Pe bună dreptate, suntem obișnuiți
să criticăm nesfârșita reformă din domeniul sănătății. Legea
nr. 95 care privește reforma acestui domeniu a fost publicată în
Monitorul Oficial în 2006. În cei aproape unsprezece ani care au
trecut, nenumărații miniștri și echipele lor guvernamentale au
modificat, tot de nenumărate ori, această lege. Modificările au
arătat când apetența vreunui ministru pentru o variantă de
funcționare sau chiar de interese, când greșelile sau lipsurile
din prima formă a legii.
Am fost mereu critic atunci când am
descifrat greșeli sau abuzuri în domeniul acesta. Ca medic
neurochirurg, ca profesor și ca manager – acum în domeniul privat
– nu am stat deoparte. M-a preocupat dintotdeauna eficientizarea
sistemului și cred că drepturile și interesele pacienților, dar
și ale personalului medico-sanitar, trebuie respectate cu strictețe.
Și mai cred că relevarea adevărului este extrem de importantă.
Mai
puțină birocrație pentru pacienții cu afecțiuni grave
În acest spirit, mă bucur să
constat că noua conducere a Ministerului Sănătății a luat câteva
măsuri pozitive chiar de la început de mandat. Prima se referă la
eliminarea aprobării de către o comisie CNAS (CJAS) a unor
medicamente dedicate tratării unor boli foarte grave. Astfel,
Ministerul Sănătății a pus în dezbatere publică un proiect de
hotărâre de guvern conform căreia „pentru 106 denumiri
comerciale internaționale (DCI) se elimină obligativitatea
aprobării medicamentelor de către comisiile de la nivelul Casei
Naționale de Asigurări de Sănătate și Casele de Asigurări de
Sănătate de la nivel local”. Conform acestei hotărâri,
pacienții care suferă de cancer, boli rare (hemofilie, scleroză
multiplă și nu numai), afecțiuni reumatice, hepatită cronică de
tip B și C, infertilitate, obezitate, afecțiuni cardiovasculare,
Parkinson, ADHD, diabet zaharat, tulburări de creștere la copii,
epilepsie etc., ar urma să beneficieze, de la 1 martie 2017, de
medicamentele gratuite și compensate doar pe baza rețetei eliberate
de medicul specialist. Dosarele de tratament nu mai au nevoie de
supraaprobări consumatoare de timp și nervi și care, lungindu-se,
pot prejudicia viața sau starea de sănătate a pacienților.
Reproduc aici declarația ministrului
Florian Bodog: „Am desființat o procedură birocratică. Pacientul
va beneficia de începerea tratamentului, rapid, chiar din momentul
diagnosticării, fără a mai parcurge pași suplimentari care în
acest moment produc întârzieri ce pot duce chiar la afectarea
stării de sănătate. Este vorba despre medicamente de ultimă
generație pentru tratamentul unor afecțiuni grave. Prescrierea
acestora se va face de către medicul specialist în baza
protocoalelor medicale existente, cu încadrarea în criteriile de
eligibilitate”.
Hotărârea de Guvern își va face
efectele de la 1 martie; până atunci, ministrul sănătății a
convenit cu reprezentanții Casei Naționale de Asigurări de
Sănătate ca dosarele aflate în lucru la comisii să fie rezolvate
cât mai urgent.
Recalibrarea
stocurilor de vaccin
Un alt pas
important făcut de noul ministru se referă la situația
dezastruoasă a stocurilor de vaccin. Dincolo de „bătălia”
absurdă cu teoreticienii antivaccin, sistemul de sănătate se
confruntă cu o criză de vaccinuri la propriu. Ministrul sănătății
declara, la două săptămâni după preluarea mandatului, că a
solicitat Institutului Național de Sănătate Publică o situație
privind vaccinurile pentru copii. Inventarul a arătat grave
deficiențe, doar pentru unul dintre cele cinci vaccinuri obligatorii
cu care trebuie imunizați copiii existând suficiente doze (vaccinul
BCG).Vaccinul diftero-tetano-pertussis lipsea cu desăvârșire, iar
celelalte erau insuficiente. Conform propriilor declarații, Florian
Bodog a dispus remedierea de urgență a acestei situații și
intrarea în normalitate pe termen lung.
Ieftinirea
medicamentelor, o bătălie cu industria farma
Competitorii electorali ajunși în
prezent la putere s-au angajat înainte de alegeri să reducă
prețurile medicamentelor. Pentru un sistem de sănătate
subfinanțat, cu spitale și clinici sărace și aglomerate, într-o
țară în care sărăcia este o continuă și mare problemă,
ieftinirea medicamentelor este o adevărată „gură de oxigen”
pentru pacienți și pentru aparținătorii acestora. Desigur, măsura
benefică pentru oameni a atras opoziția producătorilor și
distribuitorilor de medicamente. Scăderea propusă, de 35% la unele
dintre acestea, a atras o reacție vehementă din partea industriei,
care nu a ezitat să anunțe că, din cauza prețului prea mic, o
serie de medicamente pe care le importăm vor dispărea de pe piață.
Unii reprezentanți ai asociațiilor de pacienți și-au mărturisit
îndoiala că vor mai găsi medicamentele cu preț scăzut în
farmaciile din România.
După consultările publice cu
reprezentanți ai celor două părți, o soluție acceptată de unii
producători ar implica o finanțare/compensare mai eficientă din
partea statului. „Cred că soluții se găsesc ca statul să
deconteze prețuri mai mici la medicamente, tot un sistem de
negocieri cost-volum cu preț confidențial. O parte din producători
s-au arătat deschiși la aceste negocieri în condițiile în care
prețul este confidențial și nu le influențează calculul
prețurilor în Europa și toată lumea”, a spus Rozalina Lepădatu,
președinta Asociației Pacienților cu Afecțiuni Autoimune, citată
de News.ro.
Ieftinirea medicamentelor presupune
nu doar politici de sănătate, ci și politici de business. Nu vrem
nici micșorarea numărului de molecule, nici reducerea stocurilor
sau dispariția de pe piață a unor medicamente. Dar faptul că
discuția a început este un semn bun pentru pacienții noștri.
Respectul
pentru pensionari
În același
context al reducerii costurilor cu sănătatea pentru cetățenii cu
venituri mici se încadrează și modificările Codului Fiscal și
ale Legii pentru reforma în sănătate. Pe de-o parte, abonamentele
de sănătate suportate de salariați devin deductibile la calculul
impozitului pe veniturile din salarii (sau pe veniturile asimilate
celor din salarii) în limita sumei de 400 de euro pe an, întocmai
ca la asigurările private de sănătate. De asemenea, trebuie
remarcat faptul că pensiile mai mici de 2.000 de lei sunt scutite de
impozit, dar și faptul că, pentru pensionari, contribuția pentru
sănătate (CASS) este plătită de stat. Practic, din februarie
2017, niciunui pensionar din sistemul public nu i se mai opresc bani
din pensie pentru sănătate.
Poate că, în același context al
repunerii lucrurilor pe făgașul normal, Ministerul Sănătății va
abroga procedura – acum blocată fără explicații – prin care
medicii care au peste 65 de ani, ca să încheie contacte cu casele
de asigurări, trebuie să fie acreditați anual de o comisie
alcătuită din reprezentanți ai CNAS (CJAS), ai direcțiilor de
sănătate publice și ai Colegiului Medicilor – o comisie
constituită conform prevederilor art. 391 alin. (8) din Legea nr.
95/2006 privind reforma în domeniul sănătății. O comisie care nu
are însă norme de funcționare și nici criterii de evaluare.
Cred că putem vorbi despre un
început de bun augur pentru noua echipă de la Ministerul Sănătății.
Cred, de asemenea, că Legea privind reforma în domeniul sănătății
ar trebui să se numească, simplu, Legea sănătății. Să încheiem
odată nesfârșita reformă!