Newsflash
OPINII

Accentul trebuie pus pe calitate, nu pe număr

de Dr. Karnig D. MAGARDICIAN - ian. 30 2015
Accentul trebuie pus pe calitate, nu pe număr
   Asistăm cu durere în suflet la continua depreciere a calităţii medicinii româneşti comparativ cu situaţia de acum câteva decenii, când angajându-ne în Occident am fost net superiori medicilor autohtoni, mai ales în privinţa examenului fizic al pacientului. Ne este ruşine când citim în publicaţii străine (dar şi româneşti) exemple de erori de diagnostic îndreptate de o asistentă medicală mai performantă, nu numai din ţări cu tradiţie medicală (Austria în special, dar şi Ungaria), ci şi din ţări mai tardiv „occidentalizate“, precum Turcia.
   Cauza principală a acestei situaţii nu o reprezintă decalajul tehnologic, ci ignorarea principiilor enunţate spre sfârşitul sec. XIX de cel care a revoluţionat curricula medicală, mutând accentul de pe lecturile didactice pe instrucţia clinică a studenţilor în unităţi medicale performante, aceştia fiind învăţaţi de medici competenţi să consemneze corect un istoric clinic şi să facă examenul fizic complet. Este vorba despre canadianul William Osler, ajuns profesor la Facultatea de Medicină Johns Hopkins (Baltimore, Maryland) şi în ultimii ani de viaţa la Oxford, autor al unui manual medical rămas de referinţă patru decenii: „Principles and Practice of Medicine“.

Stetoscopul, adesea ignorat

   Profesorul nostru, mentor de excepţie în anii de facultate (cel care mi-a făcut onoarea să pot colabora cu domnia sa la publicarea în România a câtorva cărţi de anatomia şi fiziologia omului), pentru a ne convinge că „medicina se învaţă om de la om“ ne-a dat exemplu pe maestrul său, renumitul cardiolog Bazil Teodorescu, de la care a primit sfaturi ce ar fi extrem de utile şi în formarea actualilor medici.
   Menţionez aici un singur exemplu, legat de folosirea stetoscopului, instrument simbol al profesiei medicale, activitate în care mulţi medici ignoră detalii importante: folosesc olive fie prea mici, fie prea mari raportat la diametrul conductului lor auditiv, ignoră astuparea cu cerumen a orificiilor olivelor şi tubulatură fie prea lungă (stetoscopul transmite la distanţă sunetele fără prea mari pierderi, dar nu le amplifică), fie devenită rigidă prin învechire (vibraţiile sonore nu mai sunt transmise eficient), folosesc o singură piesă toracică, o cameră de rezonanţă cu membană plană (adesea fisurată sau înlocuită cu film radiografic), deşi mai este absolut necesară cel puţin încă o piesă, pâlnia. În plus, în buzunarul câtor halate se mai află „cârpa“ curată (folosită ca protecţie numai în cazul deficitului de igienă a pacientului) care să fie folosită în auscultaţia directă a cordului ce trebuie să o preceadă pe cea mediată?
   Urechea adună unde sonore de pe o mare suprafaţă, decelând manifestările sonore apropiate ca decibeli de zgomotul de fond, contribuie la depistarea suflurilor care „se nasc şi mor pe loc“, decelând eventual şi „freamătul catar diastolic“ (ignorat poate la palpare), ce înlocuieşte uneori binecunoscuta „uruitură diastolică“ din stenoza mitrală. Oare câţi medici examinează întreaga arie precordială, ştiind să deosebească cu siguranţă zgomotul I de zgomotul II la frecvenţă cardiacă înaltă, folosind stetoscopul precum filtrele fonocardiografului care triază manifestările sonore înregistrând separat pe cele de frecvenţă înaltă, medie sau joasă?
   Auscultaţia cordului trebuie făcută în mai multe poziţii, eventual şi după un efort uşor (dacă starea pacientului o permite), folosind pâlnia şi camera de rezonanţă cu membrane în situaţii diferite, uneori apăsând cu putere piesele toracice încât rămâne conturul acestora pe pielea pacientului, alteori lăsându-le doar să atârne prin propria lor greutate, deoarece medicul trebuie să indice nu numai locul plasării microfonului, ci şi frecvenţele în care trebuie înregistrată fonocardiograma.

Prea multe investigaţii paraclinice

  În Occident s-a conştientizat pericolul unui abuz de investigaţii paraclinice, acestea fiind recomandate diferenţiat în funcţie de datele din foaia de observaţie. Nu numai din cauza costului prohibitiv al unora, ci şi a posibilităţii unor accidente în timpul unor manevre invazive, sângerânde, unele chiar aparent lipsite de pericol, precum o puncţie pleurală executată corect (tangent cu marginea superioară a coastei pentru a evita atingerea pachetului vasculonervos situat în şanţul subcostal în ordinea venă, arteră, nerv), care poate declanşa reflex un stop cardiac refractar uneori la manevrele de resuscitare.
   Trebuie folosite cu parcimonie tehnicile imagistice performante, mentorul nostru întrebându-ne dacă un mijloc imagistic perceput ca cel mai puţin periculos, ultrasonografia, ne oferă oare absoluta convingere a inocuităţii sale în folosirea repetată la femeia gravidă? Deviza „înapoi la patul bolnavului“ a devenit un principiu îmbrăţişat de toate facultăţile de medicină performante din lume, cheia reprezentând-o existenţa unor medici instructori competenţi, formatori de şcoală medicală.

Degradarea învăţământului românesc

   În perioada interbelică, în România au existat numeroşi formatori de şcoală medicală, cu stagii de pregătire în clinici de renume din ţările cu medicină dezvoltată, şi chiar pe timpul comunismului (cu un mic gol lăsat de emigrarea medicilor evrei, păstrători ai unei tradiţii datând din Evul Mediu) se ajunsese ca promovarea cadrelor didactice să fie dictată în cele mai multe cazuri de criterii de competenţă.
   Despre pregătirea unor medici formaţi în ultimele două decenii ne putem face o părere din frecvenţa din ce în ce mai mare a cazurilor de malpraxis (crescută real şi nu din cauza lipsei de mediatizare a lor în comunism), cu exemple uneori incredibile: cum este posibil ca trei medici într-un spital judeţean, efectuând şi un examen ecografic unei femei supraponderale, să confunde o sarcină aproape la termen cu o tumoră abdominală?
  Cauza acestei situaţii o reprezintă degradarea din ce în ce mai accentuată a învăţământului medical românesc, în contextul degringoladei în care se află tot învăţământul, de la cel gimnazial şi liceal la cel universitar. Comparativ cu situaţia din anii comunismului, calitatea învăţământului a scăzut în permanenţă în ultimele două decenii, fiind bulversată întreaga programă şcolară şi desfiinţându-se şcolile profesionale, concomitent cu hiperinflaţia de universităţi particulare. Acestea au fost acceptate sub pretextul atingerii unui procent de student din populaţia ţării similar celui din ţările dezvoltate (crescând numărul de aşa-zişi profesori universitari de cca o sută de ori), în realitate urmărindu-se doar profitul universitarilor înregimentaţi politic, fapt dovedit şi de decizia aberantă de a accepta ca studenţi şi pe absolvenţii de liceu fără diplomă de bacalaureat. Ce pregătire poate asigura studenţilor o universitate particulară al cărei rector nu ştie să scrie corect numele instituţiei de învăţământ la care pretinde că a obţinut un masterat, cât pe ce să fie nominalizat în funcţia de ministru al învăţământului deoarece se bucura de susţinerea unor politicieni ce sunt cadre didactice în respectiva universitate?
   În învăţământ, prestaţia tuturor miniştrilor postdecembrişti a lăsat de dorit, dintre ei „remarcându-se“ ministrul „filozof germanist“, doamna a cărei prestaţie este evidenţiată prin alintul „Abramburica“ şi urmaşul său, un om de „mare“ cultură, al cărui tiz pretinde că a fost găsit în cuibul…. unei vulpi? Ce să mai vorbim de pleiada de miniştri imberbi de la sănătate, dintre care se remarcă un dealer Ferrari cu diplomă de medic folosită ca tablou în biroul său.
   Racilele asistenţei medicale sunt cauzate în mare parte de admiterea ca studenţi a unor elevi slab pregătiţi, fără potenţial, în facultăţi de medicină submediocre, atât de stat, cât şi particulare, deschise în oraşe fără tradiţie universitară, care prin calitatea îndoielnică a cadrelor didactice sunt responsabile de o specializare a medicilor generatoare de malpraxis.
   În pregătirea medicilor, accentul trebuie pus pe calitate şi nu pe număr, două din principalele direcţii pe care trebuie acţionat fiind: selectarea candidaţilor la studenţie obligatoriu prin concurs, standardul unitar pe ţară fiind asigurat de un test grilă cu itemuri formulate de cadre didactice competente imediat înaintea transmiterii lor computerizate în toate centrele de examen (vor fi verificate şi cunoştinţe de fizică şi chimie, dar numai cele strâns legate de înţelegerea noţiunilor de fiziologie generală); reînnoirea anuală a contractului de muncă al universitarilor, strict pe baza performanţelor didactice (implicarea în cercetare a universitarilor este necesară conform criteriilor de la Bologna, dar profesorul care ţine doar două-trei cursuri pe semestru, în rest trimiţându-şi subalternii, cum se întâmplă la unele cadre de la UMF „Carol Davila“, trebuie să lase locul altuia, el devenind cercetător ştiinţific gradul I).
   Având în vedere numărul enorm de diplome universitare obţinute prea facil (notoriu fiind cazul celor nouă licenţe obţinute de un individ în numai doi ani la Universitatea „Spiru Haret“), ar fi necesară obligativitatea susţinerii unui test grilă în fiecare domeniu ştiinţific, performanţa obţinută trebuind trecută în CV alături de consemnarea diplomei respective (în SUA, odată la cinci ani toţi medicii susţin un test grilă care are ca obiectiv evidenţierea faptului că aceştia ţin pasul cu noile descoperiri medicale). S-ar putea evita astfel promovările spectaculoase ale unor nulităţi cu susţinere politică, precum ruşinoasa „alegere“ ca rector a unui „rege al apendicectomiilor“ a cărui ascensiune a început cu căsătoria încă din facultate cu nepoata Elenei Ceauşescu. Totodată ar trebui pus capăt plagiatului ca „sport naţional“.
  Testarea la nivel naţional a cunoştinţelor ştiinţifice din fiecare domeniu ar mai avea încă cel puţin două importante consecinţe: prin constatarea lipsei de competenţă a cadrelor lor didactice, automat vor trebui desfiinţate multe din facultăţile existente; s-ar dovedi lipsa cunoştinţelor medicale a unor profesori cu diplomă deveniţi comentatori politici, ce se fac remarcaţi printr-o singură calitate: pot minţi cu neruşinare fără să roşească.

Corupţia din medicină

   Că unii medici din ţară au aceeaşi percepţie ca şi noi, în ceea ce priveşte multe aspecte ale activităţii medicale, rezultă şi din articolul „Două hărţi“ semnat de dr. Gabriel Diaconu, publicat în „Viaţa medicală“ din 17 octombrie 2014 („Câtă vreme dom’ profesor îşi creşte beizadeaua după chipul şi asemănarea lui, câtă vreme locul în clinică este obţinut printr-o cruntă lipsă de transparenţă…“; „Acei oameni care au îndrăznit, la un moment dat, să întrebe confraţii cum s-au dat posturile au fost lapidar marginalizaţi“.)
   În situaţia în care la recentele alegeri, populaţia României (precum şi românii din afara ţării), spre uimirea lumii occidentale, a votat masiv pentru eficientizarea luptei anticorupţie, mesaj înţeles şi de cei care i-au protejat 25 de ani pe corupţii din toate partidele, noi, cei din diaspora, urmărim cu interes evoluţia unor evenimente de importanţă crucială pentru viitorul democratic al ţării noastre. Dacă în contractele cu Microsoft şi în afacerea EADS politicienii au deturnat sume enorme de bani, fiind vorba însă de proiecte utile, digitalizarea învăţământului primar (total inadecvată condiţiilor din ţara noastră) se doreşte a fi o nouă sursă de venituri ilicite pentru guvernanţi şi slugile lor incompetente plasate în condiţii înalte doar prin „susţinerea“ lor de un partid oarecare.
   Este notorie şi frauda importantă la achiziţia de aparatură medicală de către medici politicieni (al căror profesionalism nu este o scuză), în prezent circulând zvonuri despre achiziţionarea unui număr important de defibrilatoare externe automate pentru plasarea lor în diferite locaţii extraspitaliceşti. Această viitoare „afacere“ nu-şi are rostul, în cele mai multe ţări occidentale specialiştii punând accentul pe resuscitarea cardio-respiratorie. Aceasta poate fi începută imediat la locul accidentului, se învaţă mult mai uşor (utilă ar fi dotarea fiecărui liceu cu un manechin de exerciţiu) şi executată corect irigă suficient creierul până la intervenţia SMURD, serviciu care funcţionează ireproşabil. Unii specialişti consideră chiar că simpla compresie toracică, cu verificarea existenţei pulsului la carotidă, este la fel de eficientă (ori chiar superioară) ca şi resuscitarea cardio-respiratorie clasică, compresia toracică puternică asigurând şi o minimă ventilaţie până la reluarea respiraţiei spontane (se ia în consideraţie şi frica salvatorului ca prin respiraţia gură la gură să contracteze boli precum hepatita, tuberculoza şi chiar infecţia HIV).

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe