Newsflash
OPINII

De ce este istoria medicinii o ştiinţă

de Prof. dr. Benone DUŢESCU - ian. 16 2014
De ce este istoria medicinii o ştiinţă
În prestigiosul dicţionar enciclopedic al ştiinţelor medicale (Paris, 1874), apărut sub direcţia reputatului medic şi lexicograf Amedée Dechambre (1812–1886), la cuvântul „medicină“ se consideră că cea mai potrivită să îl ilustreze este o amplă expunere a Istoriei medicinii. Cu alte cuvinte, spunem noi astăzi, istoria medicinii este considerată cartea de vizită a medicinii, a tot ceea ce înseamnă ştiinţă şi practică medicală în istoria omenirii.
Încep cu această remarcă pentru a sublinia ce s-a înţeles şi ce trebuie să înţelegem şi noi astăzi: istoria medicinii este o ştiinţă despre cum s-a realizat şi tot ce s-a realizat de-a lungul timpului ca teorie şi activitate practică umană în dramaticul proces de luptă împotriva morţii, pentru apărarea vieţii şi promovarea sănătăţii omului. Acesta este obiectul Istoriei medicinii ca ştiinţă.
Istoria medicinii s-a constituit ca ştiinţă propriu-zisă, independentă, în concepţia modernă de azi, cu literatură şi instituţii proprii, la sfârşitul secolului XVII, şi îndeosebi în secolul XVIII. De ce atunci? Pentru că în acea perioadă, cercetarea trecutului în orice domeniu social devine metodică, critică, cuprinzătoare asupra întregului domeniu, pe baza unor concepte şi reguli precise. Este perioada în care se afirmă o nouă viziune asupra modului de cercetare a trecutului, preocuparea pentru investigarea cauzală a evenimentelor istorice, încercarea de a formula legi ale progresului istoric. Spiritul ştiinţei moderne şi al istoriei sale este spiritul critic şi al perspectivei dezvoltării; sarcina istoriei ştiinţei este istoria critică a ştiinţei, care să vorbească nu numai despre descoperiri, ci şi despre cauzele care au permis realizarea lor.

 

Perioada renascentistă

 

   Europa renascentistă fusese teatrul marilor înnoiri în gândirea teoretică şi punctul de pornire spre bazele metodologice ale ştiinţelor moderne care începeau să se constituie. În medicină, prima direcţie fundamentală de dezvoltare a fost reprezentată de anatomie şi fiziologie. Graţie lui Andreas Vesalius (1514–1564) şi a întregii pleiade de anatomişti ai secolului XVI, se dezvoltă studiile sistematice de anatomie, spulberându-se tradiţia că anatomia antică nu poate fi îmbunătăţită şi demonstrându-se că aceasta era prin excelenţă o anatomie animală, şi nu una umană. S-a oferit, acum, suportul real pentru înţelegerea manifestărilor vitale (funcţiile formaţiunilor anatomice) care trebuiau studiate de fiziologie, pentru a le stabili, în mod ştiinţific, patologia. În domeniul cauzalităţii, al etiologiei bolilor, Girolamo Fracastoro (1483–1553) punea o piatră de fundament afirmând natura specifică a contagiunii prin intermediul unor elemente concrete. El îmbină intuiţia genială cu rigoarea observaţiei, face descrieri precise ale unor boli infecţioase şi atrage atenţia asupra bazei materiale a contagiunii (împotriva teoriei miasmelor), susţinând că infecţia este produsă de particule invizibile pe care le numea seminaria contagionis (seminţe de infecţie).

 

Cronologia, de la „începutul lumii“

 

   În secolele XVI şi XVII se înviorează în literatura istorică (şi în ştiinţele conexe în formare) spiritul critic, se formulează reguli de tehnică a scrierii istorice, se concretizează conceptul de progres care începe să devină o categorie permanentă a gândirii istorice. În fine, se realizează un progres real în domeniul cronologiei, cu consecinţe benefice pentru teoria şi metodologia ştiinţelor istorice (inclusiv a istoriei medicinii). Joseph Scalinger (1540–1609, Thesaurus Temporum) şi D. Petavius (1583–1652, De Doctrina Temporum, 1627) aduc importante contribuţii în concepţia cu privire la diviziunea timpului în istorie, după principii riguroase, matematice şi astronomice. Scalinger propune o numărătoare continuă de la „începutul lumii“, dată pe care el o alege ca fiind, înainte de orice referinţă istorică, echivalentul zilei de 1 ianuarie 4714 î.Hr. Studiază la Paris greaca, ebraica, latina, araba, se instruieşte şi călătoreşte în multe ţări şi scrie cărţi de critică istorică, fiind primul care alcătuieşte un set de reguli de critică istorică, schimbând-o dintr-o serie de „afirmaţii care, spuse la întâmplare, s-au dovedit adevărate“, într-o procedură raţională şi critică, bazată pe legi fixe. Una din reguli era aceea a prezentării evenimentelor în ordinea în care s-au întâmplat, de la cel mai îndepărtat la cel mai apropiat de prezent. Dionisius Petavius, pornind de la lucrările lui Scalinger, încearcă să extindă viziunea modernă în istorie. În lucrarea sa Opus de doctrina temporum, Petavius continuă efortul fizic şi teoretic de organizare a scrierilor istorice în ordinea cronologică a evenimentelor.

 

Condiţii pentru a fi numită ştiinţă modernă

 

   În secolul XVII, se perfecţionează „tehnica de stabilire a faptelor“, iar în lucrările enciclopedice, în culegerile de izvoare încep să se aplice treptat principiile analizei critice. În acest secol XVII, apreciază specialiştii în „istoria istoriei“, se constituia nucleul viitoarelor tratate de istorie. Practic, se naşte istoria ca ştiinţă modernă, cu instituţiile care se concretizau în societăţi ştiinţifice, academii etc. Medicina în aceste secole (XVI–XVII) îşi elabora şi ea metodele moderne de cercetare (anatomie, fiziologie, epidemiologie etc.) care o ridică la rangul de ştiinţă modernă. Acum încep să se realizeze cele două condiţii prealabile: constituirea unei metode istorice, ştiinţifice proprii, sprijinită pe studiul critic al documentelor scrise şi al pieselor arheologice, care implica, pe de altă parte, ca medicii să-şi fi format conştiinţa pentru cunoaşterea ansamblului şi trecutului istoric al medicinii, cu beneficiile ei scontate.
   Aici şi acum apare fenomenul pe care îl identificăm noi drept naşterea istoriei medicinii ca ştiinţă modernă; era cerinţa obiectivă a însăşi medicinii în totalitatea sa de a-şi cunoaşte cu realism şi în mod cuprinzător trecutul, de a-şi constitui conştiinţa de sine, pentru a păşi cât mai sigur spre marea operă a omenirii – medicina modernă (chiar dacă, pentru aceasta, unii au plătit cu viaţa pentru convingerile lor ştiinţifice). Se unea atunci istoria cu medicina, aducând gena ştiinţei moderne în ramura nou constituită: istoria medicinii. Şi până atunci, încă de la începuturile medicinii, notăm elemente de istoria medicinii; medicina şi-a scris de la început propria sa istorie, a pus întrebări de genul „de unde vine“, cum s-a constituit, care ar fi cele mai potrivite regimuri alimentare în anumite boli, fapte cuprinse în tratatul hipocratic „Despre vechea medicină“ scris cu câteva secole înaintea erei noastre. Problema definirii istoriei medicinii ca ştiinţă modernă este complexă, aşa cum a fost cu definirea însăşi a ceea ce este medicina: ştiinţă sau artă. Paracelsus considera că este şi una, şi alta, iar Claude Bernard spune în secolul XIX: „Este o profesiune“. De la obiectul istoriei medicinii la metodologia cercetării proprii, a locului său în istoria ştiinţelor, multe sunt problemele ce se cuvin a fi gândite, precum şi raportul dintre cercetarea empirică şi cea ştiinţifică, dimensiunea ştiinţifică a naraţiunii istorice, raportul dintre cele două componente principale ale istoriei medicinii, inseparabile în practică: componenta narativă, descriptivă şi componenta apreciativă, valorizatoare.
   Voltaire spunea că istoria este relatarea faptelor adevărate, spre deosebire de basm, care este povestirea unor fapte fictive. De aici pornim şi noi în a defini esenţa istoriei medicinii prin care aceasta îşi justifică identitatea ca ştiinţă şi utilitatea ca sprijin pe mai multe planuri al progresului medicinii.

 

Între adevăr şi preamărire

 

   În locul vechiului şi iniţialului obiectiv de a furniza învăţăminte din ceea ce realizaseră înaintaşii şi pentru a nu le uita şi descoperi din nou (funcţie importantă a operelor istorice în Antichitate şi Evul Mediu), se formulează acum ca obiectiv principal al istoriei medicinii căutarea adevărului despre trecut şi punerea la dispoziţia prezentului a ceea ce este util, a ceea ce este peren în practica medicală. Informaţiile despre trecut încep să fie supuse analizei critice şi, din acest moment, noul model de literatură medico-istorică reprezintă bazele moderne ale ştiinţei istoriei medicinii. La sfârşitul secolului XVII şi începutul secolului XVIII, omiterea adevărului era considerată în istorie cea mai mare greşeală ştiinţifică.
   Scopul principal al istoriei medicinii începe a fi atunci, ca şi astăzi, căutarea adevărului. Dar să nu minimalizăm cu nimic medicii scriitori din Antichitate şi ai secolelelor următoare pentru că nu au realizat opere de sinteză critică istorică. Principalul scop al naraţiunii lor era unul practic, să descrie faptul medical demn de luat în considerare, demn de a nu fi uitat. În secolul XVII nu mai era atât de autoritar „magister dixit“. Apare modelul critic de cercetare a istoriei în general şi a istoriei ştiinţelor: nu verdicte asupra trecutului, istoria medicinii nu trebuie scrisă în folosul (şi preamărirea) cuiva. Naraţiunea istorică trebuie să fie adevărată, să înfrunte legenda şi mitul din toate scrierile de până atunci. Ţelul ştiinţific al noii istorii a medicinii era de a descoperi „cauzele naturale“ ale evenimentului medico-istoric.
   De aceea credem că au fost nedrepţi cu vechea istorie a medicinii reputaţii medico-istorici Maurice Bariety şi Charles Coury (Histoire de la Médecine, Fayard, 1963) când considerau că literatura medicală veche (antică) şi clasică abundă de aluzii, citate, referinţe, anecdote şi note fragmentare şi adesea deformate care trebuie „luate pe încredere“ şi care nu pot permite reconstruirea (folosind doar acele date) a ceea ce a însemnat teorie şi practică medicală în acea „strălucită antichitate“. Bariety şi Coury consideră şi ei că istoria medicinii ca ştiinţă şi instituţie s-a realizat pe o perioadă de câteva secole, „înfiripându-se“ la sfârşitul secolului XVII şi în secolul XVIII, atingând apogeul maturităţii la mijlocul secolului XIX.
   Prima lucrare de sinteză (cu limitele ei istorice) care deschide era modernă a istoriei medicini este cea a doctorului Daniel Le Clerc, „Istoria Medicinii“, tipărită la Geneva în 1696, reeditată de câteva ori la Amsterdam şi Haga şi apărută în traducere în engleză la Londra în 1699. Se naşte astfel istoriografia medicală modernă.
   Obiectul istoriei medicinii în viziunea doctorului Daniel Le Clerc era precizat în titlul tratatului: „Istoria medicinii, în care se poate constata originea şi progresul acestei arte, secol după secol, şi modul în care s-a constituit aceasta; numele medicilor, descoperirile făcute, opiniile lor cât şi cele mai remarcabile evenimente din viaţa lor“. El scrie că mai mulţi medici au promis o lucrare de sinteză, dar au eşuat în încercarea lor. Daniel Le Clerc îşi asumă întâietatea unei asemenea lucrări de sinteză asupra constituirii şi evoluţiei medicinii, tratat care pe drept cuvânt îl intitulează Istoria Medicinii dând astfel denumire definitivă noii ştiinţe moderne care se naşte atunci. Daniel Le Clerc scrie în prefaţa acestui tratat: „Nimeni până acum nu a realizat o istorie a medicinii, deşi unii au promis-o. Cartea pe care o ofer astăzi este prima lucrare care tratează această materie în spiritul istoriei obiective“. El subliniază de asemenea că în secolul său (XVII) au existat mulţi scriitori din Franţa, Germania sau Italia care au abordat diferite probleme ale istoriei medicinii. Majoritatea lucrărilor se dovedeau a fi însă extrem de superficiale, neatacând fondul bogat al medicinii secolelor trecute, ignorând pur şi simplu multitudinea faptelor şi ideilor ce ar fi trebuit menţionate. Unii s-au mulţumit să repete ce au scris predecesorii şi să realizeze vagi şi nesatisfăcătoare generalizări. Nu de puţine ori, scrie Le Clerc, autorii acestor lucrări resping sau omit să descrie „sentimentele predecesorilor care nu sunt pe gustul lor“, omiţând astfel un număr important de fapte şi idei din perioada istorică despre care vorbeau. Le Clerc consideră că până la lucrarea sa, nimeni nu a reuşit „să aducă la zi istoria medicinii“ deşi mulţi au promis acest lucru. El este bucuros dacă se vor găsi cititori care să-i sugereze îmbunătăţirea lucrării pentru că aşa vede el progresul în ştiinţa istoriei medicinii.
   Am insistat asupra lucrării lui Daniel Le Clerc pentru că atunci, la sfârşit de secol XVII şi început de secol XVIII, se constituia ca ştiinţă modernă istoria medicinii, cu atribute de analiză critică şi sinteză creatoare, care se naşte din îmbrăţişarea a doua ştiinţe care trecuseră pragul maturizării moderne: istoria şi medicina.  Din îmbinarea acestor două ştiinţe, noua disciplină, istoria medicinii, va purta în ea „gena“ ştiinţei istoriei, a cercetării critice obiective, a permanentei căutari a adevărului despre medicină şi devenirea ei istorică.
   Din acest motiv, istoria medicinii este în primul rând o ştiinţă: pentru că este istorie şi medicină. Şi, cum am zice noi, în primul rând medicină, cu metode elaborate şi verificate temeinic în ştiinţe ca istoria, arheologia, antropologia, sociologia, pedagogia, psihologia, cât şi metode proprii. Pentru toate acestea, istoria medicinii este, într-o mare măsură, o ştiinţă socială. Ea formulează şi analizează adevărurile care mărturisesc cum medicina, dintr-o practică umană empirică, a devenit o ştiinţă, artă şi ştiinţă, şi o profesiune; o profesiune exercitată de oameni pentru oameni.

 

Organizare şi contribuţie românească

  Abia în ultimele trei secole a devenit istoria medicinii un domeniu de cercetare temeinic statornicit, cu drepturi recunoscute de ştiinţă de sine stătătoare, care necesită o pregătire specială, având o literatură proprie şi un sistem propriu de organizare.
   În secolul XIX se constituie catedre de istoria medicinii în învăţământul medical superior; prima catedră de istoria medicinii a fost creată în Franţa, având ca prim titular pe Charles-Victor Daremberg, autorul remarcabilei lucrări apărută în 1870 „Historie des sciences medicales“. Îi urmează şcoala germană reprezentată de Karl Sudhoff, întemeietorul Institutului de Istoria Medicinii din Leipzig. Istoria medicinii este reprezentată puternic ca ştiinţă organizată, cu personal medico-istoric înalt specializat, cu catedre de învăţământ, institute de cercetare, tratate şi reviste de profil în Italia, Anglia, Spania şi apoi în URSS, SUA, Belgia etc.
   În 1920 şi-a desfăşurat lucrările la Anvers (Belgia) primul Congres internaţional de istoria medicinii, iar un an mai târziu se constituie Societatea internaţională de istoria medicinii, cu sediul la Paris. În decursul vremii, o perioadă de timp, preşedinte al Societăţii a fost chirurgul român Victor Gomoiu, care a înfiinţat, în 1929, Societatea română de istoria medicinii. Secretariatul general al Societăţii internaţionale a fost asigurat de reputate personalităţi ca M. Laignel-Lavastine, Jules Guiart, Louis Dulieu, iar în prezent, această funcţie de mare autoritate ştiinţifică în domeniul istoriei medicinii pe plan internaţional este asigurată de o personalitate din România, prof. dr. Dana Baran, şefa catedrei de Istoria medicinii de la Facultatea ieşeana de medicină. De asemenea, ţara noastră a avut permanent un delegat naţional în comitetul Societăţii internaţionale.
    România s-a aflat deci aproape permanent în primele rânduri ale activităţii acestei mişcări ştiinţifice pe plan internaţional. Două congrese ale Societăţii internaţionale de istoria medicinii au fost organizate în România (Bucureşti, 1932 şi Bucureşti-Constanţa, 1970). Era logic ca medicina românească, ancorată puternic în medicina europeană, să producă şi pe plan naţional (ceea ce a şi produs) o mişcare continuă şi de prestigiu în acest domeniu al ştiinţei.
   Istoria medicinii este şi în România o instituţie reprezentativă, daca ne referim la bazele academice – nuclee de cercetare, catedre de învăţământ universitar sau, din păcate, aproape singurul nucleu departamental, laboratorul de istoria medicinii din cadrul Institutului de Sănătate Publică din Bucureşti. Puterile şi aria de cuprindere a cercetării ştiinţifice depăşesc acum istoria medicinii ca instituţie sub toate aspectele. Sunt necesare o alianţă şi o cooperare cu toate ramurile şi departamentele de teorie şi practică medicală, precum şi cu celelalte ştiinţe istorice şi medicale.
   Am numit fenomenul pe care urmează sa îl descriu dezvoltare în adâncime. Chirurgia, de pildă, s-a dezvoltat în secolele trecute extrem de mult. Se dovedea însă că un chirurg nu mai poate aborda întreaga chirurgie. Astfel au apărut specialităţile chirurgicale: chirurgia generală, cu baza ei clasică, traumatologia, neurochirurgia, ginecologia, chirurgia cardiovasculară, urologia etc. În această ultimă specialitate, unul din reprezentanţii ei de seamă, acad. Ioanel Sinescu, remarca faptul că i se recunosc deja urologiei – ca urmare a progresului în adâncime – peste zece subspecialităţi.
   Cel care doreşte să analizeze fenomenul istoric în domeniul medicinii moderne nu o mai poate face fără colaborarea cu specialiştii din domeniul respectiv. Este apelul nostru asupra faptului că ştiinţa istoriei medicinii are nevoie de cooperarea cu specialişti din celelalte domenii, după cum aceştia, pentru reuşita demersului lor istoric, trebuie să aibă alături specialişti în istoria medicinii, ceea ce numim astăzi cercetarea în echipe multidisciplinare. Progresul cercetării va fi astfel asigurat.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe