Autorizarea
unităţilor de transfuzie sanguină. Prin Ordinul ministrului sănătăţii nr.
607 din 8 mai 2013, publicat în Monitorul Oficial nr. 281 din 20 mai 2013, au
fost aprobate Normele specifice privind autorizarea unităţilor de transfuzie
sanguină din unităţile sanitare. Această autorizare, indiferent dacă vorbim de
unităţi sanitare publice sau private, se realizează de Ministerul Sănătăţii
prin direcţiile de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti,
Ministerul Apărării Naţionale fiind, de asemenea, organismul care autorizează
instituţiile de profil din domeniul transfuziei sanguine din reţeaua proprie.
Dosarul necesar autorizării se depune la
direcţia de sănătate publică judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, din
unitatea administrativ-teritorială unde se află unitatea solicitantă şi va conţine
următoarele documente: • cererea de solicitare a autorizării • memoriul tehnic •
documentele referitoare la structura de personal (lista personalului implicat
în această activitate, calificări, precum şi numele, calificarea şi datele de
contact ale coordonatorului UTS) • documentaţia referitoare la organizarea
instituţiei (organigrama, din care să reiasă subordonarea unităţii de
transfuzie managerului spitalului), documentaţia referitoare la sistemul
calitate (extras din manualul calităţii instituţiei din care să reiasă măsurile
de asigurare a calităţii în activitatea transfuzională, numărul şi calificările
personalului implicat în activitatea transfuzională la nivelul spitalului cu
documente doveditoare, precum şi programul de pregătire a personalului în
domeniul transfuziei sanguine) • documentele referitoare la respectarea
sistemului de hemovigilenţă pentru raportarea, investigarea, înregistrarea şi
transmiterea informaţiilor despre incidentele grave care pot influenţa
calitatea şi siguranţa produselor sanguine, după caz, şi reacţiile adverse
severe • documentaţia privind spaţiul (numărul de încăperi, destinaţia,
circuitele funcţionale) • documentaţia privind dotarea cu aparatură şi
echipamente medicale adecvate activităţii pentru care se solicită autorizarea •
lista procedurilor operatorii standard pentru activităţile de bază • programul şi
documentarea îndeplinirii autoinspecţiei pentru anul anterior; autorizaţia
sanitară de funcţionare • declaraţia pe propria răspundere a conducătorului
unităţii sanitare cu privire la realitatea documentelor depuse, precum şi
concordanţa acestora cu situaţia de la nivelul unităţii sanitare care a
solicitat autorizarea.
În maximum trei zile de la data înregistrării,
evaluatorii stabilesc de comun acord cu reprezentantul legal al instituţiei
solicitante data sau perioada evaluării, care nu va fi mai târziu de 15 zile
lucrătoare de la depunerea cererii de autorizare de acesta. Dosarele anterior
depuse la Institutul Naţional de Sănătate Publică şi Ministerul Sănătăţii sunt
transferate spre soluţionare direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti. În urma evaluărilor, direcţia de sănătate publică
transmite Ministerului Sănătăţi situaţia cu unitatea/unităţile autorizată/autorizate,
în termen de cinci zile de la emiterea autorizaţiei, iar Ministerul Sănătăţii
publică pe site-ul propriu lista instituţiilor autorizate şi tipurile de
activităţi derulate de fiecare în parte.
Tariful de autorizare a instituţiilor pentru
activitatea de transfuzie sanguină este de 300 lei, iar tariful pentru asistenţa
de specialitate de sănătate publică acordată conform prevederilor legale în
vigoare este de 200 lei. Pentru eliberarea în regim de urgenţă a autorizaţiei şi
acordarea asistenţei de specialitate în sănătate publică se percepe
solicitantului un tarif suplimentar de 50 lei. Eliberarea în regim de urgenţă
se realizează în termen de maximum cinci zile lucrătoare.
Achiziţia
centralizată de medicamente, materiale sau echipamente medicale. Prin
Ordinul ministrului sănătăţii nr. 658 din 15 mai 2013, publicat în Monitorul
Oficial nr. 304 din 28 mai 2013, a fost aprobată Lista medicamentelor,
materialelor sanitare, echipamentelor medicale, echipamentelor de protecţie, a
serviciilor, combustibililor şi lubrifianţilor pentru parcul auto, pentru care
se organizează proceduri de achiziţie centralizate la nivel naţional. Având în
vedere specificitatea şi detalierea subiectului acestui act normativ, imposibil
de tratat în spaţiul acestei rubrici, recomandăm persoanelor interesate
lecturarea în amănunţime a documentului respectiv, ordin ce probabil deja a
fost comunicat unităţilor sanitare publice.
Completări
ale catalogului de studii complementare. Prin Ordinul ministrului sănătăţii
nr. 659 din 15 mai 2013, publicat în Monitorul Oficial nr. 310 din 29 mai 2013,
au fost modificate şi completate anexele nr. I–V ale Ordinului ministrului sănătăţii
nr. 418/2005 pentru aprobarea Catalogului naţional de programe de studii
complementare în vederea obţinerii de atestate de către medici, medici dentişti
şi farmacişti, precum şi a Normelor metodologice de organizare şi desfăşurare a
acestora.
Pentru specialităţi
clinice şi paraclinice s-au introdus „Fitoterapie şi fitofarmacologie
practică“ (responsabilul naţional – prof. dr. Monica Hăncianu) şi „Homeopatie
clinică şi etică medicală“ (responsabili – conf. dr. Cristina Gavrilovici şi
dr. Dumitru Gafiţanu, centru de pregătire la Iaşi).
Pentru specialităţi
medico-dentare şi pentru medicii dentişti
cu drept de liberă practică s-a introdus „Homeopatie clinică şi etică
medicală“ (responsabili – conf. dr. Cristina Gavrilovici şi dr. Dumitru Gafiţanu,
centru de pregătire la Iaşi).
Pentru medici
de medicină generală cu drept de liberă practică s-a introdus „Fitoterapie şi
fitofarmacologie practică“ (responsabil naţional – prof. dr. Monica Hăncianu) şi
„Homeopatie clinică şi etică medicală“ (responsabili – conf. dr. Cristina
Gavrilovici şi dr. Dumitru Gafiţanu, centru de pregătire la Iaşi).
Pentru specialităţi
farmaceutice s-a introdus „Farmacie homeopată“ (responsabil – prof. dr.
Aurelia Cristea, centre de pregătire la Bucureşti şi la Cluj-Napoca).