Autentificare

Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta

Căutare:

Căutare:

Acasă  »  ACTUALITATE  »  OPINII

Educație cu televizorul

Viața Medicală
Prof. dr. Florin MIHĂLŢAN luni, 22 august 2016
     De mai mult timp urmăresc cu atenție, la televizor, episoadele exasperante de publicitate. Mesaje precum „evitați excesul de sare, zahăr și grăsimi“ sau „consumați zilnic minimum doi litri de lichide“ sunt repetate cu o frecvență uimitoare și cu o persistență de invidiat. Ele sunt binevenite și probabil că repetiția lor trebuie să ducă la o „încrustare“ finală în conștiința românilor, mai mult sau mai puțin bolnavi. Dacă mă uit la situația precară a pacienților care se internează în serviciile de pneumologie – oameni pe care stomatologul nu i-a văzut niciodată în viață și care sunt știrbi din tinerețe, plini de carii de colet sau cu o halenă care ar ține la distanță pe oricine – pot să înțeleg și de ce se repetă reclamele concurențiale de pastă sau perii de dinți. Sigur că, plecând de la aceleași observații din activitatea clinică, unde remarc o multitudine de pacienți cu scabie sau pe care straturile sunt etalate succesiv, pe ani de murdărie, similare cu cele care definesc vechimea unui trunchi de copac, dovedind că nu sunt prieteni cu apa, nu pot să nu mă gândesc de ce lipsește în prime time o reclamă cu titlul: „Oameni buni, trebuie să vă mai și spălați“. Apoi vin „țipetele de ajutor“ în direct: cutare care trebuie să facă o operație în străinătate sau în țară – părinți disperați cu copiii suferinzi. Și pe acestea le înțeleg. Există, în fiecare pauză publicitară, o cavalcadă de reclame la suplimente alimentare, medicații (antialgice de obicei) și corecții de boli, de la cele pentru ficat (cele mai frecvente), până la cele care țin de patologia somnului, tulburările de tranzit, infecții urinare, vaginale, dermatologice etc. Uneori, în același calup publicitar, unele apar chiar de două ori în doar câteva minute. Știu, sunt plătite, iar televiziunile trebuie să trăiască. Veniturile din aceste reclame sunt de ordinul milioanelor, așa cum se evaluează confrații între ei. E o piață concurențială creată de televiziuni, de acaparare a acestor reclame plătite.
     În schimb, nu am cum să înțeleg sau să aprob reclame care din punct de vedere al mesajului educațional sunt în realitate antireclame. De exemplu, una televizată pe care o aud și la radio: dacă fumezi și tușești și chiar vrei să nu mai tușești, iei acest medicament miraculos și tusea trece. De fumat – se subînțelege că poți fuma în liniște în continuare. Niciun cuvânt despre relația tabagism-tuse și dispariția sau diminuarea importantă a tusei dacă întrerupi această dependență. Dacă mă gândesc că și unele reclame de produse antiflatulență ori de drenaj biliar induc o falsă liniștire consumatorului, asigurându-l că, dacă le folosește, poate face liniștit excese alimentare, realizez ce deservicii pot fi făcute în masă cu televizorul – în mod conștient sau fără intenție.
     După ce noua lege antifumat a intrat în funcțiune în martie 2016, un paragraf a devenit obligatoriu pentru mass-media, el stipulând că toate televiziunile trebuie să acorde, în anumite limite de timp, minute și pentru spoturi publicitare cu mesaje educaționale pentru fumători și nefumători. Introducerea acestor spoturi era un serviciu făcut nației, deoarece, la momentul intrării în funcțiune a legii, toți cei care am susținut aceste demersuri am realizat că populația trebuie pregătită să accepte prevederile legii și chiar să susțină fără excese aplicarea ei. În aceste condiții, Societatea Română de Pneumologie și Societatea Română de Cardiologie au finanțat cu eforturi proprii (fără sponsorizări din partea companiilor de medicamente), sub oblăduirea Ministerului Sănătății, patru spoturi care susțineau și culegeau impresii legate de efectele pozitive, protective ale legii de la: pacienți care au traversat o experiență de viață (cancer laringian, infarct miocardic, cancer pulmonar – afecțiuni induse de fumat), de la persoane cunoscute la televizor (cântăreți, dansatori, bucătari de la restaurante cunoscute), de la fumători sau nefumători oameni obișnuiți și de la o mamă care și-a pierdut ambii copii din cauza fumatului. A fost o investiție serioasă, de ordinul zecilor de mii de euro, o premieră în viața asociațiilor profesionale și a televiziunilor, situată la polul opus față de ce se întâmplă de obicei în majoritatea reclamelor comerciale, unde apare eterna frază: „susținută sau recomandată de societatea cutare sau cutare“. Ce s-a întâmplat după ce aceste spoturi au fost trimise la toate televiziunile? Doar două au răspuns pozitiv, TVR și Pro TV. Celelalte s-au remarcat prin... absența oricărei reacții. Și la lipsa de răspuns aș atrage atenția că sunt în primul rând unele televiziuni care s-au specializat în a susține și critica, prin emisiuni mai mult sau mai puțin partinice profumat, noua lege, dezorientând populația. O primă constatare în aceste condiții este că legile, la noi, nu sunt respectate. Al doilea element, care ar fi și o întrebare, este de ce există această rezistență din partea celor care conduc canalele de diseminare de informații? Un post a replicat că reclama cu pacienții care au suferit o intervenție din cauza unei boli cauzate de fumat este prea dură. Sigur că boala este dureroasă, crudă, iar suferințele îndelungate. Vorbim de realități ucigașe. Medicii știu asta, iar potențialii pacienți (actualii fumători) ar trebui să fie preveniți prin astfel de mesaje. Probabil că cei care dirijează destinele unor televiziuni nu văd ce se întâmplă, de exemplu, în SUA, unde spoturile cu pacienți care vorbesc de experiența de viață trăită dramatic din cauza tabagismului sunt la ordinea zilei și au impactul cel mai vizibil în populație. Posibil să nu știe și despre o altă acțiune anuală din SUA, „relay for life“, unde pe stadion se întâlnesc supraviețuitorii prin cancere pulmonare generate de fumat pentru a împărtăși tuturor experiențele dramatice care i-au amprentat.
     Având în vedere această opoziție pur românească la niște spoturi educaționale valoroase, nu pot să nu mă gândesc, în spiritul transparenței atât de invocate de societatea noastră și declamate de mass-media, că nu ar fi rău ca și oamenii de televiziune și jurnaliștii să fie obligați să declare sponsorizările și bursele primite de la industria tutunului. Poate că în acest fel vom înțelege mai bine mecanismele care dirijează mediatic viața noastră, a tuturor.

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
Avem două tipuri de abonamente anuale:
• Tipărit + digital – 200 de lei
• Digital – 129 lei

Prețul include TVA și taxele poștale de expediere a ziarului.
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
• Colegiul Medicilor Dentiști din România – 5 ore de EMC
• Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
• OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
• OAMGMAMR – 5 ore de EMC