Autentificare

Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!

Căutare:

Căutare:

Acasă  »  OPINII

Pregătirea medicală în domeniul antibioticoterapiei

Viața Medicală
Prof. dr. Doina AZOICĂI vineri, 4 decembrie 2015
     Formarea continuă a medicilor în domeniul antibioticoterapiei este o responsabilitate majoră, care implică o strategie educațională modernă și eficientă, într-o strânsă colaborare cu toți actorii sistemului de sănătate.
     Învățământul medical românesc a cunoscut o evoluție importantă în ultimele decenii ca urmare a exploziei informaționale actuale, dar și în concordanță cu așteptările din partea tinerilor care îmbrățișează această nobilă profesie, conștienți de faptul că trebuie să corespundă nevoilor societății, în contextul unor modificări importante ale patologiei umane.
     Sistemul de educație în domeniul medical din România este apreciat prin adaptarea la cerințele generale, astfel încât profesioniștii din sănătate fac față la nivelul cel mai înalt, oriunde ar fi necesar să profeseze. Continua acumulare a cunoștințelor, pe tot parcursul vieții, în cadrul programelor de licență, masterat/rezidențiat, doctorat sau al celor de formare medicală continuă asigură atingerea dezideratului de practicare a medicinii în concordanță cu principiile medicinii bazate pe dovezi sau ale medicinii personalizate. Cu toate că mai există multe obiective de realizat în ceea ce privește formarea integrativă a tinerilor absolvenți ai facultăților de medicină, curriculele actuale oferă o imagine holistică a temelor de interes. Astfel, distincția dintre învățământul fundamental, cel clinic și cel prevențional este tot mai mult estompată, deoarece modalitățile moderne de predare și învățare oferă, la fiecare curs, seminar sau activitate practică, elementele care să asigure dobândirea din partea studentului a acelor competențe și abilități, ca un adevărat „certificat“ de formare la standardul cel mai ridicat.
     Programele de studiu sunt adaptate temelor de actualitate, utile pentru o practică medicală centrată pe pacient sau colectivitatea din care acesta face parte. Printre teme se numără și complexa problematică legată de patologia infecțioasă și antibioticoterapie. În contextul emergenței și reemergenței unor boli generate de variați agenți patogeni, medicina oferă soluții care s-au extins de la un simplu raționament clinic la posibilitățile de evaluare pe baza metodelor de biologie moleculară, care fundamentează decizia de tip personalizat.
     Încă din primii ani, noțiunile generale de prevenție sunt promovate în cadrul disciplinelor obligatorii, opționale sau facultative, pentru crearea unui bun început, prin formularea principiilor care stau la baza identificării și aplicării măsurilor ce limitează riscul de îmbolnăvire. În acest context, se accentuează faptul că antibioticoterapia trebuie să rămână o soluție extremă de rezolvare a cazurilor, atunci când aplicarea strategiilor cu caracter preventiv nu reușește să oprească instalarea sau evoluția unor fenomene morbide. Concomitent, este asigurată o bază solidă de cunoaștere a amenințărilor generate de agenții patogeni, prin învățământul de microbiologie, care ocupă un loc aparte. Cunoașterea microorganismelor care pot provoca îmbolnăviri, a particularităților lor de structură, a modului de acțiune și a mecanismelor de patogenitate sunt un prim pas pentru introducerea primelor noțiuni cu privire la rolul antibioticelor în stoparea unor boli specifice. La aceste noțiuni se adaugă cele de biologie celulară, genetică microbiană sau imunologie, care oferă o largă abordare a domeniului.
     Anii clinici vin cu o contribuție importantă la formarea tânărului medic în cunoașterea și aplicarea strategiilor de antibioticoterapie. Farmacologia clinică oferă o necesară și permanentă adaptare a cunoștințelor cu privire la tipurile de preparate antibiotice, mecanismul lor de acțiune și modalitățile de atingere a eficienței terapeutice în echilibru cu măsurile de limitare a unor consecințe negative cum ar fi antibioticorezistența. Îmbinarea noțiunilor de medicină fundamentală cu din ce în ce mai multe noțiuni teoretice și, mai ales, practice clinice creează premisele formării viitorului practician pus în situația de a rezolva cazuri concrete, față în față cu pacientul.
     În paralel, metodologia documentării și cercetării științifice medicale modelează spiritul critic și lărgește cadrul de cunoaștere printr-o informare corectă din literatura medicală, făcând apel la rezultatele cercetărilor. Nu de puține ori, studenții sunt antrenați să judece eficiența unor noi molecule, care pot fi cele din categoria antibioticelor, după argumentele pe care le aduc trialurile clinice randomizate și controlate sau metaanalizele. Medicina este artă, dar și o știință a probabilităților, astfel încât introducerea acestei formări în curricula universitară europeană (deci și în cea din România) aduce un plus de valoare pregătirii tinerilor pentru cariera medicală. Formarea specializată pe diverse domenii medicale (cardiologia, pneumologia, nefrologia, gastroenterologia, pediatria, oncologia, hematologia etc.) sau chirurgicale (chirurgie generală, chirurgie plastică, neurochirurgie, ORL, oftalmologie, ortopedie-traumatologie, urologie etc.) conține în mod constant noțiuni care fac referire nu numai la modalitățile de identificare a semnelor și simptomelor care atestă prezența unei patologii infecțioase specifice, în funcție de organ sau sistem, dar și problematica legată de antibioticoterapie în contextul managementului terapeutic general, adaptată la cazul concret. În ultimii ani, în cadrul disciplinei de boli infecțioase și a celei de epidemiologie, aspectele legate de antibioticoprevenție sau antibioticoterapie se nuanțează și sunt profund analizate din punct de vedere clinic, dar și din punctul de vedere al politicilor de sănătate publică.
     Utilizarea antibioticelor (când, cum, cu ce și de ce) și urmărirea eficienței acestora, cu reducerea semnificativă a rezistenței manifestate prin adaptarea microorganismelor la eforturile științelor medicale pentru stoparea patologiei generate de acestea, sunt în mod transversal abordate în cursul pregătirii studenților, fiind reluate și aprofundate în programele de rezidențiat, doctorat sau cu ocazia numeroaselor cursuri de formare medicală continuă.
   Soliditatea pregătirii tinerilor pentru o bună cunoaștere a antibioticoterapiei conferă siguranță unui sistem de sănătate care poate face față tuturor provocărilor date de prezența și circulația microorganismelor – acești parteneri ai omului în evoluție.

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
Avem două tipuri de abonamente anuale:
• Tipărit + digital – 200 de lei
• Digital – 129 de lei

Prețul include TVA și taxele poștale de expediere a ziarului.
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
• Colegiul Medicilor Dentiști din România – 5 ore de EMC
• Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
• OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
• OAMGMAMR – 5 ore de EMC