Newsflash
OPINII

Încotro ne îndreptăm?

de Dr. Cristian Sever OANĂ - aug. 28 2015
Încotro ne îndreptăm?
     Actualele frământări ale lumii medicale nu mă pot lăsa rece deoarece cu mulți ani în urmă am participat, după puterile mele modeste, la modelarea sistemului medical, așa cum îl vedem azi. Impresia mea este că actuala criză este urmarea faptului că elitele medicale și cele politice au lăsat treaba neis­prăvită, pe principiul strămoșesc „merge și așa“. Adică opțiunile politice și manageriale nu au fost asumate până la capăt. Acum cu mai bine de zece ani, când a fost elaborată actuala lege a sănătății, curentul principal de gândire era că statul rămâne cel mai sigur plătitor și că deci e mai bine ca medicii să rămână angajați ai statului cu un venit minim garantat și, în același timp, să fie liber-profesioniști când e vorba să primească un cadou. Cei mai vocali dintre medici spuneau, ca niște adevărați gânditori liberali, că supapa cadoului acoperă diferența dintre prețul real de piață al serviciului medical și valoarea sa „oficială“. Că nu toți medicii primesc cadouri și nici toți pacienții nu au posibilitatea să le ofere părea atunci o problemă nesemnificativă pentru unii dintre ei. Nimeni nu părea interesat cum se formează prețul în domeniul medical căci toată lumea vorbea doar de dezechilibrul dintre cerere și ofertă, dezechilibru pe care cei mai abili se ofereau să-l acopere prin munca lor neobosită.
     Ce se întâmpla în realitate? Să spunem că o secție de spital putea să asigure zece proceduri pe zi în deplină siguranță pentru pacienți. La poartă așteptau 20, așa că cineva mai cu inițiativă (de obicei șeful) stătea peste program și îi rezolva și pe ceilalți zece contra cost. Această acțiune umanitară presupunea scurtarea procedurii până la limita de pericol, uzura aparaturii, consumul de resurse suplimentare (pe lângă cele plătite de pacient), oboseala operatorului până la riscul de a face erori grave. E adevărat că și răsplata era pe măsura riscului asumat, „câștigătorul ia totul“. Dacă se întâmpla ceva, statul sau asiguratorul suportau cheltuielile suplimentare. Acest lucru se întâmplă și în ziua de azi când anumite clinici private externează pacientul la numai o zi după o procedură majoră, chipurile ca să scutească pacientul de unele cheltuieli suplimentare. În realitate e vorba de apariția unor complicații pentru care pacientul e îndrumat cu multă competență spre un spital de urgență din rețeaua de stat. Apropo, ați văzut undeva în lume spital de urgență privat? Așadar, cei mai isteți medici de la noi au descoperit pe cont propriu procedeul numit externalizarea costurilor. Exemplul economic clasic este cel al unei fabrici care plătește salariile angajaților, materia primă, curentul și gazele, dar poluează îngrozitor mediul ambiant și pasează costul depoluării către stat sau comunitatea locală.
     În timp ce în marea medicină de spital se desfășurau aceste experimente economice de liberalism sălbatic, în medicina de familie se desfășura un experiment mai profund. În parte și prin contribuția mea (eram președintele SNMF), medicii de familie au devenit cu adevărat liber-profesioniști. Pe vremea aceea, medicul de familie primea de la casa de asigurări o sumă relativ fixă, reprezentând cheltuielile cabinetului cu salariul asistentei, materiale consumabile, utilități etc. și o sumă ceva mai variabilă, reprezentând venitul medicului. Venitul medicului trebuia totuși să nu scadă sub o anumită valoare indiferent de competența și eforturile sale, cam ca la contractele sindicale. Evident că nici nu putea crește prea mult. Hârțogăreala presupusă de ținerea inventarului și a două gestiuni separate era de nedescris, lăsând la o parte că niciodată nu era clar ce cheltuieli sunt permise „pe cabinet“, precum reparații în ce cotă, leasing pe mașină sau aparatură și altele. Mulți dintre noi ne doream o contabilitate mai simplă și ne simțeam capabili să ne administrăm singuri cabinetele mai bine decât o făceau direcțiile sanitare. Formula dorită era bugetul global de practică sau venitul global al cabinetului, cum se numește acum. Ministerul Sănătății și Ministerul de Finanțe au înțeles și ne-au pus să alegem. Împreună cu șefa Patronatului MF am votat pentru, reprezentantul Colegiului Medicilor s-a opus. Argumentele lui au fost totuși interesante: cheltuielile cabinetului cuprindeau și salariul asistentei, salariu care era negociat cu statul de puternicul sindicat al asistenților medicali. Printr-o formulă complicată, venitul medicului era corelat cu acest salariu și deci era și el garantat.  Deci toată lumea avea un venit asigurat, chiar dacă nesatisfăcător. Am menționat acest argument deoarece, mai mult sau mai puțin voalat, el a influențat și pe autorii legii sănătății, care au permis ambiguitatea privind statutul de funcționar public al medicului din spital. Acest statut asigură lefuri pentru toată lumea, chiar dacă proaste, iar cei mai neobosiți sau mai puternici dintre medici se vor descurca prin externalizarea unor costuri.
     În cei peste zece ani care au trecut de atunci, lumea s-a schimbat profund. Medicii corecți, care nu acceptă ambiguitățile de statut, pleacă din țară în număr mare. Sindicatul asistenților nu mai e ce-a fost. Medicina de familie este o reușită. Medicii isteți și neobosiți au înțeles că trebuie să împartă cadoul pacientului cu echipa care stă peste program să-i ajute (încă nu dau nimic spitalului care-i găzduiește!). Ministerul Sănătății a început să-și ia în serios statutul de arbitru și reglementator (vezi disputa cu prețul medicamentelor). Casa de asigurări nu mai înghite de mult orice gogoașă servită de prestatori și furnizori. Pierderile din sistem încep să fie identificate și stopate. Deci lumea se schimbă în bine și cred că este timpul să renunțăm la această ambiguitate din statutul medicului. Înalta Curte n-a greșit în cazul în speță, ci a încercat să soluționeze ambiguitatea prezentă în lege. Stă în puterea noastră să schimbăm legea pentru ca medicul să nu mai fie funcționar public. Rămâne însă ca și Guvernul, și Parlamentul să corecteze o greșeală neprovocată comisă în urmă cu mai mult timp: hotărârea prin care s-a redus contribuția la sănătate și au fost încurajate exceptările de la plata ei. Dacă accesul și asigurarea sunt universale, atunci și contribuția la sănătate trebuie să fie universală și să crească. Pentru cei aflați în nevoie se poate constitui un fond (taxă pe viciu, pe lux, loterie etc.), care să le acopere parte din contribuția la sănătate. În absența creșterii bugetului sănătății, mă tem că statutul de liber-profesionist nu va însemna mare lucru.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe