Newsflash
OPINII

Medicina rurală din România, în urmă cu jumătate de secol

de Caius MIHAILĂ - mai 26 2014
Medicina rurală din România,  în urmă cu jumătate de secol

Ce calităţi cerem oamenilor care se dedică profesiunii medicale? Ce criterii folosim pentru selecţionarea lor şi ce concepţii avem în pregătirea lor? În ce mod şi cu ce rigoare le apreciem activitatea şi, în ultimă instanţă, ce le oferim pentru a şi-o desfăşura normal? În urmă cu aproape cinci decenii, un medic-inspector de la Direcţia sanitară Constanţa trimitea autorităţilor o analiză lucidă a principalelor probleme din învăţământul medical, din practica medicinii rurale, cu nuanţe în aprecierea calităţii actului medical. Dincolo de schimbările de formă, fondul pare să fi rămas, peste timp, acelaşi.

 
 
 
 
 
 
 
 
     Există, cred, unele probleme sanitare încă nerezolvate. Există, mai ales în asistenţa medicală, un defect de calitate – profesional-ştiinţific şi profesional-psihologic; conducerea Ministerului Sănătăţii face eforturi pentru continua ameliorare a stării de lucruri, dar sunt şi situaţii care se pare că o depăşesc.
     După părerea mea, problema are două mari aspecte. Există, în primul rând, tendinţa de a se atribui reţelei sanitare situaţii care nu-i aparţin şi a căror rezolvare se poate realiza numai la nivel central; şi există, în al doilea rând, grave deficienţe ale sectorului sanitar însuşi. Aceste două aspecte nu pot fi separate. Nu este vorba aici de factorii social-economici, care-şi au rolul lor. Noi ne referim la ceea ce se poate realiza acum şi vorbim despre o asistenţă medicală care în prezent este inferioară eforturilor financiare pe care le face statul, este deci sub nivelul posibilităţilor economice şi culturale ale ţării.
     Mă voi limita, deocamdată, la capitolul cel mai stringent: asis­tenţa medicală în mediul rural, asigurată mai ales de către medicii absolvenţi. Dintre aspectele acestui capitol, voi reţine pe cele mai izbitoare: tinerii absolvenţi (medici şi cadre medii) nu sunt îndeajuns de pregătiţi pentru profesiunea lor; mulţi absol­venţi nu doresc să rămână în mediul rural, unde condiţiile de viaţă şi de muncă sunt socotite de ei nesatisfăcătoare; calita­tea asis­tenţei medicale, ca o consecinţă a celor de mai sus, e deficitară.

 

Premisele învechite ale învăţământului

 

     A spune că un medic este nepregătit este ca şi cum ai spune că un şofer este daltonist. Acest din urmă lucru nu se poate întâmpla. Primul însă – da. De ce?
     Ministerul Sănătăţii recunoaşte acest lucru atunci când cere direcţiilor sanitare să trimită absolvenţi, imediat după repartizare, câte două săptămâni în secţiile de pediatrie şi maternităţi, înainte de a fi trimişi la circumscripţii. Se pot oare completa cunoştinţele (e vorba de cunoştinţele practice) în două săptămâni, la Hârşova, de exemplu? Să mai amintim că mulţi medici nu sunt destul de pricepuţi în mica chirurgie şi medicii generalişti fac greşeli mari în administrarea medicamentelor la copii, nu cunosc problemele puericulturii, pe care le socotesc, de altfel, de competenţa pediatrilor?
     Este neglijată latura practică a instrucţiunii, iar învăţământul teoretic însuşi e bazat pe nişte premise învechite. Greşelile încep din momentul selecţionării candidaţilor la concursul de admitere în universităţi (şi chiar mai devreme).
     În ţara noastră lipseşte un sistem în vederea evaluării cu criterii ştiinţifice (şi altele decât memoria) a posibilităţilor intelectuale şi, în general, a aptitudinilor elevilor, atât pentru a le oferi o îndrumare în alegerea profesiunii, cât şi pentru a face o selecţionare a candidaţilor în raport cu specificul profesiunilor. Învăţământul universitar este bazat pe o prea vastă acumulare de cunoştinţe. El se vrea exhaustiv, ceea ce bineînţeles e o iluzie într-un secol dominat de-un univers de informaţii. Alergând pe urma acestei „fata morgana“, se neglijează (dacă nu se sacrifică) structurarea gândirii, ierarhizarea informaţiilor.

 

Copilul cu frăcuşor şi jobenuţ

 

     Tânărului absolvent al medicinii îi apar pe acelaşi plan tratamentul amigdalitei acute şi maladia Niemann-Pick, pe care nu o va întâlni niciodată în viaţa sa. Tot aşa cum un student la limba română învaţă anii de apariţie ai tuturor periodicelor (cum se poate considera această manieră în secolul nostru?) şi poate fi totuşi un incult ca formaţie intelectuală. Tot aşa cum un elev este obligat să înveţe un număr imens de domnitori, regi şi împăraţi, dar puţini sunt aceia care, terminând liceul, ar putea să argumenteze în ce constă geniul politic al lui Ştefan cel Mare. Au învăţat fapte şi nu sensul lor. Un curs universitar trebuie să fie un zbor în elicopter. De sus se văd toţi munţii, văile şi aşezările şi mai ales orientarea lor în cele patru puncte cardinale. Culoarea florilor şi scoarţa copacilor vor fi studiate mai târziu, cu migală, după descindere.
     Aici trebuie pomenită anomalia existenţei facultăţii de pediatrie. Ce poate fi mai contrar unui spirit metodic decât a începe specializarea înaintea studiilor generale? Învăţământul teoretic este atât de mult hipertrofiat, încât aspectul practic nu poate fi decât neglijat. Unui absolvent studios i se va părea mai importantă problema „radioactivităţii fosfolipidelor din laptele matern“ (nu este o exagerare) decât modul practic de preparare a laptelui praf. Studenţii audiază două cursuri despre „structura bobului de grâu“, dar nu reuşesc în şase ani (în condiţiile actuale ale externatului obligatoriu) să asiste mai mult de cinci naşteri. Iată rezultatul de necrezut obţinut prin investigarea a 35 de absolvenţi repartizaţi fostei regiuni Dobrogea în 1967: numai nouă au asistat mai mult de cinci naşteri şi 23 nu au decolat manual nici o singură placentă.
     Situaţia este aceeaşi, din toate punctele de vedere, în ce priveşte pregătirea cadrelor medii. Vom menţiona doar manualele pentru şcolile sanitare. Acestea nu sunt construite după o tematică şi o logică care să ţină seama de specificul în care se încadrează un asistent. Ele cuprind totul în mic, nişte miniaturi ale tratatelor de medicină, ceva tot atât de nepotrivit ca şi cum ai trimite pe stradă un copil îmbrăcat într-un frăcuşor şi cu un jobenuţ pe cap.

 

Nu există o asistenţă promptă şi de calitate a urgenţelor în mediul rural

 

     Al doilea fapt izbitor este acela că unii medici nu doresc să rămână în mediul rural. Ei consideră aceste stagii ca o situaţie tranzitorie şi de dorit a trece cât mai repede. Mulţi sunt preocupaţi să se mute într-o circumscripţie mai apropiată de un oraş mare, iar cei care au posibilitatea sunt navetişti. Toate acestea plasează medicul într-un climat psihologic propriu unei activităţi superficiale, dominanta sa fiind plecarea. În aceste împrejurări, nu există o asistenţă promptă şi de calitate a urgenţelor în mediul rural; de asemenea, medicul nu-şi va cunoaşte populaţia, el nu va utiliza posibilităţile de investigaţie existente (aproape la toate circumscripţiile există un microscop – în valoare de circa 3.000 de lei; o trusă oftalmologică – cam de aceeaşi valoare; o masă de laborator de circa 8.000 de lei; foarte mulţi nu au utilizat însă niciodată nimic din toate acestea, iar în mesele de laborator se ţin registrele). Medicul nu-şi va putea disciplina nici cadrele, el însuşi fiind navetist şi nedisciplinat. În fine, comuna pierde în felul acesta şi un intelectual, important rol de care medicul, în alte circumstanţe, ar putea să se achite mai bine.
     Această situaţie este aproape generală. Totuşi, nu există un sistem diferenţiat de salarizare şi nici un mod de a recompensa activitatea susţinută. Salarizarea este aceeaşi pentru medicul care, fiind navetist (şi nu există nici o lege care să interzică expres aceasta), nu rămâne decât şapte ore sau chiar mai puţin în circumscripţie, ca şi pentru medicul care stă permanent la circumscripţie, răspunde la toate urgenţele, are casă de naştere (uneori intercomunală) şi eventual staţionar. Salarizarea este aceeaşi pentru medicul generalist şi pediatru, cu marile lor răspunderi şi marele volum de activitate, ca şi pentru medicul stomatolog, care, în 80 la sută din cazuri, nu-şi ocupă timpul decât parţial (la Băneasa, judeţul Constanţa, la doi medici stomatologi se înregistrează trei-patru consultaţii pe zi). Salarizarea este aceeaşi pentru un medic radiolog în Capitală (şi există unităţi unde radiologul lucrează trei ore pe zi) şi pentru medicul radiolog de la un spital cum era, de exemplu, Babadagul, unde acelaşi om asigura şi spitalul, şi policlinica pentru întregul fost raion, şi controalele periodice etc.
     Este ora 2 noaptea, în satul X are loc o naştere cu complicaţii grave. E chemat medicul, care face tot ce-i stă în putinţă. Femeia e salvată. În satul Y medicul lipseşte, fiind navetist. E chemată salvarea, dar hemoragia fiind abundentă, femeia ajunge exsanghinată la spital şi moare. Aceşti doi medici sunt salarizaţi la fel. Nu pot înţelege cum e posibil ca principiul socialist al retribuţiei după muncă să fie în practică ignorat.

 

Nivelarea duce la dezinteres şi incompetenţă

 

     Există apoi surori de policlinică, la unele cabinete, care literalmente nu au ocupaţie; există surori la unele circumscripţii rurale care sunt adevărate eroine – pentru acelaşi salariu.
     Această nivelare duce, la rându-i, la dezinteres şi incom­petenţă şi totul se învârteşte într-un ameţitor şi tragic cerc vicios. Este uimitor cum viaţa şi moartea pot fi privite la fel. Într-adevăr, în niciun sector de activitate nu se manifestă faţă de greşeli atâta toleranţă, tocmai de către aceia care suportă consecinţele.
     După crearea vieţii, faptul cel mai solemn pe pământ este salvgardarea vieţii. Aici se încadrează şi activitatea medico-sanitară. Aceasta este una dintre cel mai puţin controlabile activităţi omeneşti. În limite legale (controlabile), acelaşi lucru poate fi făcut foarte bine sau foarte rău; calitatea gestului fiind o funcţie a unei coordonate sufleteşti pe care nimeni nu poate să o măsoare sau, dacă o intuieşte, nu o poate demonstra. Este ca un însemn sub care stăm.
     Şi sub acest însemn, ce calităţi cerem oamenilor care se dedică profesiunii medicale? Ce criterii folosim pentru selecţionarea lor şi ce concepţii avem în pregătirea lor? În ce mod şi cu ce rigoare le apreciem activitatea şi, în ultimă instanţă, ce le oferim pentru a şi-o desfăşura normal? În vederea răspunsului la aceste întrebări, socotesc grabnic necesară o discuţie aprofundată asupra problemelor sanitare şi acesta este mobilul rândurilor de faţă.

 

 

În ţara noastră lipseşte un sistem în vederea evaluării cu criterii ştiinţifice (şi altele decât memoria) a posibilităţilor intelectuale şi, în general, a aptitudinilor elevilor, atât pentru a le oferi o îndrumare în alegerea profesiunii, cât şi pentru a face o selecţionare a candidaţilor în raport cu specificul profesiunilor. Învăţământul universitar este bazat pe o prea vastă acumulare de cunoştinţe. El se vrea exhaustiv, ceea ce bineînţeles e o iluzie într-un secol dominat de-un univers de informaţii. Alergând pe urma acestei „fata morgana“, se neglijează (dacă nu se sacrifică) structurarea gândirii, ierarhizarea informaţiilor.
 
 

Text publicat în „Scînteia“ (26 iunie 1968) şi inclus în volumul „Medicii bolnavi“, apărut recent la Editura Viaţa Medicală Românească. Subtitlurile au fost adăugat în redacţia „V. m.“. 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe