Cât a costat faimosul program cu
care Casa de asigurări lucrează sau ne lucrează şi cât este de performant dacă
permite greşeli? Ultima picătură de entuziasm profesional este ştearsă de
listuţele pe care salariaţii Casei le trimit prescriptorilor de reţete din
programul naţional de diabet (probabil şi altora), făcându-mă să întreb: om mai
fi consideraţi medici? O înşiruire de cifre: un presupus CNP (de multe ori
greşit şi nu de tot atâtea ori de către medici), o presupusă dată de deces (nu
întotdeauna corectă) şi datele prescrierii reţetelor. Iată ce se primeşte de la
Casă, fără a avea, în destule cazuri, şi numele pacientului (cerinţă elementară
pentru orice interogator de bază de date personale). Fiind şi eu abordată în
felul acesta, în pragul pierderii uzului raţiunii, am constatat că acei cinci
„pacienţi-dilemă“ aveau CNP-uri altele decât cele din baza noastră de date.
O colegă din Piteşti are o
experienţă asemănătoare. Ea şi-a completat-o însă cu una ieşită din comun, pe
care o relatez. Un pacient din lista pe care a primit-o este, susţine Casa,
decedat din luna mai. Reţeta buclucaşă s-a eliberat în iunie. Colega mea a
aflat că pacientul fusese internat şi încă trăia în luna eliberării Rp. Decesul acestuia s-a produs cu două
luni mai târziu decât a anticipat Casa… Nevenindu-le să creadă, funcţionarii
Casei trimit doctorul în cauză să documenteze internările pe la alte spitale,
să intre în posesia documentelor de deces ale pacientului şi cu ele „în dinţi“…
să se disculpe. Când s-a demonstrat, cu preţul enorm al acestei hăituiri
incredibile, că datele Casei erau greşite, nu a venit nicio reparaţie publică.
În alte locuri, nici reţinerile din salariu fără justificare şi exclusiv din
vina Casei nu au condus la reparaţii morale şi materiale. Relatez doar
experienţa proprie şi a celor care mi-au oferit-o direct.
Dacă decesul
unui pacient inclus într-un program naţional are drept consecinţă emiterea unui
certificat de deces în care nu este specificat diagnosticul care a justificat
includerea sa în respectivul program, pacientul nu va putea fi scos automat din
acest program. Familiile nu anunţă prompt verigile reţelei medicale, Casa nu
verifică, iată, rapid şi corect situaţia, în destule cazuri. Pârghiile aflate
în mâna Casei (a se citi baza de date) ar trebui să permită stocarea corectă a
datelor şi informarea reţelelor medicale angajate în programele naţionale de
sănătate ori de câte ori dispare un asigurat.
Transformarea
unei consultaţii într-o goană indecentă, nemedicală şi dezgustătoare pentru
ambele parţi, având drept scop culegerea, tot de către personalul medical, de
documente administrative, este finalmente urmată şi de un simulacru de act
medical. Pentru orice specialist din ambulatoriu, reîntâlnirea cu pacientul se
face la una-trei luni. Cumulul morbidităţilor te obligă să nu ignori
schimbările ce au loc în acest interval de timp. Aş invita reprezentanţi ai
Casei, ai MS, consilieri pe probleme de sănătate etc., să participe la
consulturile efectuate de un medic de familie sau de un specialist angrenat în
asistenţa pacienţilor din programele naţionale (şi nu numai). Sunt colegi care
au cabinetele în comodat şi care nu-şi pot permite o asistentă medicală. Să
detaliem motivele? Iluzia unui act medical competent trebuie spulberată. În
multe oraşe din ţară, numărul prezentărilor la cabinetele din ambulatorii (cu
mult peste cele 24–28 decontate de Casă), uneori peste 100 pe zi, spulberă
iarăşi iluzia unei dedicate şi eficiente consultaţii. Cui mai folosesc anii de
zbucium şi de pregătire, buna-credinţă? Unde este ajutorul unui sistem care
dirijează banii „sănătăţii“ dar striveşte competenţa medicală însăşi,
îngropând-o într-o iluzorie ordine informatică achitată tocmai de către
perdanţi? Jumătăţile de măsură vor îngropa bunele intenţii. Nu cred că unele
nereguli reale în prescrierea medicamentelor prin programele naţionale nu-şi
lasă cauzele şi rădăcinile dezgolite. Obosim însă înainte de a ajunge la ele şi
dialogăm fix cu cei ce le-au păstorit.
Sfaturi către
cei ce, în loc să susţină ce a rămas din sistemul nostru sanitar, neagă,
spulberă, insultă deopotrivă populaţia şi pe noi. Daţi socoteală pentru un
sistem de baze de date teribil de costisitor, dar parţial performant şi
neagreat în egală măsură de Casa de asigurări şi de MS. Abia apoi implementaţi
un alt sistem informatic (aşa cum aveţi de gând) care să evolueze, dar nu în
paralel cu cel existent. Specialiştii software de bună credinţă vă vor arăta
cum se integrează bazele de date existente în altele mai evoluate, altminteri
un minut din 15 va fi folosit doar la inspecţia unui pacient sfâşiat între
sisteme şi detestat pentru că vă complică viaţa. Dacă există o suspiciune
asupra eliberării unei prescripţii medicale, puneţi-i capăt cu ajutorul
medicilor, al salariaţilor din farmaciile implicate şi personalizaţi acest
demers, în următoarele zile. Ajutaţi prin promptitudine şi pricepere şi nu
ucideţi prin ignoranţă şi lentoare, sau acuzând ab initio.
Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.
Da, sunt de acord Aflați mai multe