Newsflash
OPINII

Publicitatea medicamentelor

de Drd. Rareș Voroneanu - ian. 21 2022
Publicitatea medicamentelor

Dezbatem astăzi câteva articole din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul Sănătăţii, care reglementează publicitatea medicamentelor.

pt voroneanuPublicitatea medicamentelor se referă la toate modurile de informare: contact direct (chiar și sistem door-to-door), forme de promovare menite să încurajeze prescrierea, distribuirea, vânzarea sau consumul de medicamente.

Conform legii, publicitatea pentru medicamente va viza în special: publicitatea destinată publicului larg, cea destinată persoanelor calificate să prescrie sau să distribuie medicamente (medicul - cel mai reprezentativ exemplu), vizite ale reprezentanţilor medicali la persoane calificate să prescrie medicamente, furnizarea de mostre și așa mai departe.

Agenţia Naţională a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale din România are obligaţia de a interzice orice formă de promovare a unui medicament care nu deţine o autorizaţie de punere pe piaţă valabilă pe teritoriul ţării noastre. Toate informaţiile conţinute în materialul publicitar trebuie să corespundă cu cele enumerate în rezumatul caracteristicilor produsului.

Raţiuni, nu exagerare

O idee esenţială menţionată de legiuitor se referă la
obliga­tivitatea încurajării utilizării raţionale a medicamentului, fără ca proprietăţile acestuia să fie prezentate în mod exagerat, precum și atenţionarea privitoare la faptul că publicitatea nu trebuie să fie una înșelătoare.

Ne referim la acele situaţii în care medicamentul este prezentat ca fiind „făcător de minuni” și „cel mai bun de pe piaţă la ora actuală”. În ceea ce privește sintagma „utilizare raţională”, sunt de părere că lasă loc de interpretări. Știm că sunt medicamente care trebuie să fie luate într-o cantitate mare, pentru ca efectele lor să fie vizibile, de aceea formularea folosită de legiuitor este de criticat.

Este interzisă publicitatea medicamentelor care se eliberează doar pe baza unei prescripţii medicale, inclusiv a celor considerate stupefiante ori psihotrope. Astfel, va fi permisă promovarea unui medicament care, prin scopul și compoziţia sa, poate fi utilizat fără a fi necesară eliberarea unei reţete.

De asemenea, pe teritoriul României, este interzisă publicitatea destinată publicului pentru medicamentele prescrise și eliberate în sistemul asigurărilor de sănătate. Tot prohibită este și distribuţia directă a medicamentelor către populaţie de către fabricanţi, în scopuri
promoţionale.

Reglementarea este una cât se poate de justă pentru zilele noastre. De multe ori, oamenii se lasă înșelaţi de reclamele văzute la televizor, ajungând să consume medicamente, deși acestea nu au le-au fost recomandate de personalul medical.

Citiți și: Nedemnitatea exercitării profesiei de farmacist



Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe