Newsflash
OPINII

Coordonatele competenţei profesionale în medicina dentară

de Prof. dr. Ecaterina IONESCU - oct. 28 2011
Coordonatele competenţei profesionale în medicina dentară
   În practica medicală, competenţa profesională a fost şi trebuie să rămână prima datorie şi formă de onestitate a medicului faţă de pacienţi. Astăzi, în contextul globalizării şi mobilităţii persoanelor, competenţa profesională permite medicului dentist să se integreze nu numai în sistemul de sănătate românesc, ci şi în cel internaţional. Competenţa şi datoria profesională rezumă asumarea unei obligaţii morale în raport cu pacientul, dar şi realizarea acesteia.
   Lipsa competenţei profesionale a medicului dentist se reflectă asupra pacienţilor, determinând consecinţe grave asupra sănătăţii orale şi chiar asupra întregului organism, practic asupra calităţii vieţii, în ansamblul său. În fapt, competenţa profesională reprezintă valoarea intrinsecă a fiecărui medic dentist. Astfel, în condiţiile progresului rapid al cunoştinţelor şi tehnologiilor medicale, medicii dentişti trebuie ca prin studiu şi preocupare permanentă să-şi menţină ridicate standardele competenţei profesionale.
   În scopul conturării cerinţelor profesiunii de medic dentist, Adunarea generală a Asociaţiei Europene pentru Educaţie în Medicina Dentară (ADEE) a adoptat, încă din anul 2004, profilul şi competenţele medicului dentist european. Sarcina de a forma medici dentişti competenţi profesional, cu principii şi valori moral-profesionale, revine instituţiilor de învăţământ superior de profil. Ulterior, pregătirea profesională continuă aparţine deopotrivă medicului dentist şi Colegiului Medicilor Dentişti din România, în coordonatele a 200 de credite pe cinci ani, asigurate prin programele de educaţie medicală continuă.
   Analiza şi evaluarea situaţiei actuale a EMC conduc spre concluzia, aproape unanim acceptată, că aceasta îmbracă un caracter mai mult formal decât informal. În acest context, se simte nevoia regândirii programelor şi, implicit, a Regulamentului EMC, accentul trebuind a fi pus, în principal, pe calitate (calitatea manifestărilor ştiinţifice, a furnizorilor de EMC, a lectorilor etc.). Aceasta ar transforma educaţia medicală formală în educaţie medicală continuă cu adevărat utilă dezvoltării profesionale a medicilor dentişti.
   Concret, preocuparea şi responsabilizarea pentru calitate ar însemna participarea efectivă a medicilor dentişti la actul de formare, stimularea participării medicilor şi mai puţin caracterul de obligativitate, impactul real al evenimentului educaţional, opinia medicului dentist faţă de eveniment, metodologii şi criterii de acreditare a furnizorilor de EMC, care să permită selectarea acestora pe criterii valorice, etc.
   De asemenea, cred că e nevoie de programe atractive, interesante, de stimularea participării active (inclusiv în concepţia programelor EMC, monitorizarea efectelor educaţionale, studii de comparabilitate a programelor EMC, a furnizorilor etc.), dar şi de participarea efectivă a fiecăruia dintre noi, de implicarea noastră responsabilă în analizarea şi îmbunătăţirea calitativă a programelor EMC, în scopul asigurării coordonatelor creşterii competenţei noastre profesionale.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe