Newsflash
OPINII

Fascinaţia „mistică“ a obstetricii şi ginecologiei

de Prof. dr. Octavian BUDA - apr. 30 2014
Fascinaţia „mistică“ a obstetricii şi ginecologiei
   Regretatul filosof român Henri Wald spunea cândva că seriozitatea fără surâs este ca un cer nocturn văduvit de stele. Avea, probabil, dreptate, căci fundalul pe care cercetarea ştiinţifică îşi bazează excelenţa nu are adesea alt substrat decât anecdoticul şi chiar ludicul. Într-adevăr, savantul, dacă nu este şi puţin artist, are şanse probabil mai mici să producă o mare descoperire sau să elaboreze o teorie revoluţionară (a se vedea şi cartea Homo ludens a istoricului olandez Johan Huizinga). Adesea, buna dispoziţie, umorul şi, nu în ultimul rând, autoironia rafinată descreţesc fruntea omului de ştiinţă şi-l determină să fie empatic atât cu semenii lui, cât şi cu obiectul asupra căruia se apleacă, mânat de naturala sa curiozitate savantă. Cu siguranţă că Aristotel nu a scris Physica sau scurtele sale tratate despre natură, Parva naturalia, cu un rictus gregar pe faţă, după cum este cu siguranţă imposibil ca Einstein să fi elaborat teoria relativităţii generalizate cu o grimasă de ură pe chip. Am făcut acest nesemnificativ ocol cu funcţie de preambul deoarece simt nevoia unei detaşări „metodice“ în raport cu recenzia ce o fac unei cărţi de referinţă. Fireşte, avertizez că spiritul anecdotic îmi călăuzeşte viziunea de moment cu privire la fundamentalul domeniu al obstetricii şi ginecologiei.
  Dar, mai întâi, o scurtă pseudo-istorie medicală scolastică (de obstetrică mistică). În Biblie stă scris mai întâi „a zis Dumnezeu: Să facem om după chipul şi după asemănarea Noastră, şi apoi: a făcut Dumnezeu pe om după chipul Său (…) a făcut bărbat şi femeie“. De unde şi consecinţa unei interogaţii fatale: au existat oameni înaintea lui Adam ori nu cumva Adam o fi avut două soţii? Din modul biblic de expunere reiese fără îndoială că Adam a fost creat mai întâi, iar Eva a urmat mai târziu, „extrasă prin chirurgie toracică“ dintr-o coastă a lui Adam şi asamblată prin… „partenogeneză“. Cu alte cuvinte, prima naştere din istoria umanităţii cade pe umerii (adică pe coastele) unui bărbat, altfel spus, primul act divin obstetrical este de fapt o „rezecţie ortopedică“ (să-i spunem osteologie cu celule stem divine?!). Această dublă creare a omului, bărbat şi femeie, este istorisită în primele două capitole distincte ale Genezei, fapt ce i-a condus pe unii cercetători să presupună că ar fi vorba de suprapunerea a două istorii şi două (antropo-) creaţii diferite. Mai mult decât atât, o legendă din Kabbala iudaică ne povesteşte că, de fapt, după ce Adam a fost creat din lut, tot din lut (probabil o argilă cu calităţi bioregenerative speciale) Dumnezeu a creat şi o femeie, pe nume Lilith. Cei doi s-au apropiat intim, până când un conflict (spontan?) a făcut-o pe Lilith să se certe cu Adam şi să-l părăsească atât pe el, cât şi Grădina Raiului şi să se unească cu diavolul (să fi făcut acesta din urmă vreun apel la psihanaliza sexualităţii?!). Fireşte, excludem cu totul vreo tentă „moralizatoare“ a acestui prim „adulter“ al istoriei, căci oricine ştie că freudismul predica amoralitatea hermeneutică, fiind imun la judecăţi de tip etic. Gândind psihanalitic potrivit conceptului de „perversitate polimorfă“, este clar că femeia primordială nu era mânată de vreo înclinaţie sexuală maladivă, ci pur şi simplu îşi trăia sincer şi năvalnic potenţialul cognitiv cu care Creatorul o înzestrase. După ce a fost părăsit de Lilith, Adam s-a simţit singur (evident, într-un fel de doliu post-divorţ), iar Dumnezeu l-a adormit (pe cale anes­tezică sau prin inducţie hipnotică?), creându-i o nouă nevastă, pe nume Eva. Mai târziu, Lilith (adică… the First Lady) a ademenit-o pe Eva (a doua soţie cu „acte în regulă“) cu fructul interzis al cunoaşterii, răzbunându-se în acest fel pe cei doi (sic!). Iar restul este o istorie ce începe cu izgonirea din Rai şi cu experienţa dureroasă (la propriu şi la figurat) dar fascinantă a fiecărei naşteri pe care femeile o poartă din generaţie în generaţie.
  Istoria universală a obstetricii şi gineco­logiei, lucrare scrisă de Radu Iftimovici, Gheorghe Berbecar şi Simona Berbecar, apărută la Editura Academiei Române şi consacrată unei teme atât de generoase cum este obstetrica şi ginecologia, este cu atât mai provocatoare cu cât ea ne poate oferi o dimensiune realmente pluralistă. În acest volum de referinţă, istoria medicinii se completează cu istoria mentalităţilor culturale, anatomia se întâlneşte cu formele reprezentării plastice, filosofia coabitează cu estetica trupului, antropologia intră în dialog cu istoria conceptelor religioase. Holismul inteligent şi enciclopedic pare să confere temelia acestei viziuni remarcabile. Căci, după cum se scrie în preambul, „surori ideatice, cu numeroase interferenţe în practica de zi cu zi, obstetrica şi ginecologia şi-au câştigat treptat independenţa după o evoluţie de secole, în care au urcat alături treptele cunoaşterii. Ele sunt în prezent entităţi diferite, dar rămân legate prin punţi de preocupări comune“.
  Acum, mai în glumă mai în serios, sunt obligat să constat că medicina femeii (giniatria), alcătuită din cele două specialităţi gemene, obstetrica şi ginecologia, s-a constituit relativ târziu ca disciplină pe scara istoriei. Dacă naşterea şi a asista o gravidă la naştere se pare a fi fost unul din primele acte medicale înfăptuite de cei care păşeau pe calea umanizării, astăzi, obstetrica şi ginecologia au o adresabilitate globală, pentru că abordează interdisciplinar biologia complexă a reproducerii umane. Să mai spunem că actul modern de naştere al acestei entităţi medicale îl constituie apariţia lucrării Gynaicologia, id est de nobilitate et perfectione sexus feminei, publicată la Rinteln în 1630 de Johannes Petrus Lotichius, şi, după cum spun autorii: „de la empirismul primelor moaşe, viciat adesea de iraţionalul unor practici vrăjitoreşti şi până la avansurile ştiinţifice din zilele noastre, iată o aventură care merită să fie povestită şi, mai ales, comentată“.
  Problemele sănătăţii, reproducerii şi luptei împotriva bolilor au stat întotdeauna în centrul preocupărilor umanităţii. Purtătorii acestui deziderat au fost, la început, conducătorii fireşti ai grupărilor umane, înzestraţi cu abilităţi multiple, pentru ca apoi specializarea să-şi spună cuvântul, iar spectrul competenţei să fie trecut asupra medicilor. Cartea cuprinde în paginile ei analiza complexităţii unei ramuri medicale şi parcursul acesteia începând, prin timp, cu medicina populară (etnoiatria), medicina sacer­dotală, medicina hipocratică (empirico-realistă), scolasticismul creştin me­die­val, localicismul analitic şi diagnosticul direcţionat la nivelul organelor corpului şi, în fine, datele medicinei integrative din prezentul imediat.
  În România, George Assaky înfiinţează pentru prima dată Institutul de chirurgie şi ginecologie în 1898, dar, după numai un an, acesta este desfiinţat odată cu moartea nedrept de timpurie a iniţiatorului său. Abia în 1920, Constantin Daniel reuşeşte să înfiinţeze prima catedră de obstetrică-ginecologie la Spitalul Colţea. Şi să nu uităm o carte de referinţă, de acum 75 de ani, scrisă de George Vintilă: Istoricul obstetricei şi gynecologiei româneşti (1938).
  Evoluţia acestei discipline în ultimul secol a fost realmente spectaculoasă, prin diversificarea tehnicilor de investigaţie, diagnostic, tratament şi reproducere umană. Au apărut noi competenţe în specialitate: colposcopie, ecografie genitală şi mamară, chirurgie endoscopică; supraspecia­lizări precum oncologia ginecologică, urogineco­logia sau reproducerea asistată. Ideea de a alcătui o Istorie universală a obstetricii şi ginecologiei, splendid ilustrată, porneşte de la preceptul întotdeauna valabil a lui Cicero: „medicii practicieni nu trebuie să se limiteze doar la aplicarea şi inovarea unor cunoştinţe şi tehnici operatorii ci, însuşindu-şi vechiul dicton «Historia magistra vitae», să mediteze – ca intelectuali ce se afirmă – la contribuţia pe care specialitatea lor a adus-o la civilizaţie şi cultură“.
  Cartea are o dimensiune interdisciplinară, care, iată, ne arată cât de neaşteptat de diversă poate fi o biografie a unei specialităţi medicale. În plus, ea se citeşte cu mare delectare, fiind scrisă cu talent retoric, într-un stil marcat atât de o necesară sobrietate academică, cât şi animat de întâmplări ştiinţifice inedite care dau savoare istoriilor medicale.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe