Newsflash
OPINII

Înţelepciunea din îmbolnăvire

de Dr. Al. TRIFAN - iun. 26 2015
Înţelepciunea din îmbolnăvire
    Filozoful german G. W. Leibniz consideră că reflecţia intelectuală nu este altceva decât o atenţie asupra a ceea ce este în noi. Sf. Augustin scrie: „Nu ne putem cuprinde pe noi înşine şi totuşi nu suntem în afară de noi“. Scriitorul francez Jacques Rivière scrie că „există între noi şi sufletul nostru o fină dar descurajantă diferenţă“. Dezvoltând, se poate spune că această diferenţă poate fi ştearsă prin atenţie şi dialog interior. În culegerea sa de eseuri, Charles du Bos aduce în discuţie textul poetului Paul Claudel despre atenţie, în care termenul de atenţie capătă un înţeles nou: acela de clarviziune.
    Există, după Claudel, privilegiaţi care se nasc cu acest simţ, dar el poate apărea şi la cei pe care boala îi face mai atenţi la lumea înconjurătoare. Într-adevăr, cei care şi-au pierdut sănătatea observă cu mai multă atenţie şi cu o acuitate sporită în priviri universul care îi înconjoară. Un apus de soare, o adiere răcoroasă, o pajişte smălţuită cu flori parfumate devin brusc importante şi semnificative. Asta reiese de pildă din mărturisirile unor bolnavi de tuberculoză aflaţi în fază finală. Cel care şi-a pierdut sănătatea priveşte cu altfel de ochi această lume adevărată pentru noi toţi, dar diferită pentru fiecare din noi.
    Este cunoscut faptul că un temperament „acru“ ca acela a lui Calvin a fost explicat prin dispepsia sa cronică. André Maurois observă că „este inutil să discuţi despre Carlyle pentru că trebuie să vorbeşti despre digestia sa“. André Maurois continuă: „O durere de cap insuportabilă, o căldură viscerală şi alte rele făceau ca bolnavul Pascal să nu poată fi decât naturaliter cristianum, nicidecum ateu. Şi acesta nu numai că accepta boala pentru el însuşi, aşa cum făcuse Calvin, ci încerca să o impună şi celorlalţi“.
    Metafizica neurastenică al lui Blaise Pascal ca şi filozofia astmatică a lui Marcel Proust este acceptată în momentul când eclipsa sănătăţii ascute atenţia îndreptată către lumea din spatele realităţii vizibile. Un bolnav „atent“ ca Pascal, Calvin, Carlyle sau Proust găseşte însă susţinători de talia lui Charles du Bos care i-ar da lui Huxley următoarea replică: „Vorbiţi pentru dumneavoastră; nimic nu mă satisface mai puţin decât filozofia umanistă de om sănătos, universul de fizician hedonist şi de intelectual dionisiac. “  
  Problema convertirii unui ateu spre credinţă lasă totuşi deschisă prezumţia influenţei bolilor cronice sau infirmităţilor asupra temperamentului. Într-o singură zi, un om normal îşi poate schimba de mai multe ori dispoziţia intelectuală şi un credincios poate avea zilnic îndoieli de ateu. Dar majoritatea oamenilor nu mărturisesc acest lucru. Exercitând o cenzură psihică facilitată de dispepsii, mentalitatea deviază către un fanatism reificant, către un şovinism mistic şi agnostic.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe