Sărbătorile de iarnă, anticipate
prin concerte de colinde încă de la mijlocul lunii decembrie, ne-au
adus, și în preajma Crăciunului, concerte specifice, care au
inclus melodii celebre cântate în jurul bradului sau cu gândul la
apropiata naștere a Domnului. Spre exemplu, Opera din Iași a
programat, la 22 și 23 decembrie, concerte de Crăciun oferite de
ansamblul teatrului. Însuși managerul general interimar, tenorul
Cosmin Marcovici, a interpretat rolul lui Moș Crăciun, fiind
înconjurat de copii încântați să-l întâlnească și, desigur,
să primească daruri.
În paralel, la Ateneu, Filarmonica
bucureșteană, sub bagheta lui Horia Andreescu, a ales pagini
compuse special pentru aceste zile, alăturând fragmente din
Oratoriul de Crăciun de Paul Constantinescu, piesa „Colinde” de
Dan Dediu – solist flautistul Ion-Bogdan Ștefănescu – și o
„Suită de colinde” de Leroy Anderson. La Sala Radio, Orchestra
Națională, cu David Crescenzi la pupitru, a oferit, tot la 23
decembrie, secvențe îndrăgite din balete de Ceaikovski –
„Frumoasa din pădurea adormită” și „Spărgătorul de nuci”,
un „Dans ungar” de Brahms, un altul de Saint-Saëns, uvertura la
opereta „Liliacul” de Strauss – compozitor din creația căruia
a ales și „Valsul imperial” și „Dunărea albastră”, precum
și polci celebre, desigur cu „Tritsch-Tratsch” în final, spre
încântarea spectatorilor și ascultătorilor postului de radio.
Partiturile alese s-au regăsit parțial și în tradiționalul
concert de Anul Nou transmis în direct de la Musikverein Viena, în
prima zi din 2017.
Festivalul corurilor școlare „Cantus
Mundi” s-a încheiat prin Gala derulată la Teatrul Excelsior, în
cadrul căreia au fost premiați profesori și dirijori din 120 de
școli din București. Publicul a aplaudat și colindele cântate de
copiii din Capitală și din Moinești, dar și de corul „Madrigal
– Marin Constantin”.
Luna decembrie
a marcat și 118 ani de la înființarea faimoasei case de discuri
Deutsche Grammophon, fondată la 6 decembrie 1888, de Emile și
Joseph Berliner, la Hanovra. Aniversarea a fost subliniată prin
daruri minunate pentru melomani, printre care integrala Mozart, cu
240 de ore de muzică, în interpretări de referință. O altă
atracție pot fi CD-urile care, sub genericul „Mutterissimo”,
cuprind înregistrări realizate de violonista Anne-Sophie Mutter –
părți din concerte de Korngold, Ceaikovski,
Dvořak, Beethoven, Schumann, Brahms, Stravinski, miniaturi de
Brahms, Kreisler, Ravel, Schubert, Sibelius, Wieniawsky,
Mendelssohn-Bartholdy, Faure,
Debussy, Gershwin sau Prokofiev, dar și sonate de Bach. Este o
adevărată incursiune în epoci și stiluri extrem de diverse,
însoțită de orchestre vestite sau de pianistul Lambert Orkis. Și
tot din lumea bachiană, pianistul Murray Perahia a gravat pe CD
„Suitele franceze”, casa de discuri precizând că, pe blogul său
video, solistul comentează și exemplifică dansurile din cele șase
suite. Pentru pasionații de noutăți discografice, este o surpriză
plăcută, având astfel posibilitatea să își întâlnească, în
liniștea căminului, poate chiar la trecerea dintre ani, interpreții
preferați. Aceștia abordează opusuri pe care orice iubitor al
marii muzici își dorește să le reasculte, în sala de concert
sau, în acest caz, pe disc.