Newsflash
OPINII

Puterea exemplului

de Prof. dr. Mircea Ioan POPA - aug. 9 2016
Puterea exemplului
„Colegialitatea înseamnă înglobarea personalității celuilalt în tine (...)“. Această definiție am primit-o de la un părinte de pe muntele Athos, care a mai spus că prin colegialitate poți ca „tu și cu celălalt să fiți unul“, iar aceasta s-ar putea atinge „prin ascultarea personalității celuilalt“. Nu sunt ușoare aceste cuvinte, dar sunt importante. Le-am primit, la fel ca și alte cadouri în micul nostru pelerinaj la sfântul munte Athos. Am fost patru colegi acolo. Se poate spune că Mânăstirea Vatopedi este o poartă deschisă spre Dumnezeu. Acolo, cei care doresc primesc îndemnul de a participa, împreună, la o viață care să fie înspre folosul celorlalți. Se poate, inclusiv printr-o adevărată colegialitate.
De-a lungul timpului, am încercat să identific situațiile „așa nu“ și să mă folosesc de ele pentru a mă comporta cu viitorii colegi în sensul celor din proverbele românești „ce ție nu-ți place, altuia nu-i face“. În sens opus, am observat exemplele bune și am încercat să le urmez. Am sperat și continui să sper în puterea exemplului (bun).
Într-o vară, în urmă cu foarte mulți ani, cineva mai avea încă de lucrat pentru a finaliza teza de licență. Subiectul era interesant, datele fuseseră colectate cu oarecare dificultate dintr-o comunitate mai aparte a cetățenilor români. În perioada colectării acestora s-au învățat multe cu privire la particularitățile pe care nu multă lume le înțelege (sunt aspecte pe care nu le poți învăța din cărți, sunt situații pe care dacă nu le trăiești nu poți nici măcar să ți le închipui). Acolo era un mic grup de colegi, medici și asistente medicale care formaseră un adevărat „grup de practică“, asemănător noțiunii despre care se discută mai ales după 1999, un grup de practică manifestându-se colegial.
Datele erau culese, partea generală era scrisă (la „mașină“ – câți dintre cei tineri își pot închipui cum ar fi să scrie tot ce au de scris la „mașina de scris“ și cum ar fi ca în cazul unor anumite erori să fie nevoiți să arunce toată pagina, chiar dacă eroarea a apărut pe ultimele unu-două rânduri?), calculele erau făcute („de mână“ sau cu un calculator simplu), dar încă simțea că există o serie de necunoscute în modul de interpretare. Atunci nu existau telefoane mobile; se puteau trimite scrisori (uneori ajungeau, alteori nu) sau se putea folosi telefonul cu fisă sau, cum se întâmpla la sate, telefonul cu manivelă.
Astfel, s-a discutat cu coordonatoarea lucrării de licență, aflată în vacanță în satul „2 Mai“, care a răspuns imediat: „Bine, vino poimâine“. Zis și făcut! Autobuz spre gară, tren spre Mangalia, autobuz spre sat (din zori de zi) și... cam la vremea când lumea mergea la plajă, studentul a ajuns. Bazându-se pe elementele de orientare plus câteva sfaturi ale sătenilor, a găsit gazda unde profesoara se afla. A fost întâmpinat cu un zâmbet larg, senin și sincer (de parcă unicul lucru pe care și l-ar fi dorit era să se ocupe de finalizarea unei lucrări de licență, vara, la „2 Mai“).
După câteva minute de discuții preliminare am ocupat o masă la puțină umbră, alături de o stacană cu apă și a început acțiunea. Nimeni nu își închipuia ce va urma. Era ora zece și un pic. Familia era deja la plajă. Întâi a început analiza părții generale – nu au existat lucruri de modificat. Totul părea bine, cu șanse de a vedea chiar și plaja, dar, intrând în amănunt pe cifre și calcule, au fost descoperite unele inadvertențe. Masa era deja plină de hârtii. Datele au fost reluate la dublu, la un cap de masă studentul, la celălalt profesoara. După câteva ore, prima pauză. Puțină apă, puțin mers prin curte, apoi iar la masa de lucru. Familia era încă la plajă. Lucrul a continuat în mod asemănător până înspre ora 16. Atunci s-a oprit pentru puțintică mâncare, câte o gogoașă de fiecare. Înspre ora 16,30, ideea esențială a fost extrasă astfel încât pe la 17,15 s-a putut concluziona: „Este gata!“. Și gata a fost. În scurt timp, autobuzul spre Mangalia, apoi ultimul tren spre București și multicel după miezul nopții, cu tolba plină, studentul a putut să se așeze în pat și să se întrebe: „Oare cum de există oameni atât de buni?“. A adormit pentru următoarele douăsprezece ceasuri. Ar mai fi ceva de comentat, oare?
Amintirea următoare vine din anul trei, un an destul de complicat și atunci ca și acum. Multe materii importante, multe ore de activitate practică fără de care nu poți să consideri că ai putea păși curajos în anii clinici. Un an foarte important. Între materii, atunci, ca și acum, clasică rămâne semiologia medicală. Seria noastră a primit coordonare în spitalul universitar. Colegii „de la Colțea“ se considerau binecuvântați și se bucurau de cursuri magistrale și o deosebită atenție în stagiul practic. Cursurile noastre au fost, de asemenea, foarte bune – în alt stil. Durau destul de mult, nu exista pauză, efortul de atenție se putea menține doar dacă noaptea precedentă era una de somn. Trei ceasuri de semiologie în cadrul lucrărilor practice, însă, pe parcursul acelui an am gustat colegialitatea, grija, profesionalismul, totul la superlativ.
În tot acel an universitar doar de două ori am fost amânați (din cauza unor probleme urgente, grave) cu puțin peste ora obișnuită și ni s-a spus că trebuie să ne descurcăm singuri pentru o vreme. În rest, activitatea a decurs uimitor. Părea că profesoara noastră nu are nimic mai important pe această lume în afară de noi și de pacienții pe care îi avea în grijă. Mă minunez și astăzi! Îmi pare rău că nu exista posibilitatea de a filma sau înregistra. Fiecare întâlnire ar fi meritat să fie filmată. Profesoara venea la prima oră, avea grijă de pacienți (ținea minte tot, de la nume și prenume până la toate amănuntele din internările precedente, antecedente personale sau heredocolaterale...), apoi venea la noi. La fiecare întâlnire ne preda, dar nu oricum: totul era legat, totul se explica. Parcă își imagina ce întrebări urmează să punem. Semiologia, fiziopatologia, anatomia patologică, farmacologia... veneau împreună. Modul de a vorbi, modul de a ne îndruma, totul venea într-un chip pe care atunci nu îl puteam defini, dar acum l-aș defini drept un chip smerit. Cineva care putea oricând să se ocupe de orice, cineva care era cu mult deasupra noastră, ne avea în grijă și se ocupa de noi ca de propriii copii. Primeam și sfaturi, primeam îndrumări, iar atunci când aveam de realizat o tehnică nouă de examinare, aceasta se efectua împreună cu noi, la propriu.
Atunci am învățat (și mă străduiesc să transmit mai departe acest mesaj) că trebuie să recunoști dacă simți sau nu, dacă auzi sau nu și să încerci să descoperi sau să ceri ajutorul ca să poți descoperi atunci când nu te descurci. Într-un an întreg dar și în anii următori, de fiecare dată când am avut o rugăminte, ajutorul a venit necondiționat. Niciodată nu și-a arătat superioritatea, întotdeauna am simțit că sunt în grija cuiva care mă tratează ca pe un coleg, fără nicio pretenție, fără nicio așteptare – uite-așa, sincer, natural, protectiv, colegial. Nu am avut, nu am și nu cred că o să am vreodată cele mai potrivite cuvinte pentru a îmi exprima gratitudinea, uimirea, admirația pentru modul în care o grupă de copii a fost călăuzită. Sper că sunt în stare ca măcar o parte din ceea ce am primit în dar să pot îndrepta spre viitorii colegi pe care acum eu îi am în grijă.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe