Newsflash
OPINII

MEBO în spitale?

de Dr. Dragoş DAMIAN - ian. 23 2013
MEBO în spitale?
   Statisticile din mediul de afaceri din ţările central- şi est-europene arată că un mare număr din companiile aflate în proprietate publică şi privatizate în anii ’80 şi ’90 prin metoda MEBO (management & employee buy-out) s-a dezvoltat cu succes şi că „responsabi­lizarea prin împroprietărire“ a angajaţilor a avut rezultate dincolo de aşteptări.
   Este de închipuit o astfel de soluţie astăzi, în cazul unora dintre spitalele din România? Poate funcţiona, la diversitatea şi complexi­tatea serviciilor unui spital, practica introdusă de fapt de mai multă vreme în cazul cabinetelor de medicină generală? Ar putea un astfel de proiect să rezolve măcar parţial problemele din mediul spitalicesc, permiţând astfel transferul de resurse către alte domenii prioritare?
   Foarte simplist şi fără pretenţia de a acoperi toate aspectele unei astfel de iniţiative, iată un posibil plan de acţiune, care ar putea sta la baza împroprietăririi medicilor cu activele spitalelor şi a funcţionării noilor instituţii private: • se trece patrimoniul spitalelor în proprietatea angajaţilor spitalului, care devin astfel acţionari (sub formă de acţiuni, cupoane, alte forme de repartizare a activelor), avându-se în vedere restricţii stricte referitoare la înstrăinarea sau schimbarea destinaţiei acestora • se stabilesc principiile statutare, juridice, administrative şi operaţionale (medicale) de funcţionare a spitalelor astfel priva­tizate şi se adoptă o modalitate de conducere de tipul practicilor de bună guver­nare corporatistă în sistem dual (adunarea generală a acţionarilor, consiliu de ad­minis­traţie, director general) • se elabo­rează structu­rile organizaţionale şi portofoliul de servicii, urmând a se raţionaliza serviciile ineficiente sau a se dezvolta domenii noi de activitate • se iden­tifică şi contractează sursele de finanţare: publice (asigurările obligatorii de sănătate, contracte universitare etc.), private (coplată, asigurări voluntare de sănătate, turism medical, servicii de medicina muncii etc.), altele (comu­nitare, de afaceri, parteneriate, externalizări / internalizări, fuzio­nări şi achiziţii cu alte spitale etc.) • se stabi­lesc şi se măsoară indicatorii de perfor­manţă – operaţionali şi financiari – şi se introduc in­strumente de evaluare, control şi îmbunătăţire a performanţei.
   Care ar fi rolul statului după privatizarea spitalelor, în privinţa asistenţei medicale terţiare? Obligatoriu, păstrează în proprietate şi administrare sistemul medical de urgenţă, instituţiile de interes public şi, de altfel, toate instituţiile pe care le consideră a fi obligatoriu sau practic pentru a rămâne în proprietatea sa. Ca şi până în prezent, certifică şi clasifică spitalele, în baza normelor existente, şi contro­lează standardele de asistenţă medicală. Stabileşte criteriile minimale de finanţare prin surse publice (pachetul de bază) şi indicatorii de performanţă şi contractează serviciile spitalelor exclusiv în baza acestora.
   Spitalele să fie ale medicilor. Împroprie­tărirea conducerilor şi a angajaţilor nu este o idee fantezistă, de vreme ce a funcţionat în alte domenii. Dar este oare practicabilă în medicina terţiară? Se poate, eventual, testa şi valida pe un pilot?
   Este inutil să amintim aici că noii proprietari ai spitalelor vor avea tot interesul să curme practicile care au slăbit sistemul sanitar până de curând (fraudă, risipă de resurse, achiziţii necontrolate, plăţi informale, incompetenţă profesională etc.) şi să contracteze cât mai multe surse de finanţare private.
   Conceptual, cel puţin, pare o situaţie în care toată lumea ar avea de câştigat. Statul nu va mai fi acuzat că este un administrator prost al spitalelor şi va putea să investească sur­plusul de bani pentru prevenţie. Conducerile şi personalul spitalelor nu vor mai fi acuzate de conflicte de interese sau că risipesc ori fraudează resursele publice şi vor avea libertatea să se dezvolte cum cred de cuviinţă. Concu­renţa dintre spitalele publice şi cele private va face să scadă costurile şi să crească compe­tenţa şi performanţa. FMI va fi mulţumit că va scădea numărul de paturi din domeniul public şi că nu vor mai exista arierate (cerinţă expri­mată de la primul acord stand-by cu România). Şi, în fine, pacienţii vor primi serviciile pe care şi le doresc, plătind pentru ele fără să se mai ascundă, fără să mai fie nevoie să recurgă la practici informale.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe