Newsflash
OPINII

Iresponsabilii vor să ne responsabilizeze

de Alexandra NISTOROIU - mar. 7 2016
Iresponsabilii vor să ne responsabilizeze
    Cel care a scris expunerea de motive pentru proiectul legii prevenției e cel mai bun consilier politic al... social-democraților. A bifat două performanțe dintr-o lovitură: să omoare legea șchioapătă pe care o fundamentează înainte ca ea să ajungă la comisiile de specialitate și să întoarcă precum un bumerang o șmecherie electorală pe care liberalii n-au gândit-o până la capăt. Ca nefericită pledoarie pentru salvarea cu sila și bani mulți a sănătății individuale, legea prevenției a aruncat asupra Alinei Gorghiu, cosemnatară a proiectului, alături de Eugen Nicolăescu, un val de nepopularitate pentru care alți politicieni au muncit mult mai mult. Nu puțini au acuzat-o direct de genocid, criticând nu atât pe fond propunerile din draftul legii, cât exemplele de penalizare a pacienților neascultători trântite în expunerea de motive cu superficialitatea cu care un student în sesiune trece prin materie în noaptea dinaintea examenului.
     Cum s-a ajuns aici? Într-o țară săracă nu doar în portofel, ci și în cultură politică, să vii cu un plan pentru sănătate coerent și metode probate științific ar fi… obositor. Ar trebui să faci studii sau măcar să le aduni pe cele făcute de alții, să îți întemeiezi propunerile pe principii verificate, să nu reinventezi roata, ci să împrumuți „roți“ dovedit eficiente în contexte similare. Așa că deputații nu s-au obosit. Dar într-o țară săracă în cultură politică, e plauzibil să încerci să momești votanți cu numeroase analize medicale de care ar beneficia în următorii ani mai mult sau mai puțin gratuit. Pe scurt, cu o prevenție despre care nu poți garanta decât că va fi costisitoare. De fapt, acesta e și unul din argumentele centrale prezentate în expunerea de motive: momentul de glorie sanitară al României se pare că a fost 2008, căci numai atunci țara noastră a fost pe primul loc în UE în ceea ce privește fondurile alocate activității de prevenție prin programul generic „Analize gratuite“, vestitul PNESSP. Ați crede că inițiatorul unui program menit să evalueze și să îmbunătățească starea de sănătate a populației s-ar lăuda, la opt ani după, cu rezultatele evaluării și cu o Românie mai sănătoasă. N-are cum, așa că folosește singurul indicator care îl plasează în topul european: al risipei. România a reușit să cheltuiască cei mai mulți bani din UE în 2008 pe prevenție. Fără să prevină mai nimic.
     Ni se propune, prin urmare, să mai încercăm o dată. De această dată, nu printr-un program, ci printr-o nouă instituție-mamut, care ar urma să creeze programe anuale și multianuale de prevenție. Din cele 28 de articole ale legii, 20 reglementează înființarea și organizarea agenției naționale de prevenție în sănătate. O instituție care să fagociteze angajați și resurse de la toate celelalte structuri care ar trebui să facă deja, conform actualei legi a sănătății, prevenția: Ministerul Sănătății, direcțiile de sănătate publică, Institutul Național de Sănătate Publică. O instituție care ar urma să dirijeze un buget de 670 de milioane de euro, adică 0,5% din PIB. Ați crede că un proiect care vrea să se întindă financiar atât vine la pachet cu o strategie întemeiată pe dovezi. Pentru așa pretenții bugetare, ar trebui să existe rațiuni pe măsură. „Este nevoie să existe o singură entitate responsabilă, condusă de o persoană care e responsabilă de obținerea rezultatelor așteptate.“ Atât primim. Rezultate neprecizate nici în lege, nici în fundamentarea ei, ci care vor fi stabilite ulterior. Cu alte cuvinte, mai întâi stabilim cuantumul minim al finanțării și abia apoi ce obiective concrete vrem să îndeplinim cu ei.
     Proiectul liberal presupune, pe termen mediu, și posibilitatea penalizării celor care se îmbolnăvesc după ce au dat cu subsemnatul că refuză să participe la programele anuale și multianuale de prevenție. O responsabilizare prematură a individului în relație cu statul, printr-o lege care recunoaște implicit lipsa de asumare a responsabilității statului față de individ. Și dacă tot veni vorba, ce înseamnă program anual de prevenție? Proiectul liberalilor, așa cum îl citim, pune accentul pe intervențiile izolate de screening, de depistare precoce a bolilor. Ca să te lupți cu cancerele și cu orice boală cronică, trebuie să vii cu propuneri sustenabile pe o perioadă suficient de mare încât impactul să fie cost-eficient, cu rezultate măsurabile la cinci, zece sau douăzeci de ani de la debut, cu instrumentele necesare monitorizării pacienților cuprinși în program, dar și cu o integrare a prevenției cu tratamentul. O dată pentru că uneori tratamentul este prevenție (vezi HIV/SIDA), apoi pentru că există și prevenție secundară și, în general, pentru că e cinic să dai doar modalități universal accesibile pentru depistare a bolilor dacă ele nu-s urmate de tratamente universal accesibile.
     O nouă împărțire a sănătății în prevenție și tratament, o reorganizare a instituțiilor și o separare a bugetelor n-are cum să producă decât confuzie. Coșmarului birocratic deja cronicizat în sănătate i s-ar adăuga, odată cu ANPS, unul acut. Agenția va cere propriile raportări de la furnizorii de servicii medicale, pentru că și-ar asuma atribuții de supraveghere epidemiologică, de identificare a factorilor de risc pentru diferite boli și, îndrăznim să credem, ar măsura și impactul proiectelor implementate. Va avea de strâns adeverințe și dosare de la pacienții care vor să se laude cu starea lor de sănătate, dar și refuzurile celor care nu doresc să participe la campaniile de imunizări sau investigații.
     Legea se naște strâmb și din cauza unor amuzante nepotriviri între textul ei și cel al expunerii de motive: în lege scrie că ANPS va fi coordonată de guvern, în expunerea de motive că va fi coordonată de MS. Un detaliu care însă arată cât de în serios iau deputații și documentele pe care își pun semnătura, și sănătatea noastră.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe