de sistarea finanţărilor! Politicienii români de la
Bruxelles au susţinut recent astfel de programe. Faţă de acest paradox nu răspunde
nimeni? Se pot raporta date false în relaţiile externe ale României şi acest
lucru este chiar meritoriu pentru Ministerul Sănătăţii, pentru Casa Naţională
de Asigurări de Sănătate şi reprezentanţii acestora?
Colegiul Medicilor Dentişti din România îşi
declară încă o dată deschis şi public disponibilitatea pentru consultare şi
negocieri, cu competenţa şi autoritatea care le-au fost conferite prin Legea
nr. 95 din 2006, în vederea corectării documentelor care definesc oferta de
servicii medicale şi accesibilitatea populaţiei la servicii de medicină dentară.
Totodată, solicităm ferm şi considerăm imperios necesară revizuirea Legii nr.
95 din 2006 la Titlul XIII, în mod echitabil, aşa cum s-a efectuat la Titlul
XII. Oare modificarea titlului de calificare profesională din doctor medic dentist în medic dentist face parte integrantă din
campania de denigrare a profesiei de medic dentist?
Nu
se poate trece cu uşurinţă peste principiul solidarităţii, care trebuie aplicat
corect, echitabil. Nu putem fi de acord cu decizia ca asiguraţii şi neasiguraţii
să beneficieze de aceleaşi drepturi. Nu se poate accepta încurajarea evaziunii
fiscale şi a fraudelor. Persoane adulte, cu capacitatea de muncă nealterată
care nu au plătit de ani de zile, de decenii sau chiar niciodată nicio contribuţie
şi niciun impozit la stat, dar totuşi trăiesc din ceva sau chiar au bunuri
imobiliare impresionante, vor avea aceleaşi drepturi cu ale contribuabilului
cinstit!? Mă simt „fraier declarat prin lege!“. Oare această viziune a ministrului sănătăţii face parte din
planul guvernamental de eradicare/diminuare a fraudelor şi evaziunilor
fiscale?! Este un gest politic de supremă laşitate. Este o declaraţie politică
de incompetenţă şi incapacitate. Dacă guvernul nu este capabil să diminueze
drastic şi perceptibil economic evaziunile fiscale, singura soluţie este
recuperarea pierderilor prin diminuarea drepturilor contribuabililor corecţi?
Datoriile şi arieratele au fost acoperite în bună parte din banii de contribuţii
la sănătate şi de la medicina dentară care nu a produs niciun arierat, dar a
trebuit să plătească. Aşa este corect, spunea atunci domnul ministru. Oare în
această ţară nu putem avea o morală general acceptată? Oare trebuie să vină
mereu câte un politician de ocazie ca să ne spună ce este bine şi ce este rău
(!?)
Părinţii şi
cetăţenii acestei ţări trebuie să cunoască cu exactitate privaţiunile şi
riscurile la care vor fi supuşi odată cu aplicarea nemodificată a pachetului de
servicii medicale. De asemenea trebuie să ştie că societatea civilă şi autorităţile
profesionale nu aprobă necondiţionat propunerile Ministerului Sănătăţii privind
pachetele de servicii, contrar celor declarate public de reprezentaţii ministerului.
Trebuie să cunoască şi faptul că mimarea transparenţei decizionale nu poate
justifica şi implica susţinerea publică. Totodată, Colegiul Medicilor Dentişti
din România se implică în toate demersurile necesare câştigării drepturilor
constituţionale ale pacienţilor cu privire la asistenţa stomatologică.