Newsflash
OPINII

Reţetele bumerang

de Dr. Rodica PERCIUN - aug. 26 2011
Reţetele bumerang

   Cât a costat faimosul program cu care Casa de asigurări lucrează sau ne lucrează şi cât este de performant dacă permite greşeli? Ultima picătură de entuziasm profesional este ştearsă de listuţele pe care salariaţii Casei le trimit prescriptorilor de reţete din programul naţional de diabet (probabil şi altora), făcându-mă să întreb: om mai fi consideraţi medici? O înşiruire de cifre: un presupus CNP (de multe ori greşit şi nu de tot atâtea ori de către medici), o presupusă dată de deces (nu întotdeauna corectă) şi datele prescrierii reţetelor. Iată ce se primeşte de la Casă, fără a avea, în destule cazuri, şi numele pacientului (cerinţă elementară pentru orice interogator de bază de date personale). Fiind şi eu abordată în felul acesta, în pragul pierderii uzului raţiunii, am constatat că acei cinci „pacienţi-dilemă“ aveau CNP-uri altele decât cele din baza noastră de date.

   O colegă din Piteşti are o experienţă asemănătoare. Ea şi-a completat-o însă cu una ieşită din comun, pe care o relatez. Un pacient din lista pe care a primit-o este, susţine Casa, decedat din luna mai. Reţeta buclucaşă s-a eliberat în iunie. Colega mea a aflat că pacientul fusese internat şi încă trăia în luna eliberării Rp. Decesul acestuia s-a produs cu două luni mai târziu decât a anticipat Casa… Nevenindu-le să creadă, funcţionarii Casei trimit doctorul în cauză să documenteze internările pe la alte spitale, să intre în posesia documentelor de deces ale pacientului şi cu ele „în dinţi“… să se disculpe. Când s-a demonstrat, cu preţul enorm al acestei hăituiri incredibile, că datele Casei erau greşite, nu a venit nicio reparaţie publică. În alte locuri, nici reţinerile din salariu fără justificare şi exclusiv din vina Casei nu au condus la reparaţii morale şi materiale. Relatez doar experienţa proprie şi a celor care mi-au oferit-o direct.

   Dacă decesul unui pacient inclus într-un program naţional are drept consecinţă emiterea unui certificat de deces în care nu este specificat diagnosticul care a justificat includerea sa în respectivul program, pacientul nu va putea fi scos automat din acest program. Familiile nu anunţă prompt verigile reţelei medicale, Casa nu verifică, iată, rapid şi corect situaţia, în destule cazuri. Pârghiile aflate în mâna Casei (a se citi baza de date) ar trebui să permită stocarea corectă a datelor şi informarea reţelelor medicale angajate în programele naţionale de sănătate ori de câte ori dispare un asigurat.

   Transformarea unei consultaţii într-o goană indecentă, nemedicală şi dezgustătoare pentru ambele parţi, având drept scop culegerea, tot de către personalul medical, de documente administrative, este finalmente urmată şi de un simulacru de act medical. Pentru orice specialist din ambulatoriu, reîntâlnirea cu pacientul se face la una-trei luni. Cumulul morbidităţilor te obligă să nu ignori schimbările ce au loc în acest interval de timp. Aş invita reprezentanţi ai Casei, ai MS, consilieri pe probleme de sănătate etc., să participe la consulturile efectuate de un medic de familie sau de un specialist angrenat în asistenţa pacienţilor din programele naţionale (şi nu numai). Sunt colegi care au cabinetele în comodat şi care nu-şi pot permite o asistentă medicală. Să detaliem motivele? Iluzia unui act medical competent trebuie spulberată. În multe oraşe din ţară, numărul prezentărilor la cabinetele din ambulatorii (cu mult peste cele 24–28 decontate de Casă), uneori peste 100 pe zi, spulberă iarăşi iluzia unei dedicate şi eficiente consultaţii. Cui mai folosesc anii de zbucium şi de pregătire, buna-credinţă? Unde este ajutorul unui sistem care dirijează banii „sănătăţii“ dar striveşte competenţa medicală însăşi, îngropând-o într-o iluzorie ordine informatică achitată tocmai de către perdanţi? Jumătăţile de măsură vor îngropa bunele intenţii. Nu cred că unele nereguli reale în prescrierea medicamentelor prin programele naţionale nu-şi lasă cauzele şi rădăcinile dezgolite. Obosim însă înainte de a ajunge la ele şi dialogăm fix cu cei ce le-au păstorit.

   Sfaturi către cei ce, în loc să susţină ce a rămas din sistemul nostru sanitar, neagă, spulberă, insultă deopotrivă populaţia şi pe noi. Daţi socoteală pentru un sistem de baze de date teribil de costisitor, dar parţial performant şi neagreat în egală măsură de Casa de asigurări şi de MS. Abia apoi implementaţi un alt sistem informatic (aşa cum aveţi de gând) care să evolueze, dar nu în paralel cu cel existent. Specialiştii software de bună credinţă vă vor arăta cum se integrează bazele de date existente în altele mai evoluate, altminteri un minut din 15 va fi folosit doar la inspecţia unui pacient sfâşiat între sisteme şi detestat pentru că vă complică viaţa. Dacă există o suspiciune asupra eliberării unei prescripţii medicale, puneţi-i capăt cu ajutorul medicilor, al salariaţilor din farmaciile implicate şi personalizaţi acest demers, în următoarele zile. Ajutaţi prin promptitudine şi pricepere şi nu ucideţi prin ignoranţă şi lentoare, sau acuzând ab initio.

 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe