Newsflash
OPINII

300 de pagini de reformă (1)

de Dr. Aurel F. MARIN - iul. 27 2012
300 de pagini de reformă (1)
     La începutul acestei luni, a fost făcut public, pe site-ul Ministerului Sănătăţii, proiectul legii privind organizarea şi funcţionarea sistemului de sănătate din România. Cele 14 titluri ale documentului ocupă nu mai puţin de 300 de pagini, iar modificările faţă de legislaţia în vigoare în prezent, dar şi faţă de proiectele propuse anterior, nu privesc doar câteva mici aspecte, pe alocuri, ci vizează noi principii de organizare a sistemului.
     Ne-am propus să trecem în revistă, într-o serie de articole, principalele schimbări propuse de proiectul asumat nemijlocit de actualul ministru al sănătăţii, dr. Vasile Cepoi (spre deosebire de proiectul precedent, lansat de ministrul sănătăţii de atunci, conf. dr. Ritli Ladislau, dar conceput de comisia prezidenţială condusă de prof. dr. Cristian Vlădescu). Trebuie spus că noua propunere legislativă livrează „la pachet“ modificări structurale, sistemice, cu efecte greu de anticipat în absenţa unor studii-pilot (mai ales din experienţa de până acum a implementării „din mers“ a diverselor reforme din sănătate – şi nu au fost puţine...), dar şi nuanţe subtile, ce riscă să fie trecute cu vederea. Mai ales în actualul context politic.
     Dezbaterea publică a „proiectului Cepoi“ ar urma să dureze, conform oficialilor, până la începutul lui septembrie. Vacanţele, canicula şi bruiajul politic nu vor favoriza, desigur, găsirea soluţiilor optime pentru ieşirea din impasul în care sistemul românesc de sănătate pare să se fi afundat continuu în perioada postdecembristă. Ce, cum şi când va fi însă – vom vedea.

Sănătatea publică

     Din cuprinsul primului titlu propus, reţinem întâi că sănătatea publică reprezintă un obiectiv de interes social şi de securitate naţională (art. 2) – o formulare ambiguă, care evită să implice interesul naţional şi nu face din sănătatea publică o prioritate. Ministerul Sănătăţii este responsabil de reglementarea, coordonarea şi controlul funcţionării sistemului de sănătate publică (art. 4), dar prevenirea îmbolnăvirilor şi protecţia stării de sănătate constituie o obligaţie a tuturor autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, precum şi a tuturor persoanelor fizice şi juridice (art. 5).
     Nu vom insista asupra tuturor prevederilor – fireşti – din acest titlu, dar regăsim, printre principalele direcţii de intervenţie în domeniul sănătăţii publice, promovarea sănătăţii şi a unui stil de viaţă sănătos, dar şi educaţia pentru sănătate, prin programe de educaţie pentru sănătate, campanii de informare/educare/comunicare adresate populaţiei generale, unor grupuri populaţionale la risc sau grupurilor populaţionale vulnerabile, implicarea comunităţilor locale (art. 10, lit. i).
     Remarcăm şi faptul că, spre deosebire de proiectul Vlădescu, proiectul Cepoi nu mai include explicit, printre autorităţile sistemului de sănătate publică (art. 11), Şcoala Naţională de Sănătate Publică, Management şi Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti, rolurile principale revenind, pe lângă MS, Comitetului Naţional pentru Sănătate Publică (un nou organism tehnic, aflat în coordonarea primului ministru, format din reprezentanţi ai administraţiei publice centrale şi ai societăţii civile) şi, desigur, Institutul Naţional de Sănătate Publică. Acestuia din urmă îi revin, astfel, şi atribuţii precum participarea la procesul de învăţământ medical de bază şi de specializare şi perfecţionare în domeniile specifice din cadrul sănătăţii publice, dar şi organizarea, conducerea şi controlul sistemului informatic în domeniul sănătăţii publice (art. 16, lit. j şi p). Regretabil, eroarea făcută de Cseke Attila, fostul ministru al sănătăţii, de desfiinţare a Centrului Naţional pentru Organizarea şi Asigurarea Sistemului Informaţional şi Informatic în Domeniul Sănătăţii (fostul Centru de Calcul şi Statistică Sanitară al MS) nu este îndreptată de proiectul Cepoi. Nu încă, pentru că timp ar mai fi de a corecta această „scăpare“.
     Al cincilea capitol al primului titlu din pachetul aflat în dezbatere publică sună foarte... „ciudat“: Utilizarea mass-media în interesul sănătăţii publice (s. n.). În primul rând, formularea este una nefericită: Ministerul Sănătăţii – cel care stabileşte „interesul sănătăţii publice“ – este o autoritate a administraţiei centrale condusă politic, iar proiectul la care ne referim nu poate trece peste prevederile art. 30 (Libertatea de exprimare) din Constituţia României. În acest sens, art. 25, alin. (1) din proiectul Cepoi prevede obligativitatea avizării de către MS a campaniilor naţionale de schimbare a comporta­mentelor şi de informare, educare şi comunicare cu privire la teme care privesc sănătatea publică. Avem dubii în privinţa necesităţii unui aviz guvernamental pentru o campanie de informare dusă, de exemplu, de o societate ştiinţifică sau de o asociaţie a pacienţilor, în contextul unor campanii internaţionale – precum cele desfăşurate sub egida unor „zile mondiale“ dedicate unor patologii sau unor comportamente sanogene. Ar fi utilă revizuirea acestui articol al proiectului de lege.

Programele naţionale de sănătate

     Programele naţionale de sănătate sunt destinate prevenirii, supravegherii şi controlului bolilor transmi­sibile; prevenirii, supravegherii şi controlului bolilor netransmisibile; promovării sănătăţii şi a unui stil de viaţă sănătos; monitorizării factorilor determinanţi din mediul de viaţă şi muncă; asigurării sănătăţii mamei şi copilului (art. 30, alin. 4). Deşi proiectul de lege prevede că progra­mele naţionale de sănătate sunt iniţiate, monitorizate şi evaluate de Ministerul Sănătăţii (art. 31, alin. 1), lipseşte obligativitatea fundamentării oricărei iniţiative. Cu alte cuvinte, iniţiatorul (MS) nu trebuie să justifice în niciun fel raţiunile din care optează pentru un anumit program şi nu pentru un altul. În condiţiile în care avem exemple recente de astfel de iniţiative (fertilizarea in vitro, din 2011, ar fi unul), unde au lipsit datele şi dovezile care au justificat acţiunea în cauză, este curios că noul proiect omite să oblige autoritatea la fundamentarea corectă şi trans­pa­rentă a deciziilor pe care şi le asumă (inclusiv financiar).
     Art. 31, alin. 5 afirmă că beneficiarii programelor naţio­nale de sănătate derulate de MS sunt cetăţeni români, dar îi omite dintr-un foc pe toţi rezidenţii de pe teritoriul României de altă cetăţenie. Cu alte cuvinte, în preve­nirea, supravegherea şi controlul bolilor transmi­sibile, de pildă, s-ar putea face discriminarea, într-un fo­car epidemic din ţara noastră, după cetăţenie... Într-un stat membru al Uniunii Europene, care pune un accent important pe mobilitatea cetăţenilor europeni? Şi apoi, cum vor beneficia de aceste programe cetăţenii români cu domiciliul în străinătate?...
     Mai reţinem, dintre prevederile propuse, posibilitatea de a se organiza, la nivel naţional, proceduri pentru achi­zi­ţia de medicamente, dispozitive medicale şi servicii de sănătate, în derularea programelor naţionale de sănă­tate (art. 31, alin. 7). Nu vom insista asupra acestui as­pect, dar credem că ar trebui aduse nişte clarificări supli­men­tare asupra situaţiilor în care acest tip de achiziţii ar fi obligatorii.
     În fine, MS are următoarele atribuţii în coordonarea programelor naţionale de sănătate: elaborează strategia programelor naţionale de sănătate; propune guvernului spre aprobare programele naţionale de sănătate; aprobă normele metodologice de realizare a programelor naţionale de sănătate; asigură organizarea, monito­rizarea, controlul, precum şi finanţarea programelor naţionale de sănătate. Este mai puţin firesc ca iniţiatorul şi coordonatorul programului să controleze toate aspectele activităţii: finanţare, organizare, monitorizare, control. Cel puţin monitorizarea şi controlul ar trebui să aibă şi o componentă independentă, externă instituţiei direct implicate, asigurând astfel nu doar transparenţa programelor, ci şi calitatea acestora.

  

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe