Putem afirma fără rezerve că medicina este o
profesiune ce se ridică asupra celorlalte prin existenţa unor norme de
etică bine definite şi prin înaltul său comportament moral.
Noţiunea de etică nu este nouă. Ea provine din limba greacă – ethos
(morală) – şi se referă la bunele moravuri, ca şi la normele de
comportament. În medicină, etica se defineşte în principal ca o reflexie
critică asupra comportamentului şi atitudinii de adoptat pentru a
asigura pacientului un tratament optim care să-i permită ameliorarea
calităţii vieţii. Etica face astfel parte integrantă din exerciţiul
profesiunii medicale.
În ce circumstanţe
istorice, culturale şi religioase au apărut valorile etice în medicină?
Dispunem la ora actuală de o serie de documente ce confirmă existenţa
unor reguli de etică şi deontologie medicală, elaborate din cele mai
vechi timpuri. Astfel, Hammurabi, rege al Babilonului şi Caldeei
(1792–1750 î. Hr.) este autorul celei mai vechi colecţii de legi, aflată
în prezent la Muzeul Luvru. Codul lui Hammurabi conţine o serie de
reguli privind desfăşurarea actului medical şi se pare că această
scriere este primul document din lume ce se referă la ceea ce numim azi
calitatea actului medical. În Grecia antică, Hipocrate este părintele
principiilor de etică profesională expuse în celebrul său jurământ ce
afirmă în esenţă respectul pentru bolnav şi profesiune.
Mergând mai departe prin istorie, trebuie menţionată o înălţătoare
rugăciune a lui Moise Maimonides – celebrul medic, rabin şi filosof
evreu din secolul al XII-lea, născut în anul 1135, în oraşul spaniol
Cordoba: „O, Doamne, umple-mi sufletul de dragoste pentru meşteşug şi
pentru toate făpturile tale. Nu îngădui ca setea de câştig şi goana
după slavă să mă înrâurească în practicarea meşteşugului, că duşmanii
adevărului şi ai dragostei de oameni ar putea lesne să mă amăgească şi
să mă îndepărteze de la nobila îndatorire a facerii de bine pentru copii
tăi“.
La începutul secolului al
XX-lea, profesorul spaniol B. Masci a alcătuit un decalog pentru corpul
medical, decalog din care spicuiesc: „Dă aceeaşi stimă şi atenţie
săracului şi bogatului. În dragostea ta de oameni, săracul se simte
bogat. Oboseala ta să fie luminată de credinţă şi dragoste. Să nu
umileşti niciodată pe bolnav, care şi aşa este umilit de boala sa“.
În prezent, Jurământul de la Geneva, adoptat de Asociaţia Medicală
Mondială în 1948, 1968 şi 1983, este mai laic şi mai concis, dar este un
instrument important în a urmări modul de îndeplinire a obligaţiilor
medicilor, în spiritul eticii, moralei şi respectului pentru demnitatea
umană.
În cursul istoriei, profesiunea
medicală a beneficiat de o certă consideraţie în societate, oferind în
consecinţă medicului o independenţă atât în alegerea tratamentului, cât
şi în atitudinea adoptată faţă de pacient. De-a lungul secolelor, acest
mod de a funcţiona nu a pus probleme, atâta timp cât practica medicală
era o ştiinţă transmisă de la maestru la elev cu scopul principal de a
înlătura suferinţele bolnavului fără vreo implicaţie financiară
semnificativă. Odată cu secolul al XX-lea şi cu explozia cuceririlor
tehnologice, medicina a devenit o ştiinţă aparte, nu doar foarte
performantă şi extrem de răspândită, dar din ce în ce mai costisitoare.
Chirurgia ortopedică este o disciplină medicală în cadrul căreia etica
constituie o problemă importantă şi recunoscută de mult timp. Impactul
economic în creştere a generat contextul favorabil dezvoltării
conflictelor de interese. Acestea apar când judecata profesională
dedicată unui interes primar (cercetare medicală sau îngrijirea
pacienţilor) poate fi influenţată de un interes secundar (câştig
financiar sau prestigiu medical). Permiţând acţiunea intereselor
financiare în practica profesională, s-a pus în pericol implicit etica
medicală. Apariţia implanturilor şi în special a protezelor articulare a
creat posibilitatea apariţiei unei situaţii potenţial periculoase. De
fapt, separarea rolurilor celor care concep implanturile, a autorilor de
articole şi lucrări ştiinţifice şi a fabricanţilor rămâne încă slab
definită. Mai mult, se ajunge la situaţii în care cei trei împărtăşesc
avantaje economice generatoare de conflicte de interese evidente. În
consecinţă, această stare de fapt limitează independenţa chirurgului.
Pacientul poate fi pus de asemenea într-o postură în detrimentul său, printr-un tratament a cărui indicaţie nu se bazează doar pe considerente etice sau ştiinţifice. Va apărea riscul de a propune sau chiar impune pacientului un tratament în favoarea instituţiei medicale şi nu a pacientului. În ortopedie, alegerea implantului va constitui fără îndoială o sursă de discuţii.
Totodată, etica medicală şi eficienţa medicală nu sunt întrutotul incompatibile. Asocierea lor într-un spirit pozitiv ne obligă să utilizăm resursele aflate la dispoziţia noastră cu maximă eficienţă. Este extrem de important să milităm pentru păstrarea unei suficiente independenţe în practicarea unei profesii în care etica este fundamentală.
Iată ce spunea B. Kiefer, din Elveţia, despre marile probleme ale sistemelor sanitare la început de mileniu al treilea: „Etapa fundamentală pentru reînnoirea politicii sanitare este decorticarea etică“. De aceea, va fi nevoie de aplecarea asupra unei ştiinţe mai noi – etica sistemelor de sănătate.