Adresam, în urmă cu două săptămâni, o invitaţie către profesioniştii din sistemul nostru de sănătate, de a se implica, prin exprimarea unor puncte de vedere pertinente, în domeniul specific de activitate, cu speranţa că aceste contribuţii vor fi luate în seamă de diriguitorii sistemului de sănătate din ţara noastră atunci când vor purcede la redactarea textului noului proiect de reformă în sănătate.
Publicăm alăturat răspunsul dlui dr. Traian Ionescu la îndemnul redacţiei noastre şi reiterăm, şi pe această cale, invitaţia adresată specialiştilor, de a formula propuneri pentru designul sistemului. Înainte de a fi prea târziu. (Dr. A. M.)
"> Privatizarea şi asigurările sociale în proiectul privind organizarea sistemului sanitar - Viața Medicală
OPINII

Privatizarea şi asigurările sociale în proiectul privind organizarea sistemului sanitar

de Dr. Traian IONESCU - feb. 8 2012
Privatizarea şi asigurările sociale în proiectul privind organizarea sistemului sanitar

Adresam, în urmă cu două săptămâni, o invitaţie către profesioniştii din sistemul nostru de sănătate, de a se implica, prin exprimarea unor puncte de vedere pertinente, în domeniul specific de activitate, cu speranţa că aceste contribuţii vor fi luate în seamă de diriguitorii sistemului de sănătate din ţara noastră atunci când vor purcede la redactarea textului noului proiect de reformă în sănătate.
Publicăm alăturat răspunsul dlui dr. Traian Ionescu la îndemnul redacţiei noastre şi reiterăm, şi pe această cale, invitaţia adresată specialiştilor, de a formula propuneri pentru designul sistemului. Înainte de a fi prea târziu. (Dr. A. M.)

   În etapa actuală de organizare a oricărei societăţi, intervenţia ideologilor este depăşită ca factor determinant de progres, locul acesteia fiind luat de „modelul strategic“ ce trebuie să răspundă la întrebări de tipul: „Unde ne aflăm?“ (urmată de răspunsul efectuării unui „audit“); „Unde dorim să ajungem?“ (urmată de stabilirea misiunii, obiectivului şi scopurilor) şi „Cum vom obţine rezultatele dorite?“ (urmată de formarea unei strategii). Nu ştiu ce întrebări şi-au pus şi ce răspunsuri şi-au dat specialiştii care au întocmit proiectul de lege, dar situaţia României, în comparaţie cu ţara al cărui model de organizare l-au copiat şi propus în lege, se prezintă, concis, astfel: în Olanda, câştigul salarial mediu anual pentru activităţile de industrie şi servicii comerciale este de 40.615 euro, la o inflaţie de 0,9%, iar în România de 5.227 de euro, la o inflaţie de 6,1% (sursa: Eurostat 2010). În „Jurnalul Naţional“ din 12 ianuarie 2012, se citau date statistice ale Uniunii Europene, conform cărora 8,7 milioane de oameni sunt săraci (după standardele europene) în România, ţara ocupând în Europa, proporţional, locul al doilea, cu 41,4% (după Bulgaria, cu 41,6%). În ziar se citează sursa, după care standardul de sărăcie în UE este definit astfel: „persoană săracă se consideră cel cu venit disponibil sub 60% din venitul mediu naţional“; potrivit Institutului Naţional de Statistică, în România, venitul mediu lunar a fost, în trimestrul al treilea al anului trecut, 835 de lei pe persoană, deci 60% din sumă înseamnă sub 501 lei. În privinţa performanţelor economice ale României, după documentaţia excepţională publicată de către acad. Dinu C. Giurăscu în „Istorie şi Civilizaţie“ (ianuarie 2012), autorul conchide: „Tot efortul de industrializare al României, în secolul XX, a fost, în cea mai mare parte, anulat. O atare distrugere a industriei proprii este, după toate probabilităţile, unică în România şi în lume“.
   În această situaţie, profesorul de sănătate publică (am înţeles că ar fi fost şi un asemenea profesor în echipa de specialişti) nu s-a întrebat dacă este fezabilă aplicarea unui model de sănătate publică ultraliberal în România?! Există, în orice curs elementar de administraţie de sănătate, un capitol intitulat „managementul implementării“ (unei acţiuni, act etc.), care enumeră tipul de fezabilităţi: politice, economice, organizaţionale, culturale, etice etc.
   Nu face obiectul acestui articol să expun date şi argumente prin care să demonstrez marea greşeală de concepţie – dacă ar fi numai aceasta. Din păcate, dacă s-a afirmat că medicii generalişti, ca şi alţi specialişti din rândul medicilor, stau în spatele opoziţiei aprobării şi aplicării acestei legi, de ce nu aş putea vedea şi eu, în spatele celor ce au propus această lege, grupurile de presiune care, din toată averea ţării care a pierit, poftesc acum şi la puţina carne care a mai rămas pe acest „stârv“ (pentru ei) de câteva miliarde de lei, care provin din dări. Indiferent de cine se opune şi cine presează un asemenea proiect de lege, pentru autorii legii, îmbunătăţirea situaţiei şi reforma sistemului de sănătate constă în înlocuirea sistemului public de sănătate cu unul privatizat în totalitate. În cele ce urmează mă voi opri într-un prim timp asupra pieţei şi privatizării.
   Schimbarea propusă este radicală, deoarece termenul de privatizare îmbracă, în textele proiectului, cele două aspecte principale, şi anume: „producţia“, pe care o transferă total din sistemul public în sistemul privat (inclusiv sistemul spitalicesc), şi „costurile“, pe care, de asemenea, le transferă din sectorul public în cel privat, adică spre buzunarul pacienţilor. Or, a preda serviciile de sănătate numai sectorului privat este o greşeală, ţinând seama că piaţa serviciilor de sănătate este imperfectă. Banca Mondială (1989) avertiza: „o piaţă privată poate opera eficient numai dacă acţionează într-un mediu cu un sistem de piaţă cu o bună funcţionalitate, care produce semnale privind preţurile şi care reflectă cu acurateţe costurile de producţie sociale şi financiare“. Nu cred că se poate demonstra că aşa ceva funcţionează în România…
   Iată ce spune în legătură cu această problemă un prestigios economist, Daniel Dăianu (Dilema veche, nr. 396/2011): „Capitalismul modern are în ţesut şi construcţie relaţia între un sector public şi unul privat, existenţa unor reglementări. Marea dilemă nu este piaţa vs. non-piaţa (stat), ci ce tip de economie de piaţă (capitalism) este mai performant din punct de vedere economic şi social. (…) Statul cu funcţii sociale are excese şi malformaţii şi trebuie să fie reformat“, dar „(…) Natura socială a statului nu poate fi eliminată fără a induce mari convulsii sociale. (…) A încerca să privatizezi sistemele de educaţie şi asistenţa medicală în totalitate mi se pare o întoarcere la preistorie. (…) Se cuvine să ieşim din contrapunerea simplificatoare între stat (să citim politici publice) şi pieţe. (…) A gândi că politicul poate fi abstras din economic/social este o fantezie inoperabilă în realitate“.
   Într-o ţară cu tradiţia sectorului public şi cu starea economică şi socială pe care le cunoaştem, prioritatea în lege, în problema serviciilor medicale, era (şi este) să se legifereze şi reglementeze funcţionarea acestui sector şi să se legifereze, în acelaşi timp, şi existenţa sectorului privat, liber să se dezvolte stabilind relaţii complementare, prin contract cu sectorul public. Din punctul meu de vedere, în România, combinaţia public–privat, amestecul între cele două tipuri de asistenţă a fost şi este (vezi externalizările) câmp larg de corupţie, aşa încât este folositor (în această etapă) ca managementul şi personalul să fie perfect separate.
   Modul cum în proiectul de lege se insistă asupra privatizării unităţilor publice arată că autorii confundă tipul de proprietate publică/privată cu finanţarea publică/privată. Pe o piaţă medicală funcţională, tipul de proprietate nu este relevant în raport cu sursa de finanţare. Banii de la „asigurări“ sau instituţii private ajung la unităţile publice, după cum „asigurările publice“ sau guvernele locale (Germania, America), din contribuţii, taxe şi impozite, finanţează toate tipurile de spitale, inclusiv pe cele private, care lucrează „cu profit“.
   Consultaţi, domnilor autori, şi legile şi regulamentele de sănătate apărute în România în intervalul 1930–1946 şi veţi găsi exemple asupra modului de organizare a sistemul de sănătate (public/privat), ca şi modalităţile de finanţare. Înainte de copierea ca atare a unor modele străinestudiaţi şi modelul care a funcţionat în trecut în această ţară, în care sistemul capitalist s-a format natural, din evoluţia societăţii, nu forţat, impus de sus în jos, după model comunist. Mă limitez să aleg ca exemplu art. 119 din Legea sanitară şi de ocrotire, publicată în Monitorul Oficial nr. 140/1935, capitolul I, pentru a vedea cum se rezolvau, în fraze concise, atât drepturile, cât şi îndatoririle medicilor. Ambele, nerezolvate de politicieni, dar nici de Colegiul Medicilor din România, care ar fi putut veni cu propuneri concrete, pentru a fi legiferate.
   Art. 119. Este strict interzis medicilor a primi onorarii medicale de la bolnavii de clasa a III-a. Cei din clasa I şi a II-a vor plăti onorarii pentru tratament, operaţii şi taxe pentru examinări şi analize după normele stabilite prin regulament. Personalul medical al spitalului va avea drept de o cotă parte din aceste taxe. Nici un fel de alte taxe suplimentare nu se pot percepe de instituţiile cu caracter spitalicesc ale Ministerului (adică publice, n.a.). Medicii care contravin acestui articol vor fi daţi în judecata comisiei disciplinare, fapta fiind considerată ca o contravenţie disciplinară gravă.
   Se poate lua, de asemenea, de model faptul că legea, ca formulare, nu se suprapune cu regulamentul (ca în proiectul de lege) şi niciun capitol nu se scrie precum cel de sănătate publică, ce nu era o legiferare (prescripţie), ci tabla de materii a unui curs.
   În cel de-al doilea timp, mă voi referi pe scurt la modelul olandez de asigurare – de fapt fiind vorba de finanţare –, capitol de bază al proiectului de lege propus.
  Olanda, ţară liberală cu economie de piaţă funcţională de peste 200 de ani, a realizat în Europa o reformă a sistemului său de sănătate, originală, diferită de a celorlalte ţări europene. (A se vedea: A Future for Competitive Health Care in the Netherlands, Wynand, 1988). Concis, ideea pare simplă: asiguratorii sunt intermediari între consumatori şi furnizori, căutând să cumpere îngrijiri spitaliceşti acceptabile calitativ şi la un preţ favorabil. De aici rezultă numeroase ramificaţii de reglementări între părţile interesate şi îi invit pe autorii de la noi să studieze raportul „Private Health Insurance in the Netherlands“ (2009), al profesorului Hans Maarse, de la Universitatea din Maastricht, sau un alt raport mai recent şi vor constata că procesul de evaluare postimplementare a reformei este încă în curs. O remarcă de etapă a autorului: „(…) Competiţia poate avea (ori deja a avut) o creştere asupra volumului de îngrijiri. Vor fi asiguratorii destul de puternici ca efectiv să neutralizeze pericolul potenţial al cererii de servicii induse de stimulii competiţiei de piaţă şi a intereselor instituţiilor private pentru a dezvolta (extinde) piaţa îngrijirilor de sănătate?“. Iată cum competiţia nu scade cererea de servicii ci, din contră, prin ofertarea de servicii din ce în ce mai sofisticate de către investitorii privaţi, piaţa serviciilor „se umflă“, îndeamnă la consum, punându-se şi în ţara lipsei de corupţie şi a respectării legilor problema dacă privaţilor li se poate supraveghea şi stăpâni „pofta de profit“.
   O problemă dintre cele mai importante este cum şi cine va suporta plata procedurilor ce depăşesc pachetul de bază. După „pachetul de bază“, obligatoriu de respectat de către toţi asiguratorii, procedurile şi prestaţiile în plus se plătesc conform modelului asigurărilor private, adică în raport cu „riscul“ – cu cât mai mare, cu atât contribuţia este mai mare, pentru că şi costurile procedurilor şi serviciilor cresc. Pentru a neutraliza această lege a riscului, indiscutabilă pentru orice asigurare privată, olandezii au stabilit un sistem extrem de complicat şi sofisticat de egalizare a riscurilor, pe care îl plăteşte statul. Dar au ajuns la proces la Curtea Europeană, deoarece această măsură contravine celei de-a treia directive a UE privind asigurările, care interzice statelor membre să regularizeze preţurile ca şi produsele oferite de asigurări, pentru că asemenea intervenţie va distorsiona competiţia pe piaţă şi libertatea comerţului. Fără a cunoaşte rezultatul justiţiei la momentul raportului, autorul, profesorul Hans Maarse adaugă: „Există, de asemenea, nesiguranţă între compatibilitatea modelului olandez al egalizării riscurilor cu cea de-a treia directivă UE, pentru că egalizarea riscurilor poate fi interpretată ca o formă de suport al statului, presupus a fi acordat asiguratorilor de sănătate private“.
   Iar problemele sunt şi mai complicate, dar ceea ce este deprimant este că specialiştii care au ajuns la concluzia de a copia modelul olandez nu au ţinut seama de prăpastia economică, socială şi de mentalitate între România şi model. Finanţarea publică a sănătăţii, înlocuită fără nicio pregătire, aşa cum s-a realizat în România prin introducerea asigurării, fără infrastructuri, cu personal de strânsură, cu amestec al ministerelor sănătăţii şi de finanţe, cu schimbări şi modificări ale legii iniţiale privind conducerea etc., nu a dus la niciun fel de îmbunătăţire a serviciilor medicale, aşa cum se poate constata.
   Proiectul de lege acum abandonat – care propunea privatizarea întregului sistem, permiţând ca spitalele publice să se transforme în unităţi private la buna voinţă a proprietarilor (publici), cu avize formale ale Ministerului Sănătăţii, şi tipul de asigurare, unic în Europa, copiat după o ţară bogată şi ultraliberală, care, aşa cum se poate constata din propriile lor documente, cu reforma încă nefinalizată şi evaluată funcţional, reprezintă, în cazul adoptării, o eroare gravă.
   Interesant este că procente semnificative din sumele colectate de la contribuitori merg la diferitele formaţii din lanţul de birocraţie: casa centrală, asigurările locale, asiguratorii care fac contractele cu furnizorii şi, în acest timp, pacienţii plătesc, plătesc, plătesc… Rămâne ca şi medicii să plătească din buzunar pentru că le este permis să lucreze şi totul va fi perfect…
   În final, consider că, înainte de a se elabora capitolele legii, din capitolul de asigurări derivând modalităţi în care se leagă nivelurile de asistenţă (primar, secundar, terţiar), ar fi necesar ca o primă comisie multidisciplinară, din care să facă parte, majoritar, economişti, specialişti actuariali, sociologi şi jurişti, să ia hotărârea, să aleagă sau să creeze tipul de finanţare adecvat nivelului economic şi social al ţării. Ar fi de dorit să nu se plece de la premisa că asigurarea de tipul celei propuse în proiectul de lege este singura modalitate de asigurare a sănătăţii, existând în Europa şi alte modele care merită a fi consultate.
   Amestecul – de nepermis – care se face în proiect între proprietate (privatizare) şi tipul de finanţare creează confuzie şi, sugerând subliminal relaţia, îl face pe cel străin de problemă să accepte ca normală desfiinţarea sectorului public în favoarea celui privat, ceea ce este inacceptabil. De aceea, grija noii comisii nu se va îndrepta în principal spre afaceri şi afacerişti, cum face proiectul defunct, ci va avea în minte că „asigurările sociale, ca expresie a statului social, nu înseamnă în principal milostenie, solidaritate (ca principiu moral) sau captarea electoratului, ci ele fac parte dintr-un mecanism economic şi social complicat, ipostaziat şi de un contract social care încearcă să prevină sincope economice, tensiuni sociale, să asigure şanse egale în societate“ (Daniel Dăianu).
   Într-o a doua etapă, specialiştii care vor scrie capitolele tehnice medicale vor comunica şi lucra împreună, pentru a le lega într-un sistem coerent, care să ofere populaţiei, dar şi medicilor, un sistem de sănătate accesibil, acceptabil, eficace, eficient şi echitabil.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe