Newsflash
OPINII

Colegialitatea și reclama medicală

de Dr. Alexandru BREZOESCU - iun. 16 2017
Colegialitatea și reclama medicală
     Se tot vorbește în această perioadă despre deontologie și cod etic, despre competiție și colegialitate, mai precis acapararea de pacienți. Constat cu plăcere că din ce în ce mai mulți colegi au dezvoltat parteneriate în care se regăsesc proteticianul, ortodontul, endodontul și chirurgul. În acest fel, pacienții beneficiază de un circuit al specialităților stomatologice care nu fac decât ca actul medical să fie la cele mai înalte standarde și înainte de toate, în beneficiul pacientului.
     Mai există însă practicieni care din teama pierderii pacientului încearcă să ofere serviciile aferente specialităților mai sus enumerate, fără să aibă specialitatea sau competența de a le face pe toate la cel mai înalt standard. Este o temă reală care, în final, poate conduce la nemulțumiri din partea pacientului în ceea ce privește calitatea tratamentului, soldate cu reclamații sau chiar acțiuni în justiție.
     E drept, profesia noastră este una liberală, dar pe primul loc, după sănătatea pacientului, ar trebui să primeze etica, mai ales în relațiile colegiale. În jurământul lui Hipocrate, pe care medicii îl depun la înscrierea în Colegiul Medicilor Dentiști din România și care se regăsește și în Legea 95/2006, se afirmă printre altele: „Colegii mei sunt frații mei”. Se pare că nu întotdeauna respectăm acest principiu, criticând de cele mai multe ori, justificat sau nu, calitatea tratamentelor efectuate de colegi dinaintea noastră.
     De asemenea, este important să ne reamintim că în capitolul III al Codului Deontologic (relațiile dintre medici), la art. 22 este stipulat că: (1) În relațiile intercolegiale, medicul dentist trebuie să își trateze confrații așa cum ar dori el însuși să fie tratat de ceilalți; (2) Medicii dentiști trebuie să mențină între ei relații colegiale. Ei au datoria de a lua apărarea unui coleg acuzat pe nedrept; (3) Constituie abatere disciplinară blamarea și defăimarea colegilor în fața pacientului, a personalului sanitar, precum și orice expresie sau act capabil să zdruncine încrederea pacientului în medicul curant și autoritatea acestuia.
     Este bine să ne păstrăm echilibrul și să ne exercităm profesia cu demnitate, colegialitate și profesionalism. Acestea sunt principiile după care trebuie să ne organizăm activitatea. Respectul față de colegul de breaslă conduce la întărirea acestei profesii, lucru care este în beneficiul nostru, al tuturor. În acest context, atunci când vorbim despre etica practicii stomatologice ne referim și la modul în care promovăm activitatea cabinetului în care ne desfășurăm activitatea și aici mă refer la reclamă și publicitate. De cele mai multe ori, modul în care unii colegi aleg să își facă reclamă și publicitate iese din litera legii. Codul Deontologic, la capitolul IV privind reclama și publicitatea enumeră atribuțiile medicilor. În această privință, la art. 29 (1) se afirmă: „Reputația medicului dentist trebuie să se sprijine doar pe competență și pe demnitate, fără contribuția reclamei de orice fel”. La art. 31 (1) se stipulează: „Sunt interzise editarea și distribuirea de broșuri publicitare în legătură cu activitatea profesională.
     În Legea 95/2006, Titlul XIII, art. 518 (h) se precizează: „Medicii trebuie să respecte normele, principiile și îndatoririle deontologiei medicale”, iar la pct. (i): „Să aibă un comportament demn în exercitarea profesiei și a calității de membru al CMDR”. În continuare, art. 519 (b) spune: „Să nu aducă prejudicii reputației profesiei sau altor membri, respectând statutul de corp profesional al CMDR”.
     Prețurile de dumping, reclama de „3 în 1” și promisiunile unei garanții de genul „N ani”, pe lângă faptul că nu sunt decât tehnici care nu fac cinste profesiei noastre și încurajează transformarea unei profesii nobile într-o afacere profitabilă, pentru unii practicieni ai stomatologiei reprezintă și încălcări ale prevederilor legale în vigoare. Am menționat doar câteva articole din codul nostru deontologic și Legea nr. 95/2006, pe care le consider importante pentru buna desfășurare a profesiei noastre, însă apreciez că este momentul revizuirii acestora în spiritul unei conduite profesionale și morale atât în ceea ce privește atitudinea față de pacienți, cât și față de colegi, precum și reamintirea jurământului lui Hipocrate, care pentru mulți practicieni încă este cel care le definește activitatea medicală.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe