Newsflash

Timp și inițiativă

de Prof. dr. Mircea Ioan POPA - feb. 5 2016
Timp și inițiativă
     Atunci când începem anul universitar, în fiecare octombrie, atrag atenția la „timp“, care parcă trece foarte repede. Este foarte important cum ne organizăm, cum distribuim activitățile, cum încercăm să ne ocupăm nu neapărat de cât mai multe, ci cât mai bine posibil. Este un sfat colegial, simplu, aparent desuet. Cu toate acestea, mereu există surprize – apare o „criză de timp“, care complică mult activitatea și planurile colegilor.
     Un mesaj primit recent are legătură cu ideea de mai sus: „Primul semestru din anul 3 a trecut așa de repede, de parcă am călătorit în timp. Nici nu îmi dau seama unde s-au dus zilele. Mulți spuneau că anul 3 e greu, dar nu i-am crezut. E greu, dar frumos! Din ce în ce mai mult, încep să realizez sensul, înțeleg rostul și rosturile, începem să stabilim conexiuni între materii (așa cum ne sfătuiați și dv.). Chiar dacă inițial am fost îngrijorați că am «prins» semiologia la [...] (examenul urmează în două săptămâni, suntem terifiați), eu sunt bucuroasă întrucât am avut noroc de un asistent la seminar care este foarte bun! Pot spune că am avut noroc până acum cam la toate materiile, am «prins» asistenți foarte buni și foarte pregătiți, care ne-au ajutat până acum foarte mult să ne pregătim pentru examenele mari, să acoperim bună parte din materie. În sesiunea aceasta avem doar cinci examene, pare mai lejer; însă eu deja mă gândesc la sesiunea din vară, când vom avea trei examene în plus; oare, ce ne vom face?“.
     „Am ajuns să apreciez foarte mult tot ce am învățat anul trecut la microbiologie. Multe materii mi s-au părut ușurele, pot spune, deoarece am ajuns în anul 3 cu o bază de care sunt mândră! Virusologie, imunologie, chiar și morfopatologie – vineri, la examen, domnul profesor m-a pus să îi descriu diferențele dintre șancrul dur și șancrul moale, mi-ar fi dat 9 dacă nu aș fi știut! Dar am luat 10! Mulțumesc. Vă spun cu bucurie și că am reușit să «prind» un stagiu de vară și am să plec într-o țară din America de Sud! Încă un motiv să muncesc mai mult în timpul anului, să nu fiu nevoită să stau la vară să învăț pentru măriri. Doamne ajută! Plănuiesc și să îmi fac toate vaccinurile necesare după parțialul la farmacologie, în februarie.“
     Urmează finalizarea alegerilor în universitatea noastră și, din câte am înțeles, studenții se concentrează pentru a face o serie de propuneri utile, necesare pentru dezvoltarea lor. Îi încurajez să o facă. În procesul de învățământ este strict necesar un parteneriat, cât mai strâns, între studenți și cadrele didactice, între colegi. Într-un învățământ „centrat pe student“ (pe colegii mai tineri), noțiunea de „noroc“ trebuie să dispară. Tot așa trebuie să dispară și ideea de „terifiant“ atunci când colegii se pregătesc de un examen. Corelarea noțiunilor, interpretarea și învățatul în context și într-un regim colegial pot avea o bună contribuție.
     Un alt student mi-a scris pentru a îmi povesti despre „proiectul în care m-am înscris, având numele «Există un erou». Acesta a venit ca răspuns la numărul mare de urgențe de grad 0 și 1 cu care se confruntă serviciul de ambulanță București. Cu ce se ocupă? Cum pot eu să ajut? E simplu și util (cred eu). În primul rând, se dorește scurtarea timpului de intervenție la mai puțin de șase minute, care pot face diferența între viață și moarte. Astfel, în momentul în care s-a făcut un apel la 112, prin intermediul unei aplicații pe care o am «descărcată» pe telefonul mobil, voi fi anunțat în legătură cu poziția și gravitatea cazului, în cazul în care mă aflu la o distanță nu mai mare de o mie de metri. Ca atare, voi încerca să ajung acolo și, dacă este cazul, să încep manevrele de resuscitare, până la venirea ambulanței. Pentru aceasta am urmat un curs de Basic Life Support și am trecut un examen dat cu cadre medicale ale Serviciului de Ambulanță București-Ilfov. Sper ca prin inițiativa mea, cu ajutorul lui Dumnezeu, să pot ajuta la salvarea unor vieți, acesta fiind și principalul motiv pentru care am ales să vin la facultatea de medicină“. Iar eu aș spune „așa, da!“, nu neapărat pentru momentul ales (continui să consider că într-o pregătire medicală solidă nu trebuie să sărim pași, trebuie să avem grijă să stăpânim noțiunile din medicina preclinică și să acumulăm cât mai multe noțiuni care ne pot apropia de clinică și intervenția directă în salvarea unei vieți), cât pentru inițiativă, pentru gândul cel bun și pentru intrarea încă de timpuriu într-un sistem ce are nevoie de atât de mulți colegi. Bine pregătiți.
     Următorul mesaj l-am primit de la o fostă studentă, acum medic rezident. „Doresc să vă dau un bun exemplu de colegialitate trăit recent. Am avut o gardă în care m-am «lovit» de o situație mai neobișnuită pentru specialitatea în care mă pregătesc. O asistentă de pe secție mi-a spus că are un pacient cu tromboză venoasă profundă în tratament cu heparină, iar acesta are aPTT cu valoarea x. Întrebarea ei era dacă să ajusteze dozele de heparină. Văzând valoarea aPTT, mi-am dat seama că este subdozat, că trebuie să creștem doza, dar nu știam deloc care sunt dozele de heparină și cum se ajustează. Colega mea, rezident cardiolog, se pregătea să plece acasă dar mi-a sărit în ajutor, mi-a arătat protocoalele, mi-a calculat doza și m-a învățat ce să fac pe viitor. Ea putea să plece «liniștită» și să mă lase să mă descurc, dar a fost drăguță și m-a ajutat.“ Da, am putea spune și „a fost drăguță“ – mai ales că sunt multe situații în care nu regăsim acest comportament. Poate, cândva, o să istorisesc despre situații de necolegialitate întâlnite în străinătate – să nu credem că „peste tot este altfel, mai bine“, pentru că nu întotdeauna este chiar așa.
     Am să închei cu o istorisire primită din străinătate, colega noastră mai mică participând la o bursă și povestindu-mi că: „Înainte de vacanță am făcut alte trei stagii, toate lăsându-mi o impresie bună. Având în vedere că eram singura studentă de pe secție, m-am simțit cu adevărat integrată în echipa medicală. Pe lângă faptul că mi s-a răspuns întotdeauna la întrebări și mi s-a permis să efectuez și eu manevrele în timpul examenului obiectiv, faptul că mi s-au trasat diverse sarcini (de la consultul pacientului prezentat în ambulatoriu, completarea foilor de observație, până la permisiunea de a formula o opinie în legătură cu diagnosticul sau tratamentul ulterior al pacientului) nu a putut decât să mă motiveze să învăț mai mult, să petrec mai mult timp în spital și să mă port la fel de colegial. Am remarcat în mediul spitalicesc respectul pe care cadrele medicale îl au față de ei înșiși, dar și față de studenți și mai ales față de pacienți, precum și tendința de a se comporta ca o echipă (dezvoltată încă din vremea studenției; colegii din țara respectivă obișnuiesc să învețe împreună, explicându-și unii altora noțiunile problematice – așa cum dumneavoastră ne-ați sfătuit mereu). La cursuri continui să mă duc cu plăcere și mă bucură că, frecvent, profesorii ne trimit prin email articole întregi, apărute recent, corelate cu materia predată (așa cum se petrecea și la micro). Oricât de mult mi-ar plăcea cum se învață aici, îmi este mereu dor de locul în care m-am născut, de care aparțin, și pe care aș vrea să îl văd schimbat în mai bine. Pentru mine, aceste luni au fost foarte intense din punct de vedere emoțional, marcate de sentimentul de neputință față de ceea ce se întâmplă în lume. Am fost în Bruxelles imediat după atentatul de la Paris și o să port mereu imaginea violonistului care, în timpul unui concert (întârziat cu 50 de minute pentru că toți spectatorii au fost verificați riguros înainte de intrarea în sală) a cântat printre lacrimi Brahms – Contemplation, după ce și-a cerut scuze pentru întârzierea produsă. Eu sper că sentimentele de frică și de durere nu se vor îmbina până la capăt cu cele de răutate, nepăsare și judecare necumpătată a celorlalți“.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe