Newsflash
OPINII

Nevoile românilor și alte bestii

de Adrian GHEORGHE - sept. 17 2015
Nevoile românilor și alte bestii
     Au trecut șapte ani de la diseminarea raportului Comisiei prezidențiale pentru analiza și elaborarea politicilor din domeniul sănătății publice din România. Până la Strategia națională de sănătate 2014–2020, publicată anul trecut, liniștea de pe frontul documentelor strategice în domeniul sănătății a fost asurzitoare. Subintitulată „Sănătate pentru prosperitate“, strategia reia explicit tema centrării sistemului pe individ, mai exact pe „pacient“, și o include în rândul setului său de valori centrale. Mai precis: „Strategia vede pacientul în mijlocul sistemului; acesta are dreptul să fie reprezentat în mecanismele decizionale, să fie tratat cu respectul demnității și drepturilor sale; pe de altă parte, sistemul se va baza pe responsabilizarea populației de a se plia pe cerințele programelor de prevenție și tratament recomandate“.
     Ce vrea să însemne mai exact plasarea cetățeanului, pacientului, individului în centrul sistemului de sănătate? Înțeleg că este vorba despre modalitatea de folosire a resurselor de care beneficiază sistemul de sănătate în așa fel încât ele să răspundă nevoilor reale de îngrijire ale populației. Din acest punct de vedere, ambele documente debutează cu o analiză a resurselor existente și concluzionează că acestea sunt insuficiente în raport cu nevoile. Exemplele sunt la îndemână: screening pentru diferite tipuri de cancere, servicii de planificare familială, servicii de reabilitare și recuperare medicală. Dar constatarea nevoilor este una și răspunsul de politici publice este altceva.
     Ceea ce lipsește din ambele documente este o viziune despre cum s-ar putea trece concret și sustenabil către o soluție care să realoce dinamic resursele în funcție de nevoile demonstrabile ale unei populații date. Rolul unui document strategic național este de a trasa principii și direcții ample, general aplicabile, însă România este o țară a dezechilibrelor nete. Densitatea relativă a personalului medical și a infrastructurii spitalicești variază dramatic de la un județ la altul și este net superioară în urban față de rural. Stratificând necesarul fie numai și la aceste două niveluri, vom obține o imagine complexă și variată a nevoilor diferitele sub-populații. Vorbim astăzi de ordine de mărime de până la cinci ori mai mulți medici sau paturi de spital pe cap de locuitor într-un județ față de altul, în favoarea netă a județelor cu centre universitare medicale. Ceea ce trebuie să fie clar de la bun început este că aceste dezechilibre s-au acumulat istoric, s-au perpetuat și așa au rămas, astfel încât deciziile de alocare a resurselor din prezent au infinit mai multă legătură cu menținerea în viață a instituțiilor sanitare existente decât cu asigurarea unui răspuns pentru nevoile reale ale comunităților. Oricum nu prea măsoară nimeni care sunt aceste nevoi.
     De câte paturi de spital de gastroenterologie ar fi cu adevărat nevoie, de exemplu în județul Călărași? Dar de câți medici specialiști nefrologi? Vorbim aici de profilul de morbiditate al județului, nu de câți bani ar fi necesari pentru a se scoate un post. Ceea ce nu spune cu subiect și predicat nicio strategie este că, pentru ca lucrurile să nu rămână la fel, ceva trebuie să se schimbe. Alocarea resurselor sistemului în funcție de nevoi este, fără îndoială, lucrul de făcut, însă nu înseamnă automat că este pur și simplu nevoie de mai mult – mai mulți bani, mai mulți medici, mai multă aparatură medicală, mai multe spitale, mai multe controale clinice – pentru toată lumea. Trebuie să acceptăm ideea că există și exces în serviciile de sănătate din România. În virtutea considerentelor de eficiență, acest exces va trebui redistribuit către zonele deficitare pe baza unui proces clar și transparent. Medicii vor trebui încurajați să se mute, computerele tomograf vor trebui scoase din priză și raționalizate, laboratoarele medicale stimulate să se mute de pe bulevard pe uliță și așa mai departe. Astfel de decizii vor fi greu de luat și dur de implementat. Cine anume și cum le va lua rămâne neclar, însă a ne imagina că ele se vor lua singure denotă naivitate.
     Plasarea individului în centrul sistemului merge dincolo de nevoile sale clinice. Din acest punct de vedere, strategia reprezintă un avans față de raportul Comisiei prezidențiale și aduce explicit în discuție noțiuni precum „demnitate“, „responsabilitate“ și „etică“. Avem nevoie de manifestarea cotidiană a acestor valori așa cum avem nevoie de prevenție, analize și tratament. Ne dorim ca la fiecare punct de contact cu sistemul de sănătate pacientul să fie tratat cu demnitate, compasiune, corectitudine și să fie cooptat în luarea deciziilor. De ce am limita astfel de valori la nivelul experienței pacientului? De partea cealaltă a contactului cu sistemul, medicul, șoferul de ambulanță, funcționarul de la Casa județeană de asigurări își doresc și merită să își desfășoare activitatea într-un spațiu guvernat de aceleași valori. Ar fi absurd să avem așteptarea ca lucrătorii din sistemul de sănătate să instrumentalizeze asupra pacienților valori de care ei înșiși nu beneficiază. Avem nevoie mai degrabă de o conceptualizare a sistemului de sănătate centrat pe oameni. Ne place sau nu, suntem în sistem împreună și avem aceleași nevoi.
     Rămân în discuție întrebările cu adevărat grele. Ce fel de instituții pot spera să răspundă acestor nevoi? Cum se recâștigă demnitatea pierdută? Care este cost-eficiența măsurilor de resuscitare a respectului și compasiunii? Prin comparație, elaborarea listelor de medicamente compensate pare un exercițiu de înmulțiri și împărțiri. Dacă de strategii nu mai ducem lipsă pentru moment, de gândire strategică avem nevoie câtă putem duce.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe