Newsflash
OPINII

Politețea nu costă

Politețea nu costă
     Întâlnirea dintre pacient și medic nu este, de regulă, o întâlnire dorită și, de foarte multe ori, nu este nici o întâlnire planificată. Pacientul este un om aflat în suferință. Psihicul său este supraexcitat, starea sa sufletească este dominată de spaimă. Adesea, sub imperiul durerii, sentimentele sale de frică și neliniște se acutizează. Paleta de trăiri prin care trece pacientul se află, științific vorbind, în zona negativă. Un singur lucru îl poate conduce spre ieșirea din impasul emoțional și fizic: medicul.
     Medicul este prezent la întâlnire pentru că aceasta este meseria pe care și-a ales-o: să trateze și să vindece pacienți. Este pregătit pentru acest lucru. În principiu, știe să se înarmeze cu răbdare, să fie un bun ascultător, știe să explice fiecărui pacient, adaptându-se la nivelul de înțelegere al acestuia, diagnosticul și pașii de urmat în tratament.
     Chiar dacă întâlnirea medic-pacient nu este una dorită, ea poate fi totuși o întâlnire cu final fericit. Din păcate, nu se întâmplă întotdeauna așa. Dezechilibrul emoțional al pacientului poate fi foarte mare, iar comportamentul acestuia poate derapa. Aparținătorii săi, la fel de neștiutori în ceea ce privește domeniul medical, la fel de încărcați de sentimente negative pot influența și ei – în rău– relația medic-pacient. De asemenea, medicii pot fi la rândul lor parteneri nepotriviți în această relație. Chiar dacă știu ce au de făcut și o fac bine, ei  pot fi obosiți, iritați, marcați de probleme profesionale sau personale. Este greu să lași la ușa cabinetului sau a sălii de operație propriile tale necazuri, nemulțumiri sau frustrări. Numai că, spre deosebire de pacient, medicul nu are voie să funcționeze sub imperiul emoțiilor negative.
     Dincolo de inegalitatea raportului medic-pacient, la starea generală a celui din urmă mai trebuie adăugat un lucru: pentru pacient, medicul este un furnizor de speranță. Întâlnirea dintre cele două persoane apare ca urmare a nevoii celui suferind să se vindece. Calea spre vindecare este coordonată și intermediată de medic. Și nu numai. Adaug aici și personalul medical – de la brancardier, la șeful asistenților, de la infirmieră, la funcționarul de la biroul de internări, până la cel care face programarea consultațiilor.
     Cu atât mai important este felul în care se poziționează medicul în această relație. Specialiștii vorbesc despre o succesiune de etape în procesele de comunicare: cauză-efect, efect care la rândul său devine cauză pentru un alt efect și așa mai departe. În relația de comunicare dintre medic și pacient, schema generală este cumva mai simplă: pacientul are o nevoie, o exprimă, iar medicul are o soluție și o pune în aplicare. Dar nici această schemă nu este atât de simplă precum pare. De câte ori ați văzut în cabinete sau pe culoarele spitalelor medici furioși, cu un vocabular colorat, sau medici îmbrăcați necorespunzător, cu haine în neorânduială? Sau asistente medicale cu părul vâlvoi sau cu ținute indecente? Eu sper că de foarte puține ori. În cariera mea, am întâlnit și acest gen de medici sau de membri ai personalului medical. Din fericire, multe spitale și clinici au stabilit coduri vestimentare. Pe de altă parte, toate unitățile sanitare obligă personalul la purtarea echipamentului specific acestei meserii. Există chiar studii psihologice care au stabilit felul în care este bine pentru pacient să arate atât salonul de spital, cât și ținuta medicului sau a personalului de specialitate.
     Dincolo de reguli există atitudinea fiecăruia dintre noi. În condițiile în care, așa cum arătam, un pacient este un om aflat în suferință care caută alinare, medicul poate și trebuie să fie mai mult decât o prezență corectă și rece. Politețea este un instrument aflat la îndemână și care, vorba-aceea, nu costă nimic. Un ton calm al rostirii, un zâmbet încurajator contează foarte mult. Asociat unei ținute demne, profesioniste a unui domn care inspira încredere sau unui chip îngrijit, zâmbitor al doamnei doctor, tot acest arsenal al binelui poate avea efecte pozitive.
     Întâlnirea dintre pacient și medic nu este nici dorită și nici planificată. Dar un medic educat din toate punctele de vedere – inclusiv acela al comunicării – poate, pe lângă tratament și vindecare, să influențeze pozitiv starea de spirit a pacientului său. După cum spunea Goethe, cuvintele sunt imaginea sufletului, iar împreună cu pregătirea profesională constituie un lucru este extrem de important.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe