}

Autentificare

Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!

Căutare:

Căutare:

Acasă  »  OPINII

Dreptul la un aer respirabil

Viața Medicală
Prof. dr. Florin MIHĂLŢAN luni, 11 ianuarie 2016
Viața Medicală
Dr. Gabriel TATU-CHIŢOIU luni, 11 ianuarie 2016
Viața Medicală
Cornel Radu LOGHIN luni, 11 ianuarie 2016
Viața Medicală
Valentin MIRCEA luni, 11 ianuarie 2016
     Așa cum ne așteptam, după votarea în Camera Deputaților, la 15 decembrie 2015, a Legii pentru modificarea și completarea Legii nr. 349/2002 pentru prevenirea și combaterea efectelor consumului de tutun, drumul spre promulgare nu a fost să fie lin. După 13 ani în care nu s-a schimbat nimic într-o lege vitală pentru sănătatea națiunii, ani în care a existat de fapt o hegemonie a fumătorului în fața unui inofensiv, timid și suferind fumător pasiv, brusc, acuzele privind neconstituționalitatea și apelul la democrație au „renăscut“ – pentru a întârzia aplicarea acestei legi. Curtea Constituțională a fost sesizată de 33 de senatori și deputați care incriminează, pe rând, definiția dată în Legea 349 pentru „spațiul public închis“ (care, cred semnatarii, ar putea fi extinsă și asupra spațiilor private, adică asupra locuințelor), discriminarea unor grupuri de fumători în raport cu alte grupuri de fumători (ca urmare a existenței în lege a două excepții de aplicare), dar și interzicerea vânzării la bucată a trabucurilor (țigări de foi).
     Punctul forte al contestării ar fi, în opinia celor 33, definiția spațiului public închis. Aici, fumătorul își vrea legile lui în continuare, ca și până acum, deturnându-se total discuția de la ce se întâmplă cu adevărat. Discriminarea fumătorului pasiv nu a existat până acum, iar oamenii au murit fără vreo vină. Fumatul pasiv a fost și este o realitate imposibil de evitat prin crearea unor spații închise „ermetic“, pentru fumatul în spațiile publice – nu există ventilație perfectă și nu o spunem noi, ci o arată studii științifice bine documentate. Apoi, spațiul public închis este un loc cu acces public; uzul unei locuințe nu este și nu poate fi colectiv. Sigur că unii parlamentari care au semnat această sesizare poate că au intenția să transforme locuințele private în spații publice colective și atunci am putea discuta și de extensia acestei legi pe acest domeniu devenit automat public. Până atunci însă, considerăm că este o critică neadecvată a legii. Spații publice închise sunt restaurantul, barul, cafeneaua, locurile de muncă și cele de distracție sau relaxare, unde fumătorul nu numai că nu a respectat nimic, dar, necontrolat și neamendat ani de zile (în baza unei legi învechite și neaplicate), a considerat că așa trebuie să meargă România.
     Invocarea discriminării față de deținuți și față de fumătorii aflați în tranzit pe aeroporturi ridică mai multe probleme. Aceste excepții au fost introduse de comisia pentru sănătate și familie a Camerei Deputaților – pentru deținuții de maximă siguranță, la cererea Administrației Penitenciarelor, și pentru zona de tranzit din aeroporturi, unde din motive tehnice nu se poate ieși fără viză pe teritoriul altui stat.
     În fine, trabucul nu poate face excepție de la legislația privind fumatul, deoarece produce, de fapt, o concentrare de fum de țigară (provenind de la mai multe țigări concomitent) și trebuie să respecte aceleași legi ca orice produs din tutun. Vânzarea la bucată facilitează accesul la fumat unor categorii vaste de fumători.
     Cel mai lacrimogen pasaj din sesizare este apelul la... egalitatea în fața legii, fără discriminare, a tuturor cetățenilor. Dreptul de a fuma nu este unul dintre drepturile fundamentale ale omului. Să nu uităm că România a ratificat, în 2005, Convenția-cadru OMS pentru controlul tutunului (FCTC), care reafirmă pe bază de dovezi dreptul tuturor persoanelor la cele mai ridicate standarde de sănătate. România s-a angajat, ca parte a FCTC, să protejeze sănătatea publică, admițând că bolile provocate de tutun reprezintă o problemă globală, cu consecințe grave asupra sănătății publice. FCTC prevede: „Părțile admit că dovezile științifice au stabilit clar faptul că expunerea la fumul de tutun provoacă moartea, diverse boli și invaliditatea. Fiecare parte va adopta și va implementa în zonele de jurisdicție națională existente, stabilite de legea națională, și va promova activ la nivelul său de autoritate adoptarea și implementarea unor măsuri eficiente legislative, executive, administrative și/sau de altă natură, asigurând protecția împotriva expunerii la fumul de tutun în locurile de muncă interioare, în mijloacele de transport public, locurile publice interioare și, după caz, în alte locuri publice“.
     Privind în jurul nostru, observăm că Bulgaria, Moldova, Ungaria au luat-o cu mult înaintea noastră, cu efecte vizibile în sistem ale unor legi similare. Dacă ne îndreptăm atenția la beneficiile pentru sănătatea publică, trebuie să menționăm impactul pozitiv asupra bugetului de sănătate. În Hong Kong, de pildă, unde fumatul în spații publice închise este interzis din 2009 și unde se discută chiar despre interzicerea fumatului în spații deschise, s-a constatat că rata deceselor prin boli ischemice cardiovasculare a scăzut în ultimii cinci ani cu 12,6%, cea prin boli respiratorii cu 10,4%, iar prin boli cardiovasculare în general cu 6,2%.
     Legislații similare din 23 de țări membre ale Uniunii Europene, dar și din multe alte state din America de Nord, Asia și Australia, s-au dovedit constituționale. Sperăm ca dreptul la aer pur, respirabil să fie recunoscut și la noi. Controlul tabagismului se cere ancorat într-o legislație corectă, care nu mai trebuie întârziată.

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
Avem două tipuri de abonamente anuale:
• Tipărit + digital – 200 de lei
• Digital – 129 de lei

Prețul include TVA și taxele poștale de expediere a ziarului.
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
• Colegiul Medicilor Dentiști din România – 5 ore de EMC
• Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
• OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
• OAMGMAMR – 5 ore de EMC