Când îți scrii notițele, caută
mereu să înțelegi. De ce se produce un anumit fenomen, un anumit
simptom, o anumită imagine radiologică, ecografică, modificare
biochimică a sângelui etc. Marele avantaj este că, odată ce ai
înțeles, nu mai trebuie să faci efortul de a memora. Apoi, te
ajută să răspunzi mai rapid la întrebările de tip grilă de la
examen. Dacă tu știi răspunsul din prima, nu mai trebuie decât să
îl cauți între variante, fără să începi să excluzi
răspunsurile care nu ți se par bune sau să le intuiești pe cele
care sună bine.
Așadar, atunci când îți scrii
notițele personale după curs sau carte, nu te mulțumi să copiezi
ceva de genul „X este Y”, ci scrie „X este Y pentru că...”.
Există mereu un răspuns la întrebarea „De ce? ”, fie îl
aflați voi citind, fie medicina încă nu l-a descoperit legat de
patologia respectivă. Aflarea răspunsului la această întrebare
este la fel de util în cadrul fiecărei materii.
S-ar putea ca
la început, când scrieți notițele, să vi se pară că nu
realizați mare lucru, însă pe măsură ce veți ajunge să
recapitulați materialele, o să observați cât de repede vă
amintiți amănuntele. Mai mult, veți deveni conștienți care vă
sunt punctele slabe din curs, unde nu ați înțeles/memorat
suficient de bine, acordându-vă timp să insistați pe ele până
la examen. Această strategie ia mai mult timp la început, dar pe
termen lung o să merite, iar obiceiul de a vă lua notițe în acest
fel vă va aduce mari satisfacții – și la notă, dar mai ales
legat de cunoștințele voastre.
Citiți la început cu dicționarul
medical lângă voi și dacă nu înțelegeți vreun termen, nu îl
săriți, pentru că îngreunează procesul de înțelegere. Mai
mult, însușirea unui vocabular medical este foarte importantă, mai
ales în fața examinatorilor. Nu poți să vorbești despre un
subiect științific în limbaj de taximetrie. Deci, luați-o ușor
și înțelegeți ce citiți! Este la fel ca atunci când citiți
într-o limbă străină și nu înțelegeți un cuvânt. Luați
dicționarul și îl lămuriți, iar termenul se va fixa. Puteți
folosi și internetul în timpul învățării, în special pentru a
căuta imagini cu patologia respectivă - poze sau chiar scheme
făcute de studenți din alte țări. Atenție însă să nu ajungeți
de la poze ale sindromului Marfan la magazine online cu reduceri.
Notițele se scriu zilnic! Dacă vă
gândiți că puteți lăsa pe altă zi notițele unui curs, faceți
o greșeală. Trebuie să acționați cât timp acestea sunt „calde”,
proaspăt predate. Știm gluma aceea cu „Nu lăsa pe mâine ce poți
face poimâine”, însă lozinca nu se aplică notițelor. Nu vă
duceți la culcare în ziua respectivă până nu terminați de
conspectat/lămurit cursul. Chiar dacă sunteți obosiți și aveți
o mie de scuze pregătite pentru a nu scrie notițele, trageți de
voi până terminați. Și nu vă amăgiți că veți recupera
notițele în weekend. Weekendul este pentru recapitulare și pentru
timp liber și relaxare. Ca regulă, munciți mereu cu un sentiment
de presiune, de urgență, imaginați-vă că examenul vine săptămâna
viitoare. Iar atunci când parcurgeți notițele, concentrați-vă
asupra materialului, nu lăsați mintea să zboare. Pe măsură ce
săptămânile trec, e important ca în weekend să recapitulați și
materia de la începutul semestrului. Veți fi uimiți cât de mult
contează tot acest efort în zilele de sesiune, când timpul este
foarte scurt.
Dacă aveți
timp și chef, nu ar strica să faceți niște teste. Vă recomand
colecțiile de review-uri și teste folosite pentru examenul USMLE
(United
States Medical Licensing Examination),
începeți cu seria „First Aid for USMLE”. Au avantajul că
explică răspunsurile. Dacă nu aveți timp de ele, rămâneți la
materialele predate la curs și la cărți. Conspectarea este o
abilitate pe care o veți dezvolta din ce în ce mai bine în timp și
cu cât o veți exersa mai mult, cu atât veți deveni mai capabili
să sintetizați esențialul din text și să rețineți mai ușor și
mai bine. Nu vă demoralizați, perseverați!
Încă un amănunt: dacă veți
rămâne în urmă cu notițele o zi, există riscul să vă relaxați
și să vă spuneți că e în regulă, că nu s-a întâmplat nimic.
A nu conspecta poate să devină rapid un obicei prost. Ulterior se
vor aduna multe cursuri, stres, emoții, sentimente de vinovăție și
în final o notă mică la examen. Rezultatul poate fi lipsa de
încredere în forțele proprii și apariția întrebărilor care te
vor bântui: „Oare voi fi un medic bun cu asemenea note? ”. Deci,
țineți pasul! Colegii vă pot da sfaturi, cărți bune, materiale
utile, însă nimeni nu vă poate da efortul pe care trebuie să îl
depuneți voi.
Nu există o metodă perfectă de a
lua notițe, începe cum crezi tu mai bine și în scurt timp vei
constata ce funcționează și ce nu. Greșeala pe care o fac mulți
studenți este că încep să ia notițe, văd că nu le iese la
început prea bine și ulterior renunță. Mulți renunță tocmai
când erau pe punctul de a-și însuși o tehnică bună pentru ei.
Cele mai frecvente tipuri de notițe sunt: listele cu liniuțe sau
„bullet form”; diagramele – unde puteți avea reprezentări
grafice sub formă de ramuri, săgeți, cadrane (sunt preferatele
mele!); o combinație între cele două; întrebări și răspunsuri.
Notițele pot fi scrise la calculator
sau pe un caiet. Recomand să le scrieți de mână fiindcă la
computer poți fi ușor distras către jocuri sau rețele sociale. În
plus, atunci când scrii de mână are loc o fixare mai bună a
noțiunilor. În cele din urmă însă, prea puțin contează cum
alegi să îți iei notițele, cel mai important lucru este ca ele să
fie relevante pentru tine. Conținutul trebuie să fie ușor de
înțeles și de parcurs. Dacă simți că un anumit stil de a lua
notițe nu îți este de folos, schimbă-l cu altul până găsești
formula optimă!
Despre formulele mnemotehnice nu am
vorbit fiindcă pe mine mai mult m-au încurcat. Însă uneori
pot fi de folos, când nimic nu pare să funcționeze și te saturi
să constați că nu poți să reții o explicație, o definiție sau
o înșiruire. Poți folosi la fel de bine memoria asociativă. Chiar
dacă asocierile par stupide. De exemplu, la semiologie în capitolul
despre tuse, e o propoziție care spune că „metastazele pulmonare
compacte dau rareori tuse”. Cum puteți reține asta? Vă gândiți
la ceva de genul „fiind compacte, strânse la un loc, le este frică
să se împrăștie în plămân și să ducă la tuse”. Poate fi o
chestie stupidă pentru cineva din afară, dar dacă pentru voi are
sens, folosiți-o! Memoria asociativă este foarte puternică.
Evident, aveți grijă să nu scrieți și explicația de mai sus pe
foaia de examen!
În încheiere: chiar dacă aveți
colegi harnici, isteți și dispuși să vă ofere notițele lor,
acestea nu vă vor fi de folos dacă până la momentul respectiv nu
ați pus mâna să conspectați nimic. Filtrarea informațiilor prin
propria minte și apoi transcrierea lor pe hârtie constituie un
proces de învățare, iar notițele scrise reprezintă forma finală,
însă nu neapărat și cea mai importantă. În plus, există toate
șansele să nu înțelegi mare lucru din notițele altui coleg.
Așadar, nu fii leneș și scrie-ți propriile notițe! Pe lângă
motivele enumerate deja, trebuie să fim realiști: având în vedere
concurența acerbă pentru locurile de la buget, cred că este
aproape imposibil să găsești pe cineva care să îți ofere
notițele lui.
Tu te-ai apucat deja de conspectat?